1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Daniel »

1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik
Geplaatst op: zondag 7 november 2010 21:40
Laatst bijgewerkt: zondag 7 november 2010 21:41


EMMERIK - 1500 handtekeningen heeft Ina Laarman uit Emmerik inmiddels ingezameld om een trein en busverbinding Arnhem-Emmerik gerealiseerd te krijgen.
Vanuit Rijnwaarden, maar ook uit de gemeenten Montferland, Oude IJsselstreek en uit Emmerik komen de steunbetuigingen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Jaimie »

Er is al een keer geprobeerd in het weekend een treindienst van Arnhem naar Emmerich Am Rhein te rijden, maar deze is opgeheven ivm te weinig passagiers. Waarom denken ze dat het nu wel gaat werken?
Zou ook niet weten hoe de bus zal moeten gaan lopen en of dit wel haalbaar is?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door webguy »

3x per dag op alleen de zaterdag om rare tijden (10, 12 en 15u ofzo?) ofzo noem ik niet echt "proberen"
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Dre »

De trein Ah-Em reed 4x per dag (alleen in het weekend) en vertrok om 07:56, 09:56, 16:56 en 19:56 uur uit Ah (en na aankomst in Em een kering van 48 minuten). Zelfs voor dagjesmensen op de zondag is die trein geen optie, omdat je jezelf zo'n acht uur in Emmerich en omgeving moet vermaken alvorens je weer terug kan (dat heeft zichzelf toentertijd overigens niet eens mogen bewijzen, aangezien de trein in juni 2006 alweer opgeheven werd en dan het vakantievolk nog niet echt op pad is). Bovendien kon je de kaartjes niet uit de automaat halen en moesten deze bij de in de trein aanwezige controleur gekocht worden. Die kaartjes waren voor de doelgroep overigens aan de hoge kant (enkele reis € 4,50, fietsje mee kostte dan nog eens € 2,50 extra en voor groepen waren er alleen kaarten voor 18 euro beschikbaar.

Voor wie het Duits machtig is, is hier een interessant stukje te lezen (met op pagina 19 de uitkomsten van een onderzoek naar het reizigerspotentieel):
http://www.viev.nl/Page/pics/Actueel/20 ... er_Gld.pdf

Als voor lijnen als Aml-Mrb een markt is, dan is dat voor grensoverschrijdend verkeer ook wel, maar dan moet men het wel willen. Als het namelijk om binnenlandse lijnen gaat (zoals Aml-Mrb), dan wordt er zoveel mogelijk in het werk gesteld om zoveel mogelijk reizigers te trekken, gaat het daarentegen om een grensoverschrijdende lijn dan lijkt wel alles in het werk te worden gesteld om de reizigers juist weg te houden bij de trein (om aan te kunnen tonen dat er geen vervoersvraag is, en er dus geen treinen hoeven te rijden). Tsja, als je dat overal zo doet dan kun je het hele spoorwegnet wel opdoeken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Caspar »

Zou een goede buslijn die eens per uur rijdt niet een goede oplossing zijn? Als die bus vanuit Arnhem vertrekt, en dan een stuk over de a12 snelweg gaat, tot bijvoorbeeld Zevenaar, en vanaf daar via het station gaat. Na Zevenaar kom je dan door Babberich, Elten en Huthum alvorens Emmerich in te rijden. Of via Beek en 's-Heerenberg naar Emmerich.
Tot slot kan je nog de huidige route van lijn 60 van Zevenaar naar Tolkamer in de bus Arnhem- Emmerich opnemen. Dan rijd je vanaf Tolkamer via Spijk naar Emmerich. Je zit bij de laatste optie wel een uur in de bus.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door iljitsch »

Het is toch wel zonde dat korte grensoverschrijdende verbindingen eigenlijk alleen maar slechter worden. Je bent tegenwoordig in een half uur van Antwerpen in Rotterdam, maar het kan best zo zijn dat Antwerpen naar Roosendaal straks bijna twee keer zo lang duurt.

Met het internet heb je hetzelfde gezien: vroeger gingen de kabels naar Engeland via Noordwijk en Domburg. Gaan ze nog steeds, maar ze lopen zonder onderbreking door naar Amsterdam, in een enkel geval Rotterdam. Als daar dus de stroom uitvalt en de diesel voor de generatoren op is is heel Nederland van 't internet afgesloten. Als je in de grensstreek woont, doe dan eens voor de grap een traceroute naar een stad net aan de andere kant van de grens. Je legt zo 400 km af.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Vinny »

Als voor lijnen als Aml-Mrb een markt is, dan is dat voor grensoverschrijdend verkeer ook wel, maar dan moet men het wel willen. Als het namelijk om binnenlandse lijnen gaat (zoals Aml-Mrb), dan wordt er zoveel mogelijk in het werk gesteld om zoveel mogelijk reizigers te trekken, gaat het daarentegen om een grensoverschrijdende lijn dan lijkt wel alles in het werk te worden gesteld om de reizigers juist weg te houden bij de trein (om aan te kunnen tonen dat er geen vervoersvraag is, en er dus geen treinen hoeven te rijden). Tsja, als je dat overal zo doet dan kun je het hele spoorwegnet wel opdoeken.
Kosten-baten. Verbindingen naar het buitenland zijn een luxe, voor binnenlandse verbindingen kun je volhouden dat het een sociale voorziening is om het platteland leefbaar te houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Suus »

Als er een treinverbinding Arnhem - Emmerich komt (wat ik zeer zou toejuichen), is het misschien ook een idee om station Elten te heropenen. Dat is een extra stok achter de deur om opnieuw opheffing van zo'n lijn te voorkomen, en je genereert er ook nog wat extra reizigers mee.

Moet wel zeggen dat Elten natuurlijk flink aan belang heeft ingeboet toen de spoorlijn naar Kleve (met spoorpont) werd gesloten.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 08 nov 2010, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Kosten-baten. Verbindingen naar het buitenland zijn een luxe, voor binnenlandse verbindingen kun je volhouden dat het een sociale voorziening is om het platteland leefbaar te houden.
En waarom is dan specifiek naar het buitenland een luxe? Daarnaartoe reizen toch ook gewoon mensen? Waarom zou je dat niet als sociale voorziening kunnen zien?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Wubbo »

Er is ook gewoon een forensenpendel over de grens, er wonen zelfs vrij veel Nederlanders net over de grens in verband met het belastingklimaat. Vervoer voor die mensen lijkt me niet echt een luxe.

*knuppel gooit* Snelwegen zijn ook een luxe. Via de provinciale wegen kom je er ook, je doet er alleen wat langer over.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Dre »

Vinny schreef:Kosten-baten. Verbindingen naar het buitenland zijn een luxe, voor binnenlandse verbindingen kun je volhouden dat het een sociale voorziening is om het platteland leefbaar te houden.
Dus door het openen van een halte in Babberich en Elten zou luxe opeens een sociaal noodzakelijke voorziening worden... :|

Dat reizen naar het buitenland een luxe is, is een typisch Randstedelijke kijk op de zaken. Voor iemand die nabij de grens woont (zoals ondergetekende) is de grens nauwelijks aanwezig en naar het buurland reizen zeker geen luxe, maar net zo vanzelfsprekend als een reis naar de Nederlandse buurstad.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Jaimie »

Caspar schreef:Zou een goede buslijn die eens per uur rijdt niet een goede oplossing zijn? Als die bus vanuit Arnhem vertrekt, en dan een stuk over de a12 snelweg gaat, tot bijvoorbeeld Zevenaar, en vanaf daar via het station gaat. Na Zevenaar kom je dan door Babberich, Elten en Huthum alvorens Emmerich in te rijden. Of via Beek en 's-Heerenberg naar Emmerich.
Tot slot kan je nog de huidige route van lijn 60 van Zevenaar naar Tolkamer in de bus Arnhem- Emmerich opnemen. Dan rijd je vanaf Tolkamer via Spijk naar Emmerich. Je zit bij de laatste optie wel een uur in de bus.
Ik zou voor een combinatie tussen trein en bus kiezen, eventueel een lijn tussen Zevenaar en Emmerich via Elten. Hier wonen ook veel nederlanders. Of doortrekken van buslijn 61 Arnhem- Zevenaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Kosten-baten. Verbindingen naar het buitenland zijn een luxe, voor binnenlandse verbindingen kun je volhouden dat het een sociale voorziening is om het platteland leefbaar te houden.
En waarom is dan specifiek naar het buitenland een luxe? Daarnaartoe reizen toch ook gewoon mensen? Waarom zou je dat niet als sociale voorziening kunnen zien?
Omdat ze er zelf voor kiezen om over de grens te gaan wonen voor een gunstiger belastingklimaat. Ik zeg: als je daar de lusten van wil proeven dan moet je de lasten ook accepteren: namelijk je eigen vervoer regelen. Tussen Arnhem en Emmerich bestaat niet echt een wezenlijke vervoersstroom van oude omatjes die in een sociaal isolement zitten, noch scholieren (die kunnen in Arnhem prima de luxe naar school, en Emmerichianen (Emmerikkers) gaan naar het Roergebied.

Ik ben absoluut niet tegen een uitbreiding van het treinproduct op betreffende corridor, maar waar ik wel tegen ben is het nodeloos verkwisten van belastinggeld aan een zeer handjevol reizigers dat de verbinding waarschijnlijk niet eens hard nodig heeft en zeker niet betaalt voor de inversteringen die gedaan zijn om de verbinding daadwerkelijk tot stand te komen.... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door ..... »

Voor een dergelijke lijn moet haast wel vraag bestaan. Emmerik telt 30.000 inwoners, waarvan relatief veel Nederlanders. Als er een regelmatige verbinding wordt aangeboden, zal deze worden benut. Ideaal lijkt me om deze te integreren als reguliere sprinter/stoptrein tussen Arnhem en Emmerik. Daarbij kan de s30700 dan een sneltrein worden zonder dat pendelplaatsen als Westervoort, Duiven en Zevenaar hun noodzakelijke kwartiersverbinding naar Arnhem verliezen, terwijl Doetinchem haar zo gewenste snelle verbinding krijgt. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat de verbinding met Emmerik in ieder geval tot aan Zevenaar een gegarandeerd succes is, wat de rendabiliteit van het hele verhaal natuurlijk ten goede komt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Wubbo »

Alsof er wel een enorme vervoersstroom tussen Utrecht en Amsterdam is van omaatjes die in een sociaal isolement zitten. Je kiest er toch ook zelf voor om in Utrecht te gaan wonen en in Amsterdam te gaan werken?

Ik zie nog steeds het verschil niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Suus »

Als we de landsgrens wegdenken is het opeens wel raar te noemen dat je voor Emmerich - Arnhem met de trein moet omreizen via Oberhausen, of je moet de bus naar Nijmegen of 's Heerenberg nemen. Dan ben je nog wel even bezig.

In Nederland hoef je voor Bergen op Zoom - Roosendaal toch ook niet om te reizen via Vlissingen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door ..... »

Vinny schreef:Omdat ze er zelf voor kiezen om over de grens te gaan wonen voor een gunstiger belastingklimaat. Ik zeg: als je daar de lusten van wil proeven dan moet je de lasten ook accepteren: namelijk je eigen vervoer regelen. Tussen Arnhem en Emmerich bestaat niet echt een wezenlijke vervoersstroom van oude omatjes die in een sociaal isolement zitten, noch scholieren (die kunnen in Arnhem prima de luxe naar school, en Emmerichianen (Emmerikkers) gaan naar het Roergebied.

Ik ben absoluut niet tegen een uitbreiding van het treinproduct op betreffende corridor, maar waar ik wel tegen ben is het nodeloos verkwisten van belastinggeld aan een zeer handjevol reizigers dat de verbinding waarschijnlijk niet eens hard nodig heeft en zeker niet betaalt voor de inversteringen die gedaan zijn om de verbinding daadwerkelijk tot stand te komen.... :idea:
Ik denk dat je je ernstig vergist in de afstand tussen Emmerik en het Ruhrgebied/dichtstbijzijnde Duitse stad met voorzieningenniveau vergelijkbaar met Arnhem en Nijmegen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Alsof er wel een enorme vervoersstroom tussen Utrecht en Amsterdam is van omaatjes die in een sociaal isolement zitten. Je kiest er toch ook zelf voor om in Utrecht te gaan wonen en in Amsterdam te gaan werken?

Ik zie nog steeds het verschil niet.
Het verschil is dat de verbinding Utrecht-Amsterdam redelijk zelfvoorzienend is, op de kosten van de spoorverdubbeling na, waar je wellicht ook je twijfels over kunt uitspreken. De verbinding Arnhem - Emmerich is nou typisch een voorbeeld waar veel meer geld voor nodig is, en waarbij bovendien tussen de grens en Arnhem ook nog eens allerlei capaciteitsproblemen zich voordoen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Wubbo »

Capaciteitsproblemen? Help me even, ik kom niet verder dan de spooropstelling Emmerich (klinkt als een Duits probleem)? Zevenaar moet op te lossen zijn (daar is maar 4x per uur een kruising) en Arnhem wordt al uitgebreid. Op het tweesporige Ah-Va mag het geen probleem zijn, 10 treinen per uur over de Flevolijn moet tenslotte ook kunnen dus dan moet 10 treinen per uur over Ah-Va ook geen probleem te zijn ;-)
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door ..... »

Wubbo schreef:Capaciteitsproblemen? Help me even, ik kom niet verder dan de spooropstelling Emmerich (klinkt als een Duits probleem)? Zevenaar moet op te lossen zijn (daar is maar 4x per uur een kruising) en Arnhem wordt al uitgebreid. Op het tweesporige Ah-Va mag het geen probleem zijn, 10 treinen per uur over de Flevolijn moet tenslotte ook kunnen dus dan moet 10 treinen per uur over Ah-Va ook geen probleem te zijn ;-)
Over de Flevolijn rijden geen goederentreinen (waarvan ook nog eens een forse uitbreiding op de rol staat) en een incidentele ICE of andere internationale trein. Ah-Va blijft hoe dan ook een flessenhals. Ook is het baanvak Arnhem-Zevenaar overbelast verklaard: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capac ... venaar.pdf
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Wubbo »

Overbelastverklaringen zijn een wassen neus. Is er al wat gebeurd na dit document? Volgens mij niet.

Natuurlijk kun je een extra treindienst rijden. Goederenpaden liggen er niet of nauwelijks meer op Arnhem - Emmerich (ze zouden uitgesloten worden van Utrecht - Arnhem, dan is er geen reden meer om ze nog te laten liggen op Arnhem - Zevenaar en die Betuweroutepaden kom je tussendoor). Het hangt van je randvoorwaarden af of je het inpasbaar krijgt. Het probleem van Syntus is dat ze iets willen op de tijd dat de ICE rijdt (en de ICE wil iets wat in conflict komt met een goederenpad), dat lukt niet. Maar dat is hoogstens 1x per uur een probleem.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Klaasje »

Er was in 2008 ook een overbelastveklaring op de flevolijn omdat de s3700 niet pastte. Nu past die nogsteeds niet maar rijdt die wel. Zeker bij een trein naar emmerich die je moet proberen is het het overwegen waard om zonder infrauitbreiding te proberen. Werkt het? Dan werkt het met infra uitbreiding vast nog veel beter.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Capaciteitsproblemen? Help me even, ik kom niet verder dan de spooropstelling Emmerich (klinkt als een Duits probleem)? Zevenaar moet op te lossen zijn (daar is maar 4x per uur een kruising) en Arnhem wordt al uitgebreid. Op het tweesporige Ah-Va mag het geen probleem zijn, 10 treinen per uur over de Flevolijn moet tenslotte ook kunnen dus dan moet 10 treinen per uur over Ah-Va ook geen probleem te zijn ;-)
Ik verzin het zelf ook niet hoor, dat was ten tijde van de proef Arnhem-Emmerich wel degelijk een issue! Veel goederentreinen lopen nu al vast op de "tubes tandpasta" die nu al af en toe op het baanvak te vinden zijn... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Als we de landsgrens wegdenken is het opeens wel raar te noemen dat je voor Emmerich - Arnhem met de trein moet omreizen via Oberhausen, of je moet de bus naar Nijmegen of 's Heerenberg nemen. Dan ben je nog wel even bezig.
Daar sla je de spijker op de kop. Het is (helaas) nog steeds een feit dat de grens er niet alleen in werkelijkheid is (al wordt dat steeds minder), maar ook geestelijk. In Nederland wordt er daarom wel geld gegeven aan Nederlandse projecten, maar wordt bij internationale projecten altijd verwacht dat 'het buurland het wel even betaalt'. En dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor veel andere landen.
Bijvoorbeeld: is er vanauit Duitsland al een roep gekomen om een verbinding Arnhem - Emmerich? En zo ja, heeft de Duitse overheid zich al bereid getoont de kosten op zich te nemen of te delen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 1500 handtekeningen voor trein naar Emmerik

Bericht door Ennes »

..... schreef:Voor een dergelijke lijn moet haast wel vraag bestaan. Emmerik telt 30.000 inwoners, waarvan relatief veel Nederlanders. Als er een regelmatige verbinding wordt aangeboden, zal deze worden benut. Ideaal lijkt me om deze te integreren als reguliere sprinter/stoptrein tussen Arnhem en Emmerik. Daarbij kan de s30700 dan een sneltrein worden zonder dat pendelplaatsen als Westervoort, Duiven en Zevenaar hun noodzakelijke kwartiersverbinding naar Arnhem verliezen, terwijl Doetinchem haar zo gewenste snelle verbinding krijgt. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat de verbinding met Emmerik in ieder geval tot aan Zevenaar een gegarandeerd succes is, wat de rendabiliteit van het hele verhaal natuurlijk ten goede komt.
Als er dan zo'n behoefte zou bestaan, hoe komt het dan dat er "slechts' 1500 handtekeningen zijn opgehaald, na een maand op petitie.nl zelfs maar 441 stuks. Als de lijn dan in zo'n hele grote behoefte zou voorzien had ik toch wel op een groter aantal gerekend.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten