Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Jaimie »

ARNHEM - De provincie Gelderland dringt bij het nieuwe kabinet aan op een station bij Zevenaar-Oost. Het is een antwoord op een vraag van de minister Infrastructuur aan de provincies om een lijst te maken van mogelijke nieuwe stations.

Verder pleit de provincie voor het station Nijkerk-Corlaer. Dat kan bijdragen aan het verminderen van de files bij knooppunt Hoevelaken. Bovendien maakt dit station de bereikbaarheid van Food Valley beter.

In de Stadsregio Arnhem - Nijmegen (Stadsregiorail):
- Arnhem-Pleij
- Wijchen-West
- Arnhems Buiten
- Ressen

In de Stedendriehoek:
- Apeldoorn-West
- Deventer-Zuid
- IJsselsprong Zutphen

In Rivierenland:
- Geldermalsen-Zuid (traject Tiel-Geldermalsen-Utrecht)

Richting Regio Amersfoort:
- Barneveld-Noord aan de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn

bron: Omroep Gelderland, d.d. 26- okt- 2010
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... -nodig.htm
Laatst gewijzigd door Ruben op ma 08 nov 2010, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel specifieker gemaakt, verplaatst naar Oost nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Suus »

Arnhem Pleij en Arnhems Buiten. Waar in Arnhem heb je nu nog een station nodig, laat staan twee :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Daniel »

Nijkerk-Corlaer schijnt trouwens al te zijn afgeschoten omdat 't niet past in de dienstregeling. Althans, niet in de huidige.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Wubbo »

Wat een heerlijk kulargument. Tegen de tijd dat dat station klaar is (als nu de procedures nog moeten beginnen) is het december 2012 en krijgen we drgl 2013 met de Hanzelijn.

Nijkerk Corlaer past ook prima in de dienstregeling, als je uitgaat van rijtijden van SLT ipv DDAR.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door fogeltje »

Een station bij Ressen zou wellicht nuttig zijn als dat verbonden kan worden met die P&R gelegenheid en de (Rijn-)Waalsprinters. Dan kun je een mooi OV-knooppunt buiten Nijmegen maken en zo station Nijmegen (zowel bus als trein) wat ontlasten.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Etienne »

Ik denk dat tevens een station Barneveld Noord aan de Oosterspoorweg ook niet echt veel waard is. Dan zou er ook weer een aparte stoptrein Amersfoort - Apeldoorn komen :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door reisthijs »

Ook hier geldt weer: waarom bij voorbaat al afschieten omdat het nu niet in de dienstregeling past? Inderdaad, er zou een nieuwe stoptrein voor nodig zijn, en NS ziet dat niet echt zitten voor één enkel tussenstation. Maar met drie tussenstations (Hoevelaken, Barneveld Noord, Apeldoorn West) wordt dat misschien wel haalbaar.
fogeltje schreef:Een station bij Ressen zou wellicht nuttig zijn als dat verbonden kan worden met die P&R gelegenheid en de (Rijn-)Waalsprinters.
Zou dat niet veel te dicht bij station Lent komen te liggen? Je kan ook kijken of het definitieve station Lent gecombineerd kan worden met een P&R.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door MdJ »

Kunnen ze station Apeldoorn-West er tegenaan gooien; die stoptrein rijdt dan toch :mrgreen: (reden dat dat niet doorging is dat je dan een stoptreintje Apd-Apdw-Amf moet hebben...). Dan zal je hoogstwaarschijnlijk -als het uberhaupt doorgaat) een stoptrein Bnn-Apd(-Es) krijgen; Bnn-Amf is nogsteeds van Cxx...
Bij twijfel: gebruik beton.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Thijs »

Wat betreft Apeldoorn West: er wordt serieus bestudeerd om de stoptrein Zutphen-Apeldoorn door te trekken naar Apeldoorn-West. Scheelt een aparte stoptrein Apeldoorn-Amersfoort en vergroot wellicht de capaciteit op station Apeldoorn. Maar ondanks dat blijft het een vreselijk plan en een nutteloos station (zoals bijna elk station in dat rijtje).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door MdJ »

Nouja, er was wel een studie om daar het stadion ( :lol: ) voor AGOVV daar in de buurt plaatsen (in de buurt van de overweg in de Laan van Spitsbergen)
Bij twijfel: gebruik beton.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Jaimie »

Ik ben wel van mening dat station Zevenaar Oost wel nutig is. Hierbij zou een groot P+R komen. Ook het gedachtegang van lijn Arnhem - Zevenaar Oost en (Arnhem)- Zevenaar Oost - Doetinchem en Winterswijk. zou de lijn veel goed doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Wubbo »

Ik meen dat er rond Nijmegen ook nog plannen waren voor een station bij de Goffert?

Ik denk dat het slim is als de provincie eens goed in gesprek gaat met ProRail, NS en Arriva over bedieningsmodellen van deze stations. Op Deventer - Zutphen moet een stoptrein komen als ik het goed zie, en er moet goed nagedacht worden over extra infrastructuur in de vorm van keer- en inhaalsporen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Ardan »

Stoptrein Zutphen-Zwolle dan dus, in verband met de gewenste/ruwweg geplande stations Deventer Noord (Borgele?) en Zwolle Zuid (Ittersum?). Eventueel station Eefde er nog bij (dat laatste bedacht ik zelf). Zoud in feite nét moeten kunnen op het enkelspoor Deventer-Olst, met heel krap inplannen. Eventueel het kopspoortje vanaf Deventer nog met een wisseltje op het huidige spoor aansluiten, geeft al iets meer lucht.

Maar goed, dat is Overijssel, beetje off-topic :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Suus »

Elke provincie is gevraagd een lijst in te leveren. Die moeten vast wel opduiken, ben benieuwd wat voor zin en onzin er nog meer aan ideeën rondzweeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door reisthijs »

MdJ schreef:Dan zal je hoogstwaarschijnlijk -als het uberhaupt doorgaat) een stoptrein Bnn-Apd(-Es) krijgen; Bnn-Amf is nogsteeds van Cxx...
Als Barneveld Noord perrons aan de hoofdlijn zou krijgen wordt Bnn - Amf automatisch onderdeel van het hoofdrailnet. NS zou dan wel alleen voor het traject Bnn - Apd een bedieningsplicht hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Wubbo »

NS heeft al ontheffing gevraagd voor de bediening van Hoevelaken. Dat kunnen ze voor Barneveld Noord natuurlijk ook vragen. Zal Gelderland wel niet blij mee zijn, maar het kan wel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door reisthijs »

Alleen komen de twee nieuwe perrons in Hoevelaken aan sporen te liggen waar Connexxion ook rijdt. In het voorstel voor Barneveld Noord komen er perrons aan de sporen waar Connexxion niet komt. Dat zou vrij nutteloos zijn als NS er vervolgens niet blijkt te willen stoppen. :wink:
Die perrons komen er dus gewoon niet zolang NS het niet ziet zitten om er te gaan stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Ruben »

In een documentje over de verbreding van de A1 in Gelderland en Overijssel (Apeldoorn - Deventer naar 2x4, rest naar 2x3 rijbanen) stond ook het spoor getekend. Men had het over de 'Berlijnlijn' en plannen om daar de frequentie op te verhogen. In zachtere plannen stonden daar een hoop nieuwe stationnetjes op. Niet alleen Apeldoorn West (dat daarin Zuid-West heet), maar ook een zogenoemd Apeldoorn Zuid, op het spoor Apeldoorn - Zutphen. Dat station zou dan ter hoogte van de Ecofactorij (bedrijventerrein, tussen Apeldoorn De Maten en Klarenbeek) moeten komen. De eerste tram op diesel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Suus »

In Nederland wel ja, in het buitenland ken ik nog wel ergere situaties en echte trams die op diesel rijden.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 14 nov 2010, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door levi »

Waarom staat station Nijmegen Goffert er niet tussen? Is dat plan van de baan?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door Freek »

zal wel komen omdat al zeker is dat dit station er komt. Aandringen op iets dat er al komt is natuurlijk een beetje zinloos.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations Gelderland

Bericht door microshit »

Een extra station in Geldermalsen op de lijn naar Tl zou, naar mijn idee, geen Geldermalsen Zuid moeten gaan heten omdat deze lijn juist oost-west loopt. Dan is Geldermalsen Oost een betere.
Alleen een locatie kan ik me nog niet indenken, bijvoorbeeld bij bushalte Parallelweg of nog verder (richting AH DC) bijvoorbeeld. Aan de andere kant, zitten we wel te wachten op nog een stop van de s6000 - nu Htnc ook open is en bij Ut ook nog Vaartsche Rijn erbij komt? Achja dat zal dan wel onder het principe van Randstadspoor vallen.
Laatst gewijzigd door microshit op do 03 feb 2011, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: haalbaarheidsonderzoeken nieuwe stations

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:Ook hier geldt weer: waarom bij voorbaat al afschieten omdat het nu niet in de dienstregeling past? Inderdaad, er zou een nieuwe stoptrein voor nodig zijn, en NS ziet dat niet echt zitten voor één enkel tussenstation. Maar met drie tussenstations (Hoevelaken, Barneveld Noord, Apeldoorn West) wordt dat misschien wel haalbaar.
Precies. Bordje op Stroe neerzetten en het gaat echt ergens op lijken *O*

Want al die mensen die uit Ede en Lunteren en barneveld naar het Oosten willen moeten nu 32 km voor Jan Joker extra rijden naar Amersfoort op en neer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten