Noorden beter af met superbus dan met trein
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Noorden beter af met superbus dan met trein
Onderzoek in opdracht van Ockels
Noorden beter af met superbus dan met trein
Drachten - Het is goedkoper en beter voor de reiziger als er tussen Drachten en Groningen geen treinverbinding komt, maar een baan voor de superbus van Wubbo Ockels. Vooral als de plannen voor een superbusverbinding tussen Amsterdam en Zurich uitgevoerd worden, is het doortrekken daarvan naar Groningen de beste optie.
Dit concludeert onderzoeksbureau Infratheker uit Nieuwegein, dat gespecialiseerd is in hoogwaardig openbaar vervoer, duurzame gebiedsontwikkeling en innovatieve infrastructuur. Infratheker deed in opdracht van de TU Delft onderzoek naar de haalbaarheid en doelmatigheid van een treinverbinding Heerenveen-Drachten-Groningen enerzijds, en een superbusbaan over hetzelfde traject anderzijds.
Directeur Ferry Smits van Infratheker bespreekt eind deze week zijn bevindingen met prof. dr. Wubbo Ockels, geestelijk vader van de superbus, die op een eigen baan 250 kilometer per uur rijdt. Ockels wil zo’n busbaan aanleggen op de Afsluitdijk, als die onderhanden wordt genomen om hem op te hogen. Hiermee zou er - nu de Zuiderzeespoorlijn niet doorgaat - toch nog een snelle verbinding tussen Amsterdam en het Noorden komen. Infratheker onderzocht de mogelijkheden om die lijn door te trekken van Zurich via Heerenveen en Drachten naar Groningen, óf via Leeuwarden en Drachten naar Groningen.
Volgens Smits is de uitkomst van het onderzoek dat zo’n busverbinding ,,heel haalbaar” is. Geld is er, omdat het rijk ter compensatie van de Zuiderzeelijn geld geeft voor een ov-verbinding tussen Heerenveen en Groningen. Het aanleggen van een spoor zou volgens de nauwkeurige berekeningen van Infratheker een slordige 800 miljoen euro kosten. De busbaan kost maximaal 650 miljoen. Smits: ,,Er circuleren in het Noorden stukken waarin staat dat een spoorverbinding 570 miljoen kost, maar dat is erg optimistisch ingeschat, blijkt uit ons onderzoek.”
Ook op basis van de ‘vervoerwaarde’ scoort de superbus beter. De vervoerwaarde is de meerwaarde die een ov-verbinding heeft in de ogen van de reiziger. Een trein heeft minder stations, waardoor de reistijden van en naar het station gemiddeld vijftig minuten duren. De superbus heeft meer haltes, en heeft ook een beperkte afroepfunctie, zodat gebruikers gemiddeld maar twintig minuten kwijt zijn aan het voor- en natraject.
Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Oplossing
Het prototype van de superbus van ‘duurzaamheidsambassadeur’ Wubbo Ockels is bijna gereed. Op 25 juni rijdt hij een proefrit op de A31 tussen Harlingen en Leeuwarden. Voor die gelegenheid wordt de snelweg afgezet. Als de bus er werkelijk komt heeft hij een eigen betonnen rijstrook nodig. Volgens Ockels is zijn superbus dé oplossing voor het mobiliteitsprobleem, de geïsoleerde ligging van Noord-Nederland, de milieubelasting die het reguliere openbaar vervoer toch nog altijd heeft, en meer eenentwintigste-eeuwse problemen. Sceptici spreken van de ‘superlatievenbus’, en vrezen dat het project niets wordt.
Bron: Friesch Dagblad
Noorden beter af met superbus dan met trein
Drachten - Het is goedkoper en beter voor de reiziger als er tussen Drachten en Groningen geen treinverbinding komt, maar een baan voor de superbus van Wubbo Ockels. Vooral als de plannen voor een superbusverbinding tussen Amsterdam en Zurich uitgevoerd worden, is het doortrekken daarvan naar Groningen de beste optie.
Dit concludeert onderzoeksbureau Infratheker uit Nieuwegein, dat gespecialiseerd is in hoogwaardig openbaar vervoer, duurzame gebiedsontwikkeling en innovatieve infrastructuur. Infratheker deed in opdracht van de TU Delft onderzoek naar de haalbaarheid en doelmatigheid van een treinverbinding Heerenveen-Drachten-Groningen enerzijds, en een superbusbaan over hetzelfde traject anderzijds.
Directeur Ferry Smits van Infratheker bespreekt eind deze week zijn bevindingen met prof. dr. Wubbo Ockels, geestelijk vader van de superbus, die op een eigen baan 250 kilometer per uur rijdt. Ockels wil zo’n busbaan aanleggen op de Afsluitdijk, als die onderhanden wordt genomen om hem op te hogen. Hiermee zou er - nu de Zuiderzeespoorlijn niet doorgaat - toch nog een snelle verbinding tussen Amsterdam en het Noorden komen. Infratheker onderzocht de mogelijkheden om die lijn door te trekken van Zurich via Heerenveen en Drachten naar Groningen, óf via Leeuwarden en Drachten naar Groningen.
Volgens Smits is de uitkomst van het onderzoek dat zo’n busverbinding ,,heel haalbaar” is. Geld is er, omdat het rijk ter compensatie van de Zuiderzeelijn geld geeft voor een ov-verbinding tussen Heerenveen en Groningen. Het aanleggen van een spoor zou volgens de nauwkeurige berekeningen van Infratheker een slordige 800 miljoen euro kosten. De busbaan kost maximaal 650 miljoen. Smits: ,,Er circuleren in het Noorden stukken waarin staat dat een spoorverbinding 570 miljoen kost, maar dat is erg optimistisch ingeschat, blijkt uit ons onderzoek.”
Ook op basis van de ‘vervoerwaarde’ scoort de superbus beter. De vervoerwaarde is de meerwaarde die een ov-verbinding heeft in de ogen van de reiziger. Een trein heeft minder stations, waardoor de reistijden van en naar het station gemiddeld vijftig minuten duren. De superbus heeft meer haltes, en heeft ook een beperkte afroepfunctie, zodat gebruikers gemiddeld maar twintig minuten kwijt zijn aan het voor- en natraject.
Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Oplossing
Het prototype van de superbus van ‘duurzaamheidsambassadeur’ Wubbo Ockels is bijna gereed. Op 25 juni rijdt hij een proefrit op de A31 tussen Harlingen en Leeuwarden. Voor die gelegenheid wordt de snelweg afgezet. Als de bus er werkelijk komt heeft hij een eigen betonnen rijstrook nodig. Volgens Ockels is zijn superbus dé oplossing voor het mobiliteitsprobleem, de geïsoleerde ligging van Noord-Nederland, de milieubelasting die het reguliere openbaar vervoer toch nog altijd heeft, en meer eenentwintigste-eeuwse problemen. Sceptici spreken van de ‘superlatievenbus’, en vrezen dat het project niets wordt.
Bron: Friesch Dagblad
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Ik weet genoeg. Ockels krijgt zijn zin niet en laat nog een onderzoekje uitschrijven om zijn bus erdoor te duwenOnderzoek in opdracht van Ockels: Noorden beter af met superbus dan met trein
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Precies wat ik dacht, ik heb ook niet verder gelezen dan die zin.waldo79 schreef:Ik weet genoeg. Ockels krijgt zijn zin niet en laat nog een onderzoekje uitschrijven om zijn bus erdoor te duwenOnderzoek in opdracht van Ockels: Noorden beter af met superbus dan met trein
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Lol, ik ook al niet. Gek he, dat er uit een onderzoek in opdracht van Ockels komt dat zijn idee het beste is...
(en nee, geen familie trouwens ;-))
(en nee, geen familie trouwens ;-))
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Is dat niet altijd zo met 'in opdracht van'-onderzoeken?Wubbo schreef:Gek he, dat er uit een onderzoek in opdracht van Ockels komt dat zijn idee het beste is...
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
"Wij van WC eend - adviseren WC eend!"
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Wheheh OV-chipkaart déjà-vuutje Gewoon net zo lang contra-onderzoeken instellen tot je een keer hoort wat je wilt horen. Ik hoop dat onze gewaardeerde duurzaamheidsambassadeur (mensen worden zeker betaald naar de lengte van de naam van hun "beroep" ) dat onderzoekje uit eigen zak heeft gefinancierd.waldo79 schreef:Ik weet genoeg. Ockels krijgt zijn zin niet en laat nog een onderzoekje uitschrijven om zijn bus erdoor te duwenOnderzoek in opdracht van Ockels: Noorden beter af met superbus dan met trein
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Het hele spoor naar Zurich ligt er al vanaf Amsterdam, men benut het geeneens uitgebreid, en dan gaan we er tóch maar een superbusbaan naar toe leggen... Met de bus naar Zurich, whoehoeeee.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Ja ja, dus je graait een getal uit de lucht, en dat *Bewijst* dan dat het waar is. Of zo. Okee :pos:Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Je weet dat het over Zurich in Friesland gaat? Daar ligt geen spoor naartoeNS-Reiziger schreef:Het hele spoor naar Zurich ligt er al vanaf Amsterdam, men benut het geeneens uitgebreid, en dan gaan we er tóch maar een superbusbaan naar toe leggen... Met de bus naar Zurich, whoehoeeee.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Ik geloof er werkelijk geen zak van, op een of andere manier... Hoeveel heeft Ockels ze betaald voor dit onzinnige onderzoek?Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
"ik heb een raming gemaakt, waaruit blijkt dat 99 % van de gebruikers van OVNL Daan een hele slechte beheerder vindt. Ook blijkt uit mijn raming dat minstens 98,7 % Fles een ideale vervanger zou vinden"Daan schreef:Ik geloof er werkelijk geen zak van, op een of andere manier... Hoeveel heeft Ockels ze betaald voor dit onzinnige onderzoek?Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Ik zou zeggen, je laatste uur heeft geslagen
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Overigens laten ze zich wel lelijk kennen. Kennelijk hebben ze in hun fantasy world nog altijd 8 keer zoveel reizigers nodig om de superbus een beter alternatief te doen zijn dan de trein. Want iedereen weet dat Friesland toch al voor een groot deel van de bus afhangt. En simpelweg het aanleggen van die superbus(baan) zal er echt niet voor zorgen dat er 240 % meer Friezen komen. Het is gewoon totale kwats. Ik hoop voor Wubbo O dat hij er niet teveel geld aan heeft hoeven spenderen.
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Je begrijpt dat je alleen beheerder kan worden als je met een snelle bus komt Fles? :D
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Nee. Dit zegt een TREINENmannetje tegen mij op een TREINENforum? Nee.Wubbo schreef:Je begrijpt dat je alleen beheerder kan worden als je met een snelle bus komt Fles? :D
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Hahahaha ok dat verklaart een hoop, maar maakt het niet minder achterlijk.tsov schreef:Je weet dat het over Zurich in Friesland gaat? Daar ligt geen spoor naartoeNS-Reiziger schreef:Het hele spoor naar Zurich ligt er al vanaf Amsterdam, men benut het geeneens uitgebreid, en dan gaan we er tóch maar een superbusbaan naar toe leggen... Met de bus naar Zurich, whoehoeeee.
Mijn topografische kennis rijkt niet tot in alle gaten van Nederland, nee. Wat maakt Zurich zo bijzonder dat het een eindpunt moet zijn van een buslijn? Oh, de ruimte voor een keervoorziening zeker.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Zurich ligt aan de kop van de Afsluitdijk
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Goed in eerse instantie kwam ik tot dezelfde conclusie als de meesten hier. Bij 'Onderzoek in opdracht van Ockels' al afgehaakt. Maar goed, ik heb toch ff niets beters te doen, dus maar ff gelezen :)
Voor welke reiziger is dat beter dan??? Het zal ongetwijfeld voor sommigen een beter alternatief zijn, maar als een adviesbureau geen specifieke informatie wil / kan geven over voor wie het een verbetering is, verwacht er dan maar niets van.Fries flutkrantje schreef:Drachten - Het is goedkoper en beter voor de reiziger als er tussen Drachten en Groningen geen treinverbinding komt, maar een baan voor de superbus van Wubbo Ockels. Vooral als de plannen voor een superbusverbinding tussen Amsterdam en Zurich uitgevoerd worden, is het doortrekken daarvan naar Groningen de beste optie.
Waarom moet een haalbaarheidsonderzoek gedaan worden naar die spoorlijn? Daar hebben we er al 10 van namelijk...Infratheker deed in opdracht van de TU Delft onderzoek naar de haalbaarheid en doelmatigheid van een treinverbinding Heerenveen-Drachten-Groningen enerzijds, en een superbusbaan over hetzelfde traject anderzijds.
Ehh alleen een busbaan over de Afsluitdijk of over het gehele traject Amsterdam - Friesland - Groningen. In het eerste geval kun je zwaaien met je voordelen voor de reiziger. Immers is er relatief gezien te weinig reistijdvermindering om de kosten te verantwoorden. In het andere geval kan het niet voor 650 miljoen euro ben ik bang (OK die 570 miljoen voor Groningen - Heerenveen per trein betwijfel ik ook).Ockels wil zo’n busbaan aanleggen op de Afsluitdijk, als die onderhanden wordt genomen om hem op te hogen. Hiermee zou er - nu de Zuiderzeespoorlijn niet doorgaat - toch nog een snelle verbinding tussen Amsterdam en het Noorden komen. Infratheker onderzocht de mogelijkheden om die lijn door te trekken van Zurich via Heerenveen en Drachten naar Groningen, óf via Leeuwarden en Drachten naar Groningen.
Geld wat snel al verdeeld is en maar goed ook, anders wordt het zo weer terug gehaald door Den Haag. Ze hebben het nu, dus ook maar zo snel mogelijk uitgeven.Geld is er, omdat het rijk ter compensatie van de Zuiderzeelijn geld geeft voor een ov-verbinding tussen Heerenveen en Groningen.
Een ander onderzoek zal het weer anders berekenen en dan krijg je weer een ander resultaat. Hier kan je dus weinig mee.Het aanleggen van een spoor zou volgens de nauwkeurige berekeningen van Infratheker een slordige 800 miljoen euro kosten. De busbaan kost maximaal 650 miljoen. Smits: ,,Er circuleren in het Noorden stukken waarin staat dat een spoorverbinding 570 miljoen kost, maar dat is erg optimistisch ingeschat, blijkt uit ons onderzoek.”
Uiteraard is de gemiddelde voor- en natransport tijd minder lang met meer stops. De reistijd onderweg is echter wel veel langer. Als men de voor- en natransporttijd zo heel belangrijk vind en de reistijd niet, waarom pakt dan tussen Zwolle en Meppel (vrijwel) iedereen de trein ipv de bus? En dit geldt uiteraard voor veel meer verbindingen...Ook op basis van de ‘vervoerwaarde’ scoort de superbus beter. De vervoerwaarde is de meerwaarde die een ov-verbinding heeft in de ogen van de reiziger. Een trein heeft minder stations, waardoor de reistijden van en naar het station gemiddeld vijftig minuten duren. De superbus heeft meer haltes, en heeft ook een beperkte afroepfunctie, zodat gebruikers gemiddeld maar twintig minuten kwijt zijn aan het voor- en natraject.
In de categorie meest hilarische opmerkingen van het jaar wil ik deze wel nomineren :) :) :)Smits: ,,Wij hebben een raming gemaakt, waaruit blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer op het directe traject Heerenveen-Groningen met 240 procent groeit als er een superbus rijdt, en met 30 procent als er een treinverbinding komt.”
Ik ben dus een scepticus :)Sceptici spreken van de ‘superlatievenbus’, en vrezen dat het project niets wordt
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Ik ben er gewoon trots op, weet je dat, niets af te weten van die moddergaten met 2 boerderijen en een dorpsgek. Gelukkig zijn er andere mensen die opkomen voor de belangen van deze van OV-geïsoleerde "groep" inwoners van Nederland.Fles schreef: NSR Pwnage
Overigens komt er nu vaag zo'n O-ja erlebnis in me op, dat ik op de snelweg naar Leeuwarden de naam Zurich zag langs flitsen. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Noorden beter af met superbus dan met trein
Punt 1: Een adviesbureau met mensen met drie jaar ervaring... Wat is de relevantie van het onderzoek???
Punt 2: Het aantal euri's wat de regering al in dat (kansloze) superbus project heeft gestopt, wordt dat ook meegerekend in de berekening van de aanlegkosten???
Punt 3: De kosten van een trein vs. een nieuw te bouwen superbus, wat is voordeliger???
Schrap punt 1 a.u.b.
Punt 2: Het aantal euri's wat de regering al in dat (kansloze) superbus project heeft gestopt, wordt dat ook meegerekend in de berekening van de aanlegkosten???
Punt 3: De kosten van een trein vs. een nieuw te bouwen superbus, wat is voordeliger???
Schrap punt 1 a.u.b.
Laatst gewijzigd door JeePee op di 27 mei 2008, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2 berichtjes tot één verwerkt :)
Reden: 2 berichtjes tot één verwerkt :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten