Herfst wordt spoor weer te veel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Geert »

Herfst wordt spoor weer te veel
Geplaatst op: woensdag 10 november 2010 17:11
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 november 2010 17:14


De afgelopen jaren hebben NS en ProRail bij herhaling gezegd dat ze klaar waren voor de herfst. De vervoerder en de spoorbeheerder staken miljoenen in maatregelen nadat het treinverkeer in oktober 2002 finaal van slag was geraakt door een zware herfststorm.

Uit cijfers van de NS en onderzoek van de NOS blijkt dat het vorige week ondanks al die investeringen opnieuw mis is gegaan. De spoorwegen spreken van de slechtste herfstweek sinds 2002.

De punctualiteitscijfers van de NS wijzen uit dat de betrouwbaarheid vorige week op donderdag terugliep tot 66 procent. De afgelopen jaren zat de NS steeds minimaal op zo'n 75 tot 80 procent in de herfst. Bovendien waren dit cijfers waarbij de NS alle treinen die drie minuten of meer te laat waren als vertraagd aanmerkte. Het cijfer van deze herfst is berekend op basis van de norm dat pas vanaf vijf minuten een trein vertraagd is.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Als ik het weerbericht zie, kan het de komende dagen nog wel eens erger gaan worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Daniel »

Nouja, zo heel veel blaadjes hangen er nu natuurlijk niet meer aan de bomen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Suus »

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de blaadjes nog aan de bomen hangt, aldus de NOS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Daniel »

Overigens heeft men het in de analyse van de cijfers over 223 vertraagde ritten op een totaal van 400... daarmee kom ik toch echt op slechts 44,3% punctualiteit in de gehele week. Dan zou je zeggen dat er een dag met meer vertragingen geweest moet zijn dan de donderdag die op 66% uitkwam volgens 't artikel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Die 400 ritten zijn een optelsom van reizigers zelf. Het percentage van 66% is wat NS roept.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Daniel »

Tja nogal een verschil dus... NS kan z'n gemiddelde over het hele land nog wel redelijk hoog houden maar het maakt nieuwsgierig over wat voor reizen het ging in de cijfers van de reizigers. Oftewel: of de rustige achteraflijntjes de punctualiteit omhoog haalden of dat het gelijkmatig over de meeste lijnen verdeld was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Och, dit was pas een week. Het zal inderdaad nog wel erger worden de komende tijd.

Wanneer komt er een opvolger voor Sandite?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Het zal inderdaad nog wel erger worden de komende tijd.
Beginnen we vast...
NS.nl schreef:Aangepaste dienstregeling Rhenen - Breukelen
Door verwachte weersomstandigheden op donderdag 11 november rijden er in de ochtend- en avondspits minder treinen tussen Rhenen en Breukelen en hebben reizigers tussen Rhenen en Breukelen een extra overstap in Utrecht. Raadpleeg de reisplanner voor een aangepast reisadvies. De extra reistijd is ongeveer 15 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Scheelt weer een paar procent potentiële vertraging als die sprinters niet rijden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Ik denk dat ze PlanV gaan inzetten tussen Utrecht en Rhenen. Was afgelopen donderdag ook. Dat zilverpapier op wielen komt niet tegen de fly-over bij De Haar op.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Overigens doen onze Oosterburen het niet veel beter volgens mij. Ik had vorige week een paar keer gekeken naar actuele vertrektijden in Duisburg, en daar regende het vertragingen van 10 tot 50 minuten door het herfstweer. Ook minstens de helft van de treinen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Overigens doen onze Oosterburen het niet veel beter volgens mij. Ik had vorige week een paar keer gekeken naar actuele vertrektijden in Duisburg, en daar regende het vertragingen van 10 tot 50 minuten door het herfstweer. Ook minstens de helft van de treinen.
Heb je daar een linkje van toevallig? Ik moet zaterdag die kant op voor opnames.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Daniel »

Bij de zuiderburen lijkt het overigens ook niet al te best te lopen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Wubbo »

Wat is dat voor bizar gebeuren in de s7400 en s17400? In de spits vervalt de s17400 tussen Ut en Vndc, en de s7400 tussen Ut en Asd. Dus maar 2x/uur een trein tussen Ut en Bkl. Terwijl in het dagdal opeens alles weer rijdt, en er dus gewoon 4x per uur een trein rijdt tussen Ut en Bkl. Waarom kan het dan opeens wel?

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit verwachten te doen in het door te weinig perroncapaciteit geplaagde Utrecht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Wat is dat voor bizar gebeuren in de s7400 en s17400? In de spits vervalt de s17400 tussen Ut en Vndc, en de s7400 tussen Ut en Asd. Dus maar 2x/uur een trein tussen Ut en Bkl. Terwijl in het dagdal opeens alles weer rijdt, en er dus gewoon 4x per uur een trein rijdt tussen Ut en Bkl. Waarom kan het dan opeens wel?
Vraag het mij niet. "In verband met het herfstweer" reden er donderdag ook ineens vanaf Klp en Db 4 treinen per uur naar Ah en Ut. Alles reed, EN alles stopte extra. Waarom? God weet het.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Geert »

Wellicht om te compenseren voor het wegvallen van treinen in de s7400? Wel vreemd inderdaad.

Overigens hoorde ik iemand van NS op de radio zeggen dat (samengevat) reizigers maar moeten leven met de herfst en bijbehorende vertragingen/uitval van treinen. Nou, ik weet het niet hoor, maar vorige week donderdagavond stond ik in Utrecht op het perron te wachten en had er drie kwartier lang geen enkele trein richting Gouda gereden terwijl er zowel personeel als materieel was. De trein die ik uiteindelijk had genomen was ook een SLT (dat zoveel problemen lijkt te geven rond Veenendaal), maar die had duidelijk geen problemen met langzaam rijden of remproblemen.
Blijkbaar gaat het dan toch ergens in de organisatie niet goed...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Fles schreef:
Caspar schreef:Overigens doen onze Oosterburen het niet veel beter volgens mij. Ik had vorige week een paar keer gekeken naar actuele vertrektijden in Duisburg, en daar regende het vertragingen van 10 tot 50 minuten door het herfstweer. Ook minstens de helft van de treinen.
Heb je daar een linkje van toevallig? Ik moet zaterdag die kant op voor opnames.
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/dn? Staat bij iedere trein ook keurig bij vermeld waarom die vertraagd is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Suus »

Bij een korte blik langs een aantal stations zie ik dieren op het spoor tussen Hamburg en Hannover, ergens in het Ruhrgebied mensen op het spoor, een overbelaste spoorlijn (HUH?) en seinstoringen. Is dat allemaal blaadjes of heeft dat weer een andere naam?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Caspar »

Dat had een andere naam, volgens mij gewoon Unwetter. Maar het is nu dus rustig nog. (Unwetter betekend zowel onweer als noodweer, voordat iemand begint te piepen dat er geen onweer is geweest vorige week)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Onweer is "Gewitter" in het Duits inderdaad. Op de middelbare school hadden we een heel lesboek vol van dat soort instinkers :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

Caspar schreef:http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/dn? Staat bij iedere trein ook keurig bij vermeld waarom die vertraagd is.
Ow vet die bookmark ik even :pos:
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door VIRM »

Bestaat er ook nog een mogelijkheid dat de NS met 'eerlijke' cijfers gaan rekenen? Als er voortaan gewoon met de 5-minuten norm wordt gewerkt... sja... zo kan ik het ook.
Je hebt een dienstregeling waarbij 5-minuten vertraging een verschil betekent tussen aansluiting halen of niet. Houd toch eens op met deze PR-onzin. Niemand gelooft er toch in. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Fles »

5 minuten is al decennialang de norm in de rest van Europa ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Herfst wordt spoor weer te veel

Bericht door Wubbo »

Diegene die bedacht heeft dat die s7400 wel geknipt kan worden mogen ze wel een keer een cursusje plannen gaan geven. Wat een puinhoop leverde dat op op Utrecht Centraal.
In de avondspits stond de s7400 Breukelen - Utrecht te keren op spoor 14a. Dat past natuurlijk voor geen meter maar leverde allerlei bewegingen op die elkaar moesten kruisen aan Utrecht Noordzijde. Het regende dan ook vertragingen, de omroep hield het natuurlijk niet bij en dus was het weer eens ouderwets zelf je weg zoeken.

Ik vraag me heel erg af of dit middel niet erger was dan de kwaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten