Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Geplaatst op: dinsdag 9 november 2010 20:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 november 2010 20:31
Het is niet acceptabel dat passagiers van lijnen 11 en 12 in Utrecht in de spits achterblijven bij een halte omdat de bussen vol zitten. De vergunningverlener Bestuur Regio Utrecht (BRU) erkent dat de kwaliteit van het spitsvervoer naar De Uithof op dit moment onvoldoende is. Verbeteringen kunnen echter pas eind december 2011 worden doorgevoerd.
In een schriftelijke reactie op vragen van Utrechtse gemeenteraadsfracties laat het BRU weten dat volgens de zogenoemde concessie-eisen reizigers met de eerstkomende bus vervoerd moeten kunnen worden. “In de praktijk blijkt dit echter niet altijd haalbaar op De Uithof-lijnen gedurende de spitsuren.”
De BRU ziet echter geen mogelijkheden om voor december 2011 de vervoerscapaciteit uit te breiden. Pas als vervoerder Qbuzz het stads- en regiovervoer overneemt van het GVU en Connexxion, zullen meer bussen beschikbaar zijn.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 9 november 2010 20:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 november 2010 20:31
Het is niet acceptabel dat passagiers van lijnen 11 en 12 in Utrecht in de spits achterblijven bij een halte omdat de bussen vol zitten. De vergunningverlener Bestuur Regio Utrecht (BRU) erkent dat de kwaliteit van het spitsvervoer naar De Uithof op dit moment onvoldoende is. Verbeteringen kunnen echter pas eind december 2011 worden doorgevoerd.
In een schriftelijke reactie op vragen van Utrechtse gemeenteraadsfracties laat het BRU weten dat volgens de zogenoemde concessie-eisen reizigers met de eerstkomende bus vervoerd moeten kunnen worden. “In de praktijk blijkt dit echter niet altijd haalbaar op De Uithof-lijnen gedurende de spitsuren.”
De BRU ziet echter geen mogelijkheden om voor december 2011 de vervoerscapaciteit uit te breiden. Pas als vervoerder Qbuzz het stads- en regiovervoer overneemt van het GVU en Connexxion, zullen meer bussen beschikbaar zijn.
Lees verder
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
"geen mogelijkheden"
Ik snap dit écht niet. Ben ik nou zo dom. Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden! En dat daar ook geld bij hoort! Kom op heej! Wat een dumbo's!
En dat denken dat studenten na afstuderen nog met het ov gaan omdat ze zulke "goede" ervaringen hebben gehad. Wordt wakker!
Ik snap dit écht niet. Ben ik nou zo dom. Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden! En dat daar ook geld bij hoort! Kom op heej! Wat een dumbo's!
En dat denken dat studenten na afstuderen nog met het ov gaan omdat ze zulke "goede" ervaringen hebben gehad. Wordt wakker!
immer kwaliteits posts
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Dat kunnen ze wel bedenken maar dan moet je wel meer bussen hebben Men heeft het niet voor niks over een oplossing vanaf december 2011, Qbuzz moet immers meer dubbelgeledes voor de nieuwe concessie aanschaffen dan er nu rondrijden.willy84 schreef:Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden!
Maargoed, wellicht de nieuwe ritten van lijn 241 die per 18 oktober gaan rijden een stukje verlengen. Die rijden tot Stadion Galgenwaard (gelijk aan lijn 13 dus, maar dan met alleen een stop bij de Bleekstraat) t.b.v. vervoer voor de Kromhoutkazerne. Als je daar ook nog wat verkeer naar de Uithof mee mee kan nemen is dat al meegenomen, ookal zijn 't maar 12-meterwagens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Dat is toch gewoon een krankzinnige redantie. "ja wij kapper er in 2011 toch mee dus zoek het maar uit met qbuss. Kom op heej en trek de buidel BRU en xx heeft vast en zeker nog wel wat geledes ergens staan. Rijden met die karretjes en snel! Die bussen zitten stampvol dus het is behoorlijk effectief belastingeld uitgeven. Ik kan je heel wat lijntjes opnoemen waar 3 mensen in zitten!Daniel schreef:Dat kunnen ze wel bedenken maar dan moet je wel meer bussen hebben Men heeft het niet voor niks over een oplossing vanaf december 2011, Qbuzz moet immers meer dubbelgeledes voor de nieuwe concessie aanschaffen dan er nu rondrijden.willy84 schreef:Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden!
immer kwaliteits posts
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Wie heeft die belachelijke eis bedacht dat iedereen mee moet kunnen voor lijn 11 en 12? Als je inefficient geld wil uitgeven moet je dat doen. Dat vervoer is zo belachelijk verspitst, daar is niet tegenaan te bussen. Dat was vroeger al niet, en dat gaat het ook niet worden. Zelfs als je er een lopende band aanlegt gaat het niet lukken, ook dan staan mensen te wachten op een plekje.
Natuurlijk moet iedereen vervoerd worden, maar het komt op deze lijnen niet op 1 bus eerder of later. De enige manier om dit op te lossen is het versterken van de andere assen (en dat in de publiciteit brengen). Je kan best meer rijden op de routes van lijn 10/30 (heb je de mensen vast van Overvecht), lijn 31 (voor de mensen van Lunetten) en vanuit Maarssen en Driebergen.
En begin eens met spreiding van begintijden.
Natuurlijk moet iedereen vervoerd worden, maar het komt op deze lijnen niet op 1 bus eerder of later. De enige manier om dit op te lossen is het versterken van de andere assen (en dat in de publiciteit brengen). Je kan best meer rijden op de routes van lijn 10/30 (heb je de mensen vast van Overvecht), lijn 31 (voor de mensen van Lunetten) en vanuit Maarssen en Driebergen.
En begin eens met spreiding van begintijden.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Nou ja de vraag is in hoeverre die eis belachelijk is. Als ik het goed begrijp is de situatie met Nijmegen te vergelijken. Met dat verschil dat de andere assen via Heyendaal (lijn 3, 4, 11, 300) ook overbelast raken en reizigers niet naar Heyendaal niet meer mee kunnen. Door er voor te zorgen dat de Heyendaalshuttle op peil blijft (dus mee binnen 2 bussen) dan voorkom je dergelijke problemen. In Utrecht is er blijkbaar nog lucht op de andere lijnen naast lijn 11 en 12, maar de vraag is of je die wil belasten. Een structurele aanpassing ligt toch in het uitbreiden van de capaciteit op lijn 11 en 12.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
De Uithof afbreken en teruggeven aan de natuur
(mijn lievelingszinnetje op Skyscrapercity)
En herbouwen op een plek waar wel een Intercity stopt :)
(mijn lievelingszinnetje op Skyscrapercity)
En herbouwen op een plek waar wel een Intercity stopt :)
Lijkt me toch erg lastig. De bussen staan nu al achter elkaar in de file... :oEen structurele aanpassing ligt toch in het uitbreiden van de capaciteit op lijn 11 en 12.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Ik zeg toch ook niet perse meer bussen. Er zijn ook andere oplossingen.Vinny schreef:Lijkt me toch erg lastig. De bussen staan nu al achter elkaar in de file... :oEen structurele aanpassing ligt toch in het uitbreiden van de capaciteit op lijn 11 en 12.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Waarom zou versterken van de lijnen vanaf omliggende stations niet structureel zijn?
Lijn 10 en 30 rijden nu samen een kwartierdienst in de spits. Ik woonde vlakbij de halte van de 10/30, maar ging nog wel eens via Utrecht Centraal omdat ik de 10/30 weer eens net gemist had. Rijdt die bus vaker (zeg: elke 5 minuten) dan ga je wel met de volgende bus, en stap je ook vanuit Hilversum en Baarn/Amersfoort makkelijk op Utrecht Overvecht over omdat je daar niet lang op de bus hoeft te wachten. Dat doe je nu niet omdat je nu waarschijnlijk wel lang moet wachten, terwijl je dat op Utrecht Centraal, dat in rijtijd niet zo ver om is, niet hoeft.
Soortgelijke verhalen kun je ook ophangen voor Maarssen (da's volgens mij een halfuurdienst naar de Uithof), Lunetten en Driebergen.
Lijn 10 en 30 rijden nu samen een kwartierdienst in de spits. Ik woonde vlakbij de halte van de 10/30, maar ging nog wel eens via Utrecht Centraal omdat ik de 10/30 weer eens net gemist had. Rijdt die bus vaker (zeg: elke 5 minuten) dan ga je wel met de volgende bus, en stap je ook vanuit Hilversum en Baarn/Amersfoort makkelijk op Utrecht Overvecht over omdat je daar niet lang op de bus hoeft te wachten. Dat doe je nu niet omdat je nu waarschijnlijk wel lang moet wachten, terwijl je dat op Utrecht Centraal, dat in rijtijd niet zo ver om is, niet hoeft.
Soortgelijke verhalen kun je ook ophangen voor Maarssen (da's volgens mij een halfuurdienst naar de Uithof), Lunetten en Driebergen.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Dan begreep ik je verkeerd. Zoals je het nu beschrijft lijkt me dat inderdaad wel redelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
En tegenwoordig ook vanuit de richting Europaplein (bevinden zich ook nogal veel studentenkamers nu). Zie in de ochtend genoeg studenten bij de halte ri. station staan terwijl je ook rechtstreeks met lijn 71 kunt die echter ook "slechts" om het kwartier rijdt.Wubbo schreef:Soortgelijke verhalen kun je ook ophangen voor Maarssen (da's volgens mij een halfuurdienst naar de Uithof), Lunetten en Driebergen.
Bijkomend voordeel is dat je met meer bussen op die lijn ook gelijk meer verbindingen uit Driebergen biedt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
En eigenlijk heb ik ook nooit begrepen waarom er geen (volwaardige) sneldienst is tussen station Amersfoort en De Uithof (die de hele dag door rijdt). Veel reizigers uit het Noorden/Oosten kunnen hier gebruik van maken; de reistijd zal tussen de 20 minuten een half uurtje liggen (niet eens zo veel langer als de reistijd vanaf Utrecht Centraal).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Er studeren ook aardig wat mensen in de binnenstad, dus het kan best dat die studenten helemaal niet naar de Uithof hoeven. Kan me niet voorstellen dat lijn 71 trager is ('s ochtends wel te verstaan, met 15-min dienst) dan via het station en dan de 11 of de 12.Daniel schreef:En tegenwoordig ook vanuit de richting Europaplein (bevinden zich ook nogal veel studentenkamers nu). Zie in de ochtend genoeg studenten bij de halte ri. station staan terwijl je ook rechtstreeks met lijn 71 kunt die echter ook "slechts" om het kwartier rijdt.Wubbo schreef:Soortgelijke verhalen kun je ook ophangen voor Maarssen (da's volgens mij een halfuurdienst naar de Uithof), Lunetten en Driebergen.
Bijkomend voordeel is dat je met meer bussen op die lijn ook gelijk meer verbindingen uit Driebergen biedt.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Ik durf het bijna niet te vragen, maar pleit je hier nou voor parallelliteit?Wubbo schreef:Natuurlijk moet iedereen vervoerd worden, maar het komt op deze lijnen niet op 1 bus eerder of later. De enige manier om dit op te lossen is het versterken van de andere assen (en dat in de publiciteit brengen). Je kan best meer rijden op de routes van lijn 10/30 (heb je de mensen vast van Overvecht), lijn 31 (voor de mensen van Lunetten) en vanuit Maarssen en Driebergen.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Dat hangt van je definitie van parallelliteit af ;-)
Stromen bundelen is mooi, maar op een gegeven moment houdt dat op en dat punt heeft Utrecht bereikt. Als de stromen groot genoeg zijn om ook andere verbindingen aan te bieden moet je dat vooral doen. Volgens mij kan het geen enkel kwaad om de spitsdukte in de 11 en 12 wat af te romen.
Stromen bundelen is mooi, maar op een gegeven moment houdt dat op en dat punt heeft Utrecht bereikt. Als de stromen groot genoeg zijn om ook andere verbindingen aan te bieden moet je dat vooral doen. Volgens mij kan het geen enkel kwaad om de spitsdukte in de 11 en 12 wat af te romen.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Eventueel zouden ze kunnen beginnen met de frequentie op lijn 242 te verhogen. Nu is het zo dat er niet veel studenten uit Wijk bij Duurstede en omstreken zijn die nu deze buslijn mijden vanwege de lage frequentie van 2x/uur. Als die vaker zou rijden, pakken deze studenten voortaan de 242 ipv de 12 en de (2)41.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
[sarcasme]En het kan natuurlijk niet dat Qbuzz zijn nieuwe bussen al iets eerder bestelt (en eerder laat leveren) en deze vervolgens verhuurt aan Connexxion?Daniel schreef:Dat kunnen ze wel bedenken maar dan moet je wel meer bussen hebben Men heeft het niet voor niks over een oplossing vanaf december 2011, Qbuzz moet immers meer dubbelgeledes voor de nieuwe concessie aanschaffen dan er nu rondrijden.willy84 schreef:Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden!
Waarschijnlijk denk ik nu veel te simpel. [/sarcasme]
(Maar goed: dit is natuurlijk geen structurele oplossing; daarvoor werkt het plan van Wubbo beter.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Vanuit het DAV gebied zullen er vast ook wel wat lijntjes in de ochtendspits naar de Uithof gelegd kunnen worden,
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Die lijntjes bieden in Vianen natuurlijk al een redelijke aansluiting op 287 (die veel gebruikt wordt door studenten vanuit die richting)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Meer bussen moeten rijden :')willy84 schreef:"geen mogelijkheden"
Ik snap dit écht niet. Ben ik nou zo dom. Kan er niet bedacht worden dat er méér bussen moeten rijden! En dat daar ook geld bij hoort! Kom op heej! Wat een dumbo's!
Nou, dat gaat niet gebeuren. ten eerste is er niet genoeg ijzer, wat al eerder aangegeven is, en ten tweede niet genoeg asfalt. Zeker op lijn 12 rijdt men zo ongeveer in colonne achter elkaar aan.
Er is op die as simpelweg zo veel vraag naar vervoer dat de huidige modaliteit dat niet aankan. Je moet gewoon de rails op. Noem het sneltram, noem het metro, maar het moet in elk geval een volledig eigen infrastructuur hebben, gescheiden van het overige (auto)verkeer. Maar ja, dat kost geld. Geld wat OV-studenten niet opbrengen. In elk geval de huidige of volgende zittingstermijn van de betreffende decision makers niet.
En dus komt het er niet, izze siempel :)
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
maar nou effe (als oud student in Utrecht en nog gewoond hebbende op IBBlaan en Lieflandln-toen net geopend):
dus omdat het student niet meer kan fietsen en te veel zuipt om sogges 15 min vroeger op te staan, moeten er extra bussen komen? Wij fietsten gewoon-dat was voor de SOV-tijd. In die tijd reed het GEVU met een cubje alle 20 min snel heen+weer vanaf Stadion naar Uithof-(transitorium II)
Hoewel ik besef dat vele posters hier ook student zijn, moet me wel van het hart dat het in het algemeen een asociaal zooitje is dat al zuur kijkt als je zegt, dat die tas toch wel ff weg kan van die stoel? Als je wat metro/bus in steden als Tokyo/HongKOng etc hebt meegemaakt (of jakarta), dan heb je wel geleerd om in te schikken en''er kan er altijd 1tje bij''. Net als hier in BKK (vooral die gratis bussen). Studenten zouden voor ze die SOV krijgen, eerst een cursusje in manieren en hoe reis ik netjes per OV moeten doen-met examen. En leren inschikken.
Bestaan trouwens die corpsballen nog-met blauwe blazer en grijze broek met omslag en glas pils in dat borstzakje?
dus omdat het student niet meer kan fietsen en te veel zuipt om sogges 15 min vroeger op te staan, moeten er extra bussen komen? Wij fietsten gewoon-dat was voor de SOV-tijd. In die tijd reed het GEVU met een cubje alle 20 min snel heen+weer vanaf Stadion naar Uithof-(transitorium II)
Hoewel ik besef dat vele posters hier ook student zijn, moet me wel van het hart dat het in het algemeen een asociaal zooitje is dat al zuur kijkt als je zegt, dat die tas toch wel ff weg kan van die stoel? Als je wat metro/bus in steden als Tokyo/HongKOng etc hebt meegemaakt (of jakarta), dan heb je wel geleerd om in te schikken en''er kan er altijd 1tje bij''. Net als hier in BKK (vooral die gratis bussen). Studenten zouden voor ze die SOV krijgen, eerst een cursusje in manieren en hoe reis ik netjes per OV moeten doen-met examen. En leren inschikken.
Bestaan trouwens die corpsballen nog-met blauwe blazer en grijze broek met omslag en glas pils in dat borstzakje?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
Als je regelmatig met lijn 11/12 reist in Utrecht leer je ook wel inschikken. Daar past over het algemeen niemand meer bij, alle stoelen zijn bezet en overal staanplaatsen.midnet schreef:Als je wat metro/bus in steden als Tokyo/HongKOng etc hebt meegemaakt (of jakarta), dan heb je wel geleerd om in te schikken en''er kan er altijd 1tje bij''. Net als hier in BKK (vooral die gratis bussen). Studenten zouden voor ze die SOV krijgen, eerst een cursusje in manieren en hoe reis ik netjes per OV moeten doen-met examen. En leren inschikken.
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
midnet schreef:dus omdat het student niet meer kan fietsen en te veel zuipt om sogges 15 min vroeger op te staan, moeten er extra bussen komen?
Bedankt he! :pos:midnet schreef:Studenten zouden voor ze die SOV krijgen, eerst een cursusje in manieren en hoe reis ik netjes per OV moeten doen-met examen. En leren inschikken.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
midnet schreef:Geblaat over studenten
Geirriteerd dat je geen student meer bent? Er zijn ook genoeg oudere mensen die stoelen bezet houden, en studenten die zich zeer sociaal opstellen in het openbaar vervoer.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol
gewoon het spitsbus lijnennet flink uitbreiden.
ik denk dat dat echt wel wat verlichting kan geven.
er moet dan wel flink wat aandacht aan gegeven worden.
de huidige verbindingen kunnen stukken beter, lijn 30 en 71 gewoon de gehele dag laten rijden en in een hogere frequentie. dit soort lijnen kunnen best wel eens succesvol worden.
niet alleen naar de uithof kan het beter, kijk maar eens naar de onderlinge verbindingen tussen de randgemeenten, vanaf houten naar Vianen/IJsselstein/Nieuwegein. 's avonds geen bus meer en op zondag rijdt lijn 47 1x in de 2 uur.
je hebt nu gemiddeld dik een uur nodig om 's avonds van houten naar Nieuwegein te reizen met het ov.
Maar goed weer on-topic, op rtvutrecht las ik een bericht dat er voor 6 december een besluit word genomen over de tram naar de uithof en de uitbreiding van de Utrechtse ring. dit is gebundeld door het rijk e.d. weet niet of dit klopt aangezien rtv utrecht wel vaker foutieve nieuws meldingen maakt
ik denk dat dat echt wel wat verlichting kan geven.
er moet dan wel flink wat aandacht aan gegeven worden.
de huidige verbindingen kunnen stukken beter, lijn 30 en 71 gewoon de gehele dag laten rijden en in een hogere frequentie. dit soort lijnen kunnen best wel eens succesvol worden.
niet alleen naar de uithof kan het beter, kijk maar eens naar de onderlinge verbindingen tussen de randgemeenten, vanaf houten naar Vianen/IJsselstein/Nieuwegein. 's avonds geen bus meer en op zondag rijdt lijn 47 1x in de 2 uur.
je hebt nu gemiddeld dik een uur nodig om 's avonds van houten naar Nieuwegein te reizen met het ov.
Maar goed weer on-topic, op rtvutrecht las ik een bericht dat er voor 6 december een besluit word genomen over de tram naar de uithof en de uitbreiding van de Utrechtse ring. dit is gebundeld door het rijk e.d. weet niet of dit klopt aangezien rtv utrecht wel vaker foutieve nieuws meldingen maakt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten