Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door tsov »

Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer
Uitgegeven: 27 mei 2008 17:20
Laatst gewijzigd: 27 mei 2008 17:57


AMSTERDAM - Een verdacht pakketje heeft het treinverkeer rond Amsterdam dinsdagmiddag ernstig ontregeld. Tussen kwart voor vijf en kwart over vijf reden er helemaal geen treinen van of naar de hoofdstad.

Daarna kwam het verkeer weer op gang. Reizigers moeten echter nog tot ongeveer half zeven rekening houden met vertragingen tot een uur.

Dat meldde spoorbeheerder ProRail. De politie trof het pakketje rond kwart voor vijf aan in een trein op het Centraal Station. Zij sloot een deel van het gebouw af. Onderzoek wees uit dat er sprake was van vals alarm. Een half uur later gaf de politie het station dan ook weer vrij.
(c) ANP

Bron: nu.nl

Ik merkte het... Ik stapte rond 17.20 uit een overvolle metro op Duivendrecht en had het idee met bus 46 naar Noord te gaan. Die had ik helaas net gemist, dus ging weer naar boven en toen hoorde ik een omroepbericht dat heel Amsterdam C platlag. Op het spoor ri. Asd (8?) stond ook een ICE die de reizigers eruit had gegooid. Mocht dus in de volgende overvolle metro stappen :P Op CS aangekomen zag het zwart van de mensen en reden er weinig treinen... Zag zo snel iig niets naar Shl staan :O Ik kon gelukkig snel doorlopen naar de pont :)

TT meldt dit:

17:47 uur

Van en naar Amsterdam

Door een eerdere verstoring rijden er
van en naar Amsterdam minder treinen.

Vertraging: 30-60 minuten.

Intercity's rijden minder vaak tussen
* Alkmaar en Den Bosch,
* Amsterdam en Deventer,
* Alkmaar en Arnhem.
* Amsterdam en Schiphol/Leiden

Houdt u ook op andere trajecten van en
naar Amsterdam rekening met uitval van
treinen.

Bron: NOS Teletekst, p 751
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door M57 »

Volgens at5.nl deed het probleem zich voor op perron 4a.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door WSM »

Is het weer zover :roll:
Dat zal in elk geval geen pakketje maar een flinke doos zijn geweest, als het de explosieve kracht heeft om liggend in de trein het hele station te verwoesten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Vinny »

De politie trof het pakketje rond kwart voor vijf aan in een trein op het Centraal Station. Zij sloot een deel van het gebouw af. Onderzoek wees uit dat er sprake was van vals alarm. Een half uur later gaf de politie het station dan ook weer vrij.
Welke *ei* laat dat ding op Centraal staan...? Laat de machinist als leeg mat. doorrijden naar het havengebied; daar woont geen mens en je hebt er alle gelegenheid om zonder gevolgen voor de rest van het treinverkeer het pakketje te onderzoeken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Vinny »

Ook omreizen via Amsterdam Zuid was problematisch...
ProRail schreef:Defecte reizigerstrein Schinkelbrug
Om ongeveer 17.30 uur strandde een stoptrein, onderweg van Lelystad naar Hoofddorp op de Schinkelbrug op het stroomloze gedeelte. Intercity's werden opgeheven tussen Amersfoort en Schiphol. De defecte trein werd gecombineerd met de volgende stoptrein en reed met ongeveer een uur minuten vertraging verder.
Tja, een murphiaanse samenloop van omstandigheden... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Welke *ei* laat dat ding op Centraal staan...? Laat de machinist als leeg mat. doorrijden naar het havengebied; daar woont geen mens en je hebt er alle gelegenheid om zonder gevolgen voor de rest van het treinverkeer het pakketje te onderzoeken...
De politie garandeert op die manier kennelijk de veiligheid. :roll:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Daniel »

ProRail schreef:De defecte trein werd gecombineerd met de volgende stoptrein en reed met ongeveer een uur minuten vertraging verder.
Hmm, een uur minuten :P Die stoptrein Lelystad - Hoofddorp reed toch om het halfuur, en dan duurt 't een uur om met de volgende te combineren :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Welke *ei* laat dat ding op Centraal staan...? Laat de machinist als leeg mat. doorrijden naar het havengebied; daar woont geen mens en je hebt er alle gelegenheid om zonder gevolgen voor de rest van het treinverkeer het pakketje te onderzoeken...
Zoek maar eens een machinist die dat wil doen... Zou jij graag een LM-ritje maken met een verdacht pakket in je trein en dus met het risico dat je de operatie niet overleeft? Mooi, bellen we jou de volgende keer. :pos:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Daantje »

Is er ooit eigenlijk wel eens een pakketje gevonden wat ook daadwerkelijk een bompakketje bleek te zijn (in Nederland)? Ik snap dat je scherp moet blijven op alles maar ik kan me voorstellen dat dit niet heel erg overtuigend overkomt steeds op je reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Vinny »

Zoek maar eens een machinist die dat wil doen... Zou jij graag een LM-ritje maken met een verdacht pakket in je trein en dus met het risico dat je de operatie niet overleeft? Mooi, bellen we jou de volgende keer.
Als ik er veel mensenlevens mee zou kunnen redden: ik zou het dan zelf wel doen.

Maar goed; ik begrijp ook wel dat je deze opoffering niet van een machinist kunt verlangen. Aan de andere kant: íets in mij zegt dat er gewoon niet is nagedacht, maar gewoon blind de procedure: 'Alles stillegen' is gevolgd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door JeePee »

Vinny schreef: Als ik er veel mensenlevens mee zou kunnen redden: ik zou het dan zelf wel doen.
off-topic: Sociaal wenselijke antwoorden geven is altijd erg makkelijk. Als je een mcn vraagt of hij een trein naar een buitengebied wil rijden om zo duizenden levens te redden, zeggen ze (nagenoeg) allemaal ja. Echter als puntje bij paaltje komt gaan mensen het niet doen...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Linkerspoor »

Vinny schreef:Aan de andere kant: íets in mij zegt dat er gewoon niet is nagedacht, maar gewoon blind de procedure: 'Alles stillegen' is gevolgd.
Natuurlijk is die procedure gevolgd. En ondanks dat ik er tegen ben voor elke tas het treinverkeer stil te leggen, zou ik het absurd vinden als men een trein met mogelijk een bom nog eens gaat verrijden. Het lijkt me nogal logisch dat een (mogelijke) bom pas vervoerd wordt na toestemming van de eod...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verdacht pakketje ontregelt treinverkeer

Bericht door Wubbo »

Je weet inderdaad niet wat er gebeurt als je zoiets nog eens gaat verplaatsen. We hebben ooit een verdacht pakketje gehad in een trein op Utrecht C. Die trein is toen verplaatst naar Utrecht Lunetten, en juist over dat verplaatsen is toen een enorme ophef ontstaan vanwege risico's etc.

Los daarvan ben ik benieuwd wat dit voor pakketje is geweest: ik heb nog nooit een aanleiding gezien om vanwege een pakketje te ontruimen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten