Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daniel »

Da's dus een zeer beperkte stijging met 0,3 ct/km.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door hidihi »

Ik was er al niet blij mee dat je als student al vanaf begin dit jaar niet meer met het kinderkaartje kon reizen, want als ik vanaf Ambacht naar Sterrenburg station rees met de kinderstrippenkaart was ik 4x€0,30=€1,20 kwijt, nu ik gereduceerd reis met mijn OV studentenkaart ben ik €2,00 kwijt.
Nu de provincie vanaf 1 januari de strippenkaart afschaft vrees ik dat veel reizigers te veel gaan betalen want ik ben niet echt overtuigd dat de provincie zijn belofte kan inlossen, want ik heb de provincie nooit gehoord hoe ze problemen willen oplossen in gebieden waar het reizen met een ov-kaart daadwerkelijk duurder is in vergelijking met de strippenkaart.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Stefan »

Sommige mensen gaan inderdaad meer betalen, sommigen ook minder.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door hidihi »

Stefan schreef:Sommige mensen gaan inderdaad meer betalen, sommigen ook minder.
Is wat makkelijk gezegd, het is als gewone man moeilijk te controleren.
je moet hierin de provincie op hun woord geloven en dat vindt ik niet echt een fijn idee, want we kunnen allemaal een voorbeeld noemen waarin een overheidsinstantie niet helemaal eerlijk geweest is, ik zeg niet dat ze in dit geval liegen maar ik ben wel achterdochtig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Stefan »

Misschien is het makkelijk gezegd, maar even als voorbeeld: Een ritje Selma Lagerlöf-erf naar Ziekenhuis Dordwijk (er van uitgaande dat men met lijn 1 reist) is 1 zone en 2 strippen. Met de chipkaart kost dit ritje met vol tarief €1,46 en met reductie €0,97. Deze busrit beslaat ongeveer 3,5 á 4 kilometer.

Maakt men echter een busrit van de halte Baden Powelllaan naar de halte Landbouwschool met lijn 3 kost met de chipkaart met vol tarief €0,92 en met reductie €0,61. Deze busrit beslaat echter een afstand van slechts 1 kilometer maar kost 3 (!) strippen doordat er een zonegrens overschreden wordt.

Je kunt mij veel vertellen, maar of de strippenkaart echt zo eerlijk is.. da's een ander verhaal.

Overigens: De haltes die ik in de voorbeelden heb genoemd zijn allemaal in Dordrecht voor de goede orde. :)
Laatst gewijzigd door Stefan op za 13 nov 2010, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Reiziger Delft »

find_your_spot schreef:
Reiziger Delft schreef:Sterabbonnementen worden inderdaad niet bij Veolia Haaglanden geaccepteerd; volgens hun website gaat dit echter ook nooit gebeuren. Hoe gaat men dat in maart dan doen?
Gewoon zoals het nu ook gaat... Je abonnement met daarnaast je OV-chipkaart als stamkaart laten zien.
Nogal onhandig dus als je rit deels buiten je abonnement valt; dan moet je precies op de zonegrens inchecken, zoals Daantje al aangaf. Waarom moet het nu weer zo omslachtig. :neg: Voer gewoon die zones in dat systeem, desnoods haal je ze er later weer uit als de sterabonnementen worden afgeschaft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Misschien is het makkelijk gezegd, maar even als voorbeeld: Een ritje Selma Lagerlöf-erf naar Ziekenhuis Dordwijk (er van uitgaande dat men met lijn 1 reist) is 2 zones en 3 strippen. Met de chipkaart kost dit ritje met vol tarief €1,46 en met reductie €0,97. Deze busrit beslaat ongeveer 3,5 á 4 kilometer.
Helaas, Ziekenhuis Dordwijk is de zonegrenshalte en dit ritje kost dus slechts 2 strippen... "slechts" 46% duurder wordt het dus als je de uurdienst trotseert :wink:
Schrale troost: als je de frequentere route via het station neemt betaal je nog maar 18% meer (maar da's met de strippenkaart al 50 cent duurder)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Stefan »

Eehm.. Juist, wacht.. 't Was al laat... Bedoelde inderdaad dat 't 2 strippen was. :oops: Heb 't even aangepast...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daniel »

Overigens is het wel zo dat geen hond dat ritje Landbouwschool - Baden Powelllaan maakt terwijl je eerste voorbeeld waar 'ie wel duurder is een stuk realistischer reis is.
Station - Landbouwschool is dan wel weer veelgebruikt en daarbij ga je ook net de zonegrens over, maar met het chiptarief ga je daar ook al richting de 1,50 dus maakt 't geen verschil meer :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Stefan »

Dat begrijp ik. Maar het is een mooi voorbeeld om te laten zien dat reizen met de ov-chipkaart (in mijn ogen) een stuk eerlijker is. Maar het is onbegrijpelijk dat iemand die 2 haltes meereist met de strippenkaart meer moet betalen dan iemand die bijna de hele stad rond gaat. Het is ook maar een voorbeeld, kan er zo nog heel wat bedenken. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daniel »

Tja, maar dat je dit soort voorbeelden nodig hebt om op een goedkopere reis te krijgen verklaart wel waarom zovelen klagen over de dure OV-chipkaart. Immers, als alle reizen die de gemiddelde reiziger maakt net zoveel blijven kosten of duurder worden en de reizen die zelden tot nooit gemaakt worden goedkoper dan kan je toch wel stellen dat 't een aardige melkkoe voor de vervoerders is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door iljitsch »

Ik heb eind vorig jaar wat berekeningen gedaan, en het blijkt dat randstadrail als je eenmaal vanuit Den Haag voorbij CS bent eigenlijk bijna altijd goedkoper is met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart en bij de Haagse tramlijnen heb je een aantal die gemiddeld duurder zijn en een aantal die gemiddeld goedkoper zijn. Het rotte is dat ik dus niet in kan schatten welke ritten het meest gemaakt worden, maar ik zou best geloven dat het gemiddeld dezelfde prijs is.

Was er ook niet een regel dat het na invoeren van de chipkaart een jaar niet omhoog mocht? Dat is toch weer een voordeeltje voor de chipkaart, hoewel ik het idee heb dat met die regels toch wel de hand gelicht wordt, net als die nonsens dat de hogere prijzen van kaartjes in de tram/bus ook meegeteld werden om te bepalen of de chipkaart niet duurder was dan de strippenkaart.

Maar dit alles komt op mij een beetje over als chronisch zieken die klagen over de eigen bijdrage: zelfs als het meer kost dan betaal je nog altijd veel minder dan de kostprijs dus je bent spekkoper. Als gezonde fietser mag ik dus bijna 2000 euro ziektekostenverzekering per jaar betalen en belasting die naar snelwegen en OV-subsidies gaat waar ik zo goed als geen gebruik van maak. (Natuurlijk is wat solidariteit een goede zaak maar het moet niet de spuigaten uit lopen.)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Meltrain »

Reiziger Delft schreef:
find_your_spot schreef:
Reiziger Delft schreef:Sterabbonnementen worden inderdaad niet bij Veolia Haaglanden geaccepteerd; volgens hun website gaat dit echter ook nooit gebeuren. Hoe gaat men dat in maart dan doen?
Gewoon zoals het nu ook gaat... Je abonnement met daarnaast je OV-chipkaart als stamkaart laten zien.
Nogal onhandig dus als je rit deels buiten je abonnement valt; dan moet je precies op de zonegrens inchecken, zoals Daantje al aangaf. Waarom moet het nu weer zo omslachtig. :neg: Voer gewoon die zones in dat systeem, desnoods haal je ze er later weer uit als de sterabonnementen worden afgeschaft.
Ik snapte echt vanaf het begin al niet waarom Arriva (m.u.v. Waterland), Veolia en HTM sterabonnementen niet herkennen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even zones in de aparatuur in te voeren, zodat sterabonnemneten wél gewoon herkend kunnen worden? :roll:
Toevallig kwam ik afgelopen dinsdag in een HTM tram een folder tegen van de HTM, met (o.a.) de vraag of je met een sterabonnement kunt inchecken. De HTM geeft als antwoord dat dat niet kan omdat 'de OV-Chipkaart geleidelijk wordt ingevoerd en het daarom dus nog niet kan'. Maar dan vraag ik me dus af waarom GVB, RET en Connexxion hetwel gelijk in één keer goed konden doen. Een best wel falend antwoord van HTM dus. :neg:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Klaasje »

Meltrain schreef: Maar dan vraag ik me dus af waarom GVB, RET en Connexxion hetwel gelijk in één keer goed konden doen. Een best wel falend antwoord van HTM dus. :neg:
Mwah in één keer goed klopt ook niet helemaal. Zeker bij Connexxion zijn er redelijk wat aanloop problemen geweest en nog steeds is niet alles opgelost. Zo hoorde ik deze week het gerucht dat er bij Connexxion iemand bezig is om full-time de haltes op een zonegrens goed in te stellen in het systeem. Daarbij nog afgezien van de handmatige invoer van "het busstation net over de zonegrens". Dit alles om te voorkomen dat mensen die tot op de zonegrens een abonnement hebben toch op saldo reizen wanneer ze uitstappen op die zonegrens. (Helaas is dat toch al een paar keer voorgekomen.) Veel gaat goed, het een en ander ook niet maar het gaat steeds beter. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Was er ook niet een regel dat het na invoeren van de chipkaart een jaar niet omhoog mocht? Dat is toch weer een voordeeltje voor de chipkaart, hoewel ik het idee heb dat met die regels toch wel de hand gelicht wordt
Tuurlijk houden ze je daarmee voor de gek... waarom denk je dat Zuid-Holland de chipkaart in februari invoert, kunnen ze in januari nog net het tarief verhogen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Klaasje »

De comissie kist bekijkt eerst of de chipkaarttarieven in orde zijn, als die een positief advies geeft kan de trein door naar de minister. Wanneer er een positief advies is gegeven kan je niet meer sleutelen aan de prijs. Na de uitschakeling van het NVB mag de prijs niet meer op eigen houtje gewijzigd worden voor een jaar in het gebied. Een uitzondering is een landelijke tariefstijging zoals vastgesteld door de minister. Die is dit jaar 0,9 %.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Chauf21 »

Klaasje schreef:Zo hoorde ik deze week het gerucht dat er bij Connexxion iemand bezig is om full-time de haltes op een zonegrens goed in te stellen in het systeem. Daarbij nog afgezien van de handmatige invoer van "het busstation net over de zonegrens". Dit alles om te voorkomen dat mensen die tot op de zonegrens een abonnement hebben toch op saldo reizen wanneer ze uitstappen op die zonegrens. (Helaas is dat toch al een paar keer voorgekomen.) Veel gaat goed, het een en ander ook niet maar het gaat steeds beter. :pos:
Ik mag aannemen dat er in ieder vervoerbedrijf wel iemand verantwoordelijk is voor de haltelocaties e.d. Bij Connexxion is daar inderdaad iemand vrijwel full-time mee bezig. Aangezien Connexxion in vrij veel concessies rijdt/reed, was dat dus ook een hoop verzamelwerk. Van iedere halte moet immers worden bepaald wat de exacte locatie e.d. is. Daarnaast worden haltes ook met enige regelmaat aangepast of verplaatst en moet de locatie dus weer apart worden ingemeten (gemeenten en wegbeheerders geven dat maar beperkt of met onvoldoende juiste gegevens door). Een foutje is dan snel gemaakt.

Overigens is die beste man van mening dat alles gewoon zo goed als mogelijk in het systeem moet staan. Hij waardeert het dan dus ook dat chauffeurs of reizigers (via de klantenservice) doorgeven welke haltes niet goed zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daantje »

find_your_spot schreef:
Reiziger Delft schreef:Sterabbonnementen worden inderdaad niet bij Veolia Haaglanden geaccepteerd; volgens hun website gaat dit echter ook nooit gebeuren. Hoe gaat men dat in maart dan doen?
Gewoon zoals het nu ook gaat... Je abonnement met daarnaast je OV-chipkaart als stamkaart laten zien.
En hoe doe je dat dan als je zowel binnen als buiten de zone van je abonnement reist? Lijkt me niet wenselijk dat mensen in/uit moeten blijven checken op de zonegrens.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Lange_Dre »

In Haaglanden stad (HTM) gelden 2 verschillende tarieven die je maar net moet weten.

Tram en bus is 0.131 cent.
Randstadrail 3 en 4 tussen beide eindhaltes in zoetermeer naar de eindhaltes in Den Haag ( De Uithof/ Loosduinen) kost meer, namelijk 0.153 cent.

Heel mooi dat Zuid holland het tarief naar beneden wilt brengen, Reizen in Den Haag met het OV is gewoon te duur.
Feit is wel dat niet zuid holland de baas is over het vervoers gebied van stadgewest Haaglanden, je zou dan denken dat stadsgewest Haaglanden dan ook de prijs bepaald.

Het laat dus wel weer goed zien dat stadsgewest Haaglanden niet meer dan een "duppie" 1ste klas wilt zitten maar er wel Meerdere euro's "voorvraagd".

Raar is ook over het feit dat men op het traject Den Haag CS - MCH Westende/ de La Reyweg met tram 2 en met randstadrail 3 en 4 kan reizen.
Maar bij een ritje met Randstadrail tram lijn 3 en 4 meer moet de reiziger fors meer betalen als waneer er met tram 2 word gereist.

En dan te bedenken dat er vooral in de spits haast geen trams reiden waar voldoende zit plek is. Het lijkt dan vaak meer op Vee-transport..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Vinny »

Uit je verhaal begrijp ik dat je het openbaar "te duur" vindt, terwijl er toch veevervoer is. Dan lijkt mij de conclusie dat het openbaar vervoer "te goedkoop" is. Kennelijk is het nog zo populair dat de vraag groter is dan het aanbod....


duikt weg... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door iljitsch »

Hm, als ik op www.htm.net een rit met lijn 2 van CS naar Westeinde invoer zegt-ie dat me dit 1,04 gaat kosten. Zelfde stuk met RR3...1,04.

Gevalletje klok en klepel: er geldt op de randstadrail-lijnen inderdaad een hoger tarief dan elders, maar alleen voor het gedeelte vanaf Laan van NOI richting Zoetermeer. Vanaf Laan van NOI richting CS en verder Den Haag in betaal je hetzelfde kilometertarief als met andere tram- en buslijnen.

En ondanks het feit dat het kilometertarief naar Zoetermeer hoger is, kom je toch nog bijna altijd goedkoper uit, soms zelfs met een marge van meer dan 10%, dan met de strippenkaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Vinny »

En dat is ook weer goedkoper dan het oude NS tarief wat tot 2006 gold. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Suus »

PVV wil strippenkaart behouden in Den Haag
De PVV pleit voor behoud van de strippenkaart in Den Haag. Volgens de fractie is de OV-chipkaart geen verbetering van het openbaar vervoer.

Bron: Westonline.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strippenkaart verdwijnt over 3 maanden in heel Zuid-Holl

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:En dat is ook weer goedkoper dan het oude NS tarief wat tot 2006 gold. :!:
Toen mocht je op dat traject ook met de strippenkaart reizen wat dan weer net zo duur is/was als tram en bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten