Intervallen i.p.v. dienstregelingen :pos:Vinny schreef:Ik heb wel eens het idee dat in grote steden men beter het ETMET systeem voor het stads- en streekvervoer kan invoeren, en dus niet meer star op de dienstregeling moet rijden, maar gewoon zo snel mogelijk door het verkeer heen gestuurd moet worden, waarbij beginpunctualiteit wel gewaarborgd moet worden, om zo te verzekeren dat bussen en trams in een regelmatig tijdsinterval rijden.
Wat ik hier volgens mij ook nog niet terug heb gezien: als de bus/tram vaker dan, zeg, elke 10 minuten rijdt, gaan mensen niet meer op de vertrektijd letten. Men gaat dan gewoon naar de halte wanneer men klaar is met de andere bezigheden. Je gaat dus op goed geluk naar de halte en het maakt dan (dus) ook geen ene donder meer uit of de bus of tram te vroeg of te laat is
Vergt wel een iets andere organisatie, maar ik denk dat het sturen op dergelijke intervallen veel effectiever is dan een bonus/malusssysteem op basis van vaste vertrektijden. Zie het voorbeeld van de vertragende NS van iljitsch.