Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Daniel »

Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat
Geplaatst op: zaterdag 13 november 2010 20:28
Laatst bijgewerkt: zaterdag 13 november 2010 20:29


Zaterdagmorgen is het treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat. Negen dagen lang reden er nauwelijks treinen tussen beide plaatsen als gevolg van een storing.
In het begin dacht ProRail dat dit wellicht werd veroorzaakt door herfstblaadjes, waardoor het spoor vies was geworden. Maar toen de storing ook terug kwam nadat de sporen gereinigd waren, werd duidelijk dat er iets anders aan de hand moest zijn.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Suus »

Maarre, was was het probleem dan, want dat zeggen ze dan niet :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

ES-lassen. Dat lijkt me duidelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Wubbo »

Waarom is dat duidelijk dan? Ik heb hier geen kaas van gegeten, dus ik ben heel benieuwd hoe dit in elkaar zit?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

Ik zie dat niet in deze bron terug, maar elders had ik gelezen dat de overwegen op het traject gestoord waren vanwege het feit dat de trein niet gedetecteerd werd. ES-lassen zorgen voor de detectie van de trein bij overwegen, dus daar was iets mee. Wat er precies mee is weet ik niet, maar het lijkt me wel dat daar de bron van de ellende gezocht moet worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door deadlock »

Op OVL hoorde ik dat er inderdaad detectieproblemen waren. Ik vond het vreemd klinken maar er werd gezegd dat het te maken heeft met het materieel. Dat rijdt zo stabiel dat de flenzen de rail niet tot nauwelijks raken en de rails zijn nu geslepen op een manier waardoor er meer contact is tussen de trein en de rail.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Wubbo »

Hoe rijmt dat met ES-lassen? Slijpen doe je, als ik me niet vergis, voor het complete spoor en niet specifiek voor ES-lassen, dus dat zou betekenen dat ES-lassen niet of maar een deel van het probleem zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

Ik vind dat een wat merkwaardige conclusie van deadlock. Hoewel het zeer plausibel klinkt, kunnen bij mijn weten treinen niet vliegen, en dus moet de wielband wel over de rails rijden en contact maken zou je zeggen. Als ik het probleem zo lees dan is de enige conclusie die ik kan trekken dat de ES lassen "te diep" hebben gelegen waardoor de trein een soort sprongetje over de las maakt en dan natuurlijk niet gedetecteerd wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Wubbo »

Het is in ieder geval waar dat het spoor geslepen is, zoveel is zeker. Verder ben ik niet technisch genoeg ;-)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik vind dat een wat merkwaardige conclusie van deadlock. Hoewel het zeer plausibel klinkt, kunnen bij mijn weten treinen niet vliegen, en dus moet de wielband wel over de rails rijden en contact maken zou je zeggen. Als ik het probleem zo lees dan is de enige conclusie die ik kan trekken dat de ES lassen "te diep" hebben gelegen waardoor de trein een soort sprongetje over de las maakt en dan natuurlijk niet gedetecteerd wordt.
Beter lezen, het is niet mijn conclusie ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Daan »

Daarom hebben de noordelijke nevenlijnen destijds ook assentellers gekregen, de Wadlopers en DM'90 werden ook slecht gedetecteerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

Met assentellers noem je nou net het minst storingsgevoelige infraonderdeel van het Nederlandse spoorwegnet... ³kuch²
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Klaasje »

In het buitenland hebben ze vaak niet anders en daar werkt het wel. Ik vraag me af waarom het dan in de Nederlandse situatie niet werkt -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

Iets met "Arnhem" en iets met "Winterswijk". Maar goed, technisch ben ik niet voldoende op de hoogte om precies te weten waar de pijnpunten zitten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Daan »

Maar waarom liggen die dingen hier in het noorden dan nooit in storing? Beetje makkelijk, direct wijzen naar één traject...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Freek »

Als Vinny verwijst naar de problemen met de assentellers op Ah-Ww dit voorjaar nadat de preformance verbeteringen waren doorgevoerd (dus na 1 mei) dan is dat inderdaad krom. Dat kwam omdat de combinatie van Lint trein+verkeerd onderdeel de storing veroorzaakte. Door onderdelen in te vliegen vanuit Italie is het probleem toen opgelost, dus wat dat betreft zit er geen probleem in de assentellers ansich.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Vinny »

Heel soms lost de spoorsector ook wel eens een probleem op hoor..., :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door Freek »

Zeg ik dan dat de spoorsector niets oplost. Ik geef alleen maar aan dat, voorzover ik weet, er niet direct problemen zijn met assentellers terwijl jij stelt dat die op dat baanvak juist wel aanwezig zijn. Kun je onderbouwen wat de problemen dan zijn?
thefreak
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 00:25

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door thefreak »

en jawool, we liggen weer plat.

Er rijden geen sneltreinen en alleen stoptreinen met gematigde snelheid.

Maar het heeft ECHT niks met vorige keer te maken hoor, aldus prorail. -o- -o- :X :X :evil: :evil: eikels


Toegevoegd: woensdag 24 nov 2010, 19:33

Opnieuw kampt het treinverkeer tussen Heerlen en Maastricht met storingen. Sinds gisteren verdwijnen soms treinen van de radar van de computer van de verkeersleiding. Hoe dat komt, is nog niet duidelijk.

Vanwege de storing heeft Veolia alle sneltreinen op het traject uit dienst genomen. Er rijden alleen stoptreinen. Ook moeten reizigers extra overstappen.

Vorige maand waren er ook al problemen tussen Heerlen en Maastricht. Toen werkte het detectiesysteem niet goed en lag het treinverkeer een week stil. Volgens ProRail is er geen verband met de problemen van nu.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinverkeer Maastricht - Heerlen hervat

Bericht door deadlock »

Treinen verdwijnen van de radar. Euh, dat lijkt me een detectieprobleem :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten