Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openbaar

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openbaar

Bericht door Klaasje »

Gedeputeerde Staten stellen voor om te investeren in tien hoogwaardig openbaar vervoerprojecten. Het gaat in totaal om € 100 miljoen, het bedrag dat nog stond gereserveerd voor de uitvoering van het project Tunnelstudie Haarlem.

Daarnaast hebben GS de ambitie om op lange termijn de Zuidtangent te vertrammen om de reizigersgroei te kunnen blijven opvangen. Het deel tussen Haarlem Station en Schiphol-Noord komt na 2020 hiervoor als eerste in aanmerking. Vanwege de hoge kosten van vertramming willen GS tot 2020 maatregelen treffen, waardoor de Zuidtangent de komende jaren vlot kan doorrijden.

Provinciale Staten hebben eind 2009 ingestemd met het intrekken van de € 103 miljoen die was gereserveerd voor het project Tunnelstudie Haarlem (Spaarnepassage). Een klein deel is toen bestemd voor twee andere hoogwaardig OV-projecten: HOV Schiphol Oost en HOV Amstelveen-Uithoorn. GS stellen nu aan Provinciale Staten voor om de resterende € 100 miljoen te reserveren voor de volgende projecten:

1. HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum
2. Verbinding Bollenstreek-Schiphol via Westflank Haarlemmermeer
3. Knooppunt in Amstelveen (verbinden doorgetrokken Noord-Zuidlijn met de Zuidtangent)
4. HOV-lijn langs de A9 tussen Haarlem en Schiphol/Zuidas
5. Snelle busverbinding tussen Haarlem Noord – Haarlem Station
6. Voorzieningen bij haltes
7. Vormgeving haltes en HOV-bussen
8. Busvoorzieningen A1: vrije busbaan en bus op vluchtstrook
9. Quick win doorstromingsmaatregelen en overige buslijnen
10. Rekening houden met verrailing bij aanleg van viaducten en bruggen

Lees verder op de website van de Provincie Noord-Holland
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Caspar »

En de rest van de provincie moet 168 miljoen inleveren. Ik hoor veel chauffeurs zeggen rondom Alkmaar en Hoorn dat er bijna geen verschraling meer kan plaatsvinden, als je nog iets van een service wil verlenen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Klaasje »

Als ik iets verder zoek dan kom ik niet veel verder dan 10 miljoen per jaar qua bezuiniging. Het overige zal dan wel uit niet uit te voeren ov-projecten/plannen zijn. Inmiddels is de exploitatiebezuiniging al teruggeschroeft naar 5 miljoen euro. (Daar reageer ik verder nu even niet op)

Deze infra-investeringen voor het ov zijn wel investeringen waarmee een aantal goedlopende lijnen het nog wat beter gaan doen omdat de kosten lager worden (sneller rijden en minder rijtijdbuffer=minder bussen en chauffeurs voor dezelfde dienstregeling) en de opbrengsten hoger worden omdat sneller ov nou eenmaal meer reizigers trekt. Ik zal hieronder het lijstje even langslopen en even relateren aan wat ik uit mijn hoofd weet:

1. HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum (Huidige lijn 100)
2. Verbinding Bollenstreek-Schiphol via Westflank Haarlemmermeer (ik meen o.a. lijn 61 maar ook HOV in uitbreiding stedelijk gebied)
3. Knooppunt in Amstelveen (verbinden doorgetrokken Noord-Zuidlijn met de Zuidtangent)
4. HOV-lijn langs de A9 tussen Haarlem en Schiphol/Zuidas (Huidige lijn 277? Iig ontlasting Zuidtangent en snellere verbinding Haarlem-Schiphol)
5. Snelle busverbinding tussen Haarlem Noord – Haarlem Station
6. Voorzieningen bij haltes
7. Vormgeving haltes en HOV-bussen (Invoering R-net)
8. Busvoorzieningen A1: vrije busbaan en bus op vluchtstrook (versnelling (huidige) lijnen 101, 102, 152, 153, 155, 157, 158, 215, 216)
9. Quick win doorstromingsmaatregelen en overige buslijnen
10. Rekening houden met verrailing bij aanleg van viaducten en bruggen (Latere vertramming goedkoper maken)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Fles »

komen er weer verkiezingen aan of zo? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Suus »

Ja. Begin volgend jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Klaasje »

Provinciale staten en indirect dus ook de eerste kamer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Vinny »

Oude wijn in nieuwe zakken... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door VIRM »

Met een gedeelte van dat geld zou je natuurlijk ook een bijdrage kunnen leveren aan een Nachtnet. Of op z'n minst het nachtbusvervoer een impuls geven.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Klaasje »

Gedeeltelijk is het oude wijn in nieuwe zakken ja. Misschien staan er ook wat zaken tussen die in de bezuiniging van 168 miljoen euro stonden en waar dus opnieuw geld voor is vrijgemaakt omdat die best dure en qua nut twijfelachtige tunnel er niet komt.
E.v.t. zou je geld kunnen investeren in een nachtnet, maar dat zijn dan wel weer langlopende kosten. Ik denk dat de meeste grote plaatsen in Noord-Holland best aardig voorzien zijn van nachtbussen vanuit Amsterdam (Zaanstad, Haarlem, Hoorn, Alkmaar) en dat wat dat betreft alleen 't Gooi buiten de boot valt. Daar willen de gemeentes zelf niet een minimaal bedrag investeren dus de vraag is of de provincie dat dan maar moet doen. De enige verbinding die 't Gooi nu heeft is de verbinding Hilversum-Huizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Suus »

Die lijn 100N, wordt dat eigenlijk een beetje gebruikt. Lijkt mij logischer om die lijn te vervangen door een lijn 101N+ o.i.d, die na de route van lijn 101 (via de route van lijn 102 door Naarden) naar Huizen rijdt en daarna nog naar Hilversum rijdt. Dan heb je eigenlijk alles in een ruk bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Klaasje »

Ik heb geen flauw idee. In Hilversum zal het uitgaan vast wat leuker zijn dan in Huizen. Die N32 van jou is misschien best een mooie oplossing ;)
Net zoals dat ik denk dat je beter N52+N58 naar Almere kunt laten rijden ipv de N57
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Bluearrow »

Nachtbussen vanuit Amsterdam hebben in de jaren '90 nog wel gereden. Eventjes uit mijn hoofd: 137N (Leidseplein - Muiden - Naarden - Bussum - Huizen - Blaricum - Laren - Hilversum), 139N (Leidseplein - Muiden - Weesp - Hilversum - Laren - Blaricum). Daarna werden beiden lijnen gecombineerd in 138N (Leidseplein - Weesp - Muiden - Naarden - Bussum - Huizen). Deze bussen reden alleen in de nacht van zaterdag op zondag in een uurdienst van 1.00 tot 5.00 uur. Ik heb er zelf regelmatig gebruik van gemaakt. De bussen waren over het algemeen 'redelijk' gevuld.

Ik denk dat deze buslijnen aan een vroege dood gestorven zijn, daar er helemaal geen reclame voor werd gemaakt. In die tijd had je nog geen websites zoals we nu kennen. De lijnen stonden ergens achteraf in het busboekje van CN/Midnet vermeld. Zelfs op de bushaltes werden de lijnen niet/nauwelijks vermeld (geen stickers op de halteborden etc). Dus, de meeste mensen wisten niet eens dat er een nachtbus reed. Bovendien waren de kaartjes vrij duur. Een enkele rit tussen Amsterdam en Huizen kostte destijds: eerst 10 gulden, daarna zelfs 12,50.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Bluearrow »

Klaasje schreef:Ik heb geen flauw idee. In Hilversum zal het uitgaan vast wat leuker zijn dan in Huizen. Die N32 van jou is misschien best een mooie oplossing ;)
Net zoals dat ik denk dat je beter N52+N58 naar Almere kunt laten rijden ipv de N57
Ja, uitgaan in Huizen is echt werelds. Paar cafeetjes en je hebt 't wel gehad. Huizen is een middelgrote gemeente met een minimaal uitgaansleven. Bovendien toch wel wat zwartekousen in de gemeenteraad, dus daar is ook weinig van te verwachten.
Trouwens, er heeft enkele jaren geleden wel een discotheek bestaan, de Silverdome, werd later omgeturnd tot 538-I-Dance, maar het pand staat er nu alweer een aantal jaartjes werkloos bij aan de Bestevaer. Maar ja, met Utrecht en Amsterdam in een straal van 30 kilometer, gaat toch iedereen uit in 'de grote stad', i.p.v. in eigen dorp :lol:
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Suus »

Die 137N klinkt wel ongeveer zoals ik mijn 101N+ had bedacht. Daar zou toch wel vraag naar zijn. Na aankomst in Hilversum zou je nog terug kunnen rijden naar Huizen of zelfs weer helemaal naar Amsterdam.

Of Weesp ook bediend moet worden en hoe dan zou ik niet zo goed weten, het ligt nogal onhandig eigenlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Bluearrow »

Bee schreef:Die 137N klinkt wel ongeveer zoals ik mijn 101N+ had bedacht. Daar zou toch wel vraag naar zijn. Na aankomst in Hilversum zou je nog terug kunnen rijden naar Huizen of zelfs weer helemaal naar Amsterdam.

Of Weesp ook bediend moet worden en hoe dan zou ik niet zo goed weten, het ligt nogal onhandig eigenlijk.
Jazeker, ik denk toch ook wel dat er vraag naar is. Maar ja, er zal wel weer geen geld voor zijn. Trouwens, in principe ligt Weesp toch ook weer niet zo onhandig. In jouw variant, de N101+ kan je die laten rijden: Leidseplein - Stadhouderskade - Tropenmuseum - Middenweg - Diemen - Provincialeweg - Weesp (route lijn 106 en daarna 110) en dan de route van de 102 naar Huizen (met een klein blokkie om via Bussum NS) en vanaf Huizen de route van de 108 naar Hilversum.

Weet je wat ik gewoon weer wil? Gewoon de nachttrein terug. In de jaren '80/'90 (toen het nachtnet begon) reed de nachttrein tussen Amsterdam en Utrecht gewoon via Naarden-Bussum en Hilversum. Waarom nu eigenlijk niet meer?
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Vinny »

De kosten voor het open houden van de stations waren te hoog heb ik me laten vertellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Wubbo »

Sowieso is het ook een soort Russisch roulette of die nachttrein wel via Hilversum kan rijden in verband met alle buitendienststellingen die er zijn. Dat zag je goed bij de nachttrein Enschede - Schiphol afgelopen zomer: die reed meestal via Utrecht - Amsterdam Zuid, maar ook wel via Hilversum - Amsterdam Centraal of Utrecht - Amsterdam Centraal. Standaard via Hilversum rijden zou veel buskosten betekenen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Vinny »

Maar dit speelde eind jaren 80 (uit mijn hoofd de dienstregeling 1989/1990), toen waren de nachtelijke buitendienststellingen lang niet zo drastisch, omdat toen veel onderhoud nog gewoon tussen de treindienst in overdag gebeurde. Dat mag niet meer van de "Veiligheidsjihad" en dus wordt regulier onderhoud in de nachtgaten "gepropt".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Wubbo »

Ow, er is overdag nog steeds onderhoud hoor, geen enkel probleem. Alleen is de treindienst in het Gooi simpelweg te intensief om daar overdag nog iets te doen... Op bijvoorbeeld Amsterdam - Utrecht hebben we nog wel overdag onderhoud.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Caspar »

De wissels bij Gpda worden ook overdag gesmeerd, dus iedere keer even een paar minuutjes een treinvrije periode inlassen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openb

Bericht door Suus »

Wat mij vrij lastig lijkt met 32+ treinen per uur die dat dienstregelingspunt passeren. Ze rijden niet allemaal over dezelfde wissels natuurlijk, maar toch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten