Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

mischien gaan er dan toch nog een paar amba's uit de achterhoek mee naar de veluwe.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Etienne »

Ja, die gaan zeker mee. Onder meer de ambassador 5101 - 5126 (ex 1501 - 1526) en volgens mij ook enkele Volvo's uit de 2100-serie (ex 1400-serie).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

2100 is voor de consessie ZHO, de busjes 5301-5305 , de 10meter amba's, komen ook deze kant op.
Bij twijfel: gebruik beton.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door TomSteyl »

Welke buskaartjes zullen er verkocht gaan worden ??? Als kaartjesverzamelaar ben je toch altijd benieuwd wat er gaat komen met zo'n nieuwe concessie... :mrgreen:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door wwijker »

http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/bus2.jpg

Bussen voor Syntus op de Veluwe?
De groene kleur komt niet echt overeen met het voorbeeld op de site van syntus, maar dat onderste donkergroene vlak volgt wel precies de 'golvende lijn' van het voorbeeld.
Lennart99
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 11:47

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lennart99 »

De groene bussen, met hetzelfde patroon als de blauwe bussen, gaan rijden op de stadsdienst Apeldoorn.

De reden dat Syntus Gelderland niet met dezelfde kleurstelling als Overijssel gaat rijden is dat de provincie copyright/patent of zoiets heeft op deze kleurstelling.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door TomSteyl »

Die groene Ambassadors zouden bedoeld zijn voor de stadsdienst in Apeldoorn, heb ik gehoord...

EDIT : Lennart was iets sneller...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Als ze het lichtgroen geel hadden gemaakt, was de VAD teruggekeerd naar huis. :P
Heel strak vind ik dit design niet. Maar het is het uiterlijk maar, hoe deze amba's rijden is veel belangrijker.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Geel/groen voor de stadsdienst was van Midnet (de 6493 was trouwens de enige die zo reed), de rest was geheel geel (de DOK-B10M), of geel/wit (de DOK-MB200).

Het enige wat geeist werd, is dat er een andere kleurstelling moest worden gevoerd voor de stadsdienst Apeldoorn; niet dat het groen moest zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Je hebt helemaal gelijk. Het enige dat ik me van die bussen kon herinneren was dat ze met dat groene grasje onderaan rondreden, maar er waren er zat enkel geel of geel/wit. Geel/blauw reed ook opeens rond in die tijd,maar die kwamen uit een andere regio.
Gelderland heeft inderdaad een aparte kleurstelling voor Veluwelijn, Valleilijn en Stadsdienst Apeldoorn geëisd. Groen voor de gehele Veluwe had ik toepasselijker gevonden dan dat blauw.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Suus »

Ik moet wel zeggen, groen is wel een kleur die ik associeer met Apeldoorn, paars is dat absoluut niet.

En het moet gezegd worden, jullie houden een unieke kleur voor de voertuigen daar in Apeldoorn :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Bastiaan »

Het wordt dus FRAM op de streeklijnen en NoordNed in Apeldoorn :D :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik moet wel zeggen, groen is wel een kleur die ik associeer met Apeldoorn, paars is dat absoluut niet.
Heb ooit horen vertellen dat paars de kleur van de Apeldoornse stadsbussen is geworden nadat men bij een materieelpresentatie aan de concessieverlener een Van Hool uit Breda had meegenomen (die waren dezelfde kleur paars). Dat scheen men zo'n mooie kleur gevonden te hebben dat men die ook in Apeldoorn wilde hebben...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

komende weken krijgen alle chauffeurs een informatie avond van syntus.
Dus dan kom ik ook wel wat meer over de kleurstelling, kaartjes ect. te weten
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Daniel schreef:Heb ooit horen vertellen dat paars de kleur van de Apeldoornse stadsbussen is geworden nadat men bij een materieelpresentatie aan de concessieverlener een Van Hool uit Breda had meegenomen
Het lijkt me eerder komen vanuit dezelfde kleur paars als in het logo van 'Stadsbus Plus', dat al bestond voor Veolia met deze bussen op de proppen kwam.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

op 9292ov net gekeken voor bustijden op de lijn Apeldoorn - Zwolle vanaf 13 december.
En het staat er al op !!!

Lijn 90S rijd overigends maar om de 15 minuten. Dus niet om de 10.
Verder nog geen wijzigingen kunnen vinden.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Hallo allen.

Ik ben chauffeur te Harderwijk, en werk sinds 1991 in Ermelo/Harderwijk.
Ook lang in medezeggenschap en voor vakbond actief geweest.
Maakte ook lang de rooster voor Ermelo en Harderwijk.

---------------

Voor wat betreft het materiaal voor Syntus Gelderland / Veluwe kan ik het een en ander onder voorbehoud melden.
Kan me niet meer precies alle details herinneren, die al vele weken geleden bij de eerste info bijeenkomst gemeld werden.

Zoals jullie al hebben kunnen zien, ze worden licht blauw met middel blauwe schortplaten.
De overgang gaat met golven gepaard.
Eerst wilde men exact dezelfde uitvoering als in Overijssel, maar hier protesteeerde de provincie Overijssel tegen.
Men vond dit ontwerp exclusief bij henzelf horen.
Er is gedacht om wel het zelfde in kleuren te houden, maar dan beesten of gebouwen als silhouetten.
Uiteindelijk lijkt het er op dat het wordt twee mensen silhouetten ( in wit i.p.v. lichtblauw ) bij de kont, en een groot logo Syntus Gelderland, met Veluwe onderschrift in het midden.
Apeldoorn krijgt verplicht een andere kleurstelling.
Dit blijkt zo ongeveer NoordNed groen ( licht en donker ), met dezelfde gold overgang.
Foto hiervan stond laatst op OV in Boskoop, al wist de maker niet wat hij voor zijn camera had.
We heben nog wel streek groen en stad blauw geopperd, omdat we groen meer bij streek Veluwe vonden passen.
De VAD had heel vroeger groen, en ook met de B88'en weer groene schortplaten.
Dit was echter, om ons niet duisdelijke redenen, niet om te draaien.


Er komen :

81x Ambassador :
5101-5126, ex-1501-1526, bj.2009.
5301-5305, ex-1482-1486, bj.2005 (?), gaan alle 5 naar Harderwijk.
50 nieuwe Ambassadors, en zoals dus te zien was, helaas dus nog niet als gefacelifte Citea versie.
Onze nieuwe concessiemanager dacht eerst wel dat dit al het nieuwe model zou worden.
Van deze 50 schat ik +/- 30x Apeldoorn stad, en dan dus ook zo'n +/- 20x nieuwe Amba streek.
Harderwijk krijgt in totaal +/- 7x Amba 12m.
Geen idee of streek Amba's Veluwe breed gaan rouleren.

25x Optare Solo 8.10 meter, met Mercedes 4-cil motor.
Kleine bus, kleine motor, minder leeg rondrijden ( past het wel altijd ? ) en minder CO2 uitstoot.
Ze zijn zelfde lengte versie als nu de Veolia 4601-4602, met de zelfde motor keuze.
Bij ons is dit niet bepaald goed gevallen, en de bussen worden met argusogen en tegenzin tegemoet gezien.
De twee nu in Harderwijk bevallen totaal niet, en vaak is er ook 1 defect, want defecten hebben ze heel veel.
Onze nieuwe concessiemanager heeft er mee gereden, en schrok van alle aspecten.
Echter te laat om de order te cancellen en/of iets anders ergens te kunnen bestellen.
Verdeling wordt 14x Harderwijk, 4 of 5x Apeldoorn, 5 of 4x Ede, 2x onderhouds reserve.
Onderhoud bij Harbers Truck Volvo, omdat Volvo nu ook de importeur van Optare is.
Heb enkele foto's van bouw in Leeds.

22x Citaro-G aardgas voor Veluwelijn Apeldoorn-Zwolle, mogelijk ook inzet op toeristische zomer lijn.
Geloof 11x Apeldoorn, 8x Zwolle en 3x onderhouds reserve.
Meen dat die zelfs van de provincie zouden kunnen zijn, maar weet dat niet zeker.
Schijnen wagens te worden met maar 2 deuren, om genoeg zitplaatsen te hebben.
Weet niet of dat klopt.
Zou in de hoge spits toch echt 10 minuten dienst moeten worden, wordt steeds verteld.
Zo niet, dan bij een 15 min dienst, en geen lijn 95 meer, geen beloofde verbetering in aanbod/aantallen bussen, maar verslechtering, want geen sneldienst meer, en dan geen frequentie verhoging, maar alleen capciteit uitbreiding.
Even afwachten maar.

11x Citaro aardgas, allenmaal voor Ede, waar al aardgas getankt kan worden.
Dit is gedaan i.p.v. 11x Amba streek, om het totale CO2 plaatje net wat gunstiger te maken.
Syntus had vooral vanwege CO2 de Achterhoek net nipt verloren van Arriva, waardoor men dit gauw in de plannen in bracht.
Uiteraard is dit een duurdere oplossing.

7x Valleilijn MAN gelede aardgas, komen over van Veolia.
Zouden ook van de provincie zijn, vandaar die verplichte overname.

7x Fiat Ducato minibussen, waarvan 2x in Harderwijk.

13x Fiat Ducato buurtbussen

Dit maakt totaal 166 bussen.

Halen we er de buurtbussen af, blijft er 153 over.

Veolia startte met 49x Amba, 65x Citaro, 28x Volvo en 2x (inhuur) stadsdienst Harderwijk.
Dat is een totaal van 144, plus er waren in het begin ook enkele XX wagens in huur.
Later zijn er zelfs meer tijdelijke wagens geweest, 900 serie Volvo, 600 en 800 serie Citaro.
Daar kwamen later als vaste bussen wel 7x MAN gleed en 2x Optare Solo bij.
Maar er zijn ook 1x Amba en 3x Citaro lang naar Reusel geweest.
Ook zijn er al wagens naar Zeeuws -Vlaanderen gegaan.
Door de misrekening hiervan bleken er toch bus tekorten.
Hierdoor zijn dan weer o.a. ex-Roosendaal Volvo's en de 655, 1713, 3788, 3793 en 5051 gekomen.
Het is moeilijk te stellen, hoe groot was nu telkens eigenlijk het wagenpark ?

Vergelijking met Syntus is moeilijk.
Ondanks dat Syntus zo'n 30% meer gaat rijden, hoeft dat natuurlijk niet 30% meer bussen te kosten.
De al aanwezige bussen kunnen bijvoorbeeld ook rijden op momenten dat ze nu stil staan.
Dus vooral daluren, avonden en weekenden.

Weet nog niet precies op welke lijnen en/of ritten welke types ingezet gaan worden.

Vanuit Harderwijk krijgen we wel weer veel meer variatie, rondjes over de Veluwe.
Het zwaartepunt voor ons blijft echter wel Harderwijk 1,2 en 3 en streek 101/103 en 105/205.
We krijgen echter ook Apeldoorn stad 2 en 4, Ede stad 2,3, en 4 en steek 86, 88, 90, 91, 100, 104, 107, 108, 111 en 112.

Syntus gaat in de avonden en weekenden consequenter langer doorrijden, en dan dus meer plaatsen bedienen.
Bijvoorbeeld, de 112 gaat altijd doorrijden naar de Wittenberg, niet van 17.43 tot 21.43 tot Nunspeet zoals nu.
Trouwens, elke dag gaat de laatste naar de Wittenberg om 23.43, aankomst 01.00 !!!!!
De laatse uit Arnhem loopt echter nog steeds om 23.27 in Barneveld uit, en dan mat door naar garage Harderwijk.
Had voor het nette en nuttige dan dus ook best door kunnen lopen als lijn naar Harderwijk.
De stadsdienst in Harderwijk, sinds mensen heugenis alleen Ma-Za, met Ma-Do tot 18.00, Vr tot 21.00 en Za tot 17.30 wordt nu, voor alle 3 de lijnen, 7 dagen in de week, dus ook de Zo, en allemaal tot 24.00 !!!!
Lijn 1 blijft een ringlijn, 2 en 3 zien de bussen in elkaar overlopen, maar routes en basis tijden verder gelijk.

We hebben nog geen dienstregeling gezien, enkel voorlopige diensten ( nagenoeg definitief ) en ook nog geen rouleringen.
Wat ik over de dienstregeling weet, heb ik uit onze rooster geannaliseerd.
Geen idee wat andere vestigingen allemaal in hun pakketen hebben zitten.
Weet alleen dat Zwolle b.v. ook stadsdienst Hwk in hun pakket hebben zitten.

Op dinsdag 23-11 hebben we cursus voor bedrijfs telefoon/PDA, boordcomputers, en uitwisseling gegevens met personeelszaken.
Dit is tevens een tweede voorlichtingsbijeenkomst.
Hopeplijk kan ik daarna meer melden.

Over eventueel bussen halen, zoals toendertijd bij BBA/Veolia al vanaf begin oktober gebeurde, is nog niets bekend.

De Optare's waren 2 a 3 weken geleden voor zo'n 80% klaar, al was geen bus compleet klaar.
Tijdens bezoek, om wat zaken te testen/bespreken/verbeteren, waren er nog geheel geen spiegels aanwezig.
Na aandringen komt er de standaard Syntus chauffeursstoel in, maar instellen kon ment ook nog niet testen.
Nog niet een bus kon lucht draaien ..................
De Optare's schijnen door een bedrijf naar de boot gebracht te worden.
Halen ergens in Nederland, misschien horen we daar nog over ?
Amba's halen, geen idee.
Mercedessen op Aardgas halen, of komen die om die reden per trein of dieplader ?
Worden die bebouwd in Frankrijk, zoals de Veolia Citaro's, of in Mannheim ?

-------------------------------

De huidige paarse Volvo's in Apeldoorn, komt inderdaad door de presentatie testbus sessie.
Hier had men een Syntus 1400, een paarse Bredase van Hool en een 3e type bus gepresenteerd aan het test publiek en gemeente gepresenteerd.
De verantwoordelijke mensen van de gemeente Apeldoorn waren zo van de kleur gecharmeerd, dat ze om die kleur vroegen.
De stadsbus plus kaartjes hadden meer een donkerblauw dan een paars er in.

--------------------------------

De groen gele kleuren stammen van de VAD, niet van Midnet.
Toen de B88 generatie kwam, werd de eerste, de VAD 4000 gepresenteerd in de nieuwe landelijke streekbus kleurstelling.
Dit was met de donkerblauwe en oranje banen op de schortplaten.
Enkel de BBA gebruikte dit uiteindelijk, en men denkt dus ten onrechte dat dit door de BBA zelf in eerste instantie zo gekozen is.
VAD koos voor geheel groen, om de meer mulieuvriendelijkheid en de band met de Veluwe te onderstrepen.
Na de 4000 kwamen de 4156-4181.
De 4180 en 4181 kregen als proef luchtgeveerde stoelen.
Een met armsteunen, een zonder.
Deze bussen hebben proefgereden bij elke vestiging, en iedereen mocht er zijn mening over geven/op stemmen.
Om die bussen te laten afwijken c.q. opvallen, bedacht men de grasrand.
Hiervoor plakte men een contra gele getande strook langs de bovenste kant van de schortplaten.
Groen met gras was het gevolg.
Dit beviel zo, dat men het op alle bussen als standaard toepaste.
Voor de spitsbussen kwam wit-geel-groen.
Met Midnet in aantocht kwamen de 4700 Volvo's maar voorlopig geheel geel, in afwachting van gekozen kleuren.
Zelfde gold voor CN Alliances, geheel geel met blauwe bumpers.
Voor Midnet, werden de VAD-spitsbus kleuren de streek standaard, te zien op de 4900 serie, dus wit-geel-groen.
CN vond dit echter te veel een VAD erfenis, en dus moest er iets toch iets meer neutraals komen, iets wat niet bij VAD of CN vandaan kwam.
Uiteindelijk werd de Midnet standaard de NZH standaard, maar alleen niet met de grijze bies, maar met een Interliner groene bies.
Erg saai als je het mij vraagt.


Voor zo ver ....

Groet, Michel
Laatst gewijzigd door Snorkel op zo 21 nov 2010, 12:08, 7 keer totaal gewijzigd.
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

bedank voor alle informatie !
weet je touvallig ook of Standplaats Apeldoorn er meer lijnen bij krijgt ?
Je zei trouwens dat je foto's van de optare bussen uit leeds had. Mischien kun je die hier op het forum zetten of zo?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Raymond »

Ik zag trouwens vrijdag vanuit de trein enkele Optares staan bij de Volvo dealer bij Breda Prinsenbeek.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Etienne »

Is er eigenlijk al iets bekend over de wijzigingen in de dienstregeling etc.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Ik heb mijn info nog wat aangepast/verduidelijkt/uitgebreid.
Ook wat spelfouten hersteld.

Ik zal straks wat foto's plaatsen die ik heb. Ik zal dan 4 foto's plaatsen van Optare's in aanbouw in Leeds, plus 1 van de groene Amba's, die laatst op OV in Boskoop stond. De Amba foto is wel wat donker, de Leeds foto's zijn met mijn telefoon genomen van een geprint A4tje op het werk, waar 4 foto's op stonden. Hoop dat de kwaliteit OK genoeg is.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de info. :D
Maar één vraagje: chauffeurs uit Harderwijk gaan dus o.a. busdiensten rond Ede en in Apeldoorn rijden, terwijl chauffeurs uit Zwolle een aantal lijnen uit Harderwijk rijden? :? Kan dat niet logischer ingedeeld worden met minder MAT-ritjes?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

De lijnen 2 en 4 rijden tot 19:00 in Apeldoorn, denk dat die diensten daarna overgaan op lijnen richting Wittenberg/Harderwijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

We rijden mometeel vanuit Harderwijk veelal naar een eindpunt, en weer terug, dan weer op de zelfde lijn of andere lijn, en weer terug naar Harderwijk. Bijvoorbeeld 205/105 heen en weer naar Arnhem, 112 heen en weer, 101/103 heen en weer naar Amersfoort.
Natuurlijk moet je materiaal ritten zien te beperken, maar je kunt ritten van verschillende vestigingen door elkaar heen laten lopen op lijnen, zonder extra mat ritten.
In de VAD tijd was er b.v. een vaste combinatie van lijnen die zowel Apeldoorn, Amersfoort als Harderwijk reden, met zo min mogelijk mat ritten.
Dit was vanuit Harderwijk :
104 naar Apd - 102 naar Amf - PAUZE - 102 naar Apd - PAUZE - 114 naar Ztp - 114 naar Apd - PAUZE - 104 naar Hwk.
Vanuit Apeldoorn was dit :
102 naar Amf - PAUZE - 102 naar Apd - PAUZE - 114 naar Ztp - 114 naar Apd - PAUZE - 104 naar Hwk - 104 naar Apd.
Vanuit Amersfoort was dit :
102 naar Apd - PAUZE - 114 naar Ztp - 114 naar Apd - PAUZE - 104 naar Hwk - 104 naar Apd - 102 naar Amf.
De eerste en tweede 104 uit Hwk plus het vervolg reden wij dan, en bij binnenkomst een late dienst ook.
De eerste en tweede 102 uit Aps plus het vervolg reed Apd dan, met ook bij binnenkomst een late dienst.
De eerste 102 uit Amf plus het vervolg reed Amf dan, met ook een late dienst er achter aan.
Zo hadden alle chauffeurs diensten van goede lengte, goede pauzes, gevarieerd werk, de baas efficiënte diensten, minimale mat kilometers en tevreden personeel.

Vanuit Harderwijk krijgen we nu bijvoorbeeld vaak ( met op verschillende plaatsen goede pauzes er in ) :
112 naar Wittenberg - overstappen - 107 naar Putten - 107 naar Ede - overstappen - 88 naar Wageningen - 88 naar Ede - overstappen - 108 naar Apeldoorn - 108 naar Ede - 107 tot aan Wittenberg - overstappen - 112 naar Harderwijk.
Of :
112 naar Wittenberg - overstappen - 107 naar Putten - 107 naar Ede - 86 naar Arnhem - 91 naar Apeldoorn - overstappen - 90 naar Zwolle - overstappen - 100 naar Nunspeet - 111 naar Harderwijk.

Omdat niet alle lijnen de zelfde frequenties hebben, de spits frequenties varrieren en verschillend beginnen en eindigen en lijnen niet allemaal op de zelfde tijden beginnen en eindigen, en ook rekening moet worden gehouden met dienslengtes, pauze, aantallen bussen en chauffeurs per vestiging, en nog veel meer dingen, is dit een heel ingewikkelde puzzel, en is niets in beton gegoten, alsof dingen altijd zo zijn en/of gaan, maar er bestaan allerlei variaties.
Ik heb jaren dat puzzelwerk gedaan, naast gewoon chauffeur zijn.
Bij Veolia mocht ik dat alleen in het begin nog, na een interne reorganisatie niet meer, en werden de roosters slechter en eentoniger.
Met de wijziging van de lijnen zijn ook nog eens veel reizigers ontmoedigd en weggejaagd door Veolia, alles voor het financiele winstplaatje.
Hoera met aanbestedingen !!!!
Hopelijk doet Syntus het beter, de eerste tekenen en intentie lijken inderdaad een heel stuk beter.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Freek »

Overigens herhaalt Syntus 12 december dezelfde actie als met de start van Syntus Overijssel. Gratis vervoer voor iedereen en dan met name om richting de kerstmarkt is Vaassen te gaan. Die schijnt normaal gesproken al ongeveer 25.000 bezoekers te kennen over drie dagen. Daar zullen ook de bussen gepresenteerd worden en is een ovc info team aanwezig. Verder delen chauffeurs pennen uit bij het instappen, leuk voor de liefhebbers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten