Station Kethel komt er definitief niet

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Bart »

Goed daar heb je gelijk in. Maar dan nog ligt het knelpunt dus niet op het knooppuntstation, zoals jouw stelling luidt, maar bij een aansluiting ergens op de vrije baan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Wubbo »

Ja, je kan je knelpunt overal naar toe redeneren als je dat wil. Ik kan ook een hele redenering ophouden waaruit blijkt dat de capaciteitsproblemen in de Schipholtunnel te maken hebben met de overstapknoop in Zwolle. Laten we het er in ieder geval op houden dat de huidige infra niet voldoende is om nuttig gebruik te kunnen maken van de viersporigheid Schiedam - Rotterdam. Hoe je dat dan oplost is vers twee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

In ieder geval de viersporigheid zou je vrij probleemloos kunnen doortrekken naar Kethel, het viaduct over de A 20 is tenslotte hier al op voorbereid. Het lijkt me evident dat je bij het niet door laten gaan van de spoorverdubbeling inlevert op de kwaliteit van de dienstregeling (zie: Almere), maar het gaat er bij mij niet in dat je "definitief geen" station zou kunnen bouwen. In de rest van de wereld zie je ook vaak twee stoptreinstations tussen twee Intercitystations op tweesporige baanvakken en daar gaat het ook goed... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Suus »

Oh, maar er zijn daar al twee stoptreinstations tussen twee intercitystations. Of vijf, het is maar hoe je het ziet he :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

Delft en Schiedam worden intercitystations..., blijft over Delft Zuid en Schiedam Kethel als sprinterstations. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Wubbo »

Rijden ze op die andere baanvakken met 2 stoptreinstations tussen twee IC-stations (waarvan een tweesporig) ook 14 treinen per uur?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Delft en Schiedam worden intercitystations..., blijft over Delft Zuid en Schiedam Kethel als sprinterstations. :wink:
Betekent dit dat daadwerkelijk ALLE treinen hier gaan stoppen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Meltrain »

Persoonlijk ben ik een enorm voorstander van alternerend stoppen, dus op het traject Den Haag HS - Dordrecht:
1900: Gv - Dt - Rtd - Rtb - Ddr
2100: Gv - Dt - Sdm - Rtb - Ddr
2200: Gv - Dt - Sdm - Rlb - Ddr.

Zo hebben Delft, Rotterdam Centraal en Dordrecht dus 6 intercity's per uur, Schiedam Centrum en Blaak 4 Intercity's per uur en Lombardijen 2 intercity's per uur. Iedereen blij, lijkt me zo. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:
Vinny schreef:Delft en Schiedam worden intercitystations..., blijft over Delft Zuid en Schiedam Kethel als sprinterstations. :wink:
Betekent dit dat daadwerkelijk ALLE treinen hier gaan stoppen?
Dat is nog steeds niet helemaal bekend. Ook schijnt er nog een snelle IC Den Haag - Rotterdam - Brussel tussen gepropt te moeten worden.
Rijden ze op die andere baanvakken met 2 stoptreinstations tussen twee IC-stations (waarvan een tweesporig) ook 14 treinen per uur?
Ik weet niet precies uit mijn hoofd hoeveel treinen er per uur tussen Zurich HB en Oerlikon via Wipkingen rijden, maar volgens mij gaat dat aardig in de richting van de 14 treinen per uur ja. Het is natuurlijk ook zo dat we in Nederland achtelijk lange opvolgtijden hebben (ATB), maar goed dat is natuurlijk iets minder eenvoudig te verhelpen. Afijn, een beetje back-to-basic -denken kan geen kwaad in het spoorwereldje. Kijk, 1 miljard euro uitgeven is makkelijk gedaan, maar het is wel een boel veel geld. Als daar 100 mensen van profiteren (of iets minder van achteruit gaan) dan kun je je afvragen of het zinvol besteed belastinggeld is. Dan maar wat langzamere intercitys. Of voor snelle intercity s het Fyra tarief vragen. Dan weet je zeker dat mensen voortaan de sprinter nemen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:
Vinny schreef:Delft en Schiedam worden intercitystations..., blijft over Delft Zuid en Schiedam Kethel als sprinterstations. :wink:
Betekent dit dat daadwerkelijk ALLE treinen hier gaan stoppen?
Nee. Het is alleen dat NS het plan heeft om de Sneltrein straks IC te gaan noemen, maar met gewoon het huidige stoppatroon op de route Amsterdam-Haarlem-Rotterdam. De IC Amsterdam-Vlissingen krijgt op dat traject hetzelfde stoppatroon zodat er een corridor ontstaat met een kwartierdienst. Dan stoppen er dus IC's in Schiedam maar dat maakt Schiedam nog geen 'echt' IC-station.

Waar de overige vier snelle treinen tussen Den Haag en Rotterdam gaan stoppen is inderdaad nog niet helemaal duidelijk. Of onder die genoemde 14 treinen ook treinen van NS Hispeed vallen is ook niet bekend gemaakt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

De IC Amsterdam-Vlissingen stopt nu niet in Delft en gaat dat wel doen, de IC Den Haag - Venlo stopt nu niet in Schiedam en gaat dat wel doen. Dat waren de plannen voor de dienstregeling 2007. In 2012 wil de NS volgens ETMET gaan rijden tussen Den Haag en Rotterdam en volgens mij hield dat in dat alle intercities op Delft en Schiedam zouden gaan stoppen. In ieder geval, wanneer de Hoekse Lijn een metroverbinding wordt, dan zou Schiedam een volwaardig IC station moeten zijn om een overstap te verzekeren.
Overigens wat dat betreft: Oude tijden herleven want in de jaren 80 was Schiedam ooit ook wel eens een IC station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:De IC Amsterdam-Vlissingen stopt nu niet in Delft en gaat dat wel doen, de IC Den Haag - Venlo stopt nu niet in Schiedam en gaat dat wel doen. Dat waren de plannen voor de dienstregeling 2007.
In die plannen zou de IC Den Haag - Venlo dus niet in Schiedam stoppen. :wink: Delft wordt dan wel een volledig IC-station.

Wat de overstap vanaf de Hoekse Lijn betreft: dat is vooral voor reizigers richting Leiden en Amsterdam, dus daarom is het logisch om alleen díe IC's er te laten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

Volgens mij gaan er ook wat reizigers richting Den Haag, dus dat lijkt mij niet helemaal plausibel. In ieder geval zat ik dus mis de stop in Schiedam voor wat betreft de dienstregeling 2007. Tja, er zijn zoveel plannen geweest voor "De" reconstructie dat het ook allemaal niet meer bij te houden is. Maar goed, IC stops in Den Haag HS, Delft en Schiedam lijken mij wel overzienbaar. Doorgaande reizigers kunnen natuurlijk altijd de Fyra nemen, alleen vanuit Den Haag Centraal moet je opletten dat de reistijd naar Rotterdam niet al te groot wordt, maar ook hier geldt: Een overstap op Schiedam op het metronetwerk van de RET geeft voor veel reizen naar Rotterdam die niet in de onmiddelijke nabijheid van het Centraal Station vallen juist een reistijdverkorting ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door iljitsch »

Bij Delft kan ik me nog wel wat voorstellen, hoewel het ook een te kleine plaats is om daar alles te laten stoppen.

Maar Schiedam ligt op luttele kilometers afstand van een echt intercitystation, hier langzaam remmende en langzaam optrekkende intercity's met smalle trappetjes die onderweg zijn naar de andere kant van 't land laten stoppen is echt onzin. Als de trein Vlissingen - Amsterdam de facto een sneltrein wordt is het wel logisch dat die er stopt vanwege de overstapmogelijkheden. (Hoewel ik gezien de afstand vind dat dit een echte intercity moet zijn.) Als je dus al sneltreinen en stoptreinen hebt en dus minstens elk kwartier van Schiedam naar Delft en Den Haag HS/LvNOI kan zie ik absoluut geen toegevoegde waarde om de intercity vanuit Den Haag CS op Schiedam te laten stoppen. Vooral ook omdat het stuk Den Haag CS - HS tergend traag is en de rit tussen de CSen van Den Haag en Rotterdam toch al niet opschiet (zo'n 10 minuten sneller dan de metro die onderweg 14 keer stopt).

Schiedam - Den Haag CS bedient ook alleen de reizigers die op loopafstand van CS moeten zijn. Mensen die verderop in Den Haag moeten zijn of in Zoetermeer kunnen beter op HS overstappen op de tram of op Laan van NOI op randstadrail.

Misschien zou de RET een expressemetro moeten laten rijden tussen Den Haag en Rotterdam zonder te stoppen... Hoe lang zou die rit duren? 15 minuten? Zeker minder dan 20.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Suus »

Er zullen weinig mensen zijn die de s2100 helemaal uit zitten van Amsterdam tot Vlissingen. Ik ken er één die het regelmatig doet, maar ik kan mij niet voorstellen dat het heel vaak voorkomt, daarvoor is de reistijd nu al te lang voor.

De eerste intercity die in Vlissingen vertrekt (5:45) is bijvoorbeeld pas om 8:33 in Amsterdam. De s2100 die ik regelmatig neem in Leiden, de t2120, vertrekt al om 6:42 in Vlissingen. Ik stap er pas om 9:00 in :!:

De plaatsen in de Randstad zijn eigenlijk te groot voor alleen stoptreinen, bijvoorbeeld door externe factoren (Delft heeft een universiteit, Schiedam heeft ook reizigers uit Spijkenisse, Maassluis en Vlaardingen die richting Den Haag willen) maar te klein om nu op het oog te zeggen, dat is een IC waard.

Overigens ben ik ook in Duitsland wel met IC's op kleine stations gestopt. Köthen of Helmstedt hebben nog geen 30.000 inwoners bijvoorbeeld.

P.S. Een snelmetro van de RET is geen optie, te veel stoppende metro's in hoge frequentie, plus de HTM he :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Bij Delft kan ik me nog wel wat voorstellen, hoewel het ook een te kleine plaats is om daar alles te laten stoppen.
Vergis je niet, Delft is een behoorlijk druk station. Volgens de cijfers van 2006 meer reizigers dan stations als Dordrecht, Breda en Hilversum waar ook alle IC's stoppen!
iljitsch schreef:Schiedam - Den Haag CS bedient ook alleen de reizigers die op loopafstand van CS moeten zijn.
Precies, en straks rijden er 4 of 6 Sprinters per uur op dat traject, dan hebben die reizigers niets te klagen.

De extra stops in Schiedam en Delft van de IC's richting Amsterdam zijn ook nodig omdat de rechtstreekse stoptrein naar Laan van NOI en Leiden vervalt, die verbinding zal alleen nog geboden worden door de IC's.

Opmerkelijk: de invoering van die stoptrein (in 1996) was destijds de reden om minder IC's in Delft te laten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Suus »

Delft is natuurlijk ook een studentenstad in het extreme. Studenten maken nu eenmaal vaker gebruik van de trein dan andere bevolkingsgroepen, dus heb je in Delft heel veel treinreizigers (op 100.000 inwoners is zo'n 20% tussen de 20 en 30 jaar oud).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Een snelmetro van de RET is geen optie, te veel stoppende metro's in hoge frequentie, plus de HTM he :wink:
Ja, van Laan van NOI tot en met Leidschenveen kan je inderdaad moeilijk doorracen vanwege lijnen 3 en 4. In dat opzicht is het jammer dat ze RR E met 3 en 4 laten samenkomen in plaats van 'm na Nootdorp op het treinspoor verder te laten rijden. Da's korter en veel sneller, en geen gedoe met perronhoogtes. Tussen Leidschenveen en CS heeft RR E toch geen toegevoegde waarde omdat 3 en 4 hier al in hoge frequentie rijden. Enige nadeel is dat je zo een nog slechtere overstap richting Zoetermeer zou hebben. En het hele gedoe van een metro op treinspoor, natuurlijk.

Met de huidige dienstregeling kan je de expressemetro 14 minuten na de gewone sturen en heb je een ruimte van een minuut of 13 dat de expressemetro sneller kan zijn dan de gewone. Bij een 10-minutendienstregeling wordt dat vrij krap en is het voordeel van 24 tov 32 minuten ook niet zo interessant meer vergeleken met de trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Suus »

Je kan met de huidige dienstregeling niets. Je hebt het kwartier nodig om heen en terug te gaan door de metrotunnel onder Blijdorp en je kan op CS in Rotterdam nergens even een tweede a.k.a. vierde metro kwijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Bij Delft kan ik me nog wel wat voorstellen, hoewel het ook een te kleine plaats is om daar alles te laten stoppen.
Vergis je niet, Delft is een behoorlijk druk station. Volgens de cijfers van 2006 meer reizigers dan stations als Dordrecht, Breda en Hilversum waar ook alle IC's stoppen!
Maar in Hilversum stoppen bijvoorbeeld niet alle treinen tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zou een betere vergelijking met Delft zijn.

Stations van deze grootte hebben mijns inziens ruim voldoende aan 4 sneltreinen/intercity's per uur. Als er meer dan dat rijdt over het trajekt hoeven die op zo'n plek niet te stoppen en heb je dus een aantal wat snellere intercity's waarmee je mooi langere afstanden kan bedienen.

Het schiet ook absoluut niet op dat er tijdens een reis van twee uur continu stapels mensen instappen die maar 10 minuten meegaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef: Maar in Hilversum stoppen bijvoorbeeld niet alle treinen tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zou een betere vergelijking met Delft zijn.
Nee, gelukkig niet zeg. :shock:
Ow wacht: er zijn helemaal geen IC's Utrecht - Amsterdam via Hilversum. :idea: (Werkzaamheden uitgezonderd.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Delft is natuurlijk ook een studentenstad in het extreme. Studenten maken nu eenmaal vaker gebruik van de trein dan andere bevolkingsgroepen, dus heb je in Delft heel veel treinreizigers (op 100.000 inwoners is zo'n 20% tussen de 20 en 30 jaar oud).
Maar Delft heeft ook bijna 97.000 inwoners. Dat zijn er meer dan bijvoorbeeld Hilversum en het is vergelijkbaar met steden als s Hertogenbosch en Deventer. Delft staat vrij letterlijk in de schaduw van zijn grote broertjes Den Haag en Rotterdam, maar op zichzelf kun je het gewoon geen kleine stad noemen. En het is enorm compact gebouwd, je kunt in een half uurtje van het station (midden in het centrum) naar zo´n beetje alle buitenwijken lopen. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door iljitsch »

Maar als Delft niet tussen Den Haag en Rotterdam lag zouden er geen 14 treinen per uur langsrijden.

Het enige waar ik voor pleit is dat in Delft het aantal treinen stopt dat in relatie staat met het aantal inwoners en het aantal reizigers. Da's minder dan het totaal aantal treinen dat tussen Den Haag en Rotterdam rijdt. Maar nog altijd een heel redelijk aantal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Wubbo »

Waar ik een beetje bang voor ben, zowel in alle hersenspinsels die ik hier hoor als in de NS-plannen, is dat we straks weer een halfbakken oplossing hebben met IC's die niet op alle IC-stations stoppen, stoptreinen die af en toe eens een station overslaan omdat het anders niet past of treinen die heel lang overal stil staan te staan omdat er een of andere prestigetrein voorlangs moet. We moeten gewoon weer eens terug naar een goed doorgevoerd drietreinensysteem: Fyra, Intercity en Sprinter. Daarbij moet je Fyra niet zien als een vervanger van de huidige IC maar meer als 40-steden-tempo-trein, en de IC overal stopt waar hij nu stopt plus nog een beetje extra (de categorie Delft, Zoetermeer, Driebergen, Harderwijk) en de Sprinter die overal stopt. Maak daar nou eens een goede toekomstvisie van, incl alle plannen voor nieuwe stations en becijfer eens wat je nodig hebt om dat frequent te kunnen rijden. En doe dat in combinatie met ETMET en (stokpaardje) twintigminutendiensten.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Bericht door Lange_Dre »

Zoetermeer is geen IC station alleen een stoptrein/ sprinter station. :wink:

Delft is inderdaad een druk station drukker als Hilversum.

En als laatste de NS zou de stations in Nederland goed moeten organiseren. zodat grote stations en stations die erg druk zijn een IC station zijn.
De middel grote stations Sneltrein stations zijn en de overige stations zijn dan sprinter stations.

Lijkt mij erg duidelijk toch?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten