SP wil in elk treinstel een conducteur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Fles »

SP wil in elk treinstel een conducteur

De SP wil in elk treinstel een conducteur om het spoorvervoer veiliger te maken.

Ook moet in elke coupé een alarmknop zitten, zodat een conducteur tijdig wordt gewaarschuwd als het onveilig dreigt te worden. Verder wil de oppositiepartij in de Tweede Kamer meer (spoorweg)politie op en rond de treinen en de stations.
bron en meer

Mja, je kunt je afvragen wat er gebeurd is, waarom we dit niet allemaal allang hebben. Zoals in België en Duitsland bijvoorbeeld goeddeels wel het geval is. Misschien iets te rigoureus gesneden in de organisatie bij de verzelfstandiging?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Ennes »

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat vorm willen geven zo´n alarmknop. Als het zoals de spreek-luister verbinding in een SLT is zeg ik doen. In andere gevallen zal een conducteur niets anders meer doen als alarmknoppen resetten in de trein. En mocht er echt iets aan de hand zijn, wat kan een conducteur in zijn eentje nou eigenlijk in zo´n geval. (hulp van andere reizigers hoeft hij in de meeste gevallen in ieder geval niet te verwachten)
En tja... in elk treinstel een conducteur, ik zie het niet gebeuren dat er bv in de 5000, 5100 of 5700 3 conducteurs zouden meerijden als men met 3x plan V rijdt. Terwijl er op een Virm VI maar 1 zit. Ik denk toch dat meneer Bashir eens naar buiten moet komen en een weekje mee moet lopen, en dan niet op de kantoortijden.

Voordeel zou wel zijn dat de trein zo duur zou gaan worden dat het echt een elite product zou gaan worden, waardoor men met kortere treinen kan gaan rijden en er daardoor minder conducteurs op de trein moeten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door iljitsch »

Ik ben dit jaar een paar keer in België geweest en ook daar kom je op veel ritten geen conducteur tegen, hoor.

Probleem van de SP is dat het ze nooit kan schelen wie die plannetjes van ze betaalt. In dit geval zal dat uiteindelijk toch de reiziger zijn. Ik heb het idee dat de conducteurs zich momenteel inderdaad wel wat weinig laten zien maar het aantal conducteurs maar even verveelvoudigen voor de problemen die bij 0,01% ofzo van de ritten voorkomen lijkt mij niet kostenefficiënt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Caspar »

En mocht er echt iets aan de hand zijn, wat kan een conducteur in zijn eentje nou eigenlijk in zo´n geval. (hulp van andere reizigers hoeft hij in de meeste gevallen in ieder geval niet te verwachten)
Nou bijvoorbeeld EHBO verlenen etc. De enige keer dat er een ambulance bij een trein kwam waar ik in zat, was de conducteur nergens te vinden, ook al was het maar 1 stel. Het duurde ruim 10 minuten voor de HC bij de vrouw was die al die tijd al buiten bewustzijn was.
Laatst gewijzigd door Caspar op di 16 nov 2010, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Suus »

Al in de A32's zat de mogelijkheid om met de bestuurder/machinist te praten bij noodgevallen. Dat was inderdaad een systeem dat met lampjes werkte: praten en luisteren. Mocht alleen bij noodgevallen gebruikt worden. Ik heb het nooit gebruikt zien worden, maar zat mij toevallig van het weekend af te vragen waarom dat niet in andere treinstellen aanwezig is, want een conducteur wil nog wel eens in een ander treinstel zitten ja.

En twee conducteurs in de s9500/s19500 lijkt mij ook wel een beetje overdreven ja :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:
En mocht er echt iets aan de hand zijn, wat kan een conducteur in zijn eentje nou eigenlijk in zo´n geval. (hulp van andere reizigers hoeft hij in de meeste gevallen in ieder geval niet te verwachten)
Nou bijvoorbeeld EHBO verlenen etc. De enige keer dat er een ambulance bij een trein kwam waar ik in zat, was de conducteur nergens te vinden, ook al was het maar 1 stel. Het duurde ruim 10 minuten voor de HC bij de vrouw was die al die tijd al buiten bewustzijn was.
In deze heb je gelijk, maar mijn reactie was meer rechtstreeks naar aanleiding van het artikel op NU, waarin men meer doelde op agressie en geweld.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Vinny »

Volgens mij helpt het ook niet echt tegen agressie en geweld. Sterker nog, stel je hebt drie stellen SGMm ofzo. Incident vindt in het voorste plaats met conducteur x. Conducteur y en z zullen nooit in staat zijn om x te helpen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Wubbo »

Het lijkt me dan ook meer een voorkomende werking te moeten hebben dan een genezende. Maar het effect van deze maatregel lijkt me te klein om de kosten te kunnen verantwoorden. Dan lijkt betere en gerichtere kaartcontrole zodat je een van de bronnen van agressie vermindert (immers: bij 100% trefkans zal het aantal zwartrijders afnemen omdat de pakkans dan te groot is). Wat dat betreft zou ik meer zien in een uitbreiding van het aantal Service en Veiligheidsmensen die ook gewoon uit kunnen stappen met zwartrijders, in combinatie met een progressief boetesysteem (1e overtreding lage boete, 2e verdubbeling, 3e 3x het eerste bedrag, etc) en een grotere zichtbaarheid van de normale HC's. Zolang je nog rechtstreeks van Groningen naar Den Haag kunt zonder een HC te zien (ja, buiten bij de rookpaal, vooruit) schort daar namelijk ook het een en ander aan, en dat helpt ook niet bij je pakkans enzo.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Rienstertje »

Bee schreef:Dat was inderdaad een systeem dat met lampjes werkte: praten en luisteren. Mocht alleen bij noodgevallen gebruikt worden. Ik heb het nooit gebruikt zien worden, maar zat mij toevallig van het weekend af te vragen waarom dat niet in andere treinstellen aanwezig is.
Die zitten ook in de SLT en GTW.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Vinny »

Maar het effect van deze maatregel lijkt me te klein om de kosten te kunnen verantwoorden
Als het gaat om veiligheid worden er wel vaker maatregelen genomen waarvan je de kosteneffectiviteit kunt betwisten. In het "klein" zie je dat bijvoorbeeld aan de conducteurs op de tram, de personeelskosten wegen niet op tegen de extra kaartverkoopinkomsten omdat er minder zwart gereden wordt. En dat is nou niet omdat tramconducteurs een wereldsalaris verdienen ofzo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Dexter »

Rienstertje schreef:
Bee schreef:Dat was inderdaad een systeem dat met lampjes werkte: praten en luisteren. Mocht alleen bij noodgevallen gebruikt worden. Ik heb het nooit gebruikt zien worden, maar zat mij toevallig van het weekend af te vragen waarom dat niet in andere treinstellen aanwezig is.
Die zitten ook in de SLT en GTW.
Het is alleen wel erg jammer dat in de SLT de noodintercom gekoppeld zit aan de noodrem. (De noodintercom bij SLT activeer je door aan de noodrem te trekken) Bij SLT kom je dan vrijwel altijd tot stilstand omdat de treinleiding leegloopt en het duurt een tijdje voordat je de noodrem kan overbruggen. Dus je kan eigenlijk nooit de noodintercom gebruiken om een noodgeval te melden, waarbij het niet meteen noodzakelijk is om de trein tot stilstand te brengen. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door htm_tram »

Misschien slim om dan naast de hoofdconducteur ook weer gewone conducteuren aantenemen? Kost mischien wat maar zo heb je de pakkans op zwartrijders hoger dan nu. En de meeste overlast komt door de zwartrijders.

Bijvoorbeeld op 4 bakken V-IRM dus 1 (hoofd) conducteur en dan dus 1 conducteur er bij te zetten.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Het is alleen wel erg jammer dat in de SLT de noodintercom gekoppeld zit aan de noodrem. (De noodintercom bij SLT activeer je door aan de noodrem te trekken) Bij SLT kom je dan vrijwel altijd tot stilstand omdat de treinleiding leegloopt en het duurt een tijdje voordat je de noodrem kan overbruggen. Dus je kan eigenlijk nooit de noodintercom gebruiken om een noodgeval te melden, waarbij het niet meteen noodzakelijk is om de trein tot stilstand te brengen. :roll:
Dat vind ik sowieso eigenlijk onhandig. Ook bij echte noodgevallen is het veel beter om aan de machinist over te laten waar de trein tot stilstand moet komen. Als er brand uitbreekt in een trein dan wil je niet bepaald op een brug stil komen te staan, of op een andere plaats waar de hulpdiensten maar heel moeilijk bij kunnen komen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Dexter »

Je kunt bij een SLT de noodrem wel overbruggen, maar omdat er zo'n krachtige remming wordt ingezet bij een noodremtrekking, sta je al stil voordat je de noodrem goed en wel hebt kunnen overbruggen.

Bij VIRM is het een kwestie van een paar standjes meeremmen en dan lossen. Dat is een veel beter systeem.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Fles »

Maar Virm is toch ouder dan SLT, en van dezelfde fabrikant dacht ik? Ik dacht dat evolutie niet achteruit kon gaan :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP wil in elk treinstel een conducteur

Bericht door Dexter »

Evolutie niet, verschil in inzicht wel. :wink: VIRM is zelfs 15 jaar ouder. Ik had laatst een noodremtrekking met 10 bakken VIRM tussen Ledn en Gv. Ik kon dankzij de overbrugging langs het perron in Vst stoppen. Was loos alarm overigens.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten