Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Wubbo »

Dit is al de zoveelste variant op de ringlijn sinds het opdoeken van die ringlijn, nog niet eens zo heel lang geleden (2004 ofzo?). De eerste oplossing was een lijn 10 Lunetten station - Overvecht station en een lijn 30 De Uithof AZU (of WKZ, weet ik ff niet) - Ziekenhuis Overvecht - Maarssen. Daarna werd er op allerlei manieren gehusseld, en nu dus weer. Ik geloof dat niemand echt weet wat ze met die lijn aanmoeten.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

lijn 10 is ook totaal geen succes, zeker in de westelijke wijken van utrecht.
ik denk dat dit vooral te maken heeft met de magere frequentie. stel dat lijn 10 elke 10 minuten zou rijden dan zou het een stuk aantrekkelijker zijn om de bus te pakken.

wat betreft lijn 20, gemiste kans dat de bus in kanaleneiland eindigt, als lijn 20 zou doorrijden naar papendorp/de meern oost zou je toch wat meer reizigers kunnen trekken. denk bijvoorbeeld aan scholieren uit vleuten/de meern en forensen uit lunetten.

Weet iemand trouwens hoe het nu met de plannen staat voor een busverbinding tussen papendorp en nieuwegein? die had er allang moeten zijn volgens de plannen van het bru. ( erg off-topic maar goed )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

Lijn 10 is een ringlijn. Ringlijnen zijn vaak niet heel erg populair, zeker als ze ver van het centrum lopen zoals in Utrecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar een hoge frequentie moet een lijn wel verdienen voordat hij deze krijgt.
Laatst gewijzigd door Suus op di 16 nov 2010, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

Bee schreef:Lijn 10 is een ringlijn. Ringlijnen zijn vaak niet heel erg populair, zeker als ze ver van het centrum lopen zoals in Utrecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat moet zo'n lijn wel verdienen.

was een ringlijn
want lijn 10 rijd nu niet volledig het rondje. alhoewel beide eindpunten hemelsbreed hooguit 2 a 3 km van elkaar afliggen
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door reisthijs »

Een onvolledige ringlijn dan. Maakt voor de opmerking van Bee geen verschil. Er is gewoon weinig behoefte aan verbindingen tussen buitenwijken onderling.
030utrechtt schreef:wat betreft lijn 20, gemiste kans dat de bus in kanaleneiland eindigt, als lijn 20 zou doorrijden naar papendorp/de meern oost zou je toch wat meer reizigers kunnen trekken.
Dat lijkt me als tijdelijke situatie niet zo handig, dan zouden mensen er net aan gewend raken en verdwijnt die verbinding weer.

Ik neem tenminste aan dat als de werkzaamheden bij het 24-oktoberplein voorbij zijn de lijnen 10 en 20 weer gewoon één lijn zullen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door reisthijs »

Stephan schreef:Het is wel jammer dat er geen oplossing voor Vleutenseweg/Oog in Al - Kanaleneiland is gevonden.
Waarom de verbinding Oog in Al - Kanaleiland vervalt is wel duidelijk, daar is niet echt een goed alternatief denkbaar.

Maar je kan je wel afvragen waarom ze lijn 10 niet gewoon via de Vleutenseweg-Westplein-Graadt van Roggenweg sturen en dan verder gewoon de bestaande route.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

reisthijs schreef:Een onvolledige ringlijn dan. Maakt voor de opmerking van Bee geen verschil. Er is gewoon weinig behoefte aan verbindingen tussen buitenwijken onderling.
030utrechtt schreef:wat betreft lijn 20, gemiste kans dat de bus in kanaleneiland eindigt, als lijn 20 zou doorrijden naar papendorp/de meern oost zou je toch wat meer reizigers kunnen trekken.
Dat lijkt me als tijdelijke situatie niet zo handig, dan zouden mensen er net aan gewend raken en verdwijnt die verbinding weer.

Ik neem tenminste aan dat als de werkzaamheden bij het 24-oktoberplein voorbij zijn de lijnen 10 en 20 weer gewoon één lijn zullen worden.

in het ALU staat een plan over de opwaardering van lijn 10, die dan via leidsche rijn centrum en papendorp zou gaan rijden.
maar goed leidsche rijn centrum is nog toekomst muziek.

gewoon opheffen die handel.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Stephan »

Ik heb wel eens de eisen van het BRU gezien voor de nieuwe concessie. De huidige lijn 10 rijdt dan inderdaad via LR Centrum en Papendorp ipv Oog in Al. In datzelfde document werd ook een lijn Nieuwegein - Papendorp - LR Centrum - Wetering - Maarssen genoemd, maar volgens mij gaat die pas rijden als het treinstation LR Centrum open gaat.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Wubbo »

Toch is het opvallend dat de Utrechtse ringlijn inderdaad op sterven na dood is. Den Haag heeft ook zo'n verkapte buslijn (lijn 23 die overal komt behalve in het centrum, en waarvan de eindpunten ook niet ver uit elkaar liggen) maar die rijdt in de spits vrolijk elke 7-8 minuten (en wordt op trajectdelen nog versterkt).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Lijn 10 is een ringlijn. Ringlijnen zijn vaak niet heel erg populair, zeker als ze ver van het centrum lopen zoals in Utrecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar een hoge frequentie moet een lijn wel verdienen voordat hij deze krijgt.
Ringlijnen zijn "vaak" "niet heel erg" populair. Als je in de praktijk kijkt, naar bijvoorbeeld: Lijn 50 in Amsterdam, tramlijnen 3 en 10, de Circle lijn in Londen, de tangentiele metroverbindingen in Parijs, maar ook bijvoorbeeld lijnen als de Zuidtangent - lijnen die gemeen hebben dat de korste/snelste route van begin- naar eindpunt niet via die verbinding loopt, zie je toch dat veel ringlijnen wel degelijk veel reizigers trekken en ook populair zijn. Hoe dat bij lijn 10 precies in Utrecht zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de lijn daadwerkelijk locaties verbindt waar mensen vandaan komen (woongebieden) met bestemmingsgebieden (kantoren, winkels, scholen) een hogere frequentie best reizigers kunnen trekken, die wellicht nu nog dwars door het centrum rijden. Om met een U bocht weer bij De Uihof uit te komen: Er ligt een plan klaar voor een HOV "om de zuid", waardoor de verbindingen met de Uithof ook in een soort halve cirkel om de stad gaan lopen. Dat lijkt mij persoonlijk beter dan maar door de binnenstad crossen met die supergeledes in Utrecht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

De zwakste ringlijnen zijn in Nederland allang weggesaneerd :wink: Wie herinnert zich de ringlijn in Apeldoorn nog :idea:

In Utrecht helpt de ringlijn overigens weinig in het vervoer van en naar de Uithof. Mensen in Oog in Al gaan echt niet helemaal via Overvecht naar de Uithof, duurt veel te lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

lijn 10 in utrecht komt toch langs een hoop winkelcentra/scholen en ziekenhuizen.
Als ik in hoograven ben en dan naar kanaleneiland moet dan is het 9 van de 10 x gewoon sneller om via centraal te reizen.
Maar als lijn 10 dan net komt aanrijden dan neem ik uiteraard deze bus.
De frequentie is gewoon veels te laag, als er elke 10 minuten een bus zou rijden dan zou dat toch flink wat reizigers kunnen trekken die normaal via centraal reizen. maar ja maakt dat gvu maar eens wijs.

Wat betreft de hov om de zuid, trek die meteen door naar zeist en niet pas na 2020.
Ik ben bang dat de tramlijn in het weekend haast geen reizigers zal gaan trekken.

Misschien een idee om een aparte topic te openen over algemene zaken in het utrechtse ov?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

Zoals je al zei zit er nu niemand in bus 10. Dan gaat het GVU ook niet 6x per uur een bus laten rijden, want dan zit er al helemaal niemand in :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door MdJ »

Bee schreef: Wie herinnert zich de ringlijn in Apeldoorn nog :idea:
Ik! Lijn 10 :mrgreen: Van het Gelre Lukas ziekenhuis via de Maten naar Anklaar. Kwam zowel in het Lukas-Ziekenhuis als in Anklaar van lijn 9, toen nog Gelre Lukas ziekenhuis - Anklaar via het busstation.

Of "ringlijnen" 12 en 13, waarbij die alleen 's avonds en op zondag reden; lijn 12 was een samenvoeging van lijn 5(Ugchelen) en lijn 9 (Lukas-ziekenhuis), lijn 13 een samenvoeging van lijn 7 (Sprenkelaar) en 9 (Anklaar)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

Er is voor 1995 ook nog een ringlijn geweest die slechts één lijnnummer had en een rondje ring deed :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Stephan »

Bee schreef:Zoals je al zei zit er nu niemand in bus 10. Dan gaat het GVU ook niet 6x per uur een bus laten rijden, want dan zit er al helemaal niemand in :idea:
De vraag is misschien ook wel hoe bekend de ringlijn is. Wij hobbyisten kennen het lijnennet in grote lijnen wel, maar hoe zit dat met de dagelijkse reiziger? En ik ben toch ook wel van mening dat lijn 10 in een hogere frequentie meer reizigers zou kunnen trekken.

Voor mijn route naar school (Terwijde - Kanaleneiland) is overstappen op lijn 10 bij de Majellakerk eigenlijk in reistijd het snelste. Omdat het niet altijd mogelijk is, reis ik veel via CS.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Vinny »

Frequenties doen er wel toe hoor :) Toen het GVB de frequentie van tramlijn 6 verlaagde was dat in feite de doodsteek voor de hele verbinding. Veel gewone reizigers in het stadsvervoer zijn namelijk niet van "een boekje kopen met tijden", ze lopen naar de bushalte in de verwachting dat er snel een bus of tram aan komt rijden. Als op de haltevertrekstaat staat dat dat nog wel 20 minuten kan duren dan lopen ze gewoon naar een andere lijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Geert »

Stephan schreef:
Bee schreef:Zoals je al zei zit er nu niemand in bus 10. Dan gaat het GVU ook niet 6x per uur een bus laten rijden, want dan zit er al helemaal niemand in :idea:
De vraag is misschien ook wel hoe bekend de ringlijn is. Wij hobbyisten kennen het lijnennet in grote lijnen wel, maar hoe zit dat met de dagelijkse reiziger? En ik ben toch ook wel van mening dat lijn 10 in een hogere frequentie meer reizigers zou kunnen trekken.
Ik denk dat de verbinding Overvecht-Uithof v.v. wel redelijk bekend is (op dat stuk zit de bus ook redelijk vol). De andere trajecten ken ik niet zo goed, maar het zijn volgens mij geen erg sterke vervoersrelaties (zoals tussen die er tussen de Uithof en Overvecht bijvoorbeeld wel is).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Daniel »

Heb ooit, middenin de ochtendspits, lijn 10 ri. Lunetten genomen op 'n stukje binnen Kanaleneiland en daar was de lijn in ieder geval nou niet bepaald vol. (lees: zo goed als leeg...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Wubbo »

Ja, dat zegt weinig. Probeer eens in de ochtendspits een lijn 12s in Utrecht vanaf de Uithof naar het station. Ook niet heel druk, maar aan een te lage frequentie zal dat niet liggen ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Daniel »

Tja, maar die verbinding heeft ook wel iets duidelijker een spitsrichting...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Geert »

Nou ja, voor lijn 10 is die er ook wel, alleen is die op het ene deeltraject waarschijnlijk duidelijker dan de andere kant op. Lijn 10 is 's ochtends drukker richting de Uithof dan de andere kant op, dus zo gek is het niet dat je in een vrijwel lege bus zat. Was je op dezelfde tijd in de bus vanaf Overvecht tot aan de Uithof had je waarschijnlijk niet eens een zitplaats.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Daniel »

Nou verwacht ik niet dat er veel mensen van Kanaleneiland met lijn 10 naar de Uithof gaan, de spitspiek kan daar natuurlijk heel anders liggen dus. Hoewel, naar Lunetten met 10 om daar de trein te nemen schiet ook niet op want dat sluit allemaal net niet aan daar :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

Ik heb gister eens rond gekeken op de uithof en wat toch opviel was dat de spitsbussen naar vianen en houten etc. Het toch erg goed doen, veel staanplaatsen. Gauw uitbreiden die handel, ik zit nu in de tram en zag net een volle!! Lijn 10 vanaf lunetten naar kanaleneiland rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten