Na 65 jaar weer trams in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Fles »

106 Teletekst wo 28 mei
***************************************
Trams keren terug in Groningen
***************************************
` Na 65 jaar gaan er weer trams rijden
in Groningen.De stad en de provincie
Groningen en 12 regiogemeenten hebben
daarvoor een plan gepresenteerd.De
eerste trams moeten over zes jaar gaan
rijden tussen het centrum van Groningen
en het universiteitscomplex Zernike.

De komende maanden wordt het tracé van
de lijn vastgesteld.Later worden nog
meer tramlijnen aangelegd,die voor een
deel worden betaald met het geld dat
het Noorden krijgt als compensatie voor
het afblazen van de Zuiderzeelijn.

Tot 2025 worden ook nieuwe spoorlijnen
aangelegd en nieuwe stations gebouwd
in de regio Groningen-Assen.
***************************************
volgende nieuws weer & verkeer sport
:)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Ruben »

Ok, planning is nu 6 jaar, wie biedt meer?? 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Daan »

Trams in Groningen vind ik een prima plan, maar het einde van zo'n verhaal eindigt altijd met tramlijnen vanaf Groningen naar andere steden, hier zelfs 'nieuwe spoorlijnen' genoemd. En dat plan vind ik een stuk minder, het moet prima mogelijk zijn om bijvoorbeeld 6x per uur Gn - Asn te rijden, binnen de huidige dienstregeling, over het bestaande spoor, met een echte trein....
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door waldo79 »

Rechtvaardigt het verkeersaanbod 6x per uur een trein van Gn naar Asn?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Daan »

Geen idee eigenlijk...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Wubbo »

We zitten nu op 3, uit te breiden naar 4 in de komende dienstregeling (als de plannen doorgaan, waar ik een hard hoofd in heb). Openen van extra stations en aanpassingen in het busnet moeten dan 6x per uur kunnen rechtvaardigen, lijkt me.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Cookie »

Regiotram op de Grote Markt

GRONINGEN
- Op de Grote Markt in Groningen staat sinds woensdagavond een echte regiotram. De 38 meter lange tram van het Haagse Randstadrail is beschilderd in de kleuren van het projectbureau RegioTram in Groningen.

Het projectbureau werkt in opdracht van twaalf gemeenten in de regio Groningen-Assen en twee provincies aan een nieuw ov-netwerk met bussen, treinen en trams. De tram blijft tot zaterdagavond staan. Dan eindigt een publieksmanifestatie over de plannen in de Martinikerk.

De manifestatie wordt donderdagavond om 19 uur geopend en is ook vrijdag (10-18 uur) en zaterdag (10-17 uur) gratis toegankelijk. Toevallige voorbijgangers reageerden woensdagavond enthousiast.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ ... rote_Markt

Ik ga zaterdag waarschijnlijk wel even een plaatje schieten ervan :) .
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Daan »

Misschien dat het mij lukt om er vanmiddag ff langs te fietsen :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Caspar »

Echt mooi beeld is het niet, maar hier is een webcam te vinden: http://webcam.exception.nl/
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Woepje »

Ik moet morgen toch in de stad zijn, dus zal dan wel even een kijkje nemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Daniel »

Afbeelding

Bron foto: HTMfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Wubbo »

Moet dat in die kleuren? :?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Daan »

Wubbo schreef:Moet dat in die kleuren? :?
Nee, natuurlijk niet, doen ze helemaal voor de grap :roll:

Ben er vanmorgen even langsgefietst, ziet er leuk uit :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Cookie »

Max van den Berg twijfelt aan noodzaak regiotram

GRONINGEN
- Commissaris van de koningin Max van den Berg zet vraagtekens bij de noodzaak van de regiotram. Hij vindt dat de aanleg van de tram te vaak als vanzelfsprekendheid wordt gezien.

Het staat helemaal niet vast dat die tram naar Groningen komt, zegt Van den Berg. Ook is het maar de vraag of de straten in de binnenstad van Groningen breed genoeg zijn om zo'n tram door te kunnen laten rijden. Hij wijst op andere opties en hoopt op een stevigere discussie met een meer nuchtere blik.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=73869 (aldaar ook audiofragmenten te vinden)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Onder de tram

Bericht door Wubbo »

Onder de tram
door Victoria Koblenko
Geplaatst op woensdag 11 juni 2008 om 09:45


De schijn van democratie. Ik houd ervan. Uit het programma Landroof van VPRO blijkt dat je de detective moet uithangen om de labyrinten van de inspraakcultuur in kaart te kunnen brengen. Vaak met een fikse dosis humor ingekleurd, wat de enige manier lijkt om een dergelijk ernstig onderwerp zonder tranen te mogen aanschouwen.

Of het nu om een kippenschuur in Groesbeek of een kassenbos in West-Brabant gaat, de noemer van de onderzochte voorbeelden is gelijk. De lokale overheid publiceert in het lokale sufferdje drie volzinnen over het gedrocht dat het gebied komt verfraaien en hoopt, fingers crossed, dat er te weinig burgerkneuzen zijn die eventueel initiatief nemen tot een referendum. Deze ergste angst voorbij, worden kosten noch moeite gespaard voor de inspraakprocedures. De burger moet door merg en been voelen dat zijn stem ook tussen de verkiezingen in telt. En dus worden er zaaltjes afgehuurd, versierd met maquettes en folder en flyers en beamers waarmee wethouders en gedeputeerden hand in hand met communicatie­adviseurs en marketinggenieën elkaar de loef afsteken, vakkundig als ze zijn in het slijten van een snelweg, een golfbaan of een tram…

Dat een tram het mooiste, schoonste, stilste, geilste openbaar vervoersmiddel OOIT is, klopt als een bus. MAAR in de stad Groningen? Nu de snelle verbinding met het Westen van de baan is, hup door naar het volgende megalomane project. Staat leuk op je cv. Zonder mezelf de valse bescheiden­heid toe te dichten, zeg ik maar eerlijk dat ik als inwoner van Groningen mezelf een matig betrokken burger acht. Betrokken voor zover dat kan zonder het locale sufferdje te lezen noch het lokale dagblad, laat staan het volgen van de regionale zender. HET nieuws was me ontgaan dat er in Groningen al twaalf jaar geflirt werd met het idee om een tram te nemen. De rails zijn nu al spreekwoordelijk door het college van B&W gelegd, want alles lijkt in kannen en kruiken. De burger mag nu het tracé bepalen. Hoe fijn! Het is er eentje, uit de serie: u krijgt een snelweg voor het raam, maar niet getreurd, beste burger. U mag mee­denken in welke kleur de strepen van het zebrapad gaan worden.

De Martinikerk puilde uit. Alle belangengroepen waren er om de komst van de tram te vieren. De wethouder sprak lovend over de toekomst van de ondernemers in de binnenstad. Als ze maar meebetalen is zelfs GroenLinks niet te beroerd om de ondernemer tot noodzaak van de tram te verheffen. Wat nou duurzaamheid? Welke leefbaarheid? Voor de vorm gaan Groningers een traject van inspraakprocedure in. Vijf weken. Later dit jaar voor de tweede keer. Dan, moet het binnen een jaar aanbesteed, vlak voor de verkiezingen uiteraard. De tram is al ontworpen. Door de scholieren. Tijdens de inspraak moet blijken waar de bouwputten mogen komen. En…hopelijk mag de burger ook meedenken over de cao’s, want anders liggen de provincie en de binnenstad alsnog plat door de stakingen van conducteurs.

Bron: Metro
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Na 65 jaar weer trams in Groningen

Bericht door Vinny »

Mooi stukje :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten