Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Ruben »

Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV
Geplaatst op: dinsdag 16 november 2010 17:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 16 november 2010 17:15


Als het aan reizigersorganisatie Rover ligt komt er voor de hele regio Amsterdam een los kaartje dat bij alle vervoerders geldig is tegen een redelijk tarief. Momenteel is het niet mogelijk met bijv. een kaartje van GVB te reizen bij Connexxion of Arriva.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Mee eens. Het MRA-Kaartje? Of is de OV-Chipkaart goed genoeg?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door find_your_spot »

Dat kaartje bestaat al sinds juli 2010.

Met alle GVB niet-automaten uurskaarten kun je namelijk prima bij Connexxion inchecken.

Twee weken geleden zaterdag de proef op de som genomen door een GVB 24 uurskaart voor 7 euro te kopen en tot stomme verbazing kon ik prima inchecken bij Hermes in Eindhoven.

IN OK 24 061110 en ook UIT OK 24 061110
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Dus toch een vervanging van de landelijke dagkaart? *O*
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door hauptbahnhof »

Dit is al maanden aan de gang.
Ik zou denken dat ze dit probleem allang hadden opgelost... Maar nee dus :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Mee eens. Het MRA-Kaartje? Of is de OV-Chipkaart goed genoeg?
Ik neem aan de wegwerpchipkaarten die nu nog alleen geldig zijn op de GVB bussen. Ik vind dat persoonlijk ook een aanfluiting...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Wubbo »

Hebben wij dat hier niet allang eens in een topic geroepen, dat dat nodig is? :D
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: Ik neem aan de wegwerpchipkaarten die nu nog alleen geldig zijn op de GVB bussen.
Ik zit je net hier boven te vertellen dat dit kaartje ook geldig is bij Connexxion door HEEL Nederland!

Dus ook chippend bij GVU, Hermes, Breng met je GVB uurskaartje! *O*
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Caspar »

Maar met zo'n 2,50€ kaartje van het GVB die ik koop, kan ik toch niet met de stadsbus door Alkmaar rijden? Als ik dan uitcheck en mijn ritje is 1,30€, staat er dan nog 1,20€ op? Voor 1,20€ kan je toch geen reis maken in Amsterdam, want dat is toch altijd 2,50€ met die losse wegwerpchipdingen?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door STF »

Toen ik laatst naast find_your_spot stond terwijl hij met zijn GVB kaartje in en uitcheckte in een Connexxion bus stond er beide keren €0,00 op het display, maarja het betreft dan ook een (onderhand wat langdurige) programmeerfout bij de Connexxion apparatuur.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Maar met zo'n 2,50€ kaartje van het GVB die ik koop, kan ik toch niet met de stadsbus door Alkmaar rijden? Als ik dan uitcheck en mijn ritje is 1,30€, staat er dan nog 1,20€ op? Voor 1,20€ kan je toch geen reis maken in Amsterdam, want dat is toch altijd 2,50€ met die losse wegwerpchipdingen?
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal.

Ten eerste bestaat er geen kaartje van 2,50
Wegwerpchipkaartjes kun je altijd maar eenmalig inchecken waarna een periode van uren in gaat.
Overstappen is uiteraard wel mogelijk, maar de kookwekker van verstreken tijd van het kaartje blijft doorlopen.

Je hebt Persoonlijke kaarten en je hebt Anonieme kaarten waarmee je kunt reizen op saldo. Dit gaat door het basistarief + aantal km's.

Hiernaast verkoopt GVB ook nog wegwerp kaartjes in alle smaken:

- 1 uur voor 2,60
- 2x 1 uur voor 5,00
- 24 uur voor 7,00
- 48 uur voor 11,50
- 72 uur voor 15,50
- 96 uur voor 19,50
- 120 uur voor 23,00
- 144 uur voor 26,00
- 166 uur voor 29,00
- 1,5 uur nachtbus voor 3,50

Deze kaartjes bevatten dus NIET de kosten van de kaart als saldo op de kaart, maar een reisproduct.

Als je voor 7 euro een GVB 24 uurskaart koopt kun je dus 24 uur onbeperkt reizen bij GVB.
Het hele verhaal van reizen met basistarief en aantal km's vervalt dan, het is immers een onbeperkte dagkaart.

Dit geldt ook voor het 1 uurskaartje. Aangezien dit een netkaart betreft mag je binnen 1 uur alle kanten op, totdat je kaartje is verlopen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:[Ik zit je net hier boven te vertellen dat dit kaartje ook geldig is bij Connexxion door HEEL Nederland!
Je hebt toch alleen maar gezien, dat je buiten Amsterdam ergens met zo'n kaartje kon incecken? Dat wil nog niet zeggen dat het kaartje daar ook daadwerkelijk geldig is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Ik vind een programmeerfoutje van de apparatuur in het voordeel van de reiziger nog altijd geen officiele geldigheid geven, maar dat is meer een definitiekwestie natuurlijk. Het is trouwens wel knap om zowel in Amsterdam als in Alkmaar in het zelfde uur in de bus te zitten. Onmogelijk natuurlijk niet, maar je moet wel je best doen! :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door reisthijs »

Beetje hetzelfde idee als wanneer je in een Amsterdam uitcheckt en in Utrechtse weer incheckt, dat geldt dan als overstap.

Maar dat uur van zo'n uurkaartje gaat pas in als je de eerste keer incheckt met die kaart, dus als je die in Amsterdam koopt en pas in Alkmaar incheckt zou je een uur in Alkmaar kunnen reizen. :wink:

Maar uiteindelijk gaat het er hier niet alleen maar om, of je met een GVB-kaartje met connexxion kan reizen: kan dat ook andersom? En wat dacht je van de NS-treinen binnen Amsterdam, daar zou zo'n kaart natuurlijk ook geldig moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Maar dat uur van zo'n uurkaartje gaat pas in als je de eerste keer incheckt met die kaart, dus als je die in Amsterdam koopt en pas in Alkmaar incheckt zou je een uur in Alkmaar kunnen reizen. :wink:
http://www.connexxion.nl/kaarten_provin ... _nrd_/339/
Zowel het dalkaartje stad- als streek zijn goedkoper dan het uurkaartje van Amsterdam. Kortom, deze theoretische mogelijkheid zal niet veel meer dan een enkele FYS trekken die het systeem wil uit testen. Mijn voorbeeld van het hergebruiken van een uurkaartje in een andere stad is theoretisch best aantrekkelijk. Je hoeft dan in Alkmaar niet nog eens een uurkaartje te kopen dus dan reis je aanmerkelijk goedkoper :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Caspar »

Ten eerste bestaat er geen kaartje van 2,50
Wegwerpchipkaartjes kun je altijd maar eenmalig inchecken waarna een periode van uren in gaat.
Overstappen is uiteraard wel mogelijk, maar de kookwekker van verstreken tijd van het kaartje blijft doorlopen.
Maar ik kan dus in een tram dat kaartje kopen en dan overstappen op een bus van Arriva in Amsterdam en dan in Noord weer uitchecken?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Bart »

find_your_spot schreef:Dat kaartje bestaat al sinds juli 2010.

Met alle GVB niet-automaten uurskaarten kun je namelijk prima bij Connexxion inchecken.

Twee weken geleden zaterdag de proef op de som genomen door een GVB 24 uurskaart voor 7 euro te kopen en tot stomme verbazing kon ik prima inchecken bij Hermes in Eindhoven.

IN OK 24 061110 en ook UIT OK 24 061110
Wacht... je zegt dus dat ik, als forens die bv. 8 weken lang met het stads- en streekvervoer reist, 8x een vijfdagenkaart van GVB à €23 kan kopen voor in totaal €184. En dat die dezelfde functionaliteit heeft als 2x een maandabonnement 5-ster à €172 voor in totaal dus €344. :shock:

En voor het geval dat er controle komt, gewoon een papieren hoesje maken dat eruit ziet als een gewone chipkaart en die eromheen doen. :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door STF »

Bij Arriva zal het waarschijnlijk niet werken, het moet bij Connexxion of een dochterbedrijf van Connexxion zijn want daar zit de programmeerfout. :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Caspar »

Oke dus het mag niet? Ik ben niet zo doorgewinterd in het chipkaart geheel, dus vertrouw blind op wat hier staat, maar wil geen gezeur krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Het mag niet, de GVB-kaartjes worden niet door andere vervoerders erkend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door robert55 »

Om bij het oorspronkelijke onderwerp terug te komen. Rover heeft het over een kaartje voor het hele ROA gebied. De vraag is dan natuurlijk wat een redelijke prijs zou zijn.

Voor een budgettoerist is Schiphol - Leidseplein interessant. Dat kost met de sternet bus 2,35. Voor een wagenverkoop kaartje mag je dan toch aan 2,50 - 3,00 denken.
Maar bij die prijs is het op de langere verbindingen in de regio voor reguliere reizigers interessant om ook zo'n wagenverkoop kaartje te nemen. Bijvoorbeeld Purmerend Tramplein - Amsterdam Meibergdreef [AMC] kost op saldo 3,70, maar er zijn vast reele reizen mogelijk die meer kosten. Kom je op een wagenverkoop kaartje van 4 of 5 euro met een geldigheid van zeg 1,5- 2 uur> Zit iemand daarop te wachten?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door reisthijs »

Er is niet gezegd dat er echt maar één kaartje voor één prijs zou mogen zijn.

Ik denk dan eerder aande keuze uit:
-een 1-uurskaartje
-een2-uurskaartje
-een dagkaart
Die allemaal in al het OV in de regio Amsterdam geldig zijn.

Ik denk dat daar zeker wel mensen op zitten te wachten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Volgens mij stuurt de Stadsregio Amsterdam daar ook allang op aan, maar weigeren de vervoerders mee te werken, want dan moeten ze rekenmodellen gaan hanteren :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Geert »

En dat snap ik dus niet. De ov-chipkaart is voornamelijk ingevoerd om nauwkeuriger te kunnen meten hoeveel reizigers een vervoerder meeneemt. Juist bij tickets die geldig zijn bij meerdere vervoerders (dagkaartjes, actiekaartjes, abonnementen) kun je dus volgens mij heel goed monitoren hoeveel geld er naar elke vervoerder mag.
Oud forumgebruiker

Re: Rover wil één kaartje voor Amsterdams OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Caspar schreef:Oke dus het mag niet? Ik ben niet zo doorgewinterd in het chipkaart geheel, dus vertrouw blind op wat hier staat, maar wil geen gezeur krijgen.
Nee, het staat ook in de bussen van Connexxion vermeld door middel van een sticker: GVB wegwerpkaarten zijn níét geldig bij Connexxion. Niet doen dus. Andersom zijn de kaarten van Connexxion (buzzer, losse kaartverkoop) ook niet geldig bij het GVB.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten