Ik mag hopen dat ze ook door zullen rijden naar station Kampen Zuid?Klaasje schreef:De Bussen uit de Noordoostpolder en het Zwartewaterland richting Zwolle worden afgeknipt in Kampen en sluiten allemaal aan op de tram richting Zwolle.
Concessie IJsselmond (2005-2013)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Ja ik ben niet op de hoogte van de details van de aanbesteding. Ik kan alleen algemene kennis ventileren die tot deze conclusie leidt. Op dit moment wordt Zwolle-Kampen geexploiteerd onder het hoofdnet. Dat houdt in dat de verliezen van deze lijn worden opgevangen door het rijk (of door de NS zelf). De provincie hoeft waarschijnlijk niet de hele exploitatie te betalen, wat wel moet in de nieuwe concessie. Niet alleen is de aanschaf van een tram duurder, ook het onderhoud en de exploitatie zijn duurder dan bij conventioneel busvervoer. De lijn is net zo duur als 5 buslijnen met dezelfde frequentie, zo moet je het ongeveer zien. Dat hoeft niet meteen problematisch te zijn, als je bijvoorbeeld ook 5x zoveel reizigers vervoert, of omdat je meer kwaliteit wilt aanbieden of omdat je van "vieze dieselbussen" afwilt in de binnenstad. Allemaal prima argumentatie, maar je tram wordt er geen cent goedkoper van. Waarschijnlijk is de provincie zich te laat gaan realiseren dat een tram wel leuk en aardig is, maar wel veel meer geld kost dan ze hebben ingeboekt. Je moet ook niet vergeten dat een "eenzame tramlijn" relatief duurder is, dan een stad waar een heel tramnetwerk ligt (Amsterdam, Rotterdam etc.), omdat daar al materieel en personeel gestationeerd is zodat je dat niet extra moet inhuren c.q. aanschaffen.Freek schreef:Lijkt me inderdaad een goed idee ja, om op die vraag antwoord te geven. Zeker omdat al is aangeven dat niet direct in de exploitatie ligt, maar meer in de aanschaf van de trams.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Zo als het er nu voor staat zullen de trams op het kamperlijntje gaan pendelen tussen Zwolle station en Kampen (het huidige NS-station) dus niet naar Kampen Zuid. Waarom ze de lijn niet door trekken weet ik niet zal wel met de kosten te maken hebben. Wel is het de bedoeling dat de huidige stadsdienst van Kampen gaat pendelen tussen beide stations (Kampen <-> Kampen Zuid) De buslijnen 140,141 (beiden richting Zwolle) en 143 (kampen/Lelystad) zullen op de schop gaan. (vanwege de Hanzelijn en de tram) De huidige lijnen 71,74 en 171 (vanuit Zwartewateland/Hasselt) zullen bij mij weten nog door rijden tot Zwolle station.Ik mag hopen dat ze ook door zullen rijden naar station Kampen Zuid?
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Dat is natuurlijk ook een probleem. Er zijn maar weinig vervoerders in Nederland echt bekend met sneltramexploitatie die ook nog eens "mogen" meedoen met aanbestedingen. Het GVB, HTM en RET zijn nu nog uitgesloten omdat ze niet in een vrije markt opereren. Ik kom zelf uit op Connexxion en Syntus en dat zijn nou net de twee vervoerders die zich ook hebben ingeschreven...Lange_Dre schreef:Voordeel van een tram is dat er meer reizigers mee kunnen.
En het beter voor het mileu is.
Er kan dus een grotere groei in het ov komen als met een bus. Mits er maar voldoende animo van reizigers is.
De provincie had het best bij de trambedrijven in Nederland kunnen informeren, Bij de HTM had men genoeg informatie kunnen krijgen met oog op de tramlijn van Randstadrail. Maar goed ben benieuwd wie de vervoerder gaat worden. Connexxion heeft het voordeel dat men al ervaring met de sneltram heeft in Utrecht.
Maar ik gun het Syntus meer. Zelf heb ik geen goede ervaringen met connexxion. Al is het in de Provincie Utrecht wel een stukje beter geworden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Syntus exploiteert nergens in Nederland sneltrams, of ik heb iets gemist
Veolia, Keolis en Transdev hebben echter wel ervaring met sneltrams in het buitenland.
Veolia, Keolis en Transdev hebben echter wel ervaring met sneltrams in het buitenland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Je wou die lintjes treinen noemen zeker...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Ik weet het niet, dat zou kunnen. Ik weet alleen dat de provincie sinds een aantal jaar opdrachtgever is (dus géén hoofdrailnet?) van die lijn en dat de exploitatie tot eind 2012 onderhands aan NS is gegund. Maar dan nog vind ik het een rare gedachtengang dat de provincie geen flauw benul zou hebben van de huidige exploitatiekosten en dus alleen maar zou kunnen vergelijken met de kosten van een buslijn. Dus nee, ik vind nog steeds dat je in dit geval moet vergelijken met de exploitatiekosten van de huidige treinverbinding en niet moet aankomen met een vergelijking met bussen. Bovendien zit het 'm denk ik niet zit in de exploitatiekosten, maar in de aanschafkosten van de trams, zoals ook al meerdere keren in dit topic is langsgekomen.Vinny schreef:Ja ik ben niet op de hoogte van de details van de aanbesteding. Ik kan alleen algemene kennis ventileren die tot deze conclusie leidt. Op dit moment wordt Zwolle-Kampen geexploiteerd onder het hoofdnet. Dat houdt in dat de verliezen van deze lijn worden opgevangen door het rijk (of door de NS zelf). De provincie hoeft waarschijnlijk niet de hele exploitatie te betalen, wat wel moet in de nieuwe concessie.
Maargoed ... zolang we allebei niet goed op de hoogte zijn van de details en er alleen uit wat algemene kennis iets over kunnen zeggen, kunnen we wel zo door blijven gaan, maar schieten we er toch niets mee op
HTM heeft echter wel een consultingbureau dat heeft meegewerkt aan de nodige onderzoeken voor de vertramming Zwolle - Kampen.Het GVB, HTM en RET zijn nu nog uitgesloten omdat ze niet in een vrije markt opereren.
JAVinny schreef:Je wou die lintjes treinen noemen zeker...
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Die Linten zijn inderdaad gewoon treinen, want ze hebben geen knipperlichten en remlichten. Trams moeten die wel hebben :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Nja.. Linten zijn Lightrail (aangepast aan de eisen voor het nederlands spoorwegnet) en die kampertrams zijn ook Lightrail maar natuurlijk niet echte "straattrams". Zo groot is het verschil in exploitatief opzicht dan toch niet.?
Ik heb trouwens het vermoeden dat de aanschafkosten van de trams zijn doorberekend in de DRU-prijs van de trams.
Ik heb trouwens het vermoeden dat de aanschafkosten van de trams zijn doorberekend in de DRU-prijs van de trams.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Linten zijn lightrail? Sinds wanneer is dat....
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Een LINT is geen light rail maar gewoon een trein ;)Klaasje schreef:Nja.. Linten zijn Lightrail (aangepast aan de eisen voor het nederlands spoorwegnet) en die kampertrams zijn ook Lightrail maar natuurlijk niet echte "straattrams". Zo groot is het verschil in exploitatief opzicht dan toch niet.?
Wat valt dan wel onder light rail? In een poging tegen verwarring over deze term is light rail gedefinieerd als iedere vorm waarin twee hoofdsystemen (trein, tram of metro) worden gecombineerd tot een hybride systeem. De Kampertram is dus light rail, omdat er wordt gereden met tramvoertuigen op voornamelijk spoorweginfrastructuur. Alleen bijvoorbeeld ter hoogte van de haltes is er straks traminfrastructuur te vinden. Dan ligt er bijvoorbeeld geen zwaar spoorwaar niemand bij mag komen, maar een wat minder opvallend tramspoor met bestrating die past in de omgeving.
Maar inderdaad, zodra je het hebt over light rail worden de termen inderdaad vaag en dat leidt altijd tot discussie en verwarring ... Zie bijvoorbeeld het volgende.
Zijn de RegioSprinters van de Vogtlandbahn dan ook trams? Ze hebben immers richtingaanwijzers en remlichten en ze rijden over straat tot in het centrum van Zwickau :DBee schreef:Die Linten zijn inderdaad gewoon treinen, want ze hebben geen knipperlichten en remlichten.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
De provincie is als opdrachtgever natuurlijk volstrekt onervaren, dat snap je zelf ook wel hoop ik? De provincie Overijssel probeert nu met de aanbesteding van wat treinverbindingen en dus de concessie IJsselmond ervaring op te doen. IK zeg dat het exploiteren van trams duurder is dan het exploteren van bussen, ik vermoed dat de provincie dat op zich ook wel wist, maar toch geschrokken zijn (anders zou dat niet in het nieuwsbericht staan). En de aanschaf van materieel lijkt mij toch echt integraal bij de exploitatie te horen, tenzij ze in de andere concessiegebieden wel aan bomen groeien, maar dat neem ik toch aan van niet.Maar dan nog vind ik het een rare gedachtengang dat de provincie geen flauw benul zou hebben van de huidige exploitatiekosten en dus alleen maar zou kunnen vergelijken met de kosten van een buslijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Ach de reden dat ik de Linten voor het gemak als "trams" betitelde was omdat ik er vanuit ga dat na de ombouw de Kamperlijn erg vergelijkbaar wordt met een spoorlijn als bijvoorbeeld de Valleilijn en dus goed te vergelijken valt met de spoorlijnen waar Syntus nu op rijdt. Ik neem nou niet aan dat er meteen een straattramachtige constructie gaat plaatsvinden, althans ik mag toch hopen van niet... , wellicht komt dat in de toekomst wel als er Rijn-Gouwelijn achtige taferelen in Zwolle zich gaan afspelen. Afijn wellicht leert men van de fouten die Zuid-Holland gemaakt heeft...Maar inderdaad, zodra je het hebt over light rail worden de termen inderdaad vaag en dat leidt altijd tot discussie en verwarring ... Zie bijvoorbeeld het volgende.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Nee. Railvoertuigen zonder knipperlichten en remlichten zijn geen trams, maar railvoertuigen met knipperlichten en remlichten zijn niet allemaal wel een tram :6Bastiaan schreef:Zijn de RegioSprinters van de Vogtlandbahn dan ook trams? Ze hebben immers richtingaanwijzers en remlichten en ze rijden over straat tot in het centrum van Zwickau :DBee schreef:Die Linten zijn inderdaad gewoon treinen, want ze hebben geen knipperlichten en remlichten.
De Talents van de euregiobahn hebben ook remlichten en knipperlichten, maar zijn geen trams :)
@Vinny: Fouten, in Zuid-Holland? Dat gebeurt echt niet hoor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Helaas hebben we niets aan een nieuwsbericht, aangezien de pers ook niet meer weet dan wij op dit forum :(Vinny schreef:IK zeg dat het exploiteren van trams duurder is dan het exploteren van bussen, ik vermoed dat de provincie dat op zich ook wel wist, maar toch geschrokken zijn (anders zou dat niet in het nieuwsbericht staan).
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
De HTM mag waarschijnlijk binnen een paar maanden ook gaan bieden aangezien Haaglanden stad aanbesteed gaat worden. Heeft redelijk wat ervaring met sneltrams, denk aan randstadrail, en de tramlijn houten die eerst door de HTM bereden werd voordat de GVU en of de NS dit ging doen. Daarnaast waren de lightrail trams op de lijn gouda- alphen a/d rijn van de HTM..
Maar goed zodra HTM de markt op kan zijn bijna alle gebieden "verloot".
Nee laat Haaglanden stadmaar niet aanbesteden. Tram en Bus in een stad moet bij elkaar blijven.
Het stads vervoer is niet verpicht om aan te besteden volgens de EU, in frankrijk en andere landen in de EU is het stad vervoer ook niet aanbesteed en word nog steeds onderhandgegunt. Het verhaal dat de EU het verplicht is dus een Rechtse praat...
Was Connexxion niet overgenomen door dat franse bedrijf? Betekend dat ze naast sneltrams in het buitenland ook met sneltrams in nederland ervaring hebben.. (Utrecht)
Maar goed zodra HTM de markt op kan zijn bijna alle gebieden "verloot".
Nee laat Haaglanden stadmaar niet aanbesteden. Tram en Bus in een stad moet bij elkaar blijven.
Het stads vervoer is niet verpicht om aan te besteden volgens de EU, in frankrijk en andere landen in de EU is het stad vervoer ook niet aanbesteed en word nog steeds onderhandgegunt. Het verhaal dat de EU het verplicht is dus een Rechtse praat...
Was Connexxion niet overgenomen door dat franse bedrijf? Betekend dat ze naast sneltrams in het buitenland ook met sneltrams in nederland ervaring hebben.. (Utrecht)
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Nieuwe trambedrijven in Frankrijk worden keurig aanbesteed. Dat er bijna altijd een Frans bedrijf uit komt terwijl ook buitenlandse bedrijven bieden is een ander verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Sterker nog, het hele metro- en RER netwerk wordt in Parijs aanbesteed. Weliswaar in 2035, maar goed, het is een begin...
(Dat heb ik overigens uit het jaarboekje Spoorwegen 2008)
(Dat heb ik overigens uit het jaarboekje Spoorwegen 2008)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Al wat bekend over wie de concessie gaat krijgen?? Aangezien we al 2 weken verder zijn... Of gaat het nog weken duren?? -o-
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Als het goed is wordt dit morgen, 1 december, bekend gemaakt.
Groet, Michel
Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Mooi. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Er is niet gegund,
De aanbesteding wordt opnieuw uitgevoerd.
De provincie gaat met Connexxion onderhandelen over verlenging busvervoer na einde concessieperiode.
De aanbesteding wordt opnieuw uitgevoerd.
De provincie gaat met Connexxion onderhandelen over verlenging busvervoer na einde concessieperiode.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Dat zal zeker ook een vertraagde oplevering van de tram Zwolle - Kampen betekenen? :(
Hoewel, als de provincie er bij deze nieuwe aanbesteding voor kiest om toch zelf trams aan te schaffen, dan hoeft dat niet meteen een vertraagde oplevering te betekenen. Moeten ze er alleen niet te lang mee wachten.
Hoewel, als de provincie er bij deze nieuwe aanbesteding voor kiest om toch zelf trams aan te schaffen, dan hoeft dat niet meteen een vertraagde oplevering te betekenen. Moeten ze er alleen niet te lang mee wachten.
Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond
Waar heb je dit nieuws vandaan? Op de site van de provincie nog niets te vinden....jacuitka schreef:Er is niet gegund,
De aanbesteding wordt opnieuw uitgevoerd.
De provincie gaat met Connexxion onderhandelen over verlenging busvervoer na einde concessieperiode.
Re: Concessie IJsselmond
De provincies Overijssel en Flevoland en de gemeente Lelystad hebben de inschrijvers van de aanbesteding IJsselmond laten weten dat er niet wordt gegund.
De momenteel beschikbare budgetten sloten niet aan bij de gestelde eisen. Daarmee begint het proces van aanbesteden van vooraf aan en zal er een nieuw bestek gemaakt worden.
Connexxion is uitgenodigd om te onderhandelen over een verlenging van de huidige concessies IJsselmond en stadsdienst Lelystad.
De momenteel beschikbare budgetten sloten niet aan bij de gestelde eisen. Daarmee begint het proces van aanbesteden van vooraf aan en zal er een nieuw bestek gemaakt worden.
Connexxion is uitgenodigd om te onderhandelen over een verlenging van de huidige concessies IJsselmond en stadsdienst Lelystad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten