Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door webguy »

iljitsch schreef:Is het verstandig om 140 te rijden als de helft ofzo van de remmen het niet doet?
Er staat als het goed is in het materieelhandboek een tabel met de toegestane snelheid als er remmen zijn afgesloten. De tabel die ik ken uit het Mat 54 boek (oud dus), staat het per aantal draaistellen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Volgens mij als een stel in opzending is vanwege een defect doet niets het in die trein, geen verlichting, geen remmen, tractie etc.

Ik denk het bijna zeker te weten van niet, dat stel hangt er eigenlijk gewoon bij als een soort van los rijtuig. Had het een paar weken geleden nog over met een machinist. Maar, of dat ook voor de noodrem geldt weet ik niet 100% zeker.
Ik was het in ieder geval niet waarmee Caspar heeft gesproken. :wink:

Even ingrijpen want deze discussie gaat van kwaad naar erger. :wink: Er worden hier twee essentiele dingen door elkaar gehaald. In Opzending is een totaal ander begrip als wat er hier aan de hand is. Er zijn twee dingen mogelijk:

- Treinstel in opzending: Hierbij werkt alles, alle (nood-)remmen en tractieinstallaties werken. Alleen de verlichting is uit en de deuren blijven gesloten. Bij VIRM en SLT is ook de klimaatbeheersing uitgeschakelt en tonen de displays 'Niet Instappen'. Met andere woorden: Het stel rijdt zeg maar als leeg materieel mee in een reizigerstrein.

- Treinstel wordt gesleept: Hier is sprake van een defect, waardoor het ene treinstel niet meer zelfstandig kan rijden en gesleept wordt door het andere stel. Dit kan zijn doordat bijvoorbeeld de tractieinstallaties zijn uitgevallen. Vergelijk het met een auto die gesleept wordt door een takelwagen. In dit soort treinen worden normaal geen reizigers meegenomen.

Ik vermoed dat het in dit verhaal de bedoeling was om de SLT's leeg af te voeren, maar dat er verzuimd is om de trein goed na te lopen op achtergebleven reizigers. Als een hele trein leeg afgevoerd wordt, heeft het geen nut om een of meerdere stellen in opzending te zetten. En gezien de 'vreselijke noodgang' die SBS en Telegraaf vermelden, zal er ook niet gesleept zijn, want dan haal je vaak de maximum baanvaksnelheid niet eens.
Vallend blad maakt rails glad.
Johan Koelman
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 nov 2010, 08:55

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Johan Koelman »

Een collega van mij zat in die trein en heeft het hele verhaal verteld.

De trein heeft een half uur op Amstel gestaan voor deze vertrok.
Daarna reed de trein zonder te stoppen door.
Eerst is 0900-8844 gebeld en gevraagd naar Prorail, dit lukte niet!
Daarna is een aantal keer aan de noodrem getrokken en de trein is elke keer weer geen rijden na tot stilstand te zijn gekomen. Ook op de intercom werd niet gereageerd. Daarom is uiteindelijk 112 gebeld, waarna binnen een minuut via Prorail de machinist bereikt werd.

De noodrem heeft dus gewoon gewerkt, maar de procedure van handelen is duidelijk niet goed bij NS.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door find_your_spot »

Johan Koelman schreef: De noodrem heeft dus gewoon gewerkt, maar de procedure van handelen is duidelijk niet goed bij NS.
Wat een idioot die machinist...
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door iljitsch »

Nouja in een weiland stil blijven staan lost het probleem ook niet op. :-)

Dus dat er weer gereden wordt snap ik. Wellicht dat de intercom het niet deed, maar je zou toch verwachten dat de machinist na de derde of vierde stop door de noodrem door heeft dat er mensen aan bhoord zijn en omroept wat er aan de hand is en waar mensen afgezet gaan worden.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Stefan »

Dat laatste werd dus wat lastig. De omroepinstallatie werkte niet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Dexter »

Johan Koelman schreef:De noodrem heeft dus gewoon gewerkt, maar de procedure van handelen is duidelijk niet goed bij NS.
Zo zo, dat is een flinke uitspraak voor iemand die er geen verstand van heeft. Ben je soms redacteur bij De Telegraaf?

De procedures voor het overbruggen van een noodremtrekking bij NSR zijn helder en duidelijk: Overbruggen van de noodrem is alleen toegestaan als de trein op een plek tot stilstand dreigt te komen, waar geen hulpverlening mogelijk is. Bijvoorbeeld in een tunnel of op een brug. Iedereen die de beelden van de uitgebrande mDDM op de IJsselbrug heeft gezien, begrijpt waarom.

Overname van de noodrem is niet toegestaan zolang de trein het perron niet heeft verlaten. Dit omdat de noodrem ook wordt gebruikt om het vertrekken van de trein te voorkomen als er tijdens de vertrekprocedure iets mis gaat. (Iemand tussen trein en perron, iemand tussen de deuren)

Ik vermoed dat de machinist er vanuit is gegaan dat de trein leeg was en er sprake was van een storing. Maar als je herhaaldelijk een noodrem blijft overbruggen zonder na te gaan of het echt een storing is, ben je idd niet goed bezig.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door iljitsch »

Tja, wij weten natuurlijk niet wat er gebeurd is en of de machinist optimaal gehandeld heeft.

Feit is wel dat de uitkomst niet acceptabel was, en het feit dat dit kon gebeuren geeft aan dat er ergens wat mis zit.

Ik vraag me overigens af of het mogelijk en/of verstandig was geweest voor de machinist om gewoon de trein in te lopen om te kijken of er inderdaad mensen aan de noodrem getrokken hadden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Tja, wij weten natuurlijk niet wat er gebeurd is en of de machinist optimaal gehandeld heeft.

Feit is wel dat de uitkomst niet acceptabel was, en het feit dat dit kon gebeuren geeft aan dat er ergens wat mis zit.

Ik vraag me overigens af of het mogelijk en/of verstandig was geweest voor de machinist om gewoon de trein in te lopen om te kijken of er inderdaad mensen aan de noodrem getrokken hadden.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens.

Wanneer je als machinist in je eentje op weg bent met een leeg materieel-trein heb je niet of nauwelijks de gelegenheid om onderweg de trein in te gaan om iets na te kijken. Je moet vaak in een keer doorrijden naar je bestemming (anders hinder je het andere treinverkeer) en je komt bij het passeren van stations niet altijd langs het perron. En als je dan nog meerdere aangekoppelde treinstellen bij je hebt, wordt het al helemaal een moeilijk verhaal.

Daarom is het zo belangrijk dat zo'n trein voor het vertrek door de hc of plp wordt nagekeken op achtergebleven reizigers. Dat is hier duidelijk niet (goed) gedaan. Alleen een omroepbericht en de verlichting uit is niet voldoende.
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Wubbo »

Als het verhaal inderdaad klopt dat er meerdere keren aan de noodrem is getrokken maar dat steeds werd overbrugd door de machinist lijkt het mij toch dat de machinist niet goed gehandeld heeft. Mogelijkheden genoeg om tussen Amsterdam en Gouda ergens aan een perron even te stoppen (op Woerden sta je dan niet eens in de weg), dan neem je even polshoogte en regel je met de treindienstleider dat je langs het perron komt.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Dexter »

Dat ben ik ook met je eens en waarschijnlijk had ik zelf gehandeld zoals jij schrijft. Mijn bovenstaande bericht was bedoeld om te illustreren dat je met een lege lange trein in je eentje niet 1-2-3 achter de oorzaak van een incident bent.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten