Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Bee schreef:
EvavR schreef:Laat de DB de zaak overnemen, in ieder geval voor de bovenleidingsspanning en beveiliging (Indusi).
Dat is natuurlijk grote onzin, als bij de DB een post van de verkeersleiding bijna affakkelt dan hebben ze dat ook niet even opgelost.

In België is een tijd terug de verkeersleiding van Herentals afgebrand, die hebben daar nog een tijd flink wat last van gehad.

Maanden ja. En dan is Herentals nog maar Herentals. Geen Utrecht Centraal.

Enneh, Indusi? :lol: Doe niet zo grappig :lol: dat systeem dateert uit de jaren '20 van de vorige eeuw :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Waar reden de treinen dan van woensdagavond tot vrijdagavond overheen? Weesp-Amsterdam zou pas vanaf vrijdagavond volledig stilgelegd worden en er rijden nu toch echt ICE's via Amersfoort.
Half waar:
http://www.nshispeed.nl/nl/actuele-reis ... ed-treinen
Er is geen treinverkeer mogelijk rondom Utrecht Centraal. Dit heeft gevolgen voor ICE International Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Keulen - Frankfurt

ICE International 123, normale vertrektijd Amsterdam Centraal 10:34 uur wordt omgeleid via Hilversum. Amersfoort en Deventer en zal extra stoppen in Amersfoort.

ICE International 125, normale vertrektijd Amsterdam Centraal 12:34 uur zal vandaag NIET rijden.

ICE International 129 en 227 rijden vanaf Arnhem Centraal. Advies is met ander vervoer of via een andere route naar Arnhem te reizen.

Houdt u rekening met een langere reistijd en let u op de omroepberichten.
Kijkt u voor meer informatie ook op ns.nl
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door find_your_spot »

Aangezien htm_tram en ik gisteren ook doodsangsten hebben uitgestaan hier ons verhaal.

Aangezien ik jullie niet wil vervelen met lange verhalen, daarom een logboek van minuut tot minuut:

13:07 was ik klaar met het tekenen van mijn contract bij mijn toekomstige OV werkgever
13:14 terug naar huis gereden
13:17 kreeg ik het idee om naar het spoorwegmuseum te gaan
13:34 lijn 146 gepakt naar Amsterdam Bijlmer ArenA
13:46 belde ik htm_tram op of hij interesse had om mee te gaan, deze bevond zich geheel toevallig op Amsterdam Zuid
13:53 htm_tram nam de trein naar Eindhoven
14:00 stapte ik bij hem in maar dan op Bijlmer ArenA
14:17 arriveerde wij mooi op tijd op Utrecht Centraal
14:20 kochten wij uit de automaat het spoorwegmuseum kaartje voor 2 euro
14:24 ik moest even langs de bank aangezien mijn PIN pas kapot is
14:28 even langs de goedkope AH om de hoek om proviant in te slaan
14:47 vertrokken wij vanaf spoor 1 naar Utrecht Maliebaan
15:10 arriveerde wij bij het spoorwegmuseum
15:22 opeens heb je het
Afbeelding

16:27 namen wij de 989 terug vanaf het spoorwegmuseum naar Utrecht Centraal
16:37 belanden wij voor een rood sein
Afbeelding

17:00 wachten
17:20 wachten
17:40 geen verbinding meer met de verkeersleiding
18:00 de welbekende drie-toon als de machinist contact wilde opnemen
18:20 wachten
18:40 wachten
19:00 aaah! oproep van de verkeersleiding of we nog leefde
19:05 machinist had cabine omgebouwd, we mochten terug naar Utrecht Maliebaan
19:10 machinist had toestemming gekregen alle spoorwegovergangen te kruizen en door rood sein te rijden
19:11 werden wij door een Luxemburgs geheim nummer gebeld met aan de andere kant van de lijn iemand die beweerde STF te zijn
19:13 snel weer opgehangen
19:15 gingen we dan eindelijk rijden
19:20 allemaal spannende overwegen aangezien het gigantisch druk was met auto verkeer
19:40 aankomst op Utrecht Maliebaan/spoorwegmuseum, maar dit keer als museumnacht!
19:45 hebben we de 989 achter gelaten bij het spoorwegmuseum als cadeautje
19:50 samen met de machinist en conducteur zijn we lopend vanaf het spoorwegmuseum naar Utrecht CS gegaan
20:05 aankomst Utrecht Centraal
20:08 eerste gratis thee gescoord
20:10 station even verkend
20:20 was het een chaos bij de NS bussen
20:22 htm_tram wilde op veldbedjes van het rode kruis gaan slapen in de jaarbeurs
20:23 ik werd minder gelukkig van dat idee
20:25 patatje, hamburgertje en drinken gescoord van mijn laatste 10 euro contant (pin pas was nog steeds stuk)
20:40 bankje beneden op de perrons opgezocht en verbaasd gekeken naar een verlaten en leeg station
21:00 kreeg ik aanbod van een vriend dat hij htm_tram en ik wilde komen ophalen
21:10 nog rond gekeken op alle perrons welke treinen stil stonden en wat hun eindbestemmingen allemaal waren
21:18 stapte we in een NS snelbus direct naar Amsterdam Centraal
22:24 arriveerde we als spookrijders op het GVB busstation
22:28 Amsterdam Centraal ingelopen, hier was de chaos nog groter dan op Utrecht!
22:32 trein naar Hoofddorp ging niet want die van 22:02 stond er nog maar zonder machinist
22:33 iedereen moest naar spoor 8a
22:34 deze trein reedt ook niet
22:36 htm_tram was zo te zien doodop net als ik
22:40 treinen lagen ons vandaag niet meer zo, plan omgegooid het werd de bus!
22:47 buslijn 142 naar Amstelveen Busstation gepakt
23:19 aankomst op het Busstation
23:24 hier nam htm_tram zijn Zuidtangent naar Hoofddorp
23:29 nam ik mijn Schiphol Sterfnet terug naar huis
23:34 aankomst thuis
23:41 op bed zo in slaap gevallen

Een middagje spoorwegmuseum met htm_tram, een dag om nooit te vergeten
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:13:17 kreeg ik het idee om naar het spoorwegmuseum te gaan
*O*
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door htm_tram »

F-y-s, je vergeet de koffie die ik bij de brandweer heb gehaald. Ik was pas 01.00 thuis. :(
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door find_your_spot »

htm_tram schreef:F-y-s, je vergeet de koffie die ik bij de brandweer heb gehaald. Ik was pas 01.00 thuis. :(
We moesten toch van de machinist ons mond houden dat jij de trein hebt verlaten! :Y
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

:D jullie hebben weer wat meegemaakt teminste :pos:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door willy84 »

Als je bommen gooit op de verkeersleidingpost in Utecht (niet meer nodig), Amersfoort, Rotterdam en Amsterdam dan ligt ongeveer heel Nederland plat. Ideaal doelwit voor terroristen. Prutsers dat er geen backup is. In de OdR las ik nog een stuk over een of andere noodcentrale in een bunker in het bos oid voor het geval de Russen zouden komen. Waar is die tijd?
immer kwaliteits posts
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Bart »

Fles schreef:Enneh, Indusi? :lol: Doe niet zo grappig :lol: dat systeem dateert uit de jaren '20 van de vorige eeuw :X
Indusi is een goed systeem hoor. Goed, het heet nu PZB, maar het is tenminste niet zo'n halfbakken beveiligingssysteem als ATB, Crocodile, AWS of TWPS.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... ling.dhtml:
De NS en ProRail proberen in de loop van zaterdagmiddag een aangepaste dienstregeling op te starten in het door een grote treinstremming getroffen Utrecht.

Dat hebben beide spoorwegbedrijven laten weten. Het streven is zondag weer volgens de normale dienstregeling te rijden.
Terwijl ik elders juist las dat het zo'n grote puinhoop was na de brand.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Bart schreef:
Fles schreef:Enneh, Indusi? :lol: Doe niet zo grappig :lol: dat systeem dateert uit de jaren '20 van de vorige eeuw :X
Indusi is een goed systeem hoor. Goed, het heet nu PZB, maar het is tenminste niet zo'n halfbakken beveiligingssysteem als ATB, Crocodile, AWS of TWPS.
Dan kan je dus beter LZB gebruiken. Of ATB-NG. Of ERTMS :lampje:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Stefan »

Er wordt inmiddels op de MerwedeLinge-lijn en op 't Kippenlijntje weer gereden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door webguy »

Hmm, ik heb de chaos met een half uur vermeden: ik was weer eens via Schiphol van Arnhem naar Leiden gegaan, en dus maar goed ook, anders stond ik ergens tussen Woerden en Alphen in een gestrande s8800 gisteravond.

Maar Prorail mag echt eens een fikse boete krijgen. Justin noemde al verschillende dingen, maar het is daar wel vaak raak bij die verkeersleiderspost. Je moet zoiets als een datacenter ontwerpen met al die computers en electronica: daar heb je meestal gas blus systemen hangen, en aggregaten staan meestal buiten of ver weg van de apparatuur. Aggregaat gebruikt benzine, dus dat wordt opgeslagen en moet je zo ver mogelijk van je electronica houden. Dat is basiskennis lijkt me...

Daarnaast is het zo dat je niet op een locatie moet vertrouwen voor al je aansturing. Het lijkt me dat de relais voor alle wisselstraten misschien in de buurt zijn, maar de rest van 100km spoor er om heen moet ook over kunnen worden gedragen aan andere posten: er ligt meer dan genoeg glasvezel kabel rond de sporen on signalen om te lijden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Ga jij het eens even regelen dan ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door webguy »

Graag :) Prorail kwam alleen 4 weken nadat ik een aanvraag over stage had ingediend aanzetten met "Ben je nog beschikbaar", inmiddels had ik al wat gevonden...

Maar jij hebt meer ervaring met systemen en systeembeheer Fles... Vind je het aantal storingen / uitval in de laatste 5 jaar niet buitensporig hoog?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

Er zijn zat mensen die zo'n opdracht graag zouden willen uitvoeren, hoor.

Het is toch altijd weer bizar te merken hoezeer de spoorsector nog in de 19e eeuw leeft.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:maar het is daar wel vaak raak bij die verkeersleiderspost.
De beste stuurlui zitten thuis achter hun computer.


Ik wacht eerst de uitslag van het onderzoek af wat er precies gebeurd is, dan zien we wel weer verder.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

webguy schreef:Graag :) Prorail kwam alleen 4 weken nadat ik een aanvraag over stage had ingediend aanzetten met "Ben je nog beschikbaar", inmiddels had ik al wat gevonden...

Maar jij hebt meer ervaring met systemen en systeembeheer Fles... Vind je het aantal storingen / uitval in de laatste 5 jaar niet buitensporig hoog?
Zeker wel :Y ik vind het ook eerlijk gezegd een beetje raar dat dat backup regelcentrum nog STEEDS niet klaar is. Weet niet precies meer wanneer die vorige meltdown in Utrecht was, eind 2007 of zo?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Maar goed:
104 Teletekst za 20 nov
***************************************
Treinverkeer Utrecht komt op gang

***************************************
` Vanaf 15.00 uur rijden de treinen
weer van en naar Utrecht,zeggen ProRail
en de NS.Ze hopen dat rond 17.00 uur
zo'n 70 procent van de treinen rond
Utrecht weer rijdt en dat morgen alles
weer normaal is.

Het treinverkeer rond Utrecht heeft
bijna een dag stilgelegen,na een brand
in een kantoor van de verkeersleiding.

***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
:pos:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door webguy »

Fles schreef:Weet niet precies meer wanneer die vorige meltdown in Utrecht was, eind 2007 of zo?
Niet iets met een backup hardeschijf ofzo die kapot ging? Dat was toch recenter?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Wat er precies aan de hand was weet ik niet, maar het was in ieder geval op 22 februari 2007. Dus al bijna VIER jaar geleden. Daarna zouden ze met een backup regelcentrum aan de slag gaan. Ben benieuwd hoe dat verder gegaan is (en waarom niet).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Maar goed:
104 Teletekst za 20 nov
***************************************
Treinverkeer Utrecht komt op gang

***************************************
` Vanaf 15.00 uur rijden de treinen
weer van en naar Utrecht,zeggen ProRail
en de NS.
:pos:
Ah, dan klopte de hoopvolle tekst om 14.50 uur op station Amersfoort dus... daar stond "Nog geen treinen naar Utrecht op de ARGOS-borden".
Even voor drie uur daar trouwens nog een touringcar van een bedrijf uit Alkmaar :!: aangetroffen die naar Utrecht aan 't pendelen was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door VIRM »

Volgens de NOS en Actuele Vertrektijden begint het treinverkeer weer op gang te komen. Op Actuele Vertrektijden si er nog een boel uitgevallen, maar hier en daar rijdt er weer wat (voornamelijk stoptreintjes als ik het goed heb gezien). :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Daarnaast is het zo dat je niet op een locatie moet vertrouwen voor al je aansturing. Het lijkt me dat de relais voor alle wisselstraten misschien in de buurt zijn, maar de rest van 100km spoor er om heen moet ook over kunnen worden gedragen aan andere posten: er ligt meer dan genoeg glasvezel kabel rond de sporen on signalen om te lijden.
Nee, bij Utrecht noord ligt er nog een verschrikkelijk verouderde infrastructuur aan bekabeling en doorschakelingen. Dit is niet van de een of andere moment vervangbaar, of je moet twee weken het treinverkeer stilleggen...(de laatste jaren zijn er steeds noodlusjes gelegd, en dat houdt een keer op...)
Zeker wel ik vind het ook eerlijk gezegd een beetje raar dat dat backup regelcentrum nog STEEDS niet klaar is. Weet niet precies meer wanneer die vorige meltdown in Utrecht was, eind 2007 of zo?
Het back-up regelcentrum (dat echter nog steeds in Utrecht zit, en wellicht beter op zijn plaats is in Amersfoort, Hilversum of Geldermalsen) is in aanleg. Wat ik had begrepen is dat het nog een half jaar duurt voordat het operationeel is, en daarnaast had voorzover ik kan overzien, deze verstoring niet gebackupt geweest, omdat de brand "een schakel verder" in het proces had uitgeschakeld. Maar dat laatste weet ik niet zeker, dat concludeer ik op basis van de enigszinds vage media berichten hieromtrent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Je bedoelt dat elk Single Point of Failure afzonderlijk moet bezwijken voordat men kan bedenken dat voor dat punt een backup-oplossing nodig is? Meine Güte... :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten