Copyright en wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Copyright en wiki

Bericht door fogeltje »

Ik heb een lijnnetkaart van het ZO busboekje van 1962/1963 ingescand en was eigenlijk van plan die toe te voegen aan het artikel dat ik daarover gemaakt heb, als extra illustratie (een afbeelding zegt meer dan het compleet opgesomde lijnnetwerk). Nu vraag ik me af hoe dat zit met copyright. Volgens mij vervalt zoiets niet zomaar dus ik weet niet goed of ik het wel moet plaatsen. Wat vinden de wikibeheerders ervan? Ik weet dat die afbeelding op de reguliere wiki vanwege copyright issues meteen verwijderd zou worden (heb ik ooit met een lijnnetkaart van 1985 gehad).
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Copyright en wiki

Bericht door Roelof88 »

De vraag is, van wie zou je een copyrightclaim kunnen verwachten aangezien Zuidooster al jaren niet meer bestaat? En toestemming vragen aan de auteur wordt ook lastig...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Copyright en wiki

Bericht door Suus »

De rechtsopvolger van Zuidooster kunnen in theorie een claim indienen, want het auteursrecht op het stuk is nog niet verjaard. Dat de kans op een claim in de praktijk klein is doet daarbij niet echt ter zake.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright en wiki

Bericht door fogeltje »

Precies, daarom zet ik mijn vraag hier neer (wat de beheerders er van vinden als dit soort dingen op de wiki geplaatst zouden worden). De rechtsopvolger lijkt me Connexxion (Zuidooster -> Hermes -> Connexxion).
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Copyright en wiki

Bericht door webguy »

Je zou eventueel kunnen proberen een mailtje te sturen en kijken wat je terug krijgt. Gok niet dat ze weten wat ze moeten met zo'n vraag. Of bel ze, heb je directer een antwoord.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Copyright en wiki

Bericht door Vinny »

Juridisch weet ik totaal niet hoe het zit, maar je ziet wel eens sites waar staat dat indien er rechthebbenden zijn, dat die zich in verbinding kunnen stellen met de beheerder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Copyright en wiki

Bericht door Chauf21 »

Op onze Wiki hanteren we de regel dat degene (de gebruiker) die het materiaal wil gaan aanbieden, ook moet beschikken over de rechten daartoe. In dit specifieke geval zou ik aanraden om de kaart niet te plaatsen totdat je meer duidelijkheid/toestemming hebt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Copyright en wiki

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Op onze Wiki hanteren we de regel dat degene (de gebruiker) die het materiaal wil gaan aanbieden, ook moet beschikken over de rechten daartoe. In dit specifieke geval zou ik aanraden om de kaart niet te plaatsen totdat je meer duidelijkheid/toestemming hebt.
Lijkt me een duidelijk antwoord, dank u. Ik laat het denk ik, geen zin om weer lopen te mailen met de klantenservice. Die worden volgens mij al moe genoeg van mij :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Copyright en wiki

Bericht door Suus »

De gebruiker Pingelmonster heeft vandaag twee lijnnetkaarten van Eindhoven en omgeving als PDF geupload. Het lijkt mij dat dit niet mag?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Copyright en wiki

Bericht door Daniel »

Nee da's niet de bedoeling uiteraard...

Edit: zijn inmiddels verwijderd, gebruiker heeft een opmerking op z'n overlegpagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten