Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door find_your_spot »

Zojuist ontving ik deze mail in me box.

Geachte heer ****,

Naar aanleiding van uw email hebben wij als klantenservice zijnde besloten u voor geleden vertraging te compenseren door u 25 treinkaartjes voor de museumpendel Utrecht Centraal - Utrecht Maliebaan v.v. te schenken.

Wij hopen hiermee u voldoende te kunnen compenseren.

Met vriendelijke groet,
NS klantenservice
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Suus »

Een klantenservice die op zondag werkt. _O- _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

Ennes schreef:
iljitsch schreef:ik hoop dat de politiek hier als het allemaal achter de rug is de NS ook flink op afrekent
Uhhh was het niet een post van ProRail waar wat aan de hand was..
Je hebt gelijk en dit bedacht ik ook iets nadat ik gepost had maar vond het teveel moeite om toen nog aan te gaan passen.

Over een opmerking dat het allemaal zo moeilijk is 24 uur geleden: ik had een lang verhaal geschreven over hoe computernetwerken wel zo gemaakt kunnen worden dat ze door blijven draaien als er problemen zijn dus dat dit met de besturing van het spoornet ook moet kunnen. Maar die post verdween in het niks. Dus even kort door de boog: Prorail is een zooi aanstellers en ze moeten allemaal ontslagen worden. Voor de nuance zie mijn verloren gegane verhaal.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Bart »

Bee schreef:Indusi/PZB heeft praktisch dezelfde functionaliteit als ATB, vervangen is dus waanzin. Als je echt wil investeren in een moderne beveiliging kan je beter naar ERTMS met ETCS gaan installeren.

Duitsers beseffen zelf ook dat PZB ouderwets is, er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van LZB. Dat heeft overigens eigenschappen van ATB-NG, onder andere herkenbaar door de draad die over de bielzen loopt.
LZB is juist ATB, PZB is juist ATB-NG.

ATB-NG werkt met bakens in het spoor, net als PZB. ATB-EG werkt met een continu signaal, net als LZB.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Fles schreef:Je bedoelt dat elk Single Point of Failure afzonderlijk moet bezwijken voordat men kan bedenken dat voor dat punt een backup-oplossing nodig is? Meine Güte... :roll:
Dan moet je het hele spoorwegnet dubbel gaan uitvoeren :roll:

Je kunt nou eenmaal niet elk schroefje en reepje ijzer dubbel uitvoeren...
Nonargument en gaat hier niet voor op. Iedereen snapt dat er geen treinen kunnen rijden als er een traject uitligt vanwege werkzaamheden of ongevallen.
Het probleem met het spoorwegsysteem is dat het een heel fragiel systeem is eigenlijk. Je moet gewoon voor de grap eens een paar dagen meelopen met een paar ProRail technici, Fles. Het is heel leerzaam, en dan zul je ook de grenzen van de techniek leren kennen... :idea:
Ja, en jullie ProFailers zouden eens een dagje met mij in de IT moeten meelopen. Als relatief kleine organisatie krijgen wij het toch voor elkaar om alles behalve de serverruimte zelf redundant uitgevoerd te hebben. En dat laatste werken we hard aan.
En voor de wijsneuzen die "Japan" roepen:
- Een ijzeren dicipline
Waarom is dat hier niet mogelijk?
- Een veel verder doorgevoerd corridor model (dus geen grappen dat je van Almere zowel naar Schiphol en naar Amstdam Zuid kan)
- Veel meer belastinggeld dat wordt uitgegeven aan een OV systeem dat maar door 16% van de belastingbetalers effectief gebruikt wordt.
- Mannetjes die je de trein induwen, als die eigenlijk al overvol is.
Can't even begin to.... Serieus, die 16% moet in de auto stappen en de file's zijn ongeveer vier keer zo lang. Geen grapje. De rest van de bevolking profiteert dus gewoon mee van een goed OV-systeem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Bart schreef:
Bee schreef:Indusi/PZB heeft praktisch dezelfde functionaliteit als ATB, vervangen is dus waanzin. Als je echt wil investeren in een moderne beveiliging kan je beter naar ERTMS met ETCS gaan installeren.

Duitsers beseffen zelf ook dat PZB ouderwets is, er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van LZB. Dat heeft overigens eigenschappen van ATB-NG, onder andere herkenbaar door de draad die over de bielzen loopt.
LZB is juist ATB, PZB is juist ATB-NG.

ATB-NG werkt met bakens in het spoor, net als PZB. ATB-EG werkt met een continu signaal, net als LZB.
Het gaat om de functionaliteit. De functionaliteit van LZB en ATB-NG zijn vergelijkbaar, hogere snelheden, meer veiligheid et cetera.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Daan »

Vinny schreef:Het is heel leerzaam, en dan zul je ook de grenzen van de techniek leren kennen... :idea:
Volgens mij is het meer zo dat men bij ProRail niet verder wil kijken dan de zelf bedachte grenzen... Zoals Deadlock al zei is er enorm veel mogelijk met computersystemen. Maar dat moet blijkbaar nog worden uitgevonden worden bij die lui...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Precies. Als een simpele vmware configuratie al een heel datacenter met één ping verlies de workload van een ander kan overnemen lijkt het me dat je het niet meer over de grenzen van de techniek hebt maar hooguit over de grenzen van de implementatie daarvan. En dan moet je dus meer implementeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Beetje schraal verhaal ook dat "het backupsysteem helaas op dezelfde locatie lag". ALS het al waar is, is het natuurlijk een beginnersfout van de eerste orde. Wat me weer op mijn vorige post brengt: Moet dan ALLES wat mis kan gaan eerst mis gaan voordat er iemand gaat nadenken? :roll:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Gekko123 »

ProRail heeft trouwens geroepen dat het treinverkeer niet in het hele land plat lag door het nieuwe coördinatiecentrum dat nog geopend moet worden :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Daniel »

Dat is toch al geopend?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Gekko123 schreef:ProRail heeft trouwens geroepen dat het treinverkeer niet in het hele land plat lag door het nieuwe coördinatiecentrum dat nog geopend moet worden :X

Dat is idd al geopend Daniël. Maar dan nog vraag ik me af in hoeverre dit waar is. In hoeverre de problemen NOG groter geweest waren zonder het OCCR. Ten eerste waren de problemen nu al dusdanig groot dat je je afvraagt waar het lef vandaan komt om te zeggen "door het OCCR was het niet NOG erger" en ten tweede is het nou eenmaal niet zo dat het hele land vanuit Utrecht geregeld wordt. Ook zonder OCCR hadden wat mij betreft alle regionale Posten T hun normale werk kunnen blijven doen, en dan was de situatie niet anders geweest dan nu.

Maar reken me maar eens voor hoe het OCCR in dit geval ook maar IETS heeft bijgedragen aan het beperken van de gevolgen. Ik geloof er niet zo in.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Daniel »

Je hebt natuurlijk ook wel het een en ander aan gevolgen door personeel wat in Utrecht e.o. vast zit. Maargoed, deze stremming was dusdanig groot dat er vast ook zat personeel aan de rand van het gebied van post Ut gestrand was... dat biedt weer een ruime keuze om de boel bij te sturen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Ja, dus? Hoe is dat met OCCR anders dan zonder? :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Opvangsysteem treinen ook plat door brand

Bericht door Daniel »

Opvangsysteem treinen ook plat door brand
Geplaatst op: zondag 21 november 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: zondag 21 november 2010 22:20


UTRECHT - De brand waardoor de stroomtoevoer naar de bediening van seinen en wissels in Utrecht vrijdagavond moest worden uitgeschakeld, legde ook het backupsysteem van de stroomtoevoer plat. De reservevoorziening ligt namelijk op dezelfde locatie en dat was de plaats waar het vuur woedde.

Rover vraagt zich af waarom de gevolgen van de brand zo verstrekkend waren. ''Vorige maand is een nieuw zenuwcentrum voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). "Volgens ProRail zou dit als een back-up moeten functioneren bij grote storingen.
''Het nieuwe centrum heeft dus totaal niets opgeleverd'', concludeert Rover. ''De verkeersleiding van ProRail is te veel gecentraliseerd en daardoor extreem kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op andere trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in Utrecht getroffen hoeven te zijn.''
Het OCCR heeft kunnen voorkomen dat de treinstoring op station Utrecht Centraal zich vrijdagavond als een olievlek over het land verspreidde. Dat zei een woordvoerder van Prorail zondag in reactie op de kritiek van Rover.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'

Bericht door Daniel »

'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'
Geplaatst op: zondag 21 november 2010 22:27
Laatst bijgewerkt: zondag 21 november 2010 22:29


UTRECHT - Het nieuwe controlecentrum voor de spoorwegen (OCCR) heeft kunnen voorkomen dat de treinstoring op station Utrecht Centraal zich vrijdagavond als een olievlek over het land verspreidde.
,,Bij een vergelijkbare storing in 2005 op station Utrecht stond binnen korte tijd het treinverkeer in vrijwel het hele land stil'', zei de zegsman.

Volgens hem zouden meer back-ups in de stroomvoorziening geen verschil hebben gemaakt. ,,De brandweer heeft vrijdag nu eenmaal besloten de stroom eraf te halen, waardoor seinen en wissels niet meer werkten. Ook met back-ups hadden de treinen niet gereden'', aldus de woordvoerder.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'

Bericht door Fles »

Daniel schreef:'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'
Geplaatst op: zondag 21 november 2010 22:27
Laatst bijgewerkt: zondag 21 november 2010 22:29


UTRECHT - Het nieuwe controlecentrum voor de spoorwegen (OCCR) heeft kunnen voorkomen dat de treinstoring op station Utrecht Centraal zich vrijdagavond als een olievlek over het land verspreidde.
,,Bij een vergelijkbare storing in 2005 op station Utrecht stond binnen korte tijd het treinverkeer in vrijwel het hele land stil'', zei de zegsman.

Volgens hem zouden meer back-ups in de stroomvoorziening geen verschil hebben gemaakt. ,,De brandweer heeft vrijdag nu eenmaal besloten de stroom eraf te halen, waardoor seinen en wissels niet meer werkten. Ook met back-ups hadden de treinen niet gereden'', aldus de woordvoerder.
Lees verder
Sorry hoor, maar iedereen die hier langer dan een kwart seconde over nadenkt weet dat dit aperte lulkoek is :N
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Fles »

Een reiziger is zondagavond even voor half negen op Utrecht Centraal Station onder een trein gekomen.

Op alle trajecten van en naar Utrecht rijden hierdoor minder treinen. "Het is moeilijk in te schatten hoe groot de vertraging precies is, maar we gaan uit van een kwartier", zegt een woordvoerster van Prorail.
Waarom kunnen dit soort organismen niet gewoon van onze kostbare zuurstof afblijven?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'

Bericht door robert55 »

Fles schreef: Sorry hoor, maar iedereen die hier langer dan een kwart seconde over nadenkt weet dat dit aperte lulkoek is :N

Maar misschien wil je het toch uitleggen?
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door AOD »

Bee schreef:Betaal jij?
Dit is een zeer fundamentele diskussie. Het begon allemaal zo rond 1960. Toen moest iedereen maar in de polder gaan wonen en verdomd, dat deed men ook. Nu zie je de gevolgen. Koophut gekocht, niet meer weg te branden en dus kiiiiilometers van het werk. De snelwegen stroomden dicht en gelukkig was daar de trein. En je ziet: CHAOS!

Verander dat eerst eens. De gouden tip:

Iedereen in een huurhut, zodra je ergens ontslagen wordt krijg je een urgentieverklaring waardoor je binnen een maand een andere woning hebt. Mijn vorige baas regelde dat toen het werk verhuisde, ik was binnen een maand verhuisd, anders had ik nog jaren met het spoor heen en weer moeten reizen.

Hoge huur? Tuurlijk, als je meer dan 120 m2 hut wilt, zul je daarvoor moeten dokken. Een brood is voor iedereen even duur, of je nou in Asd of Ah woont. De reiskosten vallen weg, dan mag je toch wel wat meer huur betalen?

Wat dit nou met de brand te maken heeft? Even nadenken, NS (Prorail) moet concurreren tegen de blikmassa en dus moet alles op een koopje. Er had allang een spoor rond de "gevaarlijke" knooppunten kunnen liggen waardoor bv de spoorlijn tussen Gouda en Arnhem gevrijwaard was van deze malaise.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Suus »

Dit verhaal doet mij ergens aan denken, maar ik weet even niet waarom.

Dit is overigens geen antwoord op de vraag maar een volledig andere discussie die we een aantal weken geleden ook met iemand anders hebben gevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

De storing van vrijdag heeft niks met ijzer op spoordijken te maken.

Met de rails was helemaal niks mis. Alleen te besturing om er daadwerkelijk overheen te rijden was in het ongerede vanwege een kleind brandje op één plek. In tegenstelling tot spoor en andere infrastructuur zelf is datacommunicatie en computerkracht, evenals onderliggende operating systems, databases, hot standby, clustering, noem de hele rataplan maar op, alleen maar beter en goedkoper geworden de afgelopen decennia.

Ik zou zelfs de stelling aandurven dat het goedkoper en efficienter zou zijn een en ander zonder al te veel backup in te richten maar meer dingen autonoom laten werken maar vooral de optie in te bouwen dat de controle over seinen en wissels makkelijk door andere centra over te nemen te laten zijn. Dan moeten ze in Amsterdam en Rotterdam en nog wat plaatsen harder werken als Utrecht uitvalt en wellicht een aangepaste dienstregeling rijden als op Utrecht CS wissels niet meer of minder makkelijk/snel omgezet kunnen worden.

Maar het is wel duidelijk dat Prorail flink aan tunnelvisie lijdt en alleen oog heeft voor de makkelijkste dienstregeling zo goedkoop mogelijk uitvoeren, flexibiliteit komt in hun spoorboekje niet voor.

Wat mij wel interessant lijkt is een systeem waarbij niet Prorail elke individuele trein "beheert", maar dat spoorbedrijven een route voor een zekere tijd onder controle krijgen en dan zoveel of zo weinig treinen kunnen laten rijden in die periode als het beveiligingssysteem toelaat en de vervoerder voor elkaar krijgt. Als je dan afrekent per kilometer per minuut met een flinke boete als de route niet op tijd vrijgegeven wordt kunnen efficiente vervoerders goedkoop rijden en minder efficiente moeten meer betalen, en zit niet iedere vervoerder opgescheept met hoe goed of hoe slecht Prorail z'n zaakjes op orde heeft.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Controlecentrum ProRail voorkwam erger'

Bericht door Fles »

robert55 schreef:
Fles schreef: Sorry hoor, maar iedereen die hier langer dan een kwart seconde over nadenkt weet dat dit aperte lulkoek is :N

Maar misschien wil je het toch uitleggen?

Ja hoor. Een backupsysteem aanleggen op dezelfde locatie als het systeem wat het moet vervangen is nou eenmaal totale onzin, dat blijkt nu wel. Een echt zinvol backupsysteem voorziet wel degelijk in aansturing van dezelfde seinen en wissels vanaf een andere locatie. En in een accu-achtige oplossing die tijdelijk de stroomvoorziening kan overnemen.

En voorts is het, wat ik al eerder zei, nou eenmaal niet zo dat heel NL vanuit Utrecht geregeld wordt. Alle regionale T-posten konden gewoon hun eigen ding doen. Het wordt op geen enkele manier duidelijk dat en waarom het aan het OCCR te danken zou zijn dat "het niet nog veel erger werd". Leuk PR-babbeltje natuurlijk, dat wel :Y Maar verder stelt het allemaal niet veel voor.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door webguy »

Wat natuurlijk wel zou kunnen gebeuren is dat de relaisruimte voor Utrecht affikt. Dan kan je de seinen en wissels op het emplacement Utrecht niet allemaal besturen en heb je een probleem, zelfs al zou het mogelijk zijn om de controle over te dragen. Maar, treinen kunnen dan wel naar de laatste stations in elke richting. Dan zou niet heel Utrecht - Arnhem er uit liggen, maar alleen tot Bunnik.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Wat natuurlijk wel zou kunnen gebeuren is dat de relaisruimte voor Utrecht affikt. Dan kan je de seinen en wissels op het emplacement Utrecht niet allemaal besturen en heb je een probleem
Vergelijkbaar met de bevroren wissels van een jaar geleden, behalve dat je ze nu nog makkelijk handmatig in een gewenste stand kan zetten. Je zou toch nog altijd een dienstregeling kunnen draaien waarbij de treinen door Utrecht CS heenrijden zonder elkaar te hoeven kruisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten