Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Op de terugweg van Moskou naar Amsterdam, afgelopen zomer, hadden we een uur vertraging. Daardoor kregen we een tegoedbon van DB, en die moet je toch een keer uitgeven. Daarom leek het ons wel gaaf om in een doodnormaal weekend een dagje naar Warszawa te gaan. Vrijdagavond vertrek uit Nederland, zondagochtend weer terug in Nederland. En zo geschiedde. Hieronder een verslag van dit reisje.
Het begon allemaal op vrijdagavond, toen ik de tv aanzette om op teletekst te kijken of er nog problemen waren op het spoor. Jawel, die waren er. En hoe. Geen treinen van en naar Utrecht en omstreken. De website van NS HiSpeed gaf geen verdere informatie over onze trein dus we zijn maar gewoon naar Amsterdam Centraal gegaan. Met de metro welteverstaan, die reed tenminste wel. Op het Centraal Station wist eigenlijk niemand iets over onze trein, zelfs de machinist die de trein zou rijden niet. Uiteindelijk maar gewoon op spoor 8 gewacht, tot er verdere informatie kwam. Iets voor half 8, een half uur na de geplande vertrektijd, kwam het bericht dat onze trein zou rijden, en zou vertrekken vanaf spoor 10.
1. Station Amsterdam Centraal op vrijdagavond. De belichting is een beetje mislukt.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Het interieur van ons zitrijtuig. Prima stoelen en een zee aan beenruimte. Dit is echt stukken beter dan de oude Duitse CNL-zitrijtuigen.
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr
3. Een overzicht van ons rijtuig.
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr
4.
Jan Kiepura by Timon91, on Flickr
Om 19:40 reden we weg uit Amsterdam. Gezien de problemen bij Utrecht wisten we al dat de vertraging ging oplopen omdat we een andere route moesten rijden. Doordat ook bij Ede-Wageningen geen treinverkeer mogelijk was werden we via Deventer omgeleid. Dit hield ook in dat we in Arnhem nog een keer moesten keren. Bij vertrek uit Arnhem was de vertraging opgelopen tot 90 minuten.
5. De CTA op station Arnhem (quizvraag: wat klopt er niet aan de informatie op deze CTA?)
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
Vanwege de grote vertraging werd besloten de route in te korten. Dit hield in dat we Duisburg, Düsseldorf, Köln en Wuppertal zouden overslaan, maar een extra stop zouden maken te Essen Hbf. Iedereen die tussendoor zou opstappen werd volgens mij naar Dortmund gebracht. Het was daar in ieder geval erg druk.
6. Onze trein op Essen Hbf.
Jan Kiepura at Essen Hbf by Timon91, on Flickr
Door onze shortcut verlieten we Dortmund Hbf met slechts 20 minuten vertraging. Bij Hannover kwamen er echter weer problemen, wat resulteerde in lang wachten. Bovendien moesten we een andere route nemen naar Berlin (via Magdeburg i.p.v. via Wolfsburg/Stendal). Ook in Berlin hebben we lang staan wachten. Uiteindelijk was de vertraging 150 minuten toen we Polen inreden.
7. De Oder bij Frankfurt (grens Duitsland-Polen).
German-Polish border near Frankfurt (Oder) by Timon91, on Flickr
8. Een prullenbak in Rzepin.
Rzepin train station by Timon91, on Flickr
9. Perronbordje in Poznań
Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
10. Grote bovenleidingpalen in Kutno.
Poland by Timon91, on Flickr
11. De trein bij aankomst op Warszawa Centralna. De uiteindelijke vertraging bedroeg 155 minuten. Het Fahrgastrechte-Formular is inmiddels ingevuld (deze werden keurig uitgedeeld in de trein).
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
12. En nog een keer.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
13. Dan enkele OV-gerelateerde foto's uit Warszawa zelf. De ingang van metrohalte Ratusz Arsenał.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
14. De metro op station Central.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
15. De ingang van station Central.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
16. Warszawa Centralna gezien vanaf de welbekende suikertaart.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
17. En toen was het alweer tijd om te vertrekken. Onze trein op het bord in de grote hal van Warszawa Centralna.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
18. De CTA met onze trein. Omdat de trein maar kort stil staat op dit station worden alle rijtuigen omgeroepen en in welke "sektor" deze zal stoppen. Dit alles in het Pools, Duits en Engels. Klasse! Het scheelde onze in ieder geval een hoop rennen.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
19. Lekker biertje erbij onderweg.
Polish beer by Timon91, on Flickr
20. Na opnieuw te zijn omgeleid via Magdeburg hadden we in Hannover 40 minuten vertraging, maar die was bij Emmerich inmiddels helemaal weggepoetst. Hier station Emmerich, tijdens de lokwissel.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
21. Zowaar een zonnetje. Het was er trouwens stervenskoud.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
22. Ons rijtuig in het ochtendlicht.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
23. De Nederlandse lok staat al klaar.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
24. De andere kant op gekeken.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
25. En spoor 3. Prachtig zo, in het ochtendlicht.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
26.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
27. Bij aankomst op station Arnhem. Keurig op tijd!
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer. Het was een kort, maar heftig weekendje, en zeer de moeite waard. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Het begon allemaal op vrijdagavond, toen ik de tv aanzette om op teletekst te kijken of er nog problemen waren op het spoor. Jawel, die waren er. En hoe. Geen treinen van en naar Utrecht en omstreken. De website van NS HiSpeed gaf geen verdere informatie over onze trein dus we zijn maar gewoon naar Amsterdam Centraal gegaan. Met de metro welteverstaan, die reed tenminste wel. Op het Centraal Station wist eigenlijk niemand iets over onze trein, zelfs de machinist die de trein zou rijden niet. Uiteindelijk maar gewoon op spoor 8 gewacht, tot er verdere informatie kwam. Iets voor half 8, een half uur na de geplande vertrektijd, kwam het bericht dat onze trein zou rijden, en zou vertrekken vanaf spoor 10.
1. Station Amsterdam Centraal op vrijdagavond. De belichting is een beetje mislukt.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Het interieur van ons zitrijtuig. Prima stoelen en een zee aan beenruimte. Dit is echt stukken beter dan de oude Duitse CNL-zitrijtuigen.
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr
3. Een overzicht van ons rijtuig.
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr
4.
Jan Kiepura by Timon91, on Flickr
Om 19:40 reden we weg uit Amsterdam. Gezien de problemen bij Utrecht wisten we al dat de vertraging ging oplopen omdat we een andere route moesten rijden. Doordat ook bij Ede-Wageningen geen treinverkeer mogelijk was werden we via Deventer omgeleid. Dit hield ook in dat we in Arnhem nog een keer moesten keren. Bij vertrek uit Arnhem was de vertraging opgelopen tot 90 minuten.
5. De CTA op station Arnhem (quizvraag: wat klopt er niet aan de informatie op deze CTA?)
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
Vanwege de grote vertraging werd besloten de route in te korten. Dit hield in dat we Duisburg, Düsseldorf, Köln en Wuppertal zouden overslaan, maar een extra stop zouden maken te Essen Hbf. Iedereen die tussendoor zou opstappen werd volgens mij naar Dortmund gebracht. Het was daar in ieder geval erg druk.
6. Onze trein op Essen Hbf.
Jan Kiepura at Essen Hbf by Timon91, on Flickr
Door onze shortcut verlieten we Dortmund Hbf met slechts 20 minuten vertraging. Bij Hannover kwamen er echter weer problemen, wat resulteerde in lang wachten. Bovendien moesten we een andere route nemen naar Berlin (via Magdeburg i.p.v. via Wolfsburg/Stendal). Ook in Berlin hebben we lang staan wachten. Uiteindelijk was de vertraging 150 minuten toen we Polen inreden.
7. De Oder bij Frankfurt (grens Duitsland-Polen).
German-Polish border near Frankfurt (Oder) by Timon91, on Flickr
8. Een prullenbak in Rzepin.
Rzepin train station by Timon91, on Flickr
9. Perronbordje in Poznań
Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
10. Grote bovenleidingpalen in Kutno.
Poland by Timon91, on Flickr
11. De trein bij aankomst op Warszawa Centralna. De uiteindelijke vertraging bedroeg 155 minuten. Het Fahrgastrechte-Formular is inmiddels ingevuld (deze werden keurig uitgedeeld in de trein).
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
12. En nog een keer.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
13. Dan enkele OV-gerelateerde foto's uit Warszawa zelf. De ingang van metrohalte Ratusz Arsenał.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
14. De metro op station Central.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
15. De ingang van station Central.
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr
16. Warszawa Centralna gezien vanaf de welbekende suikertaart.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
17. En toen was het alweer tijd om te vertrekken. Onze trein op het bord in de grote hal van Warszawa Centralna.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
18. De CTA met onze trein. Omdat de trein maar kort stil staat op dit station worden alle rijtuigen omgeroepen en in welke "sektor" deze zal stoppen. Dit alles in het Pools, Duits en Engels. Klasse! Het scheelde onze in ieder geval een hoop rennen.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
19. Lekker biertje erbij onderweg.
Polish beer by Timon91, on Flickr
20. Na opnieuw te zijn omgeleid via Magdeburg hadden we in Hannover 40 minuten vertraging, maar die was bij Emmerich inmiddels helemaal weggepoetst. Hier station Emmerich, tijdens de lokwissel.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
21. Zowaar een zonnetje. Het was er trouwens stervenskoud.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
22. Ons rijtuig in het ochtendlicht.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
23. De Nederlandse lok staat al klaar.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
24. De andere kant op gekeken.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
25. En spoor 3. Prachtig zo, in het ochtendlicht.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
26.
Emmerich train station by Timon91, on Flickr
27. Bij aankomst op station Arnhem. Keurig op tijd!
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer. Het was een kort, maar heftig weekendje, en zeer de moeite waard. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
-
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Antwoord op je quizvraag: op de CTA staat ten onrechte Bonn; deze trein rijdt na Keulen richting Wuppertal en komt dus helemaal niet in Bonn, wat aan de spoorlijn richting Koblenz en Mainz ligt.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk! Herkenbaar ook, al had ik een slaaprijtuig bij mijn tochtje naar Warschau. Over die CTA in Arnhem: Bonn hoort daar niet echt thuis.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Dank! En het is inderdaad Bonn wat daar foutief staat.
Mijn Flickr account.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk verhaal.
Ik blijf me overigens wel verbazen over de tussenstops die de CTA bakken aangeven voor de nachttrein. Konin lijkt me een volstrekt overbodige toevoeging terwijl toeristisch intressante plaatsen als Berlijn en Dresden volledig ontbreken...
Ik blijf me overigens wel verbazen over de tussenstops die de CTA bakken aangeven voor de nachttrein. Konin lijkt me een volstrekt overbodige toevoeging terwijl toeristisch intressante plaatsen als Berlijn en Dresden volledig ontbreken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Mooi verslag ook. Die zitrijtuigen is dat 2e klas, met 3 stoelen in de breedte? Ziet er goed uit om een nachtje in door te brengen. Niet om echt in te slapen, maar even een oogje dicht doen moet niet zo'n probleem zijn lijkt me. Ik vind de foto in Emmerich waar de Nederlandse loc klaar staat echt heel mooi. :D
En Zywiec pils is inderdaad goed te drinken, ken het ook wel van een eerder tripje. Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus nog een reisje naar Warschau bij elkaar gesprokkeld met al die vertragingen?
En Zywiec pils is inderdaad goed te drinken, ken het ook wel van een eerder tripje. Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus nog een reisje naar Warschau bij elkaar gesprokkeld met al die vertragingen?
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Dank :)
Die zitrijtuigen zijn inderdaad 2e klas, en zeer comfortabel. De Nederlandse 1e klas is er helemaal niks bij. Als je ooit met de nachttrein naar Berlijn gaat dan kan ik deze stoelen van harte aanbevelen. Echt een factor 1000 beter dan de stoelen in die oude DB-zitrijtuigen die je krijgt als je naar Praag of Kopenhagen gaat. Ik heb op de terugweg in totaal wel een uur of 6 geslapen denk ik, al slaap je niet continu.
Żywiec is inderdaad zeer goed te drinken. We hadden ook nog Żubr en Tatra bier gehaald, die zijn ook best prima. De Carrefour bij Warszawa Centralna staat trouwens vol met Heineken (minpuntje).
Op de heenreis hadden we inderdaad vertraging, op de terugreis niet. Als het goed is krijgen we 50% van de heenreis terug, wat neerkomt op €29 voor twee personen. Genoeg voor een kwart retourtje naar Warszawa, dus wie weet
@Vinny: waarschijnlijk is het hoofddoel van de trein Warszawa Wschodnia, maar zijn er koerswagen naar København, Praha en Moskva. Dan is het wel enigszins logisch dat de tussenstations naar Warszawa Wschodnia erop staan. Aangezien Dresden niet een stop is op weg naar Warszawa wordt die niet genoemd.
Die zitrijtuigen zijn inderdaad 2e klas, en zeer comfortabel. De Nederlandse 1e klas is er helemaal niks bij. Als je ooit met de nachttrein naar Berlijn gaat dan kan ik deze stoelen van harte aanbevelen. Echt een factor 1000 beter dan de stoelen in die oude DB-zitrijtuigen die je krijgt als je naar Praag of Kopenhagen gaat. Ik heb op de terugweg in totaal wel een uur of 6 geslapen denk ik, al slaap je niet continu.
Żywiec is inderdaad zeer goed te drinken. We hadden ook nog Żubr en Tatra bier gehaald, die zijn ook best prima. De Carrefour bij Warszawa Centralna staat trouwens vol met Heineken (minpuntje).
Op de heenreis hadden we inderdaad vertraging, op de terugreis niet. Als het goed is krijgen we 50% van de heenreis terug, wat neerkomt op €29 voor twee personen. Genoeg voor een kwart retourtje naar Warszawa, dus wie weet
@Vinny: waarschijnlijk is het hoofddoel van de trein Warszawa Wschodnia, maar zijn er koerswagen naar København, Praha en Moskva. Dan is het wel enigszins logisch dat de tussenstations naar Warszawa Wschodnia erop staan. Aangezien Dresden niet een stop is op weg naar Warszawa wordt die niet genoemd.
Mijn Flickr account.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk om te lezen, al moet ik zelf er niet aan denken om even voor een dagje naar Warsaw op en neer te reizen.
Wat moet je boeken om in zo'n stoel terecht te komen? Gewoon een zitplaats?
Wat moet je boeken om in zo'n stoel terecht te komen? Gewoon een zitplaats?
Het is een spectrum.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Hoe druk is die trein eigenlijk?
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Op de heenweg was op het drukste punt ongeveer de helft van de stoelen bezet, maar bij vertrek uit Arnhem zaten er ongeveer 10 mensen in het rijtuig. De rest stapte in Dortmund in. De meesten gingen eruit in Berlin of Poznań, tussen Poznań en Warszawa zaten we z'n 5-en in het rijtuig, heerlijk rustig. Op de terugweg zat er een volledige Poolse schoolklas in het rijtuig, en was het wel volledig gevuld. We reden echter maar een paar mensen door naar Nederland in ons rijtuig.
@Karl: als je bij DB boekt en de kans hebt om "Ruhesessel in Großraumwagen" te selecteren, doe dat dan. Waarschijnlijk kom je dan in dit rijtuig terecht.
@Karl: als je bij DB boekt en de kans hebt om "Ruhesessel in Großraumwagen" te selecteren, doe dat dan. Waarschijnlijk kom je dan in dit rijtuig terecht.
Mijn Flickr account.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Warzawa Centralna is inderdaad een ondergronds station. Echt zo'n lekker jaren '70-Sovjethok :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Ha vet :D zoiets doe ik ook elk jaar een keertje :pos:
Toffe dag gehad zo te zien *O*
Toffe dag gehad zo te zien *O*
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk verslag! Herkenbare foto's ook van Warszawa Centralna.
Ja, het heeft heeft 4 eilandperrons in een spoortunnel en daarbovenop is de stationshal. Barcelona Sants is dus wel ietsje groter. En zoals tsov zegt, een echt jaren '70 sovjetgebouw. Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar het is een grote grauwe troep. Heerlijk als je er van houdt natuurlijk ;)Dexter schreef:Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight
Het is inderdaad een vrij apart station. Ze zijn momenteel wel op enkele plekken in het station aan het verbouwen, maar over een paar jaar gaat het als het goed is helemaal gesloopt worden. Op dezelfde plek komt dan een nieuw station.Geert schreef:Leuk verslag! Herkenbare foto's ook van Warszawa Centralna.Ja, het heeft heeft 4 eilandperrons in een spoortunnel en daarbovenop is de stationshal. Barcelona Sants is dus wel ietsje groter. En zoals tsov zegt, een echt jaren '70 sovjetgebouw. Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar het is een grote grauwe troep. Heerlijk als je er van houdt natuurlijk ;)Dexter schreef:Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten