Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Timon91 »

Op de terugweg van Moskou naar Amsterdam, afgelopen zomer, hadden we een uur vertraging. Daardoor kregen we een tegoedbon van DB, en die moet je toch een keer uitgeven. Daarom leek het ons wel gaaf om in een doodnormaal weekend een dagje naar Warszawa te gaan. Vrijdagavond vertrek uit Nederland, zondagochtend weer terug in Nederland. En zo geschiedde. Hieronder een verslag van dit reisje.

Het begon allemaal op vrijdagavond, toen ik de tv aanzette om op teletekst te kijken of er nog problemen waren op het spoor. Jawel, die waren er. En hoe. Geen treinen van en naar Utrecht en omstreken. De website van NS HiSpeed gaf geen verdere informatie over onze trein dus we zijn maar gewoon naar Amsterdam Centraal gegaan. Met de metro welteverstaan, die reed tenminste wel. Op het Centraal Station wist eigenlijk niemand iets over onze trein, zelfs de machinist die de trein zou rijden niet. Uiteindelijk maar gewoon op spoor 8 gewacht, tot er verdere informatie kwam. Iets voor half 8, een half uur na de geplande vertrektijd, kwam het bericht dat onze trein zou rijden, en zou vertrekken vanaf spoor 10.

1. Station Amsterdam Centraal op vrijdagavond. De belichting is een beetje mislukt.

Afbeelding
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

2. Het interieur van ons zitrijtuig. Prima stoelen en een zee aan beenruimte. Dit is echt stukken beter dan de oude Duitse CNL-zitrijtuigen.

Afbeelding
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr

3. Een overzicht van ons rijtuig.

Afbeelding
Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr

4.

Afbeelding
Jan Kiepura by Timon91, on Flickr

Om 19:40 reden we weg uit Amsterdam. Gezien de problemen bij Utrecht wisten we al dat de vertraging ging oplopen omdat we een andere route moesten rijden. Doordat ook bij Ede-Wageningen geen treinverkeer mogelijk was werden we via Deventer omgeleid. Dit hield ook in dat we in Arnhem nog een keer moesten keren. Bij vertrek uit Arnhem was de vertraging opgelopen tot 90 minuten.

5. De CTA op station Arnhem (quizvraag: wat klopt er niet aan de informatie op deze CTA?)

Afbeelding
Arnhem train station by Timon91, on Flickr

Vanwege de grote vertraging werd besloten de route in te korten. Dit hield in dat we Duisburg, Düsseldorf, Köln en Wuppertal zouden overslaan, maar een extra stop zouden maken te Essen Hbf. Iedereen die tussendoor zou opstappen werd volgens mij naar Dortmund gebracht. Het was daar in ieder geval erg druk.

6. Onze trein op Essen Hbf.

Afbeelding
Jan Kiepura at Essen Hbf by Timon91, on Flickr

Door onze shortcut verlieten we Dortmund Hbf met slechts 20 minuten vertraging. Bij Hannover kwamen er echter weer problemen, wat resulteerde in lang wachten. Bovendien moesten we een andere route nemen naar Berlin (via Magdeburg i.p.v. via Wolfsburg/Stendal). Ook in Berlin hebben we lang staan wachten. Uiteindelijk was de vertraging 150 minuten toen we Polen inreden.

7. De Oder bij Frankfurt (grens Duitsland-Polen).

Afbeelding
German-Polish border near Frankfurt (Oder) by Timon91, on Flickr

8. Een prullenbak in Rzepin.

Afbeelding
Rzepin train station by Timon91, on Flickr

9. Perronbordje in Poznań

Afbeelding
Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr

10. Grote bovenleidingpalen in Kutno.

Afbeelding
Poland by Timon91, on Flickr

11. De trein bij aankomst op Warszawa Centralna. De uiteindelijke vertraging bedroeg 155 minuten. Het Fahrgastrechte-Formular is inmiddels ingevuld (deze werden keurig uitgedeeld in de trein).

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

12. En nog een keer.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

13. Dan enkele OV-gerelateerde foto's uit Warszawa zelf. De ingang van metrohalte Ratusz Arsenał.

Afbeelding
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr

14. De metro op station Central.

Afbeelding
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr

15. De ingang van station Central.

Afbeelding
Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr

16. Warszawa Centralna gezien vanaf de welbekende suikertaart.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

17. En toen was het alweer tijd om te vertrekken. Onze trein op het bord in de grote hal van Warszawa Centralna.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

18. De CTA met onze trein. Omdat de trein maar kort stil staat op dit station worden alle rijtuigen omgeroepen en in welke "sektor" deze zal stoppen. Dit alles in het Pools, Duits en Engels. Klasse! Het scheelde onze in ieder geval een hoop rennen.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

19. Lekker biertje erbij onderweg.

Afbeelding
Polish beer by Timon91, on Flickr

20. Na opnieuw te zijn omgeleid via Magdeburg hadden we in Hannover 40 minuten vertraging, maar die was bij Emmerich inmiddels helemaal weggepoetst. Hier station Emmerich, tijdens de lokwissel.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

21. Zowaar een zonnetje. Het was er trouwens stervenskoud.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

22. Ons rijtuig in het ochtendlicht.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

23. De Nederlandse lok staat al klaar.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

24. De andere kant op gekeken.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

25. En spoor 3. Prachtig zo, in het ochtendlicht.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

26.

Afbeelding
Emmerich train station by Timon91, on Flickr

27. Bij aankomst op station Arnhem. Keurig op tijd!

Afbeelding
Arnhem train station by Timon91, on Flickr

Dit was het weer. Het was een kort, maar heftig weekendje, en zeer de moeite waard. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Reiziger Delft »

Antwoord op je quizvraag: op de CTA staat ten onrechte Bonn; deze trein rijdt na Keulen richting Wuppertal en komt dus helemaal niet in Bonn, wat aan de spoorlijn richting Koblenz en Mainz ligt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door tsov »

Leuk! Herkenbaar ook, al had ik een slaaprijtuig bij mijn tochtje naar Warschau. Over die CTA in Arnhem: Bonn hoort daar niet echt thuis.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Timon91 »

Dank! En het is inderdaad Bonn wat daar foutief staat.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Vinny »

Leuk verhaal.
Ik blijf me overigens wel verbazen over de tussenstops die de CTA bakken aangeven voor de nachttrein. Konin lijkt me een volstrekt overbodige toevoeging terwijl toeristisch intressante plaatsen als Berlijn en Dresden volledig ontbreken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Caspar »

Mooi verslag ook. Die zitrijtuigen is dat 2e klas, met 3 stoelen in de breedte? Ziet er goed uit om een nachtje in door te brengen. Niet om echt in te slapen, maar even een oogje dicht doen moet niet zo'n probleem zijn lijkt me. Ik vind de foto in Emmerich waar de Nederlandse loc klaar staat echt heel mooi. :D
En Zywiec pils is inderdaad goed te drinken, ken het ook wel van een eerder tripje. Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus nog een reisje naar Warschau bij elkaar gesprokkeld met al die vertragingen?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Timon91 »

Dank :)

Die zitrijtuigen zijn inderdaad 2e klas, en zeer comfortabel. De Nederlandse 1e klas is er helemaal niks bij. Als je ooit met de nachttrein naar Berlijn gaat dan kan ik deze stoelen van harte aanbevelen. Echt een factor 1000 beter dan de stoelen in die oude DB-zitrijtuigen die je krijgt als je naar Praag of Kopenhagen gaat. Ik heb op de terugweg in totaal wel een uur of 6 geslapen denk ik, al slaap je niet continu.

Żywiec is inderdaad zeer goed te drinken. We hadden ook nog Żubr en Tatra bier gehaald, die zijn ook best prima. De Carrefour bij Warszawa Centralna staat trouwens vol met Heineken (minpuntje).

Op de heenreis hadden we inderdaad vertraging, op de terugreis niet. Als het goed is krijgen we 50% van de heenreis terug, wat neerkomt op €29 voor twee personen. Genoeg voor een kwart retourtje naar Warszawa, dus wie weet :mrgreen:

@Vinny: waarschijnlijk is het hoofddoel van de trein Warszawa Wschodnia, maar zijn er koerswagen naar København, Praha en Moskva. Dan is het wel enigszins logisch dat de tussenstations naar Warszawa Wschodnia erop staan. Aangezien Dresden niet een stop is op weg naar Warszawa wordt die niet genoemd.
Mijn Flickr account.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Karl »

Leuk om te lezen, al moet ik zelf er niet aan denken om even voor een dagje naar Warsaw op en neer te reizen.

Wat moet je boeken om in zo'n stoel terecht te komen? Gewoon een zitplaats?
Het is een spectrum.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Bart »

Hoe druk is die trein eigenlijk?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Timon91 »

Op de heenweg was op het drukste punt ongeveer de helft van de stoelen bezet, maar bij vertrek uit Arnhem zaten er ongeveer 10 mensen in het rijtuig. De rest stapte in Dortmund in. De meesten gingen eruit in Berlin of Poznań, tussen Poznań en Warszawa zaten we z'n 5-en in het rijtuig, heerlijk rustig. Op de terugweg zat er een volledige Poolse schoolklas in het rijtuig, en was het wel volledig gevuld. We reden echter maar een paar mensen door naar Nederland in ons rijtuig.

@Karl: als je bij DB boekt en de kans hebt om "Ruhesessel in Großraumwagen" te selecteren, doe dat dan. Waarschijnlijk kom je dan in dit rijtuig terecht.
Mijn Flickr account.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Dexter »

Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Vallend blad maakt rails glad.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door tsov »

Warzawa Centralna is inderdaad een ondergronds station. Echt zo'n lekker jaren '70-Sovjethok :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Fles »

Ha vet :D zoiets doe ik ook elk jaar een keertje :pos:

Toffe dag gehad zo te zien *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Geert »

Leuk verslag! Herkenbare foto's ook van Warszawa Centralna.
Dexter schreef:Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Ja, het heeft heeft 4 eilandperrons in een spoortunnel en daarbovenop is de stationshal. Barcelona Sants is dus wel ietsje groter. En zoals tsov zegt, een echt jaren '70 sovjetgebouw. Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar het is een grote grauwe troep. Heerlijk als je er van houdt natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje naar Warszawa met de EuroNight

Bericht door Timon91 »

Geert schreef:Leuk verslag! Herkenbare foto's ook van Warszawa Centralna.
Dexter schreef:Leuk verslag! :pos: Lijkt me een avontuurlijke reis. Is dat Centraal Station van Warschau een ondergronds station? Het lijkt op de foto's een beetje op Barcelona Sants van voor de renovatie.
Ja, het heeft heeft 4 eilandperrons in een spoortunnel en daarbovenop is de stationshal. Barcelona Sants is dus wel ietsje groter. En zoals tsov zegt, een echt jaren '70 sovjetgebouw. Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar het is een grote grauwe troep. Heerlijk als je er van houdt natuurlijk ;)
Het is inderdaad een vrij apart station. Ze zijn momenteel wel op enkele plekken in het station aan het verbouwen, maar over een paar jaar gaat het als het goed is helemaal gesloopt worden. Op dezelfde plek komt dan een nieuw station.
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten