Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Suus »

Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

De provincie Fryslân wil per 23 december de strippenkaart afschaffen. Hiervoor heeft de provincie een verzoek ingediend bij de minister van V&W. Als de minister akkoord gaat, vervangt de OV-chipkaart vanaf dat moment de strippenkaart op de Friese vaste wal. In de komende tijd worden reizigers via een uitgebreide communicatiecampagne geïnformeerd over de overstap naar de OV-chipkaart.

Volgens de provincie was Friesland al langer klaar voor de afschaffing van de strippenkaart. De provincie wil echter wachten tot december, omdat de OV-chipkaart dan naar verwachting ook wordt ingevoerd in de buurprovincies Groningen en Drenthe. "We vinden het belangrijk dat reizigers straks probleemloos met de OV-Chipkaart over de grenzen van de provincie kunnen reizen", aldus gedeputeerde Piet Adema. De kosten om te reizen met de OV-Chipkaart zijn 11.8 cent per kilometer.

Bron: Treinreiziger.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Wubbo »

Da's dus een week na Zuid-Holland? Driewerf hoera voor de centrale regie! :neg:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door BR628 »

Zuid-Holland en Friesland liggen dan ook heel dichtbij elkaar :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Chauf21 »

Het is een verzoek en dat van Zuid-Holland heb ik ook nog nergens definitief gezien. Als de minister de centrale regie wil nemen, kan het besluit dus nog anders uitvallen :idea:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Wubbo »

BR628 schreef:Zuid-Holland en Friesland liggen dan ook heel dichtbij elkaar :roll:
Tsja, je zou eens iets landelijk aanpakken zodat je er een campagne voor kan voeren die niet alleen in de regio is, omdat er ook nog wel eens mensen van buiten de regio komen. Maar nee hoor, stel je voor, we gaan vooral ons eigen ding doen.

Maar laten we eerst maar eens de definitieve data afwachten voordat we verder gaan zeuren hierover :-)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door find_your_spot »

Het verzoek voor het afschaffen van de strippenkaart in de metro van Amsterdam was ook 6 keer afgewezen.

Maakt u zich niet druk.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Fles »

Geniale planning. Hier, steek uw strippenkaart maar in uw kont en betaal maar voor iets wat niet werkt, waar u niet om gevraagd heeft en wat uw burgerrechten schaadt. Vrolijk Kerstfeest! :lol:

Maar wat Wubbo zegt idd: laten we maar eens afwachten hoe hard het allemaal loopt daar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door iljitsch »

En is twee dagen voor kerst echt de handigste datum...?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Joshua »

Ik blijf me wel altijd af vragen waarom mensen zich nog steeds zo fel tegen de OV-Chipkaart in zetten. Deze kaart komt er nou eenmaal. Hoe hard we ook schreeuwen dat we het niet zouden willen.
Ik vind het eerder slecht dat het in Groningen nog steeds niet kan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door reisthijs »

Het probleem is ook niet zo zeer dát die kaart wordt ingevoerd maar vooral dat ze de OV-chipkaart al verplicht willen stellen terwijl er nog de nodige problemen zijn die moeten worden opgelost - begin daar eerst maar eens mee. Nu al de strippenkaart willen afschaffen is gewoon een overhaast actie, dat kan men beter niet doen.

Ik vind ook dat de strippenkaart niet mag worden afgeschaft voordat:
1. De OV-chipkaart in al het OV in de provincie gebruikt kan worden (e treinen van Arriva zijn nog niet zover)
2. De OV-chipkaart in alle aangrenzende concessies ingevoerd is (Groningen is nog niet zover)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Geert »

Precies. Ik vond het al belachelijk dat in een aantal regio's de strippenkaart afgeschaft was terwijl je nog niet in het hele land met de chipkaart kunt reizen, maar bij overlappende en aangrenzende gebieden lijkt me dat helemaal uit den boze. :X
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Freek »

Wubbo schreef:Da's dus een week na Zuid-Holland? Driewerf hoera voor de centrale regie! :neg:
En een maand na het aangrenzende Flevoland en Overijssel. Driewerf hoera.
Ik vind ook dat de strippenkaart niet mag worden afgeschaft voordat:
1. De OV-chipkaart in al het OV in de provincie gebruikt kan worden (de treinen van Arriva zijn nog niet zover)
2. De OV-chipkaart in alle aangrenzende concessies ingevoerd is (Groningen is nog niet zover)
Vertel ze dat in Gelderland en Overijssel dan ook even (vervang Arriva dan door Connexxion, Syntus en Veolia)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Vinny »

Maar goed, was de strippenkaart in de Rotterdamse metro al niet afgeschaft voordat je in Den Haag in de tram nog met de chipkaart kon betalen...? :mrgreen:

Kortom terechte kritiek, maar die had je sinds 2007 en wellicht vanaf nu tot 2013 altijd kunnen hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door iljitsch »

Ja, 29-1-2009 voor lijnen A/B/C/D maar op de hofpleinlijn (lijn E) werd de strippenkaart pas verplicht toen dat bij de bus/tram het geval werd op 11-2-2010. In de gewone Haagse trams kan je met de chipkaart terecht vanaf 1-11-2009 maar randstadrail lijnen 3 en 4 (die nooit stempelautomaten aan boord gehad hebben) vanaf 1-2-2010.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Precies. Ik vond het al belachelijk dat in een aantal regio's de strippenkaart afgeschaft was terwijl je nog niet in het hele land met de chipkaart kunt reizen, maar bij overlappende en aangrenzende gebieden lijkt me dat helemaal uit den boze. :X
Daarom wordt er dus ook gewacht totdaat het in GD wel kan. ;)
En mocht de invoering van de OV-C in GD alsnog vertraagd worden, neem ik aan dat ze in Friesland nog wel even wachten.
(Meer zorgen maak ik me er om dat ze in Overijssel dus niet de moeite nemen om even te wachten totdat in GD de OV-C is ingevoerd. :( )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Ruben »

Waar trek je dán de grens? Dan mag niemand het dus invoeren voordat GD het heeft ingevoerd, want zo kan je dat gebied steeds zuidelijker verplaatsen (Gelderland, Utrecht, Zuid Holland)...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Meltrain »

De grens ligt letterlijk bij aangrenzende gebieden wat mij betreft.
Daarom mag van mij Gelderland de strippenkaart wél afschaffen, maar Overijssel nog niet. Maar aangezien Gelderland en Overijssel blijkbaar tegelijk de strippenkaart willen afschaffen, dienen ze allebei te wachten totdat de OV-C ook in GD is ingevoerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Drenthe
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 20:34

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Drenthe »

‘Strippenkaart ook langer in Friesland'
LC | Gepubliceerd op 06 oktober 2010, 21:37
Laatst bijgewerkt op 07 oktober 2010, 08:46
DEN HAAG/LEEUWARDEN -
Ook reizigers in Friesland kunnen voorlopig nog gebruik blijven maken van de strippenkaart. Vanaf 23 december zou alleen de OV-chipkaart nog gelden als reisbewijs in het openbaar vervoer, maar dat wordt uitgesteld.

De strippenkaart wordt in het oosten en het noorden van het land niet aan het einde van dit jaar vervangen door de OV-chipkaart, zoals de bedoeling was, maar pas per 1 februari.

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft dit meegedeeld aan de Tweede Kamer. Volgens PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom geldt het uitstel ook voor Friesland.

Consumentenorganisaties hadden er op aangedrongen, omdat er te veel technische en organisatorische problemen zijn met de ov-chipkaart. De minister is dat met hen eens en wil meer tijd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Raymond »

De nieuwe minister geeft wel toestemming voor afschaffing per 23 december:

Einde aan strippenkaart in Friesland
Uitgegeven: 23 november 2010 12:38
Laatst gewijzigd: 23 november 2010 12:37


DEN HAAG - De provincie Friesland krijgt toestemming van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om per 23 december te stoppen met de strippenkaart.

Met ingang van die datum kunnen reizigers in het openbaar vervoer in Friesland alleen nog gebruikmaken van de ov-chipkaart. Dat heeft zij dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Fles »

Ik hoop voor ze dat het een geweldige puinhoop wordt *O*
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door iljitsch »

Is een maand wel voldoende tijd om alle foldertjes naar 't Fries te vertalen? -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Suus »

Die liggen allang klaar schat ik :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door find_your_spot »

De meeste Friese streek reizigers zijn studenten. Het gros van hen checkt al een jaar keurig in en uit.
Verder is de actie om een Friese Ov.-chipkaart te bestellen goed gebruik van gemaakt.

Overal zag ik mensen met hun Friese kaart inchecken.

Die puinhoop zal met gemak uit blijven.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Reiziger Delft »

En wat nu als je met een bus de provinciegrens met Groningen of Drente overgaat? Daar is de OV-Chipkaart nog niet ingevoerd. Je moet dus verplicht zowel een OV Chipkaart als een strippenkaart hebben; lekker handig. :neg:
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Per 23 december geen strippenkaart meer in Friesland

Bericht door Raymond »

Aan de Wiki hier op de site te zien staat invoering in het GD-gebied voor december 2010 gepland, net op tijd dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten