Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vinny schreef:De intercitys zoals die 25 jaar geleden bedacht zijn bestaan helemaal niet meer. Deze "supercitys" trekken te weinig klanten om rendabel te zijn. De enige twee verbindingen die min of meer aan dit concept voldoen zijn Amsterdam-Rotterdam (via HSL zuid) en Amsterdam-Utrecht-Arnhem (ICE).
Waarom is bijvoorbeeld Groningen - Den Haag (centrum - centrum 2:33 volgens Google Maps, 2:36 met de trein volgens NS) geen supercity waard maar Amsterdam - Arnhem (centrum - centrum 1:13 volgens Google Maps, 1:00 met de ICE en 1:06 met de sprintercity) wel?
Volgens mij is er best markt voor snellere verbindingen, mits attractief geprijsd, voldoende betrouwbaar en met uitstekend voor- en natransport want dat breekt of maakt je.
Wat het criterieum precies is, hangt natuurlijk af van de persoon die het criterium stelt. Ik vind dat de IC Den Haag - Groningen bij lange na niet in de buurt komt van het service niveau van een Duitse Intercity. Overigens is het prijsniveau ook lager dan dat van een Duitse intercity... ;)
In principe staan verbindingen als de IC Noord-Oost en de IC Noord-Holland - Limburg in het Rail 21 plan als IR ingetekend. De IC verbindingen die er in stonden zouden gaan rijden over de Zuiderzeelijn (nooit aangelegd), de HSL-oost (nooit aangelegd) en de HSL-zuid (aanmerkelijk geamputeerd in gebruik genomen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Het is eindelijk zo ver: het digitale spoorboekje staat online! Alle tabellen zijn hier te vinden.
Nu zie ik ook waarom tabelnummer 1 ontbrak op de kaart: dat is de tabel voor het nachtnet.
Ook de bijbehorende spoorkaarten zijn aangepast, er is er nu een met de 'letter-lijnen' en een met de 'cijfer-lijnen'.
(Op de ene is nu wel een lijntje tussen Den Haag HS en Laan van NOI toegevoegd maar op de andere niet...)
Wel opmerkelijk eigenlijk dat paradepaardje Fyra geen 'letter-lijn' is geworden, deze is nu verstopt onder "De tabellen van overige internationale verbindingen".