'Kamer wil Prorail opheffen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Daniel »

'Kamer wil Prorail opheffen'
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 08:35
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 november 2010 08:36


AMSTERDAM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil spoorbeheerder Prorail opheffen. Het spoorverkeer werd vrijdag ernstig ontregeld door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht en dat was de druppel.
Meer partijen steunen nu het plan van de ChristenUnie om de taken van Prorail onder te brengen bij Rijkswaterstaat, schrijft De Telegraaf woensdag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Oud forumgebruiker »

Andere naam, zelfde organisatie.
Dit zal dus niets oplossen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door find_your_spot »

Wordt tijd dat de tweede kamer is in de fik gaat staan, kunnen we die ook gelijk opheffen.
For Your Railroad Adventures
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Rienstertje »

Achteruitgang zal het zeker niet zijn.
Als het op het huidige niveau blijft kun je toch meer inbrengen tegen de overheid dan tegen een privaat bedrijf dat een taak namens de overheid doet.
Ik heb er wel vertrouwen in.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat het samenvoegen van Prorail en Rijkswaterstaat zal lijden tot een grote toename van achterstallig onderhoud aan het spoorwegnet en dat we over een aantal jaren Britse taferelen krijgen van enkele jaren geleden -o-
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Caspar »

Naast dat het ontzettend veel geld kost en allemaal uren voor dure managers om zoiets te regelen, vraag ik me ook af wat er dan concreet kan gaan veranderen, wat nu niet zou kunnen lukken.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door iljitsch »

Misschien is het niet zo'n gek idee. Zonder er nu echt iets van te weten heb ik het idee dat Prorail uitvoerend best ok is maar strategisch een stuk zwakker. Als Staatswaterstaat (ik geloof niet in een rijk) het strategische deel goed op kan pakken en de bestaande Prorail-organisatie gewoon lekker het dagelijkse werk goed doet zou dit uitstekend kunnen werken.

Maar het zal wel eerder andersom gebeuren...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door reisthijs »

De grote vraag blijft, welk probleem ze hier precies mee denken op te lossen. Ik ben bang dat zo'n actie uiteindelijk meer kost dan het oplevert.
iljitsch schreef:Staatswaterstaat (ik geloof niet in een rijk)
Waar slaat deze opmerking nu weer op? Wat doet het er toe hoe die instantie heet... ("rijks" en "staats" betekenen in Nederland gewoon hetzelfde).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Caspar »

Ik ben bang dat zo'n actie uiteindelijk meer kost dan het oplevert.
Precies... Je ziet hoe het gaat bij Inholland. Moeten we dat ook bij Prorail krijgen? Dan komt er zo'n Doekle Terpstra die voor een ton of 3 een jaar de boel gaat aanvegen. Hij neemt een interim bestuur mee, die ook allemaal een paar ton krijgen. (interimmers zijn doorgaans stukken duurder dan mensen in eigen vaste dienst).

Weet je wat het alleen al kost om in alle openbare uitingen bijvoorbeeld een naam van zo'n grote instelling te veranderen? Miljoenen!

Desalniettemin wel positief dat er aandacht is in de politiek voor de problemen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Geert »

Ik ben bang dat een samenvoeging van Rijkswaterstaat en ProRail uiteindelijk zal leiden tot een soort wedstrijdje tussen de spoorafdeling en de railafdeling. Rijkswaterstaat is van oudsher toch meer een asfaltorganisatie. Los van dat is Rijkswaterstaat waarschijnlijk al druk genoeg met de migratie van de ministeries VROM en Verkeer en Waterstaat naar het nieuwe ministerie Infrastructuur en Milieu, om daar nu ook nog heel ProRail aan toe te voegen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Staatswaterstaat (ik geloof niet in een rijk)
Waar slaat deze opmerking nu weer op? Wat doet het er toe hoe die instantie heet... ("rijks" en "staats" betekenen in Nederland gewoon hetzelfde).
Staat = het Nederland dat grenst aan de Noordzee. Rijk = het koninkrijk, inclusief antillen.
Oud forumgebruiker

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Oud forumgebruiker »

de antillen bestaan niet meer..., maar ik snap wel wat je bedoeld.
ook al zal wat in het verre westen ligt, niet zo snel van invloed zijn op het spoor in Nederland...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Suus »

Like care, we zijn nu eenmaal een koninkrijk, dan krijg je dat soort dingen.

Ik vind het een interessante gedachte maar denk niet dat een zinvolle actie is, omdat het twee totaal verschillende takken van sport zijn. Weginfrastructuur en Rijkswaterstaat hebben eigenlijk zeer weinig gemeen, ookal zit men in de infrastructuur, maar ook bij Rijkswaterstaat worden blunders geslagen, vooral als het om tunnels gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Geert »

Precies. Rijkswaterstaat is net zo goed een organisatie die steken laat vallen, de tunnel bij Roermond bijvoorbeeld, maar ook het nieuwe stuk A2 bij Utrecht dat nog 3 jaar lang niet gebruikt kan worden. Of matrixborden die niet meer uit gaan en enorme files veroorzaken...

Ik denk dat de Kamer beter kan zorgen dat ProRail ook echt beloftes nakomt. En ook vrijdag ging het WEER niet goed met de reisinformatie als ik de verhalen goed begrijp, hoe lang wordt er al niet op gehamerd dat dat beter moet? :roll: Immers, een verstoring met dezelfde impact als van afgelopen vrijdag kan altijd gebeuren op ongelukkige plekken (knooppunten als Utrecht) en/of ongelukkige tijdstippen (drukke momenten als de spits). Hetgeen wat vrijdag gebeurd is kan misschien wel worden opgelost door redundant uit te voeren en systemen te splitsen, maar er zijn nog wel meer dingen te bedenken waardoor Utrecht weer eens verstoord is (stoomstoring, ontsporing, bommelding, you name it). Lijkt me dat dan in ieder geval de reisinformatie wel optimaal zou moeten zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Caspar »

Met Bepac kan je natuurlijk niet omroepen als de post geevacueerd wordt. Reisinfo op het station is dan niet voorhanden qua CTA, omroep en halaanwijzer. Met Infoplus moet het wel mogelijk zijn om vanaf post Amsterdam inbv. Enschede om te roepen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Wubbo »

Waarom zou Bepac niet bediend kunnen worden vanuit het OCCR (even aangenomen dat daar iemand zit die een beetje de weg weet in de lokale BEPAC, want je wordt mesjogge van al die tekstcodes)?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Caspar »

Op dit moment niet. Het lijkt me niet dat ze dus daar een Bepac opstelling met Hacousto (omroep post 21) gaan neerzetten voor een jaartje tijd totdat Infoplus komt.
(even aangenomen dat daar iemand zit die een beetje de weg weet in de lokale BEPAC, want je wordt mesjogge van al die tekstcodes
Men mag me in zo'n geval als het zich voordoet in Amsterdam wel een dagje naar Utrecht sturen, de meeste codes voor Amsterdam etc weet ik nog wel uit mijn hoofd :oops:
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 24 nov 2010, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door robert55 »

Je verschrijft je:
wedstrijdje tussen de spoorafdeling en de railafdeling
Maar het wordt veel erger: je hebt twee onderdelen die al meer dan een eeuw samenleven, zeg maar asfalt en water. Allebei groot en heel machtig. Zo groot en machtig dat die ambtenaren - want dat zijn en blijven het - niet echt gehinderd worden door een minister.
Geert schreef:Ik ben bang dat een samenvoeging van Rijkswaterstaat en ProRail uiteindelijk zal leiden tot een soort wedstrijdje tussen de spoorafdeling en de railafdeling. Rijkswaterstaat is van oudsher toch meer een asfaltorganisatie. Los van dat is Rijkswaterstaat waarschijnlijk al druk genoeg met de migratie van de ministeries VROM en Verkeer en Waterstaat naar het nieuwe ministerie Infrastructuur en Milieu, om daar nu ook nog heel ProRail aan toe te voegen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door WSM »

Voor de huidige constructie is overigens gekozen omdat minister Netelenbos niet direct verantwoordelijk wilde zijn voor ieder blaadje op het spoor...
Heeft Schultz van Haegen wat meer moed?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Schultz bekritiseert houding Prorail

Bericht door Ruben »

Schultz bekritiseert houding Prorail
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 18:59
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 november 2010 19:00

Spoorbeheerde Prorail heeft zich tijdens de brand die afgelopen weekeinde het treinverkeer bij Utrecht platlegde te weinig bekommerd om de reizigers. Dat zei minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) woensdag tijdens een debat met de Tweede Kamer. "Ik vind dat de houding niet klantgericht genoeg is", zei Schultz die vooral de gebrekkige communicatie naar de gestrande reizigers hekelde.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Vinny »

Tja, ProRail is natuurlijk een overheidsorganisatie, en dus is de minister de baas. Als zij constateert dat ProRail gefaalt heeft, moet ze zelf opstappen...

;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door iljitsch »

Typische redenering... Lijkt mij toch dat degene die gefaald heeft op moet stappen, en de minister zit er net een maand dus die kan dat moeilijk zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door Suus »

De minister erft de verantwoordelijkheden over van haar voorganger. Dus als nu grove fouten van Eurlings ontdekt worden, dan kan Melanie het wel schudden.

Ik zag vandaag bij het NOS-Journaal even snel een schema van de financiering van ProRail voorbij komen. Het lijkt mij duidelijk dat je voordat je zulke draconische maatregelen neemt eerst daar eens orde op zaken brengt. Het schema bevatte zo ongeveer meer blokjes en pijljes dan ik knoppen op mijn toetsenbord heb.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door robert55 »

Niet noodzakelijk, er is geen automatisme. Als het gaat om de hele constructie 'prorail', dat is een beleidskeuze met bijbehorende wetgeving geweest waar het parlement mee heeft ingestemd. Dat een deel van de tweede kamer daar nu spijt van heeft [voor een deel degenen die daar indertijd tegen waren] betekent hoogstens dat er een motie kan worden ingediend die de minister opdraagt met een wetswijziging te komen. Als zij bij het debat daarover zou zeggen dat ze die niet zal uitvoeren, kan de oppositie natuurlijk een motie van wantrouwen indienen, maar die zou niet worden aangenomen.
Een zittende minister kan door handelen van de voorganger eigenlijk alleen in de problemen komen als die voorganger [naar het oordeel van de kamer] de kamer heeft voorgelogen of zich heeft laten voorliegen door zijn ambtenaren. Waarbij het hier niet gaat om ambtenaren maar de commissarissen en directie van een bedrijf in staatseigendom
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Bericht door webguy »

Overigens blijkt uit het rapport over Barendrecht dat de minister al de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet goed toezicht kan laten houden op het spoor en spoor vervoerders, dus hoe zou dat dan werken als er een hele Prorail organisatie ook nog bijkwam...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten