Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door iljitsch »

Dit weekeinde wordt er gewerkt tussen Schiphol en Leiden. Ik ben weer even in Nederland en moet onderweg om sinterklaas te vieren in Schiedam op zondagochtend eerst even langs Nootdorp, wat via Sloterdijk belachelijk lang gaat duren. Met de fyra naar Rotterdam en dan hopen dat ik de overstap van 4 minuten op de metro haal is dan beter, hoewel ik dan waarschijnlijk eerst een half uur zit te niksen op Schiphol omdat ik precies een uur voordat de fyra vertrekt land.

In elk geval: kan ik er vanuit gaan dat vanwege de werkzaamheden de fyra zonder toeslag rijdt?

Overigens loopt ook mijn kortingskaart die week af, de NS heeft een update voor me klaar gezet, ben benieuwd of dat in één keer gaat lukken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Fyra rijdt tegenwoordig 2x per uur :wink:

De Fyra rijdt niet toeslagvrij, want de omleidingsroute Amsterdam - Leiden via Haarlem is gewoon beschikbaar. Het gaat hier om de nieuwbouw van station Sassenheim.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door reisthijs »

Fyra rijdt nog steeds 1x/uur in het weekend :!:
Bee schreef:De Fyra rijdt niet toeslagvrij, want de omleidingsroute Amsterdam - Leiden via Haarlem is gewoon beschikbaar.
Alleen ging de vraag over Schiphol-Rotterdam: daar is geen omleidingsroute beschikbaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Ja, maar het argument waarom de Fyra niet toeslagvrij rijdt blijft hetzelfde.

Zou bijvoorbeeld Leiden - Den Haag wegens werkzaamheden buiten dienst zijn, dan was de Fyra waarschijnlijk wel toeslagvrij geweest. Klinkt lullig, maar waarschijnlijk wel de waarheid.

Dat van het 1x per uur in het weekend wist ik niet, ik dacht dat men meteen alles gelijk had getrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door iljitsch »

Ja door de week kan je om 9.10 u, 3 min later de 2100 die er 49 minuten over doet. Deze zondag echter is er geen fyra om 9.10 u en via Amsterdam Bijlmer doe je er 81 minuten over. Met de NS-bus tussen Hoofddorp en Leiden 90 minuten, via Haarlem "maar" 79 minuten maar die vertrekt pas om 9.43 u...

Ik waag het er maar op, zie wel of de conducteur gaat zeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Via Amsterdam Sloterdijk maar 79 minuten. Dat is dan ook precies het advies dat de NS geeft op de werkzaamhedenpagina. Op Amsterdam Sloterdijk kan je dan overstappen op de omgeleide s2100, die nonstop Sloterdijk - Leiden doen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Ja, maar het argument waarom de Fyra niet toeslagvrij rijdt blijft hetzelfde.
Wat is volgens jou het argument dan?
Of beter gezegd: wat is een geldig argument vóór het toeslagvrij rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Het argument is dat er een omleidingsroute beschikbaar blijft voor het overgrote deel van de reizigers, reizigers tussen Amsterdam en Leiden kunnen via Haarlem rijden, de intercity (s2100) wordt ook via deze route omgeleid. Alleen reizigers tussen Schiphol/Hoofddorp en Leiden ondervinden dus overlast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hoewel helemaal bovenaan het organigram is het allemaal hetzelfde bedrijf, maar helaas is de Fyra een trein van een ander onderdeel dan de rest van de binnenlandse treinen.
Er is voor gekozen om deze trein alleen met toeslag toegankelijk te maken (de kosten moeten er natuurlijk ook uitgehaald worden en het moet een soort luxeproduct blijven).
De zondag met de test voor een winterdienstregeling was deze trein ook niet gratis toegankelijk.

Ook al staat er NS bij, het zijn allemaal eilandjes die zichzelf moeten bedruipen en langzamerhand niets meer met elkaar te maken hebben.

Personeel van Internationaal staat ook los van Reizigers.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door reisthijs »

lex1975 schreef:De zondag met de test voor een winterdienstregeling was deze trein ook niet gratis toegankelijk.
Er werd weinig ruchtbaarheid aan gegeven maar deze was dus wél zonder toeslag toegankelijk.

Ook bij werkzaamheden, waardoor er geen(omgeleide) IC's Amsterdam-Rotterdam kunnen rijden is de Fyra vaak toeslagvrij. Maar als alleen Schiphol-Rotterdam getroffen is blijkbaar dus niet.
Bee schreef:Alleen reizigers tussen Schiphol/Hoofddorp en Leiden ondervinden dus overlast.
Dat is dus niet waar, reizigers van Schiphol naar Rotterdam/Den Haag of van Amsterdam Zuid naar Leiden/Den Haag hebben ook veel overlast. Een deel daarvan zou toch een hoop gedoe bespaard blijven als ze met de Fyra mee mochten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Reiziger Delft »

Ik zie de Fyra wel eens rijden en er zit echt bijna niemand in; zeker als je het vergelijkt met de bezetting van een gemiddelde intercity in de spits. De HSL is voor miljoenen aangelegd en wordt nu door een handjevol passagiers gebruikt; dat is toch een enorme geldverspilling? Ik weet zeker dat men meer gaat verdienen als dat ding toeslagvrij gemaakt gaat worden, niet alleen bij werkzaamheden, maar altijd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door iljitsch »

De toeslag is ook te hoog, zeker omdat je er geen korting op krijgt. Met een kortinskaart is de fyra dus twee keer zo duur als de gewone trein.

Overigens moet ik dus in Nootdorp zijn, wat normaal het handigst is met een overstap op randstadrail E op Den Haag Laan van NOI. Nu geeft 9292 me een route met de benelux en dan tram 15 vanaf Den Haag HS maar vanaf 't centrum van Nootdorp is het nog een pokkeeind lopen naar waar ik moet zijn (14 minuten volgens 9292 met bagage nog wel langer, echt belachelijk dat dit als een optie gezien wordt) en ik geloof nooit dat die benelux wel rijdt.

Misschien dat Sloterdijk - Laan van NOI - Nootdorp toch makkelijker is. De t2100 is niet echt een optie, een overstap van 22 minuten op Sloterdijk en dan nog eens 10 op LvNOI. Met een extra overstap in Leiden is dat te beperken tot 12 en 4 respectievelijk. Door 27 minuten eerder te vertrekken ben ik dan 2 minuten eerder in Nootdorp... maar geen gezeur met toeslag, iets lagere reiskosten en ik heb liever die overstap van 2 minuten in Leiden van 9b naar 8b dan in 4 minuten in Rotterdam van spoor 11 naar de metro.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Raymond »

iljitsch schreef:en ik geloof nooit dat die benelux wel rijdt.
Benelux wordt eveneens omgeleid via Haarlem (zonder extra stops) en rijdt dus gewoon, aldus teletekstpagina 752 (al staat het er iets anders) ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door iljitsch »

Hm, 9292 laat 'm zien alsof-ie gewoon in 27 minuten van schiphol spoor 5/6 naar HS rijdt, maar ns.nl weet van niks.

Voor het geval dat 9292 gelijk heeft, wel jammer dat de aansluing van Gv naar Laa -2 cq +28 min is... Op zondag in het OV is geen pretje.
Oud forumgebruiker

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Oud forumgebruiker »

reisthijs schreef:
lex1975 schreef:De zondag met de test voor een winterdienstregeling was deze trein ook niet gratis toegankelijk.
Er werd weinig ruchtbaarheid aan gegeven maar deze was dus wél zonder toeslag toegankelijk.
Dan wist het treinpersoneel van de Fyra waar ik het aan vroeg toen waarschijnlijk niet, want volgens die hc moest die dag gewoon een toeslag betaald worden (misschien was hij niet op de hoogte van de uitzondering).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Hm, 9292 laat 'm zien alsof-ie gewoon in 27 minuten van schiphol spoor 5/6 naar HS rijdt, maar ns.nl weet van niks.

Voor het geval dat 9292 gelijk heeft, wel jammer dat de aansluing van Gv naar Laa -2 cq +28 min is... Op zondag in het OV is geen pretje.
Ik krijg 'm gewoon te zien als ik op 4/12 een reis plan vanaf Amsterdam C naar Den Haag HS. Vertrek 12.54 bijvoorbeeld, trein t9240, stopt niet op tussengelegen stations
Bee schreef:Het argument is dat er een omleidingsroute beschikbaar blijft voor het overgrote deel van de reizigers, reizigers tussen Amsterdam en Leiden kunnen via Haarlem rijden, de intercity (s2100) wordt ook via deze route omgeleid. Alleen reizigers tussen Schiphol/Hoofddorp en Leiden ondervinden dus overlast.
.
Zoals reisthijs al zegt hebben reizigers Schiphol-Rotterdam e.v. net zo goed last van de werkzaamheden tussen Shl en Leiden. Desnoods rijdt Fyra alleen toeslagvrij tussen Schiphol en Rotterdam, reizigers Asd-Rtd kunnen dan nog steeds de omgeleide IC via Haarlem nemen en NS beknibbelt op de centjes (althans, dat denken ze, want veel winst krijg je niet door dezelfde trein wat leger te laten rijden)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

En reizigers tussen Rotterdam en Schiphol zijn geen reizigers tussen Schiphol en Leiden? Lijkt mij niet nodig dat specifiek te vermelden, want dan kan ik bezig blijven.

De reizigers mogen allang blij zijn dat ze kunnen omreizen met een comfortabele snelle trein via Amsterdam Sloterdijk, er zijn zat trajecten in Nederland waar uitwijken helemaal niet mogelijk is. Er zijn nu eenmaal werkzaamheden, deal with it. Ik ben wel eens van Boskoop naar Schiphol volledig met treinvervangend vervoer gegaan, dat is nu eenmaal een consequentie van het beleid dat forensen zulke mopperaars zijn dat ze niet willen accepteren dat het spoor onderhoud nodig heeft en dat we alles maar in het weekend doen waar de dagjesmensen en studenten dan weer de lul door zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Geert »

Ik zie het eerder zo: er ligt een lijn die voor miljoenen belastinggeld is aangelegd, er rijden elk uur treinen over heen die een marginale bezetting hebben, en die je alleen mag nemen door bijna twee keer zoveel te betalen voor je kaartje. Het alternatief is een flinke omreis maken.

Kijk, als er geen alternatief is dan is het jammer en moet je maar met de bus of omreizen, maar nu is er gewoon sprake van een spoorlijn die een prima alternatief vormt maar waar men NS reizigers van weert door een een dubbele prijs te vragen. Hoe krom is dat?
Bee schreef:Er zijn nu eenmaal werkzaamheden, deal with it. Ik ben wel eens van Boskoop naar Schiphol volledig met treinvervangend vervoer gegaan, dat is nu eenmaal een consequentie van het beleid dat forensen zulke mopperaars zijn dat ze niet willen accepteren dat het spoor onderhoud nodig heeft en dat we alles maar in het weekend doen waar de dagjesmensen en studenten dan weer de lul door zijn.
Blabla, wat een onderbuikgevoelens. Werkzaamheden worden niet in het weekend gedaan om de forenzen te ontzien maar omdat er dan gewoon minder reizigers zijn. Overigens zijn er ook genoeg werkzaamheden waar forenzen last van hebben, denk maar aan de buitendienststelling van Arnhem afgelopen zomer. Als dat alleen in weekenden gedaan was had een jaar lang elk weekend het treinverkeer rond Arnhem plat gelegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Je kan het onderbuikgevoelens noemen, maar ik vind het niet grappig meer dat dit nu de 4e of 5e keer in drie maanden is dat Leiden - Hoofddorp in het weekend weer eens onbruikbaar is door de bouw van Sassenheim. Gooi die zooi dan gewoon een week dicht en je kan in een hoog tempo alle bovenleidingsmasten ter plaatse vervangen, en hoef je ook niet elke keer tijd te verspillen met het opbouwen van de werkplek en het afbreken ervan. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Geert »

5 keer in 3 maanden valt nog wel mee. Het is echt niet zo dat alle werkzaamheden altijd in het weekend plaatsvinden.
De afgelopen twee weken is volgens bijna elke doordeweekse avond vanaf 20.30 uur tussen Haarlem en Leiden een spoor buiten dienst geweest (minder treinen daar), de Hoekse Lijn is al een paar maanden lang regelmatig 's avonds doordeweeks buiten dienst, enzovoorts. En zoals je zelf al zei: deal with it :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door webguy »

Mwah, het lijkt inderdaad meer omdat afgelopen weken steeds of Leiden - Haarlem of Leiden - Hoofddorp er uit ligt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Dus als ik er mee moet dealen, lijkt het mij fair dat de reiziger naar Rotterdam er dan ook maar mee moet dealen. Ze zijn niet belangrijker dan reizigers naar Leiden of Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Wubbo »

Als ik dat goed vertaal dan zeg je dus: als we Sassenheim gaan bouwen gooien we gelijk heel Nederland maar plat, want als reizigers tussen Schiphol en Leiden er last van hebben, waarom die tussen Zuidbroek en Nieuweschans dan niet? Lijkt me een nogal kromme vergelijking.

Werkzaamheden worden gepland met zo min mogelijk hinder (tenminste, dat is het idee). Daarom zie je regelmatig lange werkzaamheden in vakantieperiodes (Arnhem, Roosendaal - Breda, een paar jaar geleden Woerden - Alphen, etc) en zie je veel werkzaamheden in het weekend en vakantieperiodes. Ik zie niet in waarom je werkzaamheden moet gaan plannen zodat ze naast de dagjesmensen en studenten (die reizen door-de-weeks ook) ook de forenzen moet raken. Als het je heel veel buitendienststellingen kan schelen is het het overwegen waard (vergelijk Arnhem), maar anders? Om in dit voorbeeld te blijven: wat had het opgeleverd als we Leiden - Hoofddorp een lang weekend (een dag of 4) buiten dienst hadden gehad ipv 3 weekenden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door Suus »

Nee, ik zeg dat de werkzaamheden wel eens wat eerlijker verspreid mogen worden. Het publiek in het weekend (waarvan een aanzienlijk deel niet doordeweeks reist) is nu altijd de pineut terwijl de reiziger door de week alleen maar loopt te mopperen dat de NS het zo slecht doet.

Wat ik eigenlijk wil is dat de reizigers die alleen maar foeteren op de NS terwijl er amper wat aan de hand is terwijl de reiziger in het weekend zich elke 3-4 weken weer ergens in de bus kan proppen voor toeristische rondritjes het allemaal maar laat overkomen. Tijd dat die mensen doordeweeks eens duidelijk met de neus op de feiten wordt gedrukt dat ze het helemaal niet zo slecht hebben. :X

En ja, dat verschil is er. Want als je in de avondspits op Amsterdam Amstel staat hoor je de ene na de andere reiziger al weer zuchten en mopperen als ook maar de gong door de luidsprekers klinkt, terwijl op een zaterdagmiddag in Gouda met ontzettend veel bussen je geen enkele opmerking hoort van de reizigers die zich in de bus naar Utrecht laten stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra zonder toeslag bij werkzaamheden?

Bericht door iljitsch »

Het vervelende van werkzaamheden op zondag is wel dat er dan minder treinen rijden waardoor het extra overstappen nog eens langer duurt dan door de week. Zo zouden ze bijvoorbeeld zondag best wel een paar extra treinen tussen schiphol en Sloterdijk laten rijden, die 22 min overstap op de t2100 is toch bepaald niet klantvriendelijk.

En over de t9200: ja, die zal vast wel tussen Amsterdam en Den Haag rijden, maar ik zie 'm bij 9292 dus tussen schiphol en Den Haag staan. Die zouden ze bijvoorbeeld extra op Sloterdijk kunnen laten stoppen om wat reizigers van schiphol op te pikken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten