Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Wubbo »

Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen
Geplaatst op: dinsdag 30 november 2010 13:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 november 2010 13:25


De belangrijkste sporen op het Nederlandse railnetwerk moeten ook na 2015 het domein van de Nederlandse Spoorwegen blijven. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. Volgens PvdA-Kamerlid Jacques Monasch hoeft minister Schultz-Van Haegen (Infrastructuur) met haar collega's in Europa niet meer te onderhandelen over Europese aanbesteding.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Fles »

Ìk las het net ja. Goed plan. Ophouden met die quasi-hippe aanbestedingskermis. Dat is in deze branche gewoon geen goed plan. :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Chauf21 »

Wat wordt hier met het 'Nederlandse railnetwerk' bedoeld? Betreft dat alleen intercityverbindingen of zitten de stoptreinverbindingen daar ook bij?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door reisthijs »

Het gaat hier om de concessie voor het Hoofdrailnet. Met natuurlijk gewoon ook alle stoptreinen (waarom dacht je dat die er niet meer bij zouden horen?).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Suus »

Omdat je in bijvoorbeeld Duitsland ziet dat deze van elkaar gescheiden worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door reisthijs »

Alleen is het Nederlandse spoorwegnet helemaal niet te vergelijken met het Duitse. In Duitsland hebben ze het regionale verkeer gescheiden van het langeafstandsverkeer.
Dat wordt in Nederland lastig omdat we hier (voor Duitse begrippen) bijna alleen maar regionaal verkeer hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Alleen is het Nederlandse spoorwegnet helemaal niet te vergelijken met het Duitse. In Duitsland hebben ze het regionale verkeer gescheiden van het langeafstandsverkeer.
Dat wordt in Nederland lastig omdat we hier (voor Duitse begrippen) bijna alleen maar regionaal verkeer hebben.
Klopt, sterker nog, sommige Intercity's fungeren op bepaalde trajectdelen ook nog eens als stoptrein.

Verder goed plan. Ik zou geen buitenlandse vervoerder hier op het hoofdrailnet willen zien. Openbaar vervoer moet een nationale zaak in mijn ogen, geen graaimarkt voor bedrijven die alleen maar zoveel mogelijk winst willen genereren.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Ennes »

en als ze dan ook die piramide nog eens zouden omdraaien, moet je eens kijken wat een goed OV- product we neer zouden kunnen zetten!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Het gaat hier om de concessie voor het Hoofdrailnet. Met natuurlijk gewoon ook alle stoptreinen (waarom dacht je dat die er niet meer bij zouden horen?).
Ik dacht dat er ook discussie was over het al dan niet ontkoppelen van de intercity- en stoptreinverbindingen. Blijkbaar verdraai ik nu het een en ander en klopt dat dus niet :) Overigens ben ik er wel voorstander van om de stoptreinverbindingen op sommige trajecten los te koppelen van een landelijke concessie, maar dat terzijde :)
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Bart »

Slechte actie dat het wéér met een concessie moet (voor zover ik kan opmaken uit het artikel). Laat gewoon de NS rijden, en stel daarbuiten het spoor open voor andere vervoerders, ook voor binnenlands vervoer. Dan is de NS er altijd als vangnet, en kunnen we eventueel nog de voordelen van marktwerking zien.
reisthijs schreef:Alleen is het Nederlandse spoorwegnet helemaal niet te vergelijken met het Duitse. In Duitsland hebben ze het regionale verkeer gescheiden van het langeafstandsverkeer.
Dat is niet helemaal waar. In Duitsland worden op alle trajecten treinen gesubsidieerd en is het net daarbuiten vrij toegankelijk. Dat de laatste mogelijkheid bijna alleen wordt gebruikt voor langeafstandsverkeer betekent niet dat het gescheiden is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Wubbo »

Die discussie is er ook, daar heeft een paar maanden geleden nog een mooi artikel over in de OV-Magazine gestaan. Ik zie ook niet waarom je stoptreinlijnen per definitie niet aan zou kunnen besteden. Waarom kun je een stoptrein Amersfoort - Ede-Wageningen wel aanbesteden maar een stoptrein Zwolle - Groningen niet?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Freek »

In het artikel van nu.nl wordt als argument ook aangedragen dat de Db en SNCF staatsbedrijven zijn. Maar de situatie tussen NS en DB verschilt toch niet. Respectievelijk de Nederlandse en Duitse overheid hebben toch 100% van de aandelen in handen. Situatie van de SNCF ken ik niet. Maar het lijkt me een beetje een leeg argument.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Vinny »

Dat zijn vaak emoties die dan de boventoon voeren, maar ik zie het liever zakelijk: Als een Frans staatsbedrijf in Nederland ineens wel efficienter kan werken dan de concurrentie en voor 10% lagere kosten 10% meer vervoer kunnen bieden, dan zie ik geen reden waarom ze buiten de deur gehouden moeten worden omdat ze "Frans" zijn en in Frankrijk van de "overheid" zijn. Dat ze zelf de markt niet opengooien is eerder pech voor hen, dan voor ons. Het enige waar je m.i. wel heel streng op moet letten, en dat is dat er geen verborgen subsidie op zit. Dan zou de bijv. de Franse of Chinese overheid (want die laastgenoemde jongens zie ik er wel vooraan) een bedrijfje opzetten en voor een paar miljard het hele Nederlandse spoorweggebeuren opkopen. Dan verlies je je onafhankelijkheid en dat zou gevaarlijk kunnen zijn. Overigens die discussie is in relatie met Qbuzz ook wel eens gevoerd op dit forum, omdat de NS natuurlijk achter dit bedrijf staat.

Ik zeg niet dat de NS niet in aanmerking zou moeten kunnen komen voor de hoofdrailnetconcessie, maar ik vind niet dat het ze gratis in de schoot geworpen moet worden. Laat ze maar eens bewijzen de buitenlandse concurrentie de baas te zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Wubbo »

Ik vind het trouwens in dit opzicht vreemd dat het stadsvervoer koste wat het kost openbaar aanbesteed moet worden volgens onze regering, maar dat dat voor het hoofdrailnet kennelijk niet geldt. Natuurlijk is een stadsvervoerbedrijf geen NS, maar het kan geen kwaad om het NS ook niet in de schoot te gooien en inderdaad eens te kijken wat er allemaal te halen is. Een constructie als met de HSL Zuid (waarbij NS eerst mocht bieden en de regering vervolgens dat bod ging bekijken) zie ik hier wel zitten. Maar dan wel graag een beter overwogen beslissing dan iets dat alleen om geld draait.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Dat ze zelf de markt niet opengooien is eerder pech voor hen, dan voor ons.
Nou, ook pech voor ons, want dat is minder euro's voor de NL economie. Lijkt me wel zo fair als Nederlandse bedrijven ook in het buitenland mee mogen doen aan aanbestedingen.
Wubbo schreef:Ik vind het trouwens in dit opzicht vreemd dat het stadsvervoer koste wat het kost openbaar aanbesteed moet worden volgens onze regering, maar dat dat voor het hoofdrailnet kennelijk niet geldt.
De regering heeft nog geen beslissing genomen over de aanbesteding van het hoofdrailnet, het gaat hier slechts om een meerderheid van de kamer en coalitiepartner CDA is voorlopig nog niet voor een inbesteding. Het laatste woord is er dus nog niet over gezegd.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Rienstertje »

De SNCF en DB zijn net als de NS onafhankelijke bedrijven, echter zijn de aandelen in handen van de staat, en krijgt men van de desbetreffende staat dus ook steun en subsidie.
Dat NS achter bedrijven als Qbuzz en Syntus zit vind ik alleen maar rechtvaardig, aangezien de DB achter bedrijven als Arriva staat, en de SNCF achter Keolis, een bedrijf wat ook graag zijn kansen in Nederland wil uitproberen.
Het is eigenlijk gewoon een soort concurrentieslag tussen enkele semi-overheidsbedrijven in Europa, particulieren worden met groot gemak opgekocht door bedrijven gesteund door de staat, iets wat ik niet vind kunnen.
Kijk naar het Nederlandse goederenvervoer, daar is NS niet meer actief, de twee grootste spelers zijn DB Schenker/Raillion (van DB) en Captrain (van SNCF).
NS zal zijn activiteiten met bijvoorbeeld Abellio in het buitenland moeten uitbreiden wil men niet kopje onder gaan tussen de grote bedrijven (DB, SNCF).
Fijn he, zon (on)eerlijke marktwerking!
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door deadlock »

En uiteindelijk blijven alleen de RZD en de DB over als wereldwijde spoorwegmaatschappijen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Rienstertje »

Overigens een goede zaak dat de NS de concessie hoofdspoor weer krijgt, ookal zou er naar mijn mening totaal geen concessie voor een spoorlijn, laat staan het hoofdnet moeten zijn.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Vinny »

Nou, ook pech voor ons, want dat is minder euro's voor de NL economie.
Nou die paar euro naar het Franse managment, de vervoerder heeft de plicht om gewoon het Nederlandse personeel over te nemen, dus dat lijkt me in ieder geval niet een ter zake doend argument.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Bericht door Vinny »

Fijn he, zon (on)eerlijke marktwerking!
Ben het met je eens dat het allemaal nog niet even eerlijk is en niet altijd de perfecte oplossing biedt, maar het is zeker beter dan vroeger, toen je gewoon als belastingbetaler uitgezogen werd door de vakbond. Wat dat betreft is marktwerking in het OV zeker een verademing :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten