Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Geert »

Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis
Geplaatst op: woensdag 1 december 2010 12:09
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 december 2010 12:10


Door een grote systeemfout bij Connexxion kan ten onrechte geld geld worden afgeschreven bij het inchecken met een Studenten OV-chipkaart. Studenten moeten daarom vandaag indien mogelijk NIET inchecken. Studenten die wel hebben ingecheckt kunnen het geld terugvragen via een formulier op de website van Connexxion.

Studenten die op weekdagen gratis kunnen reizen kunnen op woensdag 1 december voor een onaangename verrasing komen te staan: bij een aantal bussen van Connexxion (waaronder ook Breng en Novio vallen) wordt de Studenten OV-chipkaart door een storing niet als abonnement herkent. Er wordt daarom ten onrechte geld afgeschreven. Dit kan ook weer voor problemen zorgen voor wie met de metro verder moet reizen: wanneer een negatief saldo op de chipkaart ontstaat gaan de metropoorten niet open.

Studenten worden daarom geadviseerd vandaag NIET in te checken bij de bussen van Connexxion. Indien dit niet is gelukt, kan het ten onrechte afgeschreven bedrag terug worden gevraagd via dit formulier.

Ondanks dat dit een fout van Connexxion is, moet de student zelf een postzegel op het restitutieformulier plakken. Rover gaat Connexxion dringend verzoeken ook dit bedrag te vergoeden en de restitutieprocedure voortaan gratis te maken.
Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door find_your_spot »

Hier zitten 7 klasgenoten die WOEST zijn op connexxion!

Waarvan er 3 een kaartje van 4 euro moesten komen... :N
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Geert »

Ik las dit dus pas toen ik al ingecheckt had en in de bus zat... En ja hoor, bij het uitchecken werd € 1,90 afgeschreven (dat is voor de reis die ik maakte niet eens het kortingstarief maar het volle tarief). Dikke faal van CXX en ook dikke faal dat de chauffeurs er niets van weten blijkbaar :neg: :neg:

Net dus maar het formulier ingevuld en ook de kosten van de postzegel erbij vermeld. Belachelijk dat zulke formulieren niet naar een antwoordnummer gestuurd mogen worden maar naar het postbusnummer :X
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door find_your_spot »

Misschien kan Chauf21 contact opnemen met de Connexxion CVL om te eisen dat er een bericht gaat naar ALLE connexxion bussen.
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Freek »

Vanmorgen wel een ritje gemaakt met Breng. Ben benieuwd wat het resultaat is. Heb in ieder geval niet gemerkt dat er geld werd afgeschreven. We zullen zien. Nu voor de andere 3 reisjes vandaag chauffeur nog overtuigen dat ik niet ga inchecken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Reiziger Delft »

Dit is dus een zeer groot nadeel van de OV-Chipkaart; je kan heel slecht controleren wat de in- en uitcheckkastjes met je pas doen. Op internet is het overzicht niet actueel; ook komen bijvoorbeeld Veolia gegevens bij mij vaak 1 a 2 dagen later dan NS en HTM. Je saldo klopt daar dus ook nooit, omdat je vaak alweer gereisd hebt en niet alles tegelijk verwerkt wordt. Op de NS automaten heb je dan een soort van overzicht; echter slechts 10 transacties en de haltes van andere vervoerders staan er niet bij. Bovendien heb ik geen NS-automaat naast m'n bushalte staan. Je kan dan nog bij het uitchecken kijken wat er gebeurd op het kastje; echter verdwijnt dit bliksemsnel weer en heb je vaak achter je mensen die ook graag snel willen uitchecken.

Eigenlijk zou er een soort van "random reader" voor de OV Chipkaart moeten komen, die reisgegevens van alle vervoerders (zonder gezwets dat sommige gegevens geheim zijn) en je saldo actueel kunnen laten zien.

Los hiervan; eenmaal ingecheckt kan je dat ook niet meer ongedaan maken; bij een strippenkaart kon je bij een foutje nog je strip afplakken en hergebruiken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door reisthijs »

Reiziger Delft schreef:Dit is dus een zeer groot nadeel van de OV-Chipkaart;
Dit is vooral het nadeel van mensen met "vrij reizen" te verplichten om in te checken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Reiziger Delft »

Ook, maar ik doelde hier juist op het feit wat ik dus beschrijf; je kan niet zien wat zo'n kastje met je pas doet. Gaat het verkeerd, kan je het niet meer terugdraaien. Ook als je op saldo reist en halte zit verkeerd in het kastje, berekent hij het verkeerde bedrag. Bij Veolia/Arriva kan je dan nog controleren of de halte klopt; bij Connexxion kan dat niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Misschien kan Chauf21 contact opnemen met de Connexxion CVL om te eisen dat er een bericht gaat naar ALLE connexxion bussen.
Er zijn inmiddels via diverse kanalen berichten uitgedaan naar de chauffeurs, dus volgens mij zijn de meeste chauffeurs wel bereikt. Natuurlijk kan het altijd zijn dat sommige chauffeurs de berichten niet (goed) lezen of eigenwijs zijn, maar in principe zouden er op de bus nu niet zo veel problemen meer moeten zijn.
Morgen zou het systeem weer goed moeten werken. De software eerder updaten zou betekenen dat alle bussen eerst naar de garage zouden moeten. Dat is in de normale dienstregeling niet haalbaar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:(waaronder ook Breng en Novio vallen)
Breng is een merknaam van Novio. NU.nl heeft het over het Nijmeegse bedrijf Breng.

Maar goed. Mijn zusje is vanmorgen ook met de bus geweest, maar die had er niet op gelet. Sterker nog, ze zei dat ze in Hermes 121 niet eens kon uitchecken. De chauffeur zette de motor uit voordat ze kon uitchecken en toen gingen de paaltjes uit.

Ik kan alleen geen overzicht van haar gegevens krijgen. Ze heeft geen account op ov-chipkaart.nl (net wel geprobeerd te maken, maar die accepteert het kaartnummer niet) dus moet naar een station om een uitdraai van gegevens te krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:
find_your_spot schreef:Misschien kan Chauf21 contact opnemen met de Connexxion CVL om te eisen dat er een bericht gaat naar ALLE connexxion bussen.
Er zijn inmiddels via diverse kanalen berichten uitgedaan naar de chauffeurs, dus volgens mij zijn de meeste chauffeurs wel bereikt. Natuurlijk kan het altijd zijn dat sommige chauffeurs de berichten niet (goed) lezen of eigenwijs zijn, maar in principe zouden er op de bus nu niet zo veel problemen meer moeten zijn.
Morgen zou het systeem weer goed moeten werken. De software eerder updaten zou betekenen dat alle bussen eerst naar de garage zouden moeten. Dat is in de normale dienstregeling niet haalbaar.
Wel rijkelijk laat als die fout als sinds vannacht in het systeem zit. Om 11 uur wist de chauffeur van de bus waar ik in zat nog van niks, en ik hoorde ook heel veel andere studenten die hetzelfde probleem hadden.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Bart »

Ik zag direct dat er 'GOEDE REIS' stond in plaats van 'IN OK ST1234567'. Dan is er wel wat mis.

Connexxion laat ook (opzettelijk?) de onderste regel leeg. Bij de apparaten van andere vervoerders staat er tenminste nog '4.00 saldo' of '0.00 saldo', afhankelijk van of je vrij of op saldo reist.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Justin »

Geert schreef:Wel rijkelijk laat als die fout als sinds vannacht in het systeem zit. Om 11 uur wist de chauffeur van de bus waar ik in zat nog van niks, en ik hoorde ook heel veel andere studenten die hetzelfde probleem hadden.
Inderdaad... oud-scholiere van me nam om 16:45 de bus en ook die chauf wist van niks...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door webguy »

Zag genoeg mensen in Nijmeegse bus 10 in en uitchecken... Werd ook niks over gezegd...
M'n vriendin was in Leiden met de bus gegaan en moest ook betalen. Als Connexxion nou eens aardig was en voor iedereen gewoon saldo terug zette als er vandaag is betaald...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Raymond »

Of zet gewoon de chipkaartlezers uit. Er waren toevallig vandaag wel meer chipkaartlezers in storing dan anders, maar dan nog. Verder is het vervelende ook nog dat op dit moment het Connexxion gewoon geld oplevert, want genoeg mensen die de moeite niet nemen om de kosten terug te krijgen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Daantje »

Ik heb al van mensen gehoord dat je oa bij het loketje op het stadsbusstation in Utrecht gelijk het saldo op je chipkaart terug gestort kreeg. Wellicht een tip om eerst langs een loketje te gaan voor mensen die hun declaratie nog niet opgestuurd hebben.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Raymond »

Je hoeft niet te declareren! Ik zie net staan op de Hermessite en Connexxionsite dat alle bedragen die ten onrechte zijn afgeschreven door hun weer bijgeschreven worden. Enige wat je tegen die tijd moet doen is het bedrag ophalen bij een ophaalautomaat (dat zal wel vooral een faal van de OV-chipkaart als product zijn, niet zozeer van Connexxion).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Wel rijkelijk laat als die fout als sinds vannacht in het systeem zit. Om 11 uur wist de chauffeur van de bus waar ik in zat nog van niks, en ik hoorde ook heel veel andere studenten die hetzelfde probleem hadden.
Het tijdstip waarop ik mijn post heb geplaatst zegt helemaal niets over het tijdstip waarop een vergelijkbaar bericht naar de rijdende chauffeurs is gestuurd, dat wil ik graag even duidelijk hebben :)
Hoogstwaarschijnlijk is dit balletje pas gaan rollen toen er en masse studenten zijn gaan klagen bij chauffeurs, de klantenservice etc. Voordat dan duidelijk is waar het probleem zit en er nadere berichtgeving uit kan worden gedaan, ben je al snel een paar uur verder. Toen ik mijn post van 14.30 uur plaatste, stond het bv. ook al op de (reguliere) website van Connexxion. Ik zal niet ontkennen dat het erg vervelend is, maar volgens mij is het ook een illusie om te denken dat zoiets al direct na aanvang van de dienst bekend kan zijn. Het zal minstens de ochtendspits overstijgen. Die paar uurtjes die het dan eerder of later bekend wordt, zal het verschil niet maken.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door marvinkok »

Ik begon om 1400 met mn dienst en pakte een bus van de garage waar op infoxx al de melding stond dat er iets niet klopte met de SOVC, en dat ICT op de hoogte was en er niet meer gemeld hoefde te worden. Rond 1415 kwam er de melding dat studendten niet moesten inchecken, maar wel op zicht moesten reizen. Teveel afgeboekt saldo kon worden teruggevraagd via connexxion.nl.
Heb daarom bijna de hele dienst de kaartlezers maar uitgezet, om per ongeluk in checken te voorkomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door webguy »

Iedereen krijgt hiervan z'n geld terug... Maar dat is lastiger dan je denkt! Mn vriendin had nog geld tegoed, en wilde dat wel even ophalen. In de NS kaartautomaten kan het niet, die doen alleen NS producten (wie dat bedenkt :( ). Dus moet je op zoek naar zo'n gele oplaadpaal, die ik nu niet zo gek vaak zie opduiken. In de bus zou ook moeten kunnen...
Probleem? Nou, je mag niet ingecheckt zijn als je de "bestelling ophaalt", omdat je dan het "kortingsproduct" gebruikt, waardoor de eerste stap faalt en de vier daarop volgende stappen ook falen omdat de eerste dat deed (Overigens is dat laatste wel goed uitgedacht, wel het eerste in het hele OVC gebeuren).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door Geert »

Huh, apart? Heb mijn tegoed ook opgehaald terwijl ik ingecheckt in de bus stond. Volgens mij reisde ik toen wel gratis, maar zit daar verschil tussen dan voor het systeem? Er hoeft toch alleen wat saldo bijgezet te worden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Systeemfout bij Connexxion: studenten reizen niet gratis

Bericht door webguy »

Mn vriendin checkte inderdaad in met haar WeekOV, en betaalt dus op dat moment. Het was niet mogelijk de producten op te halen ('t waren er trouwens 5, snap niet helemaal waarom), omdat het "product in gebruik" was.
Je zou zeggen dat saldo kan worden bijgeschreven, maar misschien gebeurt er meer ivm de 5 acties, zoals een teller veranderen of een log van die actie nog eventueel verwijderen ofzo. Als dat soort dingen ook worden gedaan snap ik dat het misschien niet handig is.
Ik gok dat het studentenproduct zo is geïmplementeerd dat 'ie geen eens over de prijs na gaat denken en het dus wel mogelijk is als je gratis reist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten