OVer je reiservaringen in november 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Ik vind het erg kort door de bocht om daarvan alleen het treinpersoneel de schuld te geven en je betrekt dit kennelijk alleen op jouw dagelijkse ervaringen op Ut. Je moet dit breder zien. Ik stop zelf altijd netjes op de voorgeschreven plaats, bij het cijferbord dat overeenkomt met de lengte van mijn trein.
Tja en daar gaat het dus ook fout bij sommige van je collega's... het cijferbord 6 staat naar ik mag aannemen niet bij het meest oostelijke puntje van 't perron in Ut :P (Kan me vergissen, maar volgens mij heeft perron 9 die dingen überhaupt niet)
Zelfs bij treinen die dagelijks dezelfde lengte hebben, zie je steeds weer reizigers die denken dat elke trein standaard uit 18 bakken of meer bestaat en vervolgens verontwaardigd stampvoetend en booskijkend terug komen lopen.
Betrek het nu inderdaad op de ervaringen te Ut, da's overigens ook het enige station waar ik dergelijke negatieve ervaringen heb en dan vooral met de treinen die er kopmaken: het is niet meer dan logisch dat een trein die met vertrekspoor 9 of 12 op de vertrekstaten staat en daarnaast op allevier de CTA's (zowel 9a als 9b danwel 12a en 12b dus) ergens in 't midden stopt. In ieder geval niet compleet op de B-fase (het komt echt voor, ik herinner gevallen waarin Tuffy er automatisch een spoorwijziging door ging omroepen :wink: )
Zelfs met zo'n beetje de meest gebruikelijke samenstelling van de trein die ik het vaakst heb (9 bakken) heeft de voorste bak zich in het afgelopen jaar zo'n beetje op elke plek tussen de Noorder- en middentunnel gestaan. Gek he dat de reizigers dan steeds meer op een kluitje in het midden staan danwel stampvoetend achter de trein aan komen om jouw woorden te gebruiken). Is de trein een keer korter dan gebruikelijk dan wordt dit effect nog wat versterkt.
terwijl ze er toch wel van uit kunnen gaan dat een mcn wel weet waar zijn trein gaat stoppen...
Zelfs die gaan er geregeld de mist mee in en mogen dan met de meute de trein achterna... heb weleens een hierboven beschreven situatie meegemaakt terwijl ik naast het treinpersoneel stond te wachten.
Ik kan me meer vinden in de suggesties die Iljitsch aandraagt: Een dynamisch systeem dat de treinlengte weergeeft. (Dat zou met de nieuwe CTA's en Infoplus toch mogelijk moeten zijn?)
En als er dan ook nog 'n beetje consequent gestopt wordt... opvallend genoeg gaat het bijvoorbeeld in Amersfoort wel gewoon vrijwel altijd goed met de stopplaats. Daar heeft de spreiding van de reizigers zich daar ook op aangepast, het werkt dus wel!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Dexter schreef:Ik vind het erg kort door de bocht om daarvan alleen het treinpersoneel de schuld te geven en je betrekt dit kennelijk alleen op jouw dagelijkse ervaringen op Ut. Je moet dit breder zien. Ik stop zelf altijd netjes op de voorgeschreven plaats, bij het cijferbord dat overeenkomt met de lengte van mijn trein.
Tja en daar gaat het dus ook fout bij sommige van je collega's... het cijferbord 6 staat naar ik mag aannemen niet bij het meest oostelijke puntje van 't perron in Ut :P (Kan me vergissen, maar volgens mij heeft perron 9 die dingen überhaupt niet)
Als er geen bord staat kun je ook niet verwachten dat de machinist hem netjes in het midden zet, dan moet er dus door de spoorbeheerder een bord worden neergezet. Lekker makkelijk om het treinpersoneel maar meteen aan te vallen terwijl op diverse perrons in Utrecht helemaal geen (of verkeerd geplaatste) stopborden staan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Wubbo »

Sowieso is het in Utrecht met de spitsverdubbelNoordOosten een soort roulette of er gecombineerd wordt. De Haagse delen zouden er minder last van moeten hebben: als je met een Haags deel (normaal het tweede deel) aan komt zetten en je hoeft niet te combineren weet je zeker waar je hem neer moet zetten.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Als er geen bord staat kun je ook niet verwachten dat de machinist hem netjes in het midden zet, dan moet er dus door de spoorbeheerder een bord worden neergezet. Lekker makkelijk om het treinpersoneel maar meteen aan te vallen terwijl op diverse perrons in Utrecht helemaal geen (of verkeerd geplaatste) stopborden staan.
Wubbo schreef:Sowieso is het in Utrecht met de spitsverdubbelNoordOosten een soort roulette of er gecombineerd wordt. De Haagse delen zouden er minder last van moeten hebben: als je met een Haags deel (normaal het tweede deel) aan komt zetten en je hoeft niet te combineren weet je zeker waar je hem neer moet zetten.
Wubbo en Geert waren me net voor en brengen precies onder woorden wat ik wilde gaan zeggen. (Thnx daarvoor!) :wink: Dus ik heb ze maar gequote en mijn oorspronkelijk reactie hieronder laten staan.

De situatie in Ut is dan ook wel erg beroerd. Bij veel mcn'en is er onduidelijkheid of er nog tegen de trein aan gecombineerd wordt of niet (vooral bij de spitstoevoegers) dus wordt er 'voor de zekerheid' verder doorgereden. Verder zijn de cijferborden niet overal aanwezig en erg onduidelijk. Voor treinen die 'recht' binnenkomen staan ze er of niet of op een totaal andere plek dan waar je ze zou verwachten.

In Amf speelt dat allemaal niet. De cijferborden zijn daar consequent aanwezig en staan op de goede plekken, dus stoppen de treinen daar veel nauwkeuriger. Dan weet je waar je aan toe bent, zowel als personeel als reizigers.
Laatst gewijzigd door Dexter op wo 01 dec 2010, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

@Geert: Een machinist weet naar ik aanneem wel uit ervaring hoe ver 'ie minstens door moet rijden om de volledige trein langs het perron te krijgen, daarnaast sta je zowiezo te ver als je bij 't uiterste puntje staat (wat de meest voorkomende variant is als 'ie niet ergens in 't midden staat)
Wubbo schreef:Sowieso is het in Utrecht met de spitsverdubbelNoordOosten een soort roulette of er gecombineerd wordt
Het speelde ook al voor de huidige aanpassingen toen 12 voor je treinnummer nog automatisch "niet combineren" betekende.
Haagse delen willen ook weleens ver doorrijden, maar over het algemeen nooit naar het puntje perron nee. Daarbij lijkt meer onafhankelijk van de lengte op een bepaalde plek gestopt te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:.. opvallend genoeg gaat het bijvoorbeeld in Amersfoort wel gewoon vrijwel altijd goed met de stopplaats. Daar heeft de spreiding van de reizigers zich daar ook op aangepast, het werkt dus wel!
Ik zie op Amf toch vaak genoeg hele andere taferelen, waarbij er hele kuddes op een kluitje staan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Welke richting? Naar Ut is over het algemeen de drukte mooi over de treinlengte verspreid. (Warmtezuil staat tactisch, dat ding lokt in deze koude tijden de reizigers verder naar voren 't perron op :P )

Met de spitsverdubbelaars / dal-2800'en is er inderdaad wel een grote concentratie rond één deur, 4a wordt over het algemeen erg ver weg gevonden. (In de avond komt 't ook nog eens voor dat er drie stellen zijn binnengekomen en alleen de voorste keert op de tegentrein, dan vindt ik 't ook niet gek dat er een mindere spreiding is: da's zowat een halve marathon vanaf de hal)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Geert »

Daniel schreef:@Geert: Een machinist weet naar ik aanneem wel uit ervaring hoe ver 'ie minstens door moet rijden om de volledige trein langs het perron te krijgen, daarnaast sta je zowiezo te ver als je bij 't uiterste puntje staat (wat de meest voorkomende variant is als 'ie niet ergens in 't midden staat)
Maar een machinist weet niet waar-ie dan wel moet staan, omdat er geen bordje staat. Een beetje freewheelen langs het perron is ook niet echt een optie en ook tegen de voorschriften in. Het probleem ligt wat dat betreft echt aan het ontbreken van bordjes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Nou, dan maar 't vertrekspoor wijzigen... of NS moet weereens aan de blauwe lampen gaan, die zijn 'n tijdje gebruikt op 12 en dat werkte best goed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Dexter »

NS gaat niet over die blauwe lampen, die worden bediend door Prorail. Overigens zijn ze grotendeels in de ban gedaan en vervangen door de dubbele cijferborden voor krom/recht binnenkomen. Alleen op Asd worden ze nog weleens gebruikt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Ardan »

Na even 30 nieuwe berichten doorgelezen te hebben, even mijn ervaringen delen, die over het algemeen goed werken.

1. Terwijl de trein in het zicht komt al beginnen met tellen hoe lang de trein (ongeveer) is en alvast naar de gewenste plek lopen.

2. Nooit bij perrontoegangen blijven staan. Diverse ervaringen.
Deventer: iedereen blijft bij de trap staan. Moet ik me eerst door honderden mensen wurmen. Afhankelijk van mijn bestemming kies ik mijn plek, westkant of oostkant.
Zwolle = westkant voorin de trein, ook om in Zwolle goed aan te komen. De achterkant van de trein stopt echt een gigantisch eind van de trap in Zwolle. Als ik voldoende tijd heb geen probleem, maar als ik naar mijn vriend ga wil ik wel de bus kunnen halen.
Zutphen = westkant, achterin de trein. Kom ik in Zutphen goed uit bij de trap, en relatief rustig aangezien de trein niet heel ver doorrijdt.
Arnhem en Nijmegen = oostkant, voorin de trein. In Zutphen en Arnhem kom ik niet bij de hoofdingang uit, dus rustig. En aangezien ik in Arnhem toch meestal overstap in plaats van uitstap, maakt het me niet uit dat ik bij de Sonsbeekzijde de trein verlaat. In Nijmegen kom ik wel het gunstigste uit.
Verder dan Nijmegen = westkant, achterin, gezien de drukte in Nijmegen, iedereen stapt vóór in. En die drukte is groter dan in Zutphen of Arnhem, mwaar het nog wel enigszins gespreid gaat.
Apeldoorn, Amersfoort en verder = westkant, voorin. Meestal wordt er nog een stukje trein voorop geplaatst. Daar zitten alleen mensen uit Deventer in. Rust dus! Heb vaak een bak voor mezelf. En ook in Amersfoort stapt er meestal geen hond in, aangezien de hoofdingang achteraan zit. Bij de Berlijntrein ga ik echter juist áchterin zitten, aangezien dat bij die trein juist wél het rustigst is.
Den Haag Centraal: Zo ver mogelijk naar voren!
Amersfoort: Kant van Bokkeduinen!
Zutphen > Winterswijk: aan de Winterswijkse kant. In Zutphen stapt iedereen in de achterste deur in. Dat is de deur die het dichtst bij de ingang zit, én de deur waarbij je op alle stations, behálve Winterswijk C, bij de uitgang uitkomt. Geen hond die eraan denkt even een stukje door te lopen en bij de tweede deur in te stappen! Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom?
Conclusie: vooruit denken. Kijk niet alleen naar een gunstige positie op je vertrekstation, maar ook naar die op de tussenstations. En bedenk of het op het eindstation voor je trein echt noodzakelijk is om dicht bij een trap uit te komen, ivm een overstap of zo.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Geert »

Dexter schreef:NS gaat niet over die blauwe lampen, die worden bediend door Prorail. Overigens zijn ze grotendeels in de ban gedaan en vervangen door de dubbele cijferborden voor krom/recht binnenkomen. Alleen op Asd worden ze nog weleens gebruikt.
Denk dat Daniel doelt op de verplaatsbare blauwe lampen die door de PLP worden bediend. Maar ja, dan is het volgens mij veel goedkoper en makkelijker om een bordje op te hangen dan om elk half uur een PLP naar het perron te sturen voor zo'n lamp...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:1. Terwijl de trein in het zicht komt al beginnen met tellen hoe lang de trein (ongeveer) is en alvast naar de gewenste plek lopen.
Die klinkt bekend, is wel lastig trouwens nu in 't donker...
Geert schreef:Denk dat Daniel doelt op de verplaatsbare blauwe lampen die door de PLP worden bediend. Maar ja, dan is het volgens mij veel goedkoper en makkelijker om een bordje op te hangen dan om elk half uur een PLP naar het perron te sturen voor zo'n lamp...
Check :wink: Je hoeft trouwens de PLP niet elk halfuur naar 't perron te sturen: 't zijn toch vooral treinen tussen de 6 en 10 bakken in de spits en als de lamp goed staat voor 10 bakken komen 6 bakken ook heel aardig midden langs 't perron uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Michael »

Geert schreef:
Daniel schreef:@Geert: Een machinist weet naar ik aanneem wel uit ervaring hoe ver 'ie minstens door moet rijden om de volledige trein langs het perron te krijgen, daarnaast sta je zowiezo te ver als je bij 't uiterste puntje staat (wat de meest voorkomende variant is als 'ie niet ergens in 't midden staat)
Maar een machinist weet niet waar-ie dan wel moet staan, omdat er geen bordje staat. Een beetjefreewheelenlangs het perron is ook niet echt een optie en ook tegen de voorschriften in. Het probleem ligt wat dat betreft echt aan het ontbreken van bordjes.
Wat is freewheelen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Check :wink: Je hoeft trouwens de PLP niet elk halfuur naar 't perron te sturen: 't zijn toch vooral treinen tussen de 6 en 10 bakken in de spits en als de lamp goed staat voor 10 bakken komen 6 bakken ook heel aardig midden langs 't perron uit.
Je moet die man wel elk half uur sturen: die blauwe lamp moet weg als de 17400/9800 op dat perron staan (het andere kwartier) anders staan er treinen door de wissels en met maar de helft van de bakken langs het perron enzo. Je kan zeggen dat een mcn zijn trein niet zo neer moet zetten, maar dat lijkt me geen optie want dat is niet de betekenis van die blauwe lamp. Je moet daar geen uitzonderingen voor verzinnen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Je hoeft trouwens de PLP niet elk halfuur naar 't perron te sturen: 't zijn toch vooral treinen tussen de 6 en 10 bakken in de spits en als de lamp goed staat voor 10 bakken komen 6 bakken ook heel aardig midden langs 't perron uit.
Hiermee verplaats je het probleem dus van verkeerd geplaatste/afwezige cijferborden naar verkeerd geplaatste blauwe lampen en weerspreek je dus je eigen verhaal dat binnenkomende treinen op de juiste plek moeten stoppen. :wink:

En zoals Wubbo zegt: Die sporen worden niet exclusief voor de Noord-Oost-IC's gebruikt maar ook voor andere series.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Mag je mij vertellen welke series er verder nog op spoor 9 staan... zover mij bekend alleen de spits-NoordOost-verdubbelaars en de s2800 :wink:
Spoor 12 heb je inderdaad wel meer andere series maar daar speelt 't probleem veel minder zoals ik al had geschreven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Wubbo »

We hadden al eerder geconcludeerd dat op spoor 9 de treinlengtes heel wisselend zijn, afhankelijk van al dan niet combineren. Als je wil combineren moet je met het eerst binnenkomende deel doorrijden naar 9c, dan sta je met een 2800 van 2 stellen echt niet meer handig als je helemaal daarheen moet. Je moet dus blijven lopen met je blauwe lamp.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Ennes »

Een andere optie zou ook nog zijn als de Mcn van een noord-oost trein vanuit Rtd voor het binnenkomen te Ut te horen zou krijgen of/hoeveel er bijgeplaatst wordt vanuit Gvc. Dan ben je ook al een heel stuk geholpen, en kan hij hem zo neerzetten dat hij na combineren goed opgesteld staat.

Maar goed, het probleem van met zijn allen door 1 deur beperkt zich niet tot treinen die gecombineerd rijden. Ook op treinen die in een relatief vaste samenstelling rijden zie je het probleem. neem de 2200 op Dt, ri Rtd iedereen achterin, Ri Asd op Sdm, Dt iedereen voorin, terwijl je er bij die treinen toch redelijk vanuit kan gaan dat je minimaal met 4 bakken rijdt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Geert »

Volgens mij valt Schiedam nog wel mee voor de s2200, maar ik stap daar niet zo vaak op de trein en als ik het al doe vooral in de middagspits/'s avonds. Meestal staan de reizigers dan wel aardig verdeeld over het perron. Delft is volgens mij veel erger...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door Daniel »

Heb 'n tijd op dat traject gereisd in de spits en inderdaad: Delft is veruit 't ergst.

Trouwens op Den Haag HS kunnen ze er ook wat van, daar staat 99,999% van de instappers onder de kap. Zeker richting Rotterdam kunnen treinen daar een aanzienlijk eind buiten staan, tot een compleet treinstel aan toe.
Wat daar trouwens ook wel een rol speelt (en dat hebben wel meer stations, Bergen op Zoom heeft 't bv. juist achteraan 't perron) is dat er buiten de overkapping direct geenenkele voorziening meer op het perron aanwezig is. Geenenkel bankje, geen tot zeer weinig beschutte plekken (in de vorm van een abri bijvoorbeeld) en zelfs niet iets simpels als een afvalbak.

Was een tijd lang (althans, toen ik in Den Haag werkte) een goede gewoonte van me om helemaal voorin de s1900 in te stappen. Gegarandeerd tot Rotterdam een privé-coupé in toen nog het ICK, maar bij slecht weer was 't niet altijd een pretje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Bericht door iljitsch »

Ik vind niet dat je kan eisen dat de reizigers keurig in rotten van twee langs de hele lengte van de arriverende trein staan opgesteld.

Den Haag HS is juist wel vrij goed, in de richting Rotterdam in elk geval, omdat de perrons ruim zijn en banken over de hele lengte van het middengebouw. Richting Leiden is problematischer omdat het perron zo smal is en veel mensen voor de roltrap blijven hangen. Maar er komen ook veel mensen via de fietstunnel het perron op dus het is nooit zo erg als bij een station met maar één toegang tot het perron.

Ik vraag me af in hoeverre de spreiding inderdaad te maken heeft met waar er bankjes staan.

Bij de Madridse metro hebben ze op sommige plaatsen inderdaad van die gekleurde LEDs langs het perron, groen voor waar-ie stopt, rood elders. Erg handig. Behalve als door werkzaamheden de metro een flink eind verderop stopt en de LEDs van niks weten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten