In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
AMSTERDAM - Treinreizigers op het traject Amsterdam-Utrecht-Einhoven hoeven in 2010 niet meer in het spoorboekje te kijken. Treinen rijden dan zonder vaste vertrektijden.
Via een dynamisch reisinformatiesysteem op de desbetreffende perrons kan de reiziger zien van welk perron een trein vertrekt, zo meldt de Volkskrant vrijdag.
"In feite ontstaat een soort metro-achtig systeem, waarbij de reiziger nooit langer dan tien minuten op een volgende trein hoeft te wachten", zo zegt Bert de Klerk van ProRail in de krant.
Vanaf 2012 zijn volgens De Klerk ook andere drukke Randstadtrajecten aan de beurt voor spoorboekloos rijden.
Trajecten die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen zijn Amsterdam-Haarlem-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Bron: Nu.nl
AMSTERDAM - Treinreizigers op het traject Amsterdam-Utrecht-Einhoven hoeven in 2010 niet meer in het spoorboekje te kijken. Treinen rijden dan zonder vaste vertrektijden.
Via een dynamisch reisinformatiesysteem op de desbetreffende perrons kan de reiziger zien van welk perron een trein vertrekt, zo meldt de Volkskrant vrijdag.
"In feite ontstaat een soort metro-achtig systeem, waarbij de reiziger nooit langer dan tien minuten op een volgende trein hoeft te wachten", zo zegt Bert de Klerk van ProRail in de krant.
Vanaf 2012 zijn volgens De Klerk ook andere drukke Randstadtrajecten aan de beurt voor spoorboekloos rijden.
Trajecten die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen zijn Amsterdam-Haarlem-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Bron: Nu.nl
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Vanaf 2010 met de trein zonder vaste vertrektijden
Utrecht - Treinen op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden vanaf 2010 zonder vaste vertrektijden. Volgens Bert Klerk, bestuursvoorzitter van spoorbeheerder ProRail, wordt dit ‘spoorboekloos rijden’ vanaf 2012 ook op andere drukke Randstadtrajecten gefaseerd ingevoerd.
Het aantal treinen op de trajecten waar het spoorboekje wordt losgelaten, wordt flink opgevoerd. Via een ‘dynamisch reisinformatiesysteem’ op de perrons kan de reiziger zien van welk perron hij vertrekt.
Klerk: ‘In feite ontstaat een soort metro-achtig systeem, waarbij de reiziger nooit langer dan tien minuten op een volgende sneltrein of intercity hoeft te wachten, en vaak nog korter.’
Naast de vertrektijden verliezen treinen ook hun vaste vertrek- en aankomstperrons. ‘Hierdoor kunnen we veel meer treinen laten rijden op het drukbezette Nederlandse spoornetwerk’, aldus de bestuursvoorzitter van ProRail.
De NS zegt ‘buitengewoon verheugd’ te zijn met het nieuws van ProRail. ‘Wij zijn voorstander van spoorboekloos rijden. Maar hoeveel treinen we per uur gaan rijden, hangt af van de marktvraag. Amsterdam-Eindhoven is een ‘dikke lijn’, waar frequentieverhoging zeker mogelijk is’, zegt een woordvoerder van de NS.
Andere trajecten die volgens ProRail aangewezen zijn om spoorboekloos te worden, zijn Amsterdam-Haarlem-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Bron: De Volkskrant
Utrecht - Treinen op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden vanaf 2010 zonder vaste vertrektijden. Volgens Bert Klerk, bestuursvoorzitter van spoorbeheerder ProRail, wordt dit ‘spoorboekloos rijden’ vanaf 2012 ook op andere drukke Randstadtrajecten gefaseerd ingevoerd.
Het aantal treinen op de trajecten waar het spoorboekje wordt losgelaten, wordt flink opgevoerd. Via een ‘dynamisch reisinformatiesysteem’ op de perrons kan de reiziger zien van welk perron hij vertrekt.
Klerk: ‘In feite ontstaat een soort metro-achtig systeem, waarbij de reiziger nooit langer dan tien minuten op een volgende sneltrein of intercity hoeft te wachten, en vaak nog korter.’
Naast de vertrektijden verliezen treinen ook hun vaste vertrek- en aankomstperrons. ‘Hierdoor kunnen we veel meer treinen laten rijden op het drukbezette Nederlandse spoornetwerk’, aldus de bestuursvoorzitter van ProRail.
De NS zegt ‘buitengewoon verheugd’ te zijn met het nieuws van ProRail. ‘Wij zijn voorstander van spoorboekloos rijden. Maar hoeveel treinen we per uur gaan rijden, hangt af van de marktvraag. Amsterdam-Eindhoven is een ‘dikke lijn’, waar frequentieverhoging zeker mogelijk is’, zegt een woordvoerder van de NS.
Andere trajecten die volgens ProRail aangewezen zijn om spoorboekloos te worden, zijn Amsterdam-Haarlem-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Bron: De Volkskrant
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Altijd handig voor je aansluitingen natuurlijk, rijden zonder vaste vertrektijden Want ja, hoe plan je nu een reis van deur tot deur als je niet weet wanneer je trein vertrekt en aankomt. Plus dat je altijd moet gaan kijken waar en wanneer je trein vertrekt, dus snel vanaf de bus naar je trein sprinten is er niet meer bij: je weet immers niet dat de trein elk moment kan vertrekken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Slecht plan, lijkt me...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Het lijkt me gewoon reclametaal. Een dienstregeling zul je toch moeten maken om eerste en laatste treinen te kunnen publiceren, om materieel en personeel in te zetten en - zoals gezegd - voor het bieden van aansluitingen en het plannen van een reis. Bovendien zullen er laat op de avond en op een dag als zondag vast geen 12 treinen per uur meer rijden en dan is de gemiddelde wachttijd toch wel ietsje langer ;-)
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Als het zo ver komt, gaan wij als spoorweghobbyisten een actiecommité vormen tegen het afschaffen van het Spoorboekje
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Er wordt ook wel eens het voorbeeld aangehaald van lijn 11 en 12 in Utrecht, maar ook die rijden in de praktijk gewoon op een dienstregeling.
Het is gewoon een marketingtruc, anders wordt het zo lastig plannen voor zowel de NS als voor de passagiers, zeker met aansluitingen Neemt niet weg dat elke tien minuten een trein een fantastische frequentie is.
Ow, maar ze zeggen alleen Amsterdam Dat zal het wel niet allemaal van Centraal komen vermoed ik
Het is gewoon een marketingtruc, anders wordt het zo lastig plannen voor zowel de NS als voor de passagiers, zeker met aansluitingen Neemt niet weg dat elke tien minuten een trein een fantastische frequentie is.
Ow, maar ze zeggen alleen Amsterdam Dat zal het wel niet allemaal van Centraal komen vermoed ik
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Alle treinseries die nu 2 keer per uur rijden gaan 3 keer per uur rijden; dus zo spectaculair is het nou ook weer niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
er rijd vast elke tien minuten wel een trein over een van de genoemde trajecten
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Wat een quatsch dat 'spoorboekloos' rijden, je hebt toch ook materieel, personeel, een omloop en het hele circus nodig.
Het is een spectrum.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Idd, en iedere 10 minuten een trein naar Emn of Kpn ofzo zie ik nou ook niet direct gebeuren...
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Maar dat ziet ProRail ook niet. ;)
Het is een spectrum.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Volgens mij is het enige dat verandert is dat treinen in series die vaker rijden dan 4 keer per uur, het vertrekmoment van -1 of -2 voortaan wordt getolereert...(maar dat moet ik nog wel navragen; de precieze implementatie ken ik ook niet)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Rover: spoorboekje door storingen al verleden tijd
Reizigersvereniging Rover is sceptisch over de suggestie van spoorbeheerder ProRail dat over enkele jaren zonder spoorboekje gereisd kan worden. ProRail zou hiermee de aandacht willen afleiden van de problemen op het spoor.
Bovendien is het spoorboekloos reizen door 'de lawine aan grote sein- en wisselstoringen' al aan de orde van de dag, sneert Rover.
ProRail maakte donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Utrecht bekend dat het streven is dat reizigers uiterlijk in 2012 naar het station kunnen gaan zonder in het spoorboekje te hoeven kijken. Treinen moeten dan met een regelmaat gaan die vergelijkbaar is met die op het metrostation. Op trajecten als Amsterdam-Eindhoven zou het systeem al eerder ingevoerd kunnen worden.
Bron: Novum via htmfoto.net
Reizigersvereniging Rover is sceptisch over de suggestie van spoorbeheerder ProRail dat over enkele jaren zonder spoorboekje gereisd kan worden. ProRail zou hiermee de aandacht willen afleiden van de problemen op het spoor.
Bovendien is het spoorboekloos reizen door 'de lawine aan grote sein- en wisselstoringen' al aan de orde van de dag, sneert Rover.
ProRail maakte donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Utrecht bekend dat het streven is dat reizigers uiterlijk in 2012 naar het station kunnen gaan zonder in het spoorboekje te hoeven kijken. Treinen moeten dan met een regelmaat gaan die vergelijkbaar is met die op het metrostation. Op trajecten als Amsterdam-Eindhoven zou het systeem al eerder ingevoerd kunnen worden.
Bron: Novum via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Dat hoop ik toch niet :? Een van de voordelen van de trein is toch wel dat ik me geen zorgen hoef te maken of-ie niet te vroeg rijdt...Vinny schreef:Volgens mij is het enige dat verandert is dat treinen in series die vaker rijden dan 4 keer per uur, het vertrekmoment van -1 of -2 voortaan wordt getolereert...
Maar ik zie ook niet gebeuren dat het spoorboekje echt wordt afgeschaft. Mogelijke voorbeelden - metro in Londen, Rotterdam of Amster; lijn 11/12 in Utrecht; S-bahn in Berlijn - ze rijden altijd met een dienstregeling, zij het misschien wat minder duidelijk gecommuniceerd.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Ik mag hopen dat er wordt gedoeld op het feit dat men nooit langer dan enkele minuten hoeft te wachten op een trein en daardoor geen vertrektijden hoeft _op te zoeken_. De dienstregeling zal altijd blijven bestaan, ookal is het maar voor administratieve en operationele doeleinden.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Haha komen er dan speciale "geld terug bij vertraging" formulieren, waar niet de vertrektijd maar de wachttijd op ingevuld moet worden
Of worden de formulieren volledig afgeschaft voor dat traject, want de trein heeft immers geen vertrektijd, dus hoe kan die nou vertraging hebben ;)
Of worden de formulieren volledig afgeschaft voor dat traject, want de trein heeft immers geen vertrektijd, dus hoe kan die nou vertraging hebben ;)
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Makkelijk voor ns om de punctualiteit te halen: "nee hoor er was geen vertraging, er was immers ook geen dienstregeling..."
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Ik heb even geïnformeerd naar de implicaties van het plan. Op dit moment is het vooral een kreet om mensen enthousiast te krijgen; maar toch zijn er al contouren zichtbaar van wat het uiteindelijk moet worden:
* Treinen vertrekken niet meer van vaste sporen, maar vanaf het eerste beschikbare spoor langs een perron. Het perron zal wel vaststaan.
* Treinpaden worden flexibeler en zullen niet meer tot op de seconde worden vastgelegd. Dit vereist (volgens mij) nadere uitwerking.
* Treinen wachten niet meer op de officiele vertrektijd, maar vertrekken zodra iedereen is ingestapt
* De prioriteit van de VL zal anders komen te liggen: het principe 'first come, first serve' zal worden gehanteerd; dus dat betekend dat treinen zo min mogelijk op elkaar hoeven te wachten. Op tweesporige baanvakken betekent dit wel vaker dat een IC achter een stoptrein aan komt te zitten. (overigens levert dat ten hoogste 10 minuten vertraging op: men komt in het treinpad van de volgende IC)
* De frequentie gaat omhoog naar (minmaal) 6 treinen per uur per richting.
* Treinen vertrekken niet meer van vaste sporen, maar vanaf het eerste beschikbare spoor langs een perron. Het perron zal wel vaststaan.
* Treinpaden worden flexibeler en zullen niet meer tot op de seconde worden vastgelegd. Dit vereist (volgens mij) nadere uitwerking.
* Treinen wachten niet meer op de officiele vertrektijd, maar vertrekken zodra iedereen is ingestapt
* De prioriteit van de VL zal anders komen te liggen: het principe 'first come, first serve' zal worden gehanteerd; dus dat betekend dat treinen zo min mogelijk op elkaar hoeven te wachten. Op tweesporige baanvakken betekent dit wel vaker dat een IC achter een stoptrein aan komt te zitten. (overigens levert dat ten hoogste 10 minuten vertraging op: men komt in het treinpad van de volgende IC)
* De frequentie gaat omhoog naar (minmaal) 6 treinen per uur per richting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Ugg, zoals ik dat zo hoor voorspel ik al zo'n mislukking als DVM op Schiphol... Dat zou ook rijwegen en perrons moeten kiezen maar kan dat niet al te best in de realiteit.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Het DVM op Shl is er (in de praktijk) niet op gericht om het eerste vrije spoor te benutten, maar om zoveel mogelijk het geplande vertrekspoor vast te houden. Alleen in heel uitzonderlijke situaties kan er worden afgeweken.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Als ik Vinny's bericht lees vind ik het maar niets. Voorbeeldje: Ik reis nu vaak van Den Haag naar Velp. Vanaf december moet ik daarvoor overstappen in Utrecht. Vanaf Utrecht neem ik het liefst de IC die aansluit op de stoptrein naar Velp in Arnhem. Met 6x per uur tussen Utrecht en Arnhem wordt het dus een grote gok welke IC ik uit Den Haag moet nemen, om in Utrecht de IC te halen die op de stoptrein naar Velp aansluit. De IC vanuit Utrecht naar Arnhem gaat immers niet meer op mijn trein uit Den Haag wachten, omdat er toch wel na 10 minuten weer eentje komt. Dat is leuk voor reizigers naar Arnhem, maar ik heb dan een +30.
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Je hebt dan dus geen +30; je hebt een planmatig 30 minuten langere rijtijd en soms kom je een half uur eerder aan ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
Hoe dan op de haltes langs de vrije baan. Gaat in Culemborg de trein naar Utrecht ineens van spoor 2 in plaats van spoor 1 vertrekken?
Dit hele patroon gaat uitsluitend op voor de grotere stations
Dit hele patroon gaat uitsluitend op voor de grotere stations
Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden
^^ Het plan verdient nadere uitwerking ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 178 gasten