‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door Wubbo »

‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’
Geplaatst op: zaterdag 4 december 2010 09:50
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 december 2010 09:52


De nieuwste hogesnelheidstreinen zouden van de Duitse spoorwegen zouden via het station in Hengelo naar steden als Berlijn, Hamburg en/of Frankfurt moeten rijden. Dat pleidooi heeft het CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt gedaan tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Nu centraal station Twente in Hengelo de komende jaren gestalte krijgt vindt Omtzigt het van belang Hengelo meer als internationale opstapplaats te gebruiken. Nu al rijden er per dag zes intercity’s naar Berlijn.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door iljitsch »

Waar beginnen die treinen dan? Als ze uit de randstad komen is dit bepaald niet handig richting Frankfurt, Hengelo ligt op gelijke hoogte of wat noordelijker dan de randstad, Frankfurt veel zuidelijker.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door Klaasje »

Meneer Mastwijk deel 2?

Volgens mij is Twente van een minder groot economisch belang dan de regio Arnhem Nijmegen en daarnaast wonen er volgens mij ook nog meer mensen in de Regio Arnhem Nijmegen. Zolang een route via Arnhem sneller is lijkt het me nogal onzin om via Hengelo te rijden. :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door Geert »

Voor (toekomstige?) ICE-treinen naar Berlijn zou het logisch zijn om via Hengelo te rijden (en voor toekomstige treinen naar Hamburg waarschijnlijk ook). Voor treinen naar Frankfurt zou het dikke onzin zijn, de verbinding via Arnhem lijkt me een stuk rechtstreekser en sneller.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door Fles »

Bla Frankfurt bla onzin bla

Maar voor Hamburg en Berlijn is het natuurlijk WEL gewoon een goed plan. Zo mastwijkerig vind ik dat idee niet hoor.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ‘Hogesnelheidstrein via station Hengelo’

Bericht door Ruben »

Komt dit er op termijn sowieso niet als het IC-Materieel vervangen wordt door ICx materieel... Voor Nederland is 160km/h al snel, het uiterlijk zal vast hetzelfde zijn als de serie die ICE 1/2 gaat vervangen, dus me dunkt dat men dan weer tevreden is over de verbindingen vanaf Twente Centraal.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten