NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

Hét argument voor de naamswijziging is ook toch vooral dat men graag duidelijk wil maken dat dit station bij de Universiteit ligt. Dat hele gedoe rond "west klopt niet meer" is bijzaak.


fogeltje schreef:Nijmegen Heyendaal wordt Nijmegen Universiteit?
Ehm, is dat station nu al niet vernoemd naar de universiteitswijk? Hoeveel duidelijker wil je het hebben...
Dexter schreef:Nu vind ik een windrichting als toevoeging van een plaatsnaam eigenlijk altijd onzin zolang er geen wijk of stadsdeel is, dat ook daadwerkelijk als zodanig bekend is in desbetreffende plaats.
Toch zie ik dat liever dan al die quasi-historische (en veel te lange) wijknamen die de laatste tijd in de mode zijn (Gouda Goverwellen ipv "Oost", Tiel Passewaaij ipv "West", Houten Castellum ipv "Zuid" enz...). Al lijkt die rage al een klein beetje over te zijn, nu we ook een nieuw station Emmen Zuid krijgen.
Dexter schreef:Zoals bv. Dordrecht Zuid. Er is daar geen enkele wijk die zo heet, alleen dat station staat zo bekend. In zo'n geval doen ze er beter aan om het station naar de wijk te vernoemen waar het in of bij ligt, zoals Dordrecht Stadspolders.
Dat kan als het midden in één bepaalde wijk ligt, maar wat als het tussen meerdere wijken in ligt? Dordrecht Zuid is gewoon het station voor de wijken in het zuiden van Dordrecht. Dat vind ik toch heel duidelijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Nijmegen Heyendaal wordt Nijmegen Universiteit?
Ehm, is dat station nu al niet vernoemd naar de universiteitswijk? Hoeveel duidelijker wil je het hebben...
In Tilburg is het ook vernoemd naar de wijk/stadsdeel, dus duidelijker kan schijnbaar altijd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Vinny »

Toch zie ik dat liever dan al die quasi-historische (en veel te lange) wijknamen die de laatste tijd in de mode zijn (Gouda Goverwellen ipv "Oost", Tiel Passewaaij ipv "West", Houten Castellum ipv "Zuid" enz...). Al lijkt die rage al een klein beetje over te zijn, nu we ook een nieuw station Emmen Zuid krijgen.
Er wordt gewoon vergaderd over alle nieuwe stationsnamen. Ik ben zelf van mening dat een windrichting minder zegt dan een wijknaam. Als het kan heb ik dus liever een wijknaam (of straatnaam) aan een station gekoppeld. Je ziet ook wel eens intressepunten terugkeren in stationsnamen: Amsterdam-RAI of Heerenveen-IJsstadion. Ik denk dat dit voor de gemiddelde reiziger wel handig is. Stations met enigszins discutabele namen zijn wat mij betreft bijvoorbeeld:
- De Vink: Dit is genoemd naar een voormalige herberg op de weg Leiden-Den Haag. Er is niets in de buurt van het station dat nog wijst op het bestaan van De Vink.
- Den Haag HS: Dit station is vernoemd naar een voormalige spoorwegmaatschappij. Leuk voor historici, maar het heeft geen band met de huidige locatie van het station.
- Amsterdam Zuid: Hoewel het mooi klinkt, is het station en niet het zuidelijkste station van Amsterdam en zijn delen van Amsterdam Zuid beter bereikbaar met station RAI. De toevoeging WTC van vroeger gaf duidelijker de exacte ligging van het station aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Suus »

Amsterdam Zuid ligt echter wel mooi in het stadsdeel Zuid, dus het dekt de lading perfect.

De Vink is alleen maar zonder Leiden omdat ze in Voorschoten heel goed kunnen janken.

In het buitenland, vooral in Duitsland, is het hernoemen van stations jaarlijkse prik (helaas). Vooral in Oost-Duitsland zijn er al tientallen stations van naam veranderd de afgelopen twintig jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door STF »

Den Haag HS vind ik inderdaad ook een ongelukkige keuze, jaren geleden heb ik daardoor een behoorlijke vertraging opgelopen omdat ik op CS stond te wachten op me trein die van HS bleek te vertrekken om dat tijdstip.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Den Haag Hollands Spoor slaat alleen op welke maatschappij er vroeger stopte, maar is een begrip op zich geworden.

En De Vink had gewoon Leiden Stevenshof genoemd moeten worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Lange_Dre »

Hoe zou Den haag HS dan genoemt moeten worden? Het valt onder het centrum, laak en de schilderswijk.
Centraal is het ook licht midden in Den Haag, vanaf HS ben je binnen no time in verschillende stads delen.
Iemand een idee voor een andere naam?
Als het aan mij licht laten ze het de zelfde naam, eventueel Den Haag Hollands spoor noemen ip dat er Den Haag HS word gebruikt dan is er misschien meer verschil tussen CS en HS.

Schiet me nu een nieuwe naam te binnen die ook op HS slaat: Den Haag, Haagshoge school ( is een paar minuten lopen vanaf HS)..
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:In Tilburg is het ook vernoemd naar de wijk/stadsdeel, dus duidelijker kan schijnbaar altijd.
Zoals ik zei, in Nijmegen is het station vernoemd naar de universiteitswijk, in Tilburg niet.

Heyendaal bestaat bijna alleen uit universiteitsterrein, dat kan je van het Tilburgse stadsdeel West niet zeggen. Dus in Nijmegen kan je uit de huidige stationsnaam opmaken dat het station vlak bij de universiteit ligt, in Tilburg niet, omdat "West" zo groot is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Meltrain »

Dexter schreef:Rotterdam Zuid is dan weer een voorbeeld waar de stationsnaam wel goed is gekozen, want het heet daar gewoon zo.
Rotterdam Zuid ligt weliswaar op de zuidelijke oever van de Nieuwe Maas, maar Rotterdam Stadion en Lombardijen ook.
Ik zie Rotterdam Zuid dan ook liever vernoemd worden in Rotterdam Feijenoord (en Rotterdam Lombardijen eigenlijk liever in Rotterdam IJsselmonde).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door tsov »

Ik denk dat Rotterdam Feijenoord verwarring gaat opleveren met Rotterdam Stadion.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Meltrain »

Dat moet dan ook vernoemd worden tot Rotterdam Feyenoord. :mrgreen:
Maar serieus: Rotterdam Rosestraat zou ik ook wel een leuke vinden voor Rotterdam Zuid. Lekker nostalgisch... 8-)
Er schijnen trouwens ook geruchten te zijn dat Dtz wordt veranderd in Delft Zuid/TU (of iets wat erop lijkt). Ik zou het van harte toejuichen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat zou je dan krijgen met de vernoeming naar Stadsdelen... hmmm... en straatnamen>

Amsterdam Centraal > Amsterdam Centrum > Amsterdam Stationsplein
Amsterdam Sloterdijk > Amsterdam Westpoort > Amsterdam Orlyplein
Amsterdam Lelylaan > Amsterdam Slotervaart > Amsterdam C. Lelylaan
Amsterdam Zuid > Amsterdam Zuideramstel > Amsterdam Zuidplein
Amsterdam RAI > Amsterdam Rivierenbuurt > Amsterdam Europaboulevard
Amsterdam Amstel > Amsterdam Oost > Amsterdam Julianaplein
Amsterdam Muiderpoort > Amsterdam Zeeburg > Amsterdam Oosterspoorplein
Amsterdam Science Park > Amsterdam Watergraafsmeer > Amsterdam Kruislaan
Amsterdam Bijlmer ArenA > Amsterdam Zuid Oost > Amsterdam Bijlmerdreef
Amsterdam Holendrecht > Amsterdam Zuid Oost 2 > Amsterdam Meibergdreef

Interessant...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Een treinstation in Nederland noemen naar een nabij gelegen straat of plein vind ik eigenlijk not done. In een miljoenen-metropool met tig stations als Berlijn ok, maar een Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië vind ik wel erg hoogdravend.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Meltrain »

ziggy schreef:Wat zou je dan krijgen met de vernoeming naar Stadsdelen... hmmm... en straatnamen>
<knip>
Interessant...
Hé hé, Amsterdam Zuid blijft dan wel gewoon Amsterdam Zuid hoor. :P

Eenzelfde systeem voor Rotterdam:
Rotterdam Alexander --> Rotterdam Prins Alexander --> Rotterdam Prins Alexanderlaan
Rotterdam Noord --> Rotterdam Noord --> Rotterdam Bergweg
Rotterdam Centraal --> Rotterdam Centrum --> Rotterdam Weena
Rotterdam Blaak --> Rotterdam Centrum II --> Rotterdam Blaak
Rotterdam Zuid --> Rotterdam Feijenoord --> Rotterdam Rosestraat
Rotterdam Lombardijen --> Rotterdam IJsselmonde --> Rotterdam Spinozaweg
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Grappig: Rotterdam Bergweg heeft al eens bestaan en Rotterdam Blaak zou exact hetzelfde blijven.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Oud forumgebruiker »

Meltrain schreef:
ziggy schreef:Wat zou je dan krijgen met de vernoeming naar Stadsdelen... hmmm... en straatnamen>
<knip>
Interessant...
Hé hé, Amsterdam Zuid blijft dan wel gewoon Amsterdam Zuid hoor. :P
Ik heb het oude systeem gebruikt omdat je anders 3 stations Oost zou hebben, 2 Zuid etc.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Fles »

Lange_Dre schreef:Hoe zou Den haag HS dan genoemt moeten worden? Het valt onder het centrum, laak en de schilderswijk.
Centraal is het ook licht midden in Den Haag, vanaf HS ben je binnen no time in verschillende stads delen.
Iemand een idee voor een andere naam?
Het hele bestaan van Den Haag HS is een relict uit het midden van de 19e eeuw. Om meerdere redenen is dat gewoon volstrekt onhandig. Eigenlijk zou de hele infra daar eens GOED op de schop moeten. Een nieuw CS bouwen op de plek waar nu de lijnen CS - Voorburg en HS - Laan van NOI elkaar kruisen. En het huidige CS en HS allebei opheffen. Maar goed, daar zal wel geen geld voor zijn, de komende honderd jaar of zo :lol:
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Delftse Chauff »

Meltrain schreef:Er schijnen trouwens ook geruchten te zijn dat Dtz wordt veranderd in Delft Zuid/TU (of iets wat erop lijkt). Ik zou het van harte toejuichen. :D
Je bent via Dt vele malen sneller in de TU dan via Dtz, dus volgens mij schep je verkeerde verwachtingen als je TU zou toevoegen aan Dtz.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Gekko123 »

Dat ligt er heel erg aan waar je op de TU moet zijn. Naar de Aula/UB is het vanaf station Delft een stuk sneller (wat heet, overstap op bus) en voor de faculteit Lucht- en Ruimtevaart is Delft Zuid een stuk dichterbij. Eigenlijk ligt alles van de TU minimaal 15 minuten lopen van een van beide stations.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Fles schreef:Eigenlijk zou de hele infra daar eens GOED op de schop moeten. Een nieuw CS bouwen op de plek waar nu de lijnen CS - Voorburg en HS - Laan van NOI elkaar kruisen. En het huidige CS en HS allebei opheffen. Maar goed, daar zal wel geen geld voor zijn, de komende honderd jaar of zo :lol:
Daar heb ik de afgelopen jaren zeker wel 3 plannen voor de revue zien passeren, het meeste recente was van ongeveer 10 jaar geleden en behelsde de bouw van een station Den Haag Carrefour op de plek van de kruising tussen de Oude Lijn en de Goudse Lijn. Er werdt niet in gesproken over het opheffen van Centraal en HS, maar ook die plannen waren er.
Vallend blad maakt rails glad.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Mark »

ziggy schreef:Wat zou je dan krijgen met de vernoeming naar Stadsdelen... hmmm... en straatnamen>

Amsterdam Centraal > Amsterdam Centrum > Amsterdam Stationsplein
Amsterdam Sloterdijk > Amsterdam Westpoort > Amsterdam Orlyplein
Amsterdam Lelylaan > Amsterdam Slotervaart > Amsterdam C. Lelylaan
Amsterdam Zuid > Amsterdam Zuideramstel > Amsterdam Zuidplein
Amsterdam RAI > Amsterdam Rivierenbuurt > Amsterdam Europaboulevard
Amsterdam Amstel > Amsterdam Oost > Amsterdam Julianaplein
Amsterdam Muiderpoort > Amsterdam Zeeburg > Amsterdam Oosterspoorplein
Amsterdam Science Park > Amsterdam Watergraafsmeer > Amsterdam Kruislaan
Amsterdam Bijlmer ArenA > Amsterdam Zuid Oost > Amsterdam Bijlmerdreef
Amsterdam Holendrecht > Amsterdam Zuid Oost 2 > Amsterdam Meibergdreef

Interessant...
Slotervaart, Watergraafsmeer en Zeeburg vind ik zelfs nog beter de lading dekken dan Lelylaan, Science Park en Muiderpoort :P

Waarom is er geen station in de Indische Buurt... Amsterdam Soembawastraat *O*
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Suus »

Het Muiderpoortstation ligt precies op de rand, het perron richting Amstel lag altijd in Oost-Watergraafsmeer, en het perron richting Weesp lag altijd in Zeeburg.

Zeeburg is voorbij, de stadsdelen die resteren waarschijnlijk over 3,5 jaar. Donner heeft nogal harde taal daarover uitgeslagen van de week, stadsbestuur is het er logischerwijs niet mee eens, die zien de hoeveelheid ambtenaren alleen maar toenemen door deze maatregel :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Lange_Dre »

Dexter schreef:
Fles schreef:Eigenlijk zou de hele infra daar eens GOED op de schop moeten. Een nieuw CS bouwen op de plek waar nu de lijnen CS - Voorburg en HS - Laan van NOI elkaar kruisen. En het huidige CS en HS allebei opheffen. Maar goed, daar zal wel geen geld voor zijn, de komende honderd jaar of zo :lol:
Daar heb ik de afgelopen jaren zeker wel 3 plannen voor de revue zien passeren, het meeste recente was van ongeveer 10 jaar geleden en behelsde de bouw van een station Den Haag Carrefour op de plek van de kruising tussen de Oude Lijn en de Goudse Lijn. Er werdt niet in gesproken over het opheffen van Centraal en HS, maar ook die plannen waren er.
Den Haag HS opheffen? Plat gooien en er nieuwbouw plaatsen?
Absoluut niet! Groot gelijk dat dat nooit is door gegaan!
Den Haag is de laatste jaren al zo veranderd, Den Haag heeft geen respect voor ode gebouwen zo lijkt het in Den Haag.
Overal moeten oude gezelige straatjes en gebouwen verdwijnen voor grote kantoor gebouwen waarvan er in Den Haag en omstreken al veel te veel leeg staat!
Den haag HS slopen had tot veel tegen actie's gezorgd, het is een gebouw dat op de rijksmolumenten lijst moet komen te staan als het daar nog niet op staat....
Den Haag Laan van Noi is opzich nog niet zo gek gedacht. In 020 staat ook een station genaamt A'dam lelylaan...
Wat is anders een goede naam voor Den Haag laan v. Noi? Den Haag noord kan niet, aangezien station Mariahoeve het noordelijkste station is van Den Haag.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Stel je voor dat ooit Den Haag HS wordt opgeheven (omdat er inderdaad een ander groot mega-station komt ofzo) dan zullen ze misschien het station sluiten, maar nooit dat monumentale gebouw slopen hoor. Dus chill, maak je niet druk.
Vallend blad maakt rails glad.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Reiziger Delft »

Je hoeft het station toch ook niet te sluiten wanneer er 1 Centraal station komt? Je kan de SLTtjes van de dan tien-minuten sprinterdienst naar Rotterdam er gewoon 6 keer per uur laten stoppen; IC's stoppen er dan niet meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten