Amsterdam moet snijden in kosten ov

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Stad moet snijden in kosten ov

De Stadsregio ziet zich onder druk van aangekondigde bezuinigingen door het Rijk gedwongen te snijden in de kosten van het Amsterdamse openbaar vervoer.

Zo gaat de voor 2012 geplande uitbreiding van het lijnennet niet. Dat liet de Stadsregio vrijdag weten.

Het orgaan onderzoekt binnenkort meerdere mogelijkheden om te bezuinigen op het openbaar vervoer in de stad en omgeving. Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio, Eric Wiebes, wil de komende maanden intensief overleggen met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over de noodzakelijke bezuinigingen en het door de Stadsregio Amsterdam gewenste uitstel van de aanbestedingsverplichting voor het openbaar vervoer.

Wiebes zegt er vooralsnog van uit te gaan dat het niet de bedoeling kan zijn van de minister dat een fors deel van het lijnennet moet worden geschrapt.
Bron: AT5 Nieuws
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door STF »

Zo gek veel uitbreiding van het lijnnet heb ik ook nooit aangekondigd zien staan, alleen het nachtnet zou wel erg uitbundig worden volgens de plannen; elke dag van de week twee keer per uur en nog extra lijnen er ook bij.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door midnet »

nachtnet: nog niet zo heel lang gelden was dat ook zo-toen was er ook nog een ringlijn (Beetje als de oude 15=alle stations) die zelfs elke 15 min reed-alle dagen. Toen moest er ook bezuinigd worden en ging het doordeweeks naar elk uur op slappe dagen/lijnen, en ging -uiteraard- de prijs omhoog. En verdween de acceptatie van allerlei abo's, Nachtlijnen moeten self-supporting zijn.
En welke re"ele uitbreiding (dus geen wensenlijst om elk bejaardenhuis voor de deur een halte te geven) ziet men nu eigenlijk nog in deze stad? Dat zijn dan steeds die industrieterreinen-waar dan steeds weer blikt vrijwel geen hond op af te komen.
Alargule

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Alargule »

Een aantal van de voorgestelde lijnuitbreidingen op tramgebied waren de nieuwe tramlijnen 27 en 29. Lijn 27 zou tussen Osdorp Dijkgraafplein en Surinameplein gaan rijden ter verstrerking van lijn 17. Lijn 29 zou het CS met Artis gaan verbinden ter versterking van lijn 9.
Daarnaast nog diverse busuitbreidingen en frequentieverhogingen. Hier is meer informatie te vinden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door deadlock »

Moet er bezuinigd worden zelfs nu er met de OV-chipkaart een bizarre hoeveelheid extra inkomsten is? Vreemde zaak.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Alargule »

deadlock schreef:Moet er bezuinigd worden zelfs nu er met de OV-chipkaart een bizarre hoeveelheid extra inkomsten is?
Is dat zo? Wat zijn de inkomsten van GVB sinds invoering van de OV-chipkaart, en hoe staan die in verhouding tot de inkomsten voor invoering?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Volgens mij vallen de extra inkomsten voor het GVB wel mee, ze hebben een laag kilometertarief.

Er wordt per december 2011 al een bezuiniging van 28 miljoen per jaar opgelegd. Afgelopen boekjaar had het GVB een winst van 6 miljoen, dus dan zit je al op 34 miljoen. Aanschaf van nieuwe bussen kan volgens mij ook een positief effect hebben (lager brandstofverbruik dan de nu tot 12 jaar oude euro-II bussen), net zoals nieuwe metro's (goedkoper onderhoud).

Tja, en schrappen in het lijnennet.
Lijn 19 niet als lijn 69 naar Schiphol verlengen, lijn 60 opheffen en lijn 21 via de Staatsliedenbuurt laten blijven rijden, 40 niet verlengen naar station Zuid (wel naar oostelijk havengebied om 43 op te heffen), 22 kortere route geven via de Pontanusstraat. 25 inkorten tot CS. 46 en 136 samenvoegen, 41 rechttrekken in Duivendrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door STF »

Met lijn 29 wordt juist geld bespaard, doordat de frequentie op lijn 9 omlaag kan wat nu op een gedeelte van het traject overbediening heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Leuk en aardig die lijn 29, maar de overbediening begint pas in de Watergraafsmeer, dus als je de helft van de ritten van lijn 9 inkort tot Artis, heb je vervolgens een capaciteitsprobleem op een aanzienlijk deel van het overgebleven tracé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door robert55 »

Ontwikkeling van de Inkomsten durf ik niks over te zeggen, daar spelen zoveel factoren in mee.
Ik weet niet waarom je de winst bij de opgelegde bezuiniging optelt, ik denk dat je die er van af mag trekken [al verzwak je het bedrijf daarmee].
Nieuw materieel is misschien gunstiger voor de exploitatie om de redenen die je noemt, maar de aanschaf moet wel betaald worden. De kapitaalslast [kosten van rente en afschrijvingen] is juist de eerste jaren het hoogst: een afgeschreven bus heeft als directe kosten bij wijze van spreken alleen nog diesel en banden.
Bee schreef:Volgens mij vallen de extra inkomsten voor het GVB wel mee, ze hebben een laag kilometertarief.

Er wordt per december 2011 al een bezuiniging van 28 miljoen per jaar opgelegd. Afgelopen boekjaar had het GVB een winst van 6 miljoen, dus dan zit je al op 34 miljoen. Aanschaf van nieuwe bussen kan volgens mij ook een positief effect hebben (lager brandstofverbruik dan de nu tot 12 jaar oude euro-II bussen), net zoals nieuwe metro's (goedkoper onderhoud).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Vinny »

Tja, en schrappen in het lijnennet.
Lijn 19 niet als lijn 69 naar Schiphol verlengen, lijn 60 opheffen en lijn 21 via de Staatsliedenbuurt laten blijven rijden, 40 niet verlengen naar station Zuid (wel naar oostelijk havengebied om 43 op te heffen), 22 kortere route geven via de Pontanusstraat. 25 inkorten tot CS. 46 en 136 samenvoegen, 41 rechttrekken in Duivendrecht.
Ik zie zelf meer in het opknippen van de 21 in een gedeelte: Sloterdijk - Staatsliedenbuurt en een gedeelte Sloterdijk - Gezenveld, temeer de route over de Bos en Lommerweg natuurlijk volstrekt overbodig is, want de tramlijnen 7 en 14 zijn er al overbevissing. In Buitenveldert kan het lijnnet worden geoptimaliseerd en vast wel op meer plaatsen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Alargule »

Je zou tram 7 natuurlijk ook naar Sloterdijk kunnen sturen. Ik kan me zo voorstellen dat er vanaf dat station wel behoefte bestaat aan een extra tramverbinding met het centrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door hauptbahnhof »

Als ze willen bezuinigen kunnen ze lijn 17 opheffen en dan lijn 14 erheen laten rijden. Is toch wel een overbezetting in Bos en Lommer en Slotermeer.

De metro kunnen ze ook aanpassen. Lijn 50 laten rijden tussen Isolatorweg en Bullewijk. Scheelt een wagendienst.
Of lijn 51 om en om naar Westwijk en Amstelveen Centrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Dan krijgt lijn 7 wel een extreem kronkelige route, en bovendien voor een aanzienlijk deel een gezamenlijke route met lijn 15 (tussen Mercatorplein en Sloterdijk). Het stadsdeel Nieuw-West moet gewoon eens toestemming geven voor de aanleg van een keerlus bij metrostation De Vlugtlaan, die staat al jaren in de planning maar wordt elke keer tegengehouden. Dan heb je geen 12 trams per uur meer tussen Slotermeer en het Bos en Lommerplein, wat volstrekte waanzin is.

Van het lijnennet van Buitenveldert zie ik niet zo snel een oplossing, er rijdt nu een stadsbus die maar even alle hoekjes en gaatjes in een ferme ruk meeneemt. Het verbaasd mij altijd dat de buschauffeur nog weet hoe hij moet rijden daar :| Wil je dat aanpassen dan moet je de maximale afstand tot een halte verkleinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zie lijn 14 eigenlijk ook niet het traject Sloterparkbad - Bos en Lommerpl. alleen doen... Lijn 14 is er vaak wel populairder, maar met 7 heb ik er vaak genoeg ook tot de nok toe vol gezeten hoor. Met name op plein 40-45 kunnen dorpen aan mensen staan i.v.m. de hotels Slotania en Blue Square.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Blijft wel staan dat 18 voertuigen van het stadsvervoer per uur per richting op de De Vlugtlaan wel enigszins overdreven zijn, dat moet toch efficiënter kunnen. En dan is lijn 7 inkorten mijn inziens het meest logisch, omdat die tot een paar jaar geleden ook altijd het eindpunt op het Bos en Lommerplein had, voordat de rotonde werd vervangen door een kruispunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Alargule »

hauptbahnhof schreef:Als ze willen bezuinigen kunnen ze lijn 17 opheffen en dan lijn 14 erheen laten rijden.
Lijn 17? Bedoel je lijn 7?
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:
Tja, en schrappen in het lijnennet.
Lijn 19 niet als lijn 69 naar Schiphol verlengen, lijn 60 opheffen en lijn 21 via de Staatsliedenbuurt laten blijven rijden, 40 niet verlengen naar station Zuid (wel naar oostelijk havengebied om 43 op te heffen), 22 kortere route geven via de Pontanusstraat. 25 inkorten tot CS. 46 en 136 samenvoegen, 41 rechttrekken in Duivendrecht.
Ik zie zelf meer in het opknippen van de 21 in een gedeelte: Sloterdijk - Staatsliedenbuurt en een gedeelte Sloterdijk - Gezenveld, temeer de route over de Bos en Lommerweg natuurlijk volstrekt overbodig is, want de tramlijnen 7 en 14 zijn er al overbevissing. In Buitenveldert kan het lijnnet worden geoptimaliseerd en vast wel op meer plaatsen.
Lijn 7 pikt maar een heel gering deel van de Bos en Lommerweg mee (alleen tussen de haltes Bos en Lommerplein en Station de Vlugtlaan). Lijkt me niet wenselijk de enige rechtstreekse verbinding Plein 40-45/Vlugtlaan/Bos en Lommer - Centraal Station om zeep te helpen, right...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door STF »

Bee schreef: Van het lijnennet van Buitenveldert zie ik niet zo snel een oplossing, er rijdt nu een stadsbus die maar even alle hoekjes en gaatjes in een ferme ruk meeneemt. Het verbaasd mij altijd dat de buschauffeur nog weet hoe hij moet rijden daar :| Wil je dat aanpassen dan moet je de maximale afstand tot een halte verkleinen.
Het lijnnet zat daar goed in elkaar (elke lijn deed een deeltje van de wijk) tot Amstelveen ineens volledig van Connexxion werd en GVB nu alle moeite moet doen om al zigzaggend door die wijk nog net niet de concessiegrens te passeren. Ik denk dat het beter zou zijn als Connexxion die wijk wat meer gaat bedienen met bestaande lijnen die momenteel vanaf Amsterdam Zuid ietwat te direct naar Amstelveen en Schiphol rijden.

(Find_your_spot en ik noemen lijn 62 altijd een nachtbus die overdag rijdt. :lol:)
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door hauptbahnhof »

Alargule schreef:
hauptbahnhof schreef:Als ze willen bezuinigen kunnen ze lijn 17 opheffen en dan lijn 14 erheen laten rijden.
Lijn 17? Bedoel je lijn 7?
Nee, bedoel echt lijn 17. Lijn 14 kan dan worden verlegd vanaf de Rozengracht linksaf naar de Marnixstraat en dan zo verder de route van lijn 17 overnemen. Zo heb je ook 1 lijn vanaf Osdorp naar CS ipv 2.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door STF »

Ik denk niet dat ze daar bij de hotelschool op de Da Costastraat waar ik op hebben gezeten erg vrolijk van worden, lijn 17 is de enige direct lijn er naar toe vanaf centraal station. Tram zat altijd afgeladen vol en stroomde toch behoorlijk leeg bij ter hoogte van de school.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Suus »

Beide lijnen hebben op de Nieuwezijds Voorburgwal en de Cornelis Lelylaan echter een totaal ander bedieningsgebied. Lijn 17 is bovendien significant drukker dan lijn 14, met het opheffen van lijn 17 zal je uiteindelijk weinig besparen omdat lijn 14 veel langer is dan lijn 17 en dus meer wagendiensten nodig heeft om dezelfde drukte op te vangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Vinny »

ziggy schreef:
Vinny schreef:
Tja, en schrappen in het lijnennet.
Lijn 19 niet als lijn 69 naar Schiphol verlengen, lijn 60 opheffen en lijn 21 via de Staatsliedenbuurt laten blijven rijden, 40 niet verlengen naar station Zuid (wel naar oostelijk havengebied om 43 op te heffen), 22 kortere route geven via de Pontanusstraat. 25 inkorten tot CS. 46 en 136 samenvoegen, 41 rechttrekken in Duivendrecht.
Ik zie zelf meer in het opknippen van de 21 in een gedeelte: Sloterdijk - Staatsliedenbuurt en een gedeelte Sloterdijk - Gezenveld, temeer de route over de Bos en Lommerweg natuurlijk volstrekt overbodig is, want de tramlijnen 7 en 14 zijn er al overbevissing. In Buitenveldert kan het lijnnet worden geoptimaliseerd en vast wel op meer plaatsen.
Lijn 7 pikt maar een heel gering deel van de Bos en Lommerweg mee (alleen tussen de haltes Bos en Lommerplein en Station de Vlugtlaan). Lijkt me niet wenselijk de enige rechtstreekse verbinding Plein 40-45/Vlugtlaan/Bos en Lommer - Centraal Station om zeep te helpen, right...
Ik ben nog altijd voor om de 21 over de Haarlemmerweg rechtdoor naar het Centraal station te laten rijden, en de 60 via het "lusje" Staatsliedenbuurt. Maar dat is natuurlijk een uitbreiding van de dienstregeling en daar is geen geld voor...

Maar OK, ik vind Amsterdam Sloterdijk de "Poort van Amsterdam-West", en ik zou het sowieso toejuichen als de buslijnen daar heen zouden gaan :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door Fles »

Alargule schreef:
deadlock schreef:Moet er bezuinigd worden zelfs nu er met de OV-chipkaart een bizarre hoeveelheid extra inkomsten is?
Is dat zo? Wat zijn de inkomsten van GVB sinds invoering van de OV-chipkaart, en hoe staan die in verhouding tot de inkomsten voor invoering?
Ja dat is zo. En dat komt door het terugdringen van de zwartrijerij. Dat was namelijk het hele idee achter die kutkaart :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Ja dat is zo. En dat komt door het terugdringen van de zwartrijerij. Dat was namelijk het hele idee achter die kutkaart :Y
Precies en geen stomme verdeelsleutel meer en 2,50 voor een enkele reis :neg: :pos: En 20% meer betalen bij reizen op saldo gemiddeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten