Te veel fietsen in Nederland

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Te veel fietsen in Nederland

Bericht door Suus »

Teveel fietsen in Nederland
Er zijn te veel fietsen in Nederland. De ochtendspits is met de auto of het ov al niet leuk, maar met 1,75 miljoen mensen die dan de fiets pakken, zijn de fietspaden en binnensteden ook overbevolkt, wat tot ongevallen leidt.

Er zijn zelfs zo veel fietsers, dat ze bij het stoplicht vaak niet eens allemaal tegelijk door kunnen rijden als het licht op groen springt, zo verklaart Hugo van der Steenhoven, voorzitter van de Fietsersbond, tegenover het Hongaarse persbureau MTI met veel gevoel voor drama.

Meer dan een kwart van de Nederlanders gaat met de fiets naar het werk. Tussen 08:00 en 09:00 uur 's morgens gebruiken 1,75 miljoen fietsers de 19.000 kilometer aan fietspad in ons land.
Bron: Spitsnieuws.nl

Is dit een grap ofzo? Hoe kunnen er nu teveel fietsen zijn. Wat moeten ze dan? Achteraan schuiven in de autopolonaise of zich erbij wurmen in volle treinen en bussen? :X
Laatst gewijzigd door Suus op ma 06 dec 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Fles »

Bee schreef: Is dt een grap ofzo?
ik wou het net aan jou vragen eigenlijk :oops:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Freek »

Aan de andere kant, waarom praten we in de spits wel over files van auto's en overvolle treinen. Fietspaden hebben ook een beperkte capaciteit.

Ik moet wel toegeven dat ik niet zou weten waar de grenzen van de capaciteit bereikt worden, maar dat is weer wat anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Er zijn zelfs zo veel fietsers, dat ze bij het stoplicht vaak niet eens allemaal tegelijk door kunnen rijden als het licht op groen springt,

God nou wat een paniek :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Vinny »

Ja dat het wel eens voorkomt dat je één cyclus langer op je beurt moet wachten, net zoals je ook wel eens meer dan vier personen voor je hebt bij de AH kassa, wil niet zeggen dat er "te veel fietsen" zijn, het geeft alleen maar aan dat Nederlanders verwende eikeltjes zijn die niet snappen dat drukte betekent dat je op je beurt moet wachten... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Fles »

Als er in Nederland teveel fietsers zijn. Dan moet je dat eens proberen te verkopen in China.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door find_your_spot »

Er zijn zelfs zo veel auto's, dat ze bij het stoplicht vaak niet eens allemaal tegelijk door kunnen rijden als het licht op groen springt, -o-
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Justin »

Alles is vol hier... luchtruim, snelwegen, spoorwegen, vaarwegen, fietspaden, Nederland zelf, bejaardencentra, ziekenhuizen, klaslokalen, staatschulden, treinstellen, auto's, vliegtuigen, bussen, trams, metro's, de Afrit naar de IKEA...... what's next?
Laatst gewijzigd door Justin op ma 06 dec 2010, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Suus »

Nouja, ik herken de problemen die genoemd worden wel.

Ik sta wel eens in de file voor een fietslicht, en dan rijd ik vaak maar door zeer diep oranje door, want anders moet ik nog een cyclus wachten. Sta dan in de 13e rij fietsers. Zou je die echter als auto's achter elkaar zetten, dan zou ik met gemak de 39ste wachter kunnen zijn, dan duurt het nog veel langer voordat ik door groen kan. Wat echter gevaarlijk is, is dat dan direct aan de overkant van de weg ook een file staat van fietsers die daar weer de weg willen oversteken. Dat conflicteert, want je krijgt dus allerlei weefbewegingen die elkaar dwars zitten, en ik zie het dan ook regelmatig mis gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Wubbo »

Als het groen wordt rijden ook niet alle treinen door, de tweede moet alweer stoppen :X
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Dexter »

@Wubbo: Van de eerste lichtingen tot treinbestuurders omgeschoolde buschauffeurs bij Arriva, Veolia en XX, waren er een heel aantal die bij een geel sein extra gas gaven om dat ze bang waren dat anders het licht op rood zou springen...

Ik zou zo zeggen dat teveel fietsers op zich niet het probleem hoeven te zijn. Als al die fietsers zich ook maar eens aan de verkeersregels zouden houden en rekening houden met andere verkeersdeelnemers. Dus gaarne wachten op groen, hand uitsteken, omkijken, verlichting aan als het donker is en niet tijdens het rijden smsen/bellen/muziek luisteren.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Van de eerste lichtingen tot treinbestuurders omgeschoolde buschauffeurs bij Arriva, Veolia en XX, waren er een heel aantal die bij een geel sein extra gas gaven om dat ze bang waren dat anders het licht op rood zou springen...
Dat meen je niet :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Klaasje »

Met door rood rijden is anders niet veel mis als je eerst zeker weet dat er geen ander verkeer is... Als het goed is let je toch ook op wanneer het wel groen is?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Dexter »

@Daniël: Ja dat meen ik wel. :Y Waar dacht je dat al die STS-passages vandaan kwamen in de beginjaren van de 'nieuwe vervoerders'? Van de ex-buschauffeurs moesten er veel nog de omslag maken van de 'weg'-routine naar de 'spoor'-routine en dat ging bij sommigen dus met enige moeite.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Daniel »

Zochten ze ook naar de richtingaanwijzers bij Barneveld-aansluiting? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Dus gaarne wachten op groen
Nutteloos, gewoon hard doorrijden
hand uitsteken
nergens voor nodig, doen auto's ook nooit op rotondes
omkijken
waanzin, auto's snijden continue af, spiegels zijn om je make-up te controleren
verlichting aan als het donker is
Als auto's dan hun grootlicht eens uit zouden zetten in de stad
niet tijdens het rijden smsen/bellen/muziek luisteren.
Doen automobilisten toch ook, bovendien is het niet verboden

Misschien zouden we eens wat toleranter voor elkaar moeten worden (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Teveel fietsen in Nederland

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Zochten ze ook naar de richtingaanwijzers bij Barneveld-aansluiting? :P
Geen flauw idee. Ik heb wel ooit iemand in opleiding gehad die bij het vertrek de rijrichtingschakelaar in z'n achteruit gooide en vervolgens achteruitrijdend vertrok... (Wees niet bang, diegene heeft het uiteindelijk niet gehaald) :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten