Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw #1

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Geert »

Freek schreef:met het risco de knuppel in het hoenderhok te gooien:
Waarom spreken we wel van problemen op het spoor, incl spoeddebatten?
Waarom spreken we niet van problemen in de lucht bij Schiphol/KLM die ook al flink hebben moeten annuleren (zelfs eerder dan NS/ProRail)?
Waarom spreken we niet van problmen op de weg, terwijl men daar veel eerder de boel verstopt zag?
Schiphol en Rijkswaterstaat zenden nu geen spotjes uit de ze klaar zijn voor de winter. Dat is nogal een verschil in de beeldvorming denk ik...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Freek »

Maar wat ik ook probeer te zeggen is dat sneeuw en vervoer dus blijkbaar niet samen gaan. Dan kan heel Nederland zich druk maken over de situatie op het spoor. Maar in vergelijking met andere modaliteiten doet spoor het dus helemaal niet slecht. Wat natuurlijk weer niet wil zeggen dat de situatie niet beter moet.

Volgens mij moeten we nu eerst maar eens berusten in het feit dat sneeuw en vervoer blijkbaar niet samen gaan. Er is blijkbaar ook geen oplossing die in een jaartijd geïmplementeerd kan worden. Dus nu eerst maar eens goede oplossingen bedenken en uitwerken. Tot die tijd niet roepen dat we klaar zijn voor de winter en berusten in het feit dat sneeuw vertraging geeft
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door M57 »

Geert schreef:Het klinkt alsof het weer enorm chaotisch is gegaan.
Het vervelendste vond ik nog dat de omroep beloofde vertrekkende treinen te zullen omroepen. Helaas heb ik in een half uur drie treinen zien vertrekken zonder dat ze omgeroepen zijn. De trein waarin ik uiteindelijk vertrok, werd omgeroepen terwijl de deuren net dicht gingen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Reiziger Delft »

Caspar schreef:Uit jou bericht kan ik niet opmaken dat het daar ook echt storingsvrij is. Waar heb je dat gelezen? Misschien hebben die wissels wel vaker last van storingen dan hier.
Ik had misschien niet het woordje ''storingsvrij'' moeten gebruiken inderdaad. Vinny wil echter hogesnelheidswissels in Nederland weghalen omdat ze niet goed zouden werken. De LGV Atlantique is rond 1990 opengegaan, dus rijdt men al 20 jaar over die wissels. Ik neem aan dat als ze niet goed zouden werken de Fransen ze intussen hadden weggehaald.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ja want met dat laaste punt had je gister bijna geen enkele trein meer kunnen rijden. Als je dan net 1 van de weinig over gebleven wissels ermee ophoudt, dan moet je ineens 40 kilometer linkerspoor gaan rijden. Behalve dat het seinstelsel daar vaak niet op ingericht is met linkerspoor beveiliging schiet het voor geen meter op.

zoals het slopen van hogesnelheidswissels, en ze vervangen door een gangbaar 1:40 exemplaar
Wat is een 1:40 exemplaar? Ik weet een 1:34 wissel te liggen, wat een hogesnelheidswissel is. Maar 1:40 is nog iets hoger. Daar zou je met 145 km/u doorheen kunnen.
Mijn excuses, ik haalde de hoek en het aantal kilometers per uur door elkaar... :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Vinny »

Reiziger Delft schreef:
Caspar schreef:Uit jou bericht kan ik niet opmaken dat het daar ook echt storingsvrij is. Waar heb je dat gelezen? Misschien hebben die wissels wel vaker last van storingen dan hier.
Ik had misschien niet het woordje ''storingsvrij'' moeten gebruiken inderdaad. Vinny wil echter hogesnelheidswissels in Nederland weghalen omdat ze niet goed zouden werken. De LGV Atlantique is rond 1990 opengegaan, dus rijdt men al 20 jaar over die wissels. Ik neem aan dat als ze niet goed zouden werken de Fransen ze intussen hadden weggehaald.
Nou ik had mijn opmerking een beetje bedoeld als de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok ;)
Ik constateer dat hogesnelheidswissels veel meer gestoord zijn als conventionele 1:9 wissels (Caspar, blij? :)). Ik merk dat ze in Nederland bij wat kritieke spoorwegknooppunten liggen, terwijl ze in mijn ogen helemaal geen meerwaarde hebben omdat ze op letterlijk 2 minuten rijden van een intercitystation liggen. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Wubbo »

Bij Woerden Overloop (in de sporen naar Gouda) liggen ook hogesnelheidswissels, maar dan is het toch nog wel een eindje rijden naar het volgende IC-station. Roepen dat alle hogesnelheidswissels vlakbij IC-stations liggen is dus onzin.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Karl »

Laten we van Woerden dan ook een IC-station maken...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Vinny »

Sterker nog: Woerden *is* een IC station, alleen niet voor alle intercity's die het station passeren... 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Daniel »

En de IC's die er stoppen komen nieteens over die hogesnelheidswissels... de IC's die er doorrijden trouwens ook alleen in de rechtdoorgaande stand, ze hebben dus vooral meerwaarde als men een stoptrein voor een IC gegooid heeft die zo sneller kan uitvoegen.
Laat ProRail in dat laatste nu net erg goed zijn, dus zo zinloos zijn ze niet :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Sterker nog: Woerden *is* een IC station, alleen niet voor alle intercity's die het station passeren... 8-)
Nee. Woerden is een stoptreinstation. Dat één of andere zwakzinnige gasdebiel die veenboemel die er stopt "Intercity" noemt zegt over het station niks natuurlijk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Fles »

Daniel schreef:En de IC's die er stoppen komen nieteens over die hogesnelheidswissels... de IC's die er doorrijden trouwens ook alleen in de rechtdoorgaande stand,

Hee maar wacht eens. Was het niet zo dat "hogesnelheidswissels" juist als kenmerkende eigenschap hebben dat ze geen rechtdoorgaande of afbuigende stand hebben, maar alleen twee heel licht afbuigende standen? :Y

Or else: Wat noemen ze in dit achtergebleven kneuterland "hoge snelheid"?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Vinny »

Boeiend, die hogesnelheidswissels zijn niet nodig daar en dus kunnen ze weg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Suus »

Die zijn wel nodig, want die liggen ruim twee kilometer voor station Woerden, dus dan moeten stoptreinen dus al meer dan twee kilometer voor het station gaan afremmen, door de wissel heen, en dan nog maar een beetje doorpruttelen naar het station. Heeft dit verder iets te maken met sneeuw trouwens?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS ontkent chaos door sneeuwval

Bericht door Wubbo »

NS ontkent chaos door sneeuwval
Geplaatst op: dinsdag 7 december 2010 08:16
Laatst bijgewerkt: dinsdag 7 december 2010 08:18


De sneeuwval van afgelopen zaterdag heeft allerminst tot chaos op het spoor geleid. Door over te schakelen op de winterdienstregeling bleef de overlast beperkt, zegt NS-topman Bert Meerstadt dinsdag in het AD.
De overlast bleef volgens hem beperkt tot de regio rond Utrecht. Meerstadt wijst erop dat de chaos zich vorig jaar in soortgelijke situaties nog over het hele land verspreidde en tot drie dagen aanhield. "Nu was het twee tot drie uur rondom Utrecht. Een hele verbetering."
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Wubbo »

Is vast een fijn gevoel, je kop in het zand steken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Daniel »

De definitie van chaos van NS is kennelijk anders dan voor de gemiddelde reiziger...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door find_your_spot »

Zaterdag was ik naar Nightmare in Rotterdam geweest (zoals sommige hadden gelezen)

Ik ben om 20:15 vanuit Amstelveen vertrokken, alle snelwegen veilig links gereden met de zomerbandjes en ik arriveerde iets over 21:05 in Rotterdam Zuid.

Als ik met de NS was gegaan was ik op Schiphol al vast komen te zitten... :Y
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Wubbo »

Je suggereert een verband met de sneeuwperikelen, gezien het topic waarin je post. Schiphol - Leiden was alleen gestremd vanwege geplande werkzaamheden, dat heeft weinig met sneeuw te maken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Boeiend, die hogesnelheidswissels zijn niet nodig daar en dus kunnen ze weg.
Zolang we met ATB-EG + NS54 seinen blijven werken zijn er veel hogesnelheidswissels nodig voor de capaciteit. Dat wordt pas anders wanneer ERTMS (wel zoals het bedoeld is natuurlijk!) wordt ingevoerd. Dan kunnen daarbovenop de inhaalsporen ook spontaan een stuk korter
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:Zaterdag was ik naar Nightmare in Rotterdam geweest (zoals sommige hadden gelezen)

Ik ben om 20:15 vanuit Amstelveen vertrokken, alle snelwegen veilig links gereden met de zomerbandjes en ik arriveerde iets over 21:05 in Rotterdam Zuid.

Als ik met de NS was gegaan was ik op Schiphol al vast komen te zitten... :Y
In Noord Holland staat het nu anders helemaal vast boven het Noordzeekanaal. 3uur over Hoorn- Amsterdam per weg hoorde ik van een vriend, omdat de A7 dicht is, is het aanschuiven via Edam etc. Ook naar Alkmaar stond 16km file op de regionale weg uit Hoorn. De auto is nu zeker niet zaligmakend. Ik had ook het idee dat de trein extra druk was vanochtend. Die kwam met -2 aan in Sloterdijk, wat de HC dan ook feestelijk in de omroep vermeldde.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Fles »

Klaasje schreef: Dan kunnen daarbovenop de inhaalsporen ook spontaan een stuk korter
Dat is ook maar gedeeltelijk waar natuurlijk. Je zal altijd lange inhaalsporen nodig hebben m lange goederentreinen aan de kant te kunnen nemen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Klaasje »

In de huidige situatie heb je voor een inhaalspoor langs spoor wat met 140 km/h wordt bereden eigenlijk al een lengte van dat spoor van ruim 2 kilometer nodig wil je die optimaal kunnen gebruiken in de dienstregeling. Dat betekend dus dat je een stoptrein bij het inhalen niet extra lang laat wachten of de intercity laat afremmen voor de uitvoegende stopper. Nou heb je in theorie ook bij een goederentrein wel genoeg aan een goede 800 meter inhaalspoor maar daar wordt de goederentrein inderdaad niet erg snel van. Waardoor dat inhaalspoor dus toch lang wordt om te kunnen gebruiken (iets met optrekken en op snelheid invoegen). Je hebt gelijk Fles, Scherp :wink: :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt Woerden - Utrecht tot viersporig baanvak uitgebouwd... -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer heeft veel last van sneeuw

Bericht door Suus »

Volgens mij is Woerden - Utrecht al bijna volledig viersporig, maar dan heb je nog altijd hogesnelheidswissels bij Harmelen aansluiting nodig, en ook op het punt waar de viersporigheid stopt en het baanvak tweesporig verder gaat naar Gouda Goverwelle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten