Amsterdam moet snijden in kosten ov
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Amsterdam heeft een laag kilometertarief, dus die 20% is nergens op gebaseerd. Sterker nog, lijn 9 volledig afrijden is bijvoorbeeld precies even duur met een ov-chipkaart dan een strippenkaart, voor alle reizigers die later instappen of eerder uitstappen betalen dus minder dan eerst. Maar ja, als iedereen maar wegwerpkaartjes van 2,60 blijft kopen kan ik ook beweren dat de ov-chipkaart heel erg duur is. :')
Alleen de mensen in Amstelveen kunnen janken over de strippenkaart, maar wie maakt een zone dan ook 10 kilometer lang :N
Alleen de mensen in Amstelveen kunnen janken over de strippenkaart, maar wie maakt een zone dan ook 10 kilometer lang :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Met die kanttekening dat Amstelveners over het algemeen niet dermate krap bij kas zitten dat ze geen buskaartje kunnen betalen, maar los van de aparte zoneindeling wordt Amstelveen natuurlijk wel extra benadeeld, omdat er in de route van metrolijn 51 een nogal lange omweg zit...., maar goed lijn 5 voorziet natuurlijk wel in een goedkoper (maar trager) alternatief.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Wat dachten jullie van de tramlijnen die alleen in het centrum blijven (lijn 3 en 10)?
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Zie ik meer in het opheffen van tramlijn 16 als ik eerlijk ben...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
En wat moet er vanaf Stadionplein naar Museumplein over de route van 16 rijden?
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
uit mijn hoofd rijdt Connexxion daar al met de 142, 170, 172 en 197.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Lijn 142, 170, 172, 197.
Edit: Zoals Ziggy zegt dus.
Edit: Zoals Ziggy zegt dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Nou, dat is weldegelijk ergens op gebaseerd. Dat was een onderzoek van TROS Radar waaruit bleek dat alleen in Rotterdam de prijzen gelijk of zelfs naar beneden gingen als je met een OV-Chipkaart ging reizen en voor de rest werd het in alle steden een beetje of zelfs veel duurder. Waaronder in Amsterdam, Arnhem en Zwolle zo'n 20% Er stond een leuk word document over online op de site van het ROCOV maar die 404't. Ik zal blijven zoeken want het is gedocumenteerd.Bee schreef:Amsterdam heeft een laag kilometertarief, dus die 20% is nergens op gebaseerd. Sterker nog, lijn 9 volledig afrijden is bijvoorbeeld precies even duur met een ov-chipkaart dan een strippenkaart, voor alle reizigers die later instappen of eerder uitstappen betalen dus minder dan eerst. Maar ja, als iedereen maar wegwerpkaartjes van 2,60 blijft kopen kan ik ook beweren dat de ov-chipkaart heel erg duur is. :')
Alleen de mensen in Amstelveen kunnen janken over de strippenkaart, maar wie maakt een zone dan ook 10 kilometer lang :N
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
De SP heeft in Utrecht ook al eens zo'n onderzoek uitgevoerd waaruit naar voren kwam dat het ov duurder zou worden van de Chipkaart. Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief? Dat is natuurlijk een belangrijke vraag.
De SP reisde tussen de verschillende gemeenteraadsleden en nee die wonen natuurlijk niet op plekken waartussen rechtstreekse lijnen rijden door grote aantallen reizigers. Hierdoor moet je al snel omreizen. Dan zal het me ook niet verbazen dat ze aan uiteindes van een zone wonen. Dan gaat de teller hard lopen..
Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn. Zaten die reizen ook in het onderzoek?..... (in ieder geval roepen die niet half zo hard als de mensen die wel duurder uit zijn.)
De SP reisde tussen de verschillende gemeenteraadsleden en nee die wonen natuurlijk niet op plekken waartussen rechtstreekse lijnen rijden door grote aantallen reizigers. Hierdoor moet je al snel omreizen. Dan zal het me ook niet verbazen dat ze aan uiteindes van een zone wonen. Dan gaat de teller hard lopen..
Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn. Zaten die reizen ook in het onderzoek?..... (in ieder geval roepen die niet half zo hard als de mensen die wel duurder uit zijn.)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39178
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Hangt maar net van de kilometertarieven af natuurlijk...Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Ik had het vooral over de kilometer-vermenigvuldigingsfactor natuurlijk Overigens weet ik Almere ook wel een paar reisjes waar exact twee keer zo duur uit bent met de chipkaart. Toch zijn dat zulke obscure routes dat ik me daar niet zo druk over maak..
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39178
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Dordrecht heeft gevallen waarin een reis wijk -> station 50% duurder wordt, maar ook waarin wijk -> station precies even duur blijft als nu met de strippenkaart. Onder die laatste categorie vallen ook wijken die nu maar net over de zonegrens liggen, daar is dus nog nieteens voordeel door de chipkaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
In veel gevallen is een 1 uurs GVB kaartje spot goedkoop in vergelijking door op saldo vol tarief te gaan reizen met een p of a kaart.deadlock schreef: Precies en geen stomme verdeelsleutel meer en 2,50 voor een enkele reis :neg: :pos: En 20% meer betalen bij reizen op saldo gemiddeld.
For Your Railroad Adventures
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Mijn ervaring is dat dit het geval is. Ik zie ook nog altijd veel mensen in Utrecht (mijzelf incluis) met de strippenkaart reizen terwijl de OV-chipkaart hier meer dan een jaar geleden is ingevoerd. Dat zou wel anders zijn als die chipkaart niet duurder was.Klaasje schreef:Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief?
Ook een rechstreekse rit wijk<->station pakt in Utrecht snel duurder uit met de OV-chipkaart. Hierin zal ook meespelen dat de Utrechtse centrum-zone relatief groot is.Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn.
Het voordeel bij korte ritjes is ook beperkt doordat het basistarief bij de chipkaart vrij hoog is. Zie bijvoorbeeld de veelgemaakte korte rit CS->Bleekstraat dat kost met de chip 94 cent. Dat is inderdaad goedkoper, maar het scheelt slechts 6%. Terwijl de wat langere ritten vaak 25% (of meer) duurder zijn.
En heb je al gedacht aan het gebruik in de trein op korte trajecten waar de strippenkaart geldig is/was? Daar is de OV-chipkaart véél duurder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Dan klopt het allicht dat het duurder is geworden met de ov-chipkaart maar dat betekend nog steeds niet dat het onderzoek representatief is. Als uit een representatief onderzoek (wat dus rekening houdt met alle mogelijke reisbewegingen afgezet tegen de hoeveelheid daarvan) komt dat men gemiddeld 15% duurder is en uit het SP onderzoek kwam dat het 30% duurder is dan kan je uit beide concluderen dat het duurder geworden is. Nu zie ik bevestigd dat het inderdaad duurder is maar aan de hand van dat onderzoek valt dat nog niet te concluderen.reisthijs schreef:Mijn ervaring is dat dit het geval is. Ik zie ook nog altijd veel mensen in Utrecht (mijzelf incluis) met de strippenkaart reizen terwijl de OV-chipkaart hier meer dan een jaar geleden is ingevoerd. Dat zou wel anders zijn als die chipkaart niet duurder was.Klaasje schreef:Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief?
Ja dat probleem speelt in bijvoorbeeld Almere ook met de zone 5865 (Almere-stad). Die is nl. 10 bij 5 km groot. Dit speelt overigens alleen op ritten naar het centrum, niet op ritten naar het dichtstbijzijnde station.reisthijs schreef:Ook een rechstreekse rit wijk<->station pakt in Utrecht snel duurder uit met de OV-chipkaart. Hierin zal ook meespelen dat de Utrechtse centrum-zone relatief groot is.Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn.
Daarentegen heb je ook relatief korte ritten over een zonegrens heen die nogal veel goedkoper geworden zijn. De korting daarvan kan theoretisch een heel eind richting de 50% uitkomen voor uitzonderingsgevallen. Daarnaast is er ook een groep mensen goedkoper uit omdat de binnen 35 minuten weer inchecken bij een Bus-trein-Bus-overstap.reisthijs schreef:Het voordeel bij korte ritjes is ook beperkt doordat het basistarief bij de chipkaart vrij hoog is. Zie bijvoorbeeld de veelgemaakte korte rit CS->Bleekstraat dat kost met de chip 94 cent. Dat is inderdaad goedkoper, maar het scheelt slechts 6%. Terwijl de wat langere ritten vaak 25% (of meer) duurder zijn.
Jammer dat de NS een minimumtarief aanhoud ja. Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn om de tariefintegratie te laten vervallen bij de invoering van "één kaart voor bus, tram en trein"reisthijs schreef:En heb je al gedacht aan het gebruik in de trein op korte trajecten waar de strippenkaart geldig is/was? Daar is de OV-chipkaart véél duurder.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Natuurlijk wel. Die hele chipkaart is express zo ingevoerd.Klaasje schreef:Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn om de tariefintegratie te laten vervallen bij de invoering van "één kaart voor bus, tram en trein"
Overigens gaat de 40% korting en meereiskorting ook verdwijnen.
Iedereen zal moord en brand schreeuwen, maar stiekem door ieders strot worden geduwt... :Y
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Bron? Ik kan me niet voorstellen dat de VDU verdwijnt namelijk.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
De NS wilde ooit een totaal andere tariefopbouw gaan hanteren, met kilometerbundels in plaats van abonnementen..., de VDU zou worden opgeknipt in een aantal kortingstrappen, maar dat heb ik ook maar ooit ergens gelezen dus ik weet niet in hoeverre die plannen nog altijd actueel zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Kan dat niet in een apart topic besproken worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
NS experimenteert momenteel met twee kaarten: dalvrij voor 95 €/mnd [vrij reizen behalve bij incheck tussen 6.55 en 8.55 en tussen 16.25 en 18.25] en weekendvrij [25 %/mnd] met zaterdag en zondag vrij en werkdagen korting behalve in beide spitsen. Kan een interessante vervanger voor de VDU zijn.
Maar we dwalen nu wel ver af van de vraag of Amsterdam op het stadsvervoer kan bezuinigen. Aan de ideetjes hier geomed wil ik graag toevoegen: laat de streekbusjes eindigen op de Marnixstraat. Maar al die palnnetjes zetten denk ik onvoldoende zoden aan de dijk, je zal steviger moeten ingrijpen, bijvoorbeeld de conducteur op de tram afschaffen
Maar we dwalen nu wel ver af van de vraag of Amsterdam op het stadsvervoer kan bezuinigen. Aan de ideetjes hier geomed wil ik graag toevoegen: laat de streekbusjes eindigen op de Marnixstraat. Maar al die palnnetjes zetten denk ik onvoldoende zoden aan de dijk, je zal steviger moeten ingrijpen, bijvoorbeeld de conducteur op de tram afschaffen
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Hoe kan je bij het stadsvervoer bezuinigen door de streekbussen in te korten? Volgens mij kan je juist op het stadsvervoer bezuinigen door op sommige assen in de stad juist het streekvervoer belangrijk te maken. Dat rijdt er nu toch al en moet toch al betaald worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
In ieder geval: snijden in kosten OV kan ook betekenen dat het kilometertarief omhoog moet. Uiteindelijk is de regio Amsterdam nu een van de goedkoopste regio's, dat is wellicht historisch zo gegroeid, maar geen reden om dat vast te houden. Wat naar mijn mening wel zou kunnen is om vooral het "Hoogwaardig Openbaar Vervoer" een hoger kilometertarief te geven, net zoals dat vroeger met de interliner het geval was.
Ik denk dat er best wel wat bezuinigingen door te voeren zijn die niet of nauwelijks reizigers treffen:
- Betere afstemming streekvervoer/stadsvervoer. Op een streekvervoeras waar elke vijf minuten een streekbus rijdt hoeft niet nog eens een stadsbus of tram te rijden en andersom.
- Routeoptimalisatie van ontsluitende lijnen. Buslijn 64 in West, Buslijn 62 in Zuid rijden allemaal erg interessante toeristische routes, maar erg zinvol lijkt me dat niet.
- Inkrimpen van de avonddienstregeling, wellicht door net als in Brussel een andere lijnvoering te hebben
- Inkrimpen nachtnet, het is de laatste jaren erg uitgebreid en ik heb niet het idee dat dit nou veel reizigers heeft opgeleverd
- In plaats van een continuering van de hoge frequentie, alleen de drukste delen van de route met extra materieel rijden (het 29/9 en 27/17 verhaal)
- Afschaffen van 1 mei als betaalde feestdag voor het personeel.
Ik denk dat er best wel wat bezuinigingen door te voeren zijn die niet of nauwelijks reizigers treffen:
- Betere afstemming streekvervoer/stadsvervoer. Op een streekvervoeras waar elke vijf minuten een streekbus rijdt hoeft niet nog eens een stadsbus of tram te rijden en andersom.
- Routeoptimalisatie van ontsluitende lijnen. Buslijn 64 in West, Buslijn 62 in Zuid rijden allemaal erg interessante toeristische routes, maar erg zinvol lijkt me dat niet.
- Inkrimpen van de avonddienstregeling, wellicht door net als in Brussel een andere lijnvoering te hebben
- Inkrimpen nachtnet, het is de laatste jaren erg uitgebreid en ik heb niet het idee dat dit nou veel reizigers heeft opgeleverd
- In plaats van een continuering van de hoge frequentie, alleen de drukste delen van de route met extra materieel rijden (het 29/9 en 27/17 verhaal)
- Afschaffen van 1 mei als betaalde feestdag voor het personeel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Er is nu te weinig capaciteit om die reizigers via de bestaande tramlijnen te vervoeren. De Leidsestraat, daar kan echt helemaal niets meer bij...laat de streekbusjes eindigen op de Marnixstraat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Snijden in de kosten kan in geen geval betekenen dat je de kilometerprijs omhoog gooit. Dat is namelijk geen kostenpost. Om financieel gezien geen winst of verlies te draaien kan je aan de knoppen van de opbrengsten draaien, maar dat is iets andersVinny schreef:In ieder geval: snijden in kosten OV kan ook betekenen dat het kilometertarief omhoog moet.
Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov
Als de vervoerder meer opbrengsten heeft, hoef je als overheid minder subsidie te gevan aan het openbaar vervoerbedrijf..., zo bedoelde ik dat eigenlijk
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten