NS president-directeur zegt sorry

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Caspar »

Als ik zie dat er reizigers hulpeloos om zich heen staan te staren dan probeer ik altijd te helpen. Heb vaak ook een hesje in mijn tas zitten en heb ook wel een paar keer een half uurtje staan helpen op het perron. Als je echter al 8 uren heb gewerkt, en je trein heeft een half uur vertraging, dan is dat half uurtje helpen wel prima, maar daarna duik ik toch echt de trein in :wink: En waar je dan ook mee zit, mensen die vragen stellen waar je niets mee kan, zoals: weet u al wat of onze Thalys nog gaat vertrekken? Mensen staan onder een lege CTA, reisplanner zegt niets over Thalys... Tsja, geen idee. Daarom trek ik liever geen hesje aan, omdat je toch geen toegevoegde waarde bent als Prorailer in zulke gevallen.
Als ik zie dat een trein wel kan gaan vetrekken etc, dan roep ik natuurlijk wel naar die mensen dat ze er heen moeten gaan.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:De manager waar ik het over heb heeft zich gemeld bij de OM, gevraagd of die hem kon gebruiken (wat dus zo was) en is daarna de hal ingegaan. Zijn informatie kwam uit het reguliere kanaal van T&S&V, dat hem dus ook op de hoogte heeft gehouden. Hij heeft met mij de dingen gedeeld die hem opvielen. Overigens ben ik het met je opmerking eens dat ProRailers vaker hun kop moeten laten zien op de stations. Ik zou een soort binnen/buiten zoals NS dat heeft wat dat betreft toejuichen.

Ik heb jarenlang op Utrecht gewerkt (in totaal een jaar of 7). Ik heb voldoende verstoringen meegemaakt, variërend van groter tot kleiner. Ik heb het proces van T&S aangestuurd en was daarmee ook het informatieluik tussen de VL-post en de mensen op de stations. Het aantal keer dat ik daarbij van een HC of machinist de vraag heb gekregen of ik hem/haar op de hoogte kon houden en of ik hem/haar kan gebruiken is helaas op de vingers van geen hand te tellen.

Ik kan er niks aan doen, de waarneming die de door mij genoemde ProRailer heeft gedaan komen mij erg bekend voor. Ik kan mij nog de situatie herinneren dat mijn toenmalige manager (die ook gestrand was vanwege een of andere verstoring) aan de procesmanager van Utrecht vroeg of er niet wat HC's en machinisten de hal in konden omdat het daar niet bij te benen was. Helaas durfde de procesmanager het niet aan om dat op een goede manier te doen. Het ligt dus zeker niet (alleen) aan het rijdend personeel...
Mag ik je er dan even op wijzen dat NS er zelf voor heeft gekozen om wal en boord helemaal gescheiden te houden! En dat als boord personeel buiten moet staan het ook erg handig zou zijn om "zelf" de informatie te verkrijgen, en dat niet via via van een T&S medewerker.

Een ander voorbeeld van mijn ervaring: tijdens een flinke verstoring een tijdje terug stond ik samen met een Mcn in de hal om ook zoveel mogelijk informatie te geven. Na ongeveer 20 min bleek dat er geen T&S medewerker meer buiten te vinden was en wij er nog maar met zijn 2en stonden.

Kortom.. het zou handig zijn om dit een keer te stroomlijnen, en die eilandjes eens los te laten!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Wubbo »

Zijn wal en boord nog steeds zo gescheiden, met de inrichting van de T&S&V-organisatie (de samenvoeging van Tickets&Service en het Proces Bijzondere Taken)? T&S&V heeft nu zowel wal- als boordtaken. T&S draait ook al een hele tijd tweedemensdiensten, en bij T&S lopen ook vaak genoeg HC's in lichte dienst.

Verder ben ik het er mee eens dat wal en boord niet twee eilandjes moeten zijn. Of een individuele HC zijn informatie zelf moet krijgen of dat dat sneller en efficienter gaat via de bestaande informatiekanalen van de wal (om het zo maar even uit te drukken) vind ik een andere discussie. Ik vond het directe contact met de reisinformant dat ik als coordinator van T&S had heel prettig, en dat was absoluut de snelste informatieweg (in de meeste gevallen dan).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door deadlock »

Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Zijn wal en boord nog steeds zo gescheiden, met de inrichting van de T&S&V-organisatie (de samenvoeging van Tickets&Service en het Proces Bijzondere Taken)? T&S&V heeft nu zowel wal- als boordtaken. T&S draait ook al een hele tijd tweedemensdiensten, en bij T&S lopen ook vaak genoeg HC's in lichte dienst.

Verder ben ik het er mee eens dat wal en boord niet twee eilandjes moeten zijn. Of een individuele HC zijn informatie zelf moet krijgen of dat dat sneller en efficienter gaat via de bestaande informatiekanalen van de wal (om het zo maar even uit te drukken) vind ik een andere discussie. Ik vond het directe contact met de reisinformant dat ik als coordinator van T&S had heel prettig, en dat was absoluut de snelste informatieweg (in de meeste gevallen dan).
De collega's van S&V hebben nog steeds overal hun eigen hok, en blijven dus ook gewoon apart. en qua informatie verkrijgen, hoe moet ik als medewerker boord mijn info van de wal org. krijgen (of ik moet naast hem gaan staan en alles vragen) we hebben namelijk ook geen onderling porto contact. en de RI, tja die kan handig zijn als je hem kan bereiken, maar als er 10 medew boord hem proberen te bellen, worden er 9 doorgeschakeld naar het MCC, dus die snelle informatieweg die voor Wal zo handig is, die werkt niet voor Boord.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Maar ProRail is al een flexibel bedrijf :!:
Allicht zal er wel een onsje te verbeteren zijn, dat hoor je mij ook niet ontkennen, maar de "grote winst" is er echt niet mee te behalen, daar ben ik van overtuigd... ;)
Zo flexibel als een loden deur!!, het kan een klein beetje meegeven, maar signalen komen er in ieder geval niet door heen!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef: maar een oplossing is echt niet zo eenvoudig als de gemiddelde azijnzeikende SP-er denkt dat het is.
Deze opmerking voegt dus echt niks toe aan je hele post.
We weten nu wel dat je niks van de "Linke Kerk" moet hebben, maar het is niet nodig om in elk topic "anders denkenden" op zo'n manier weg te zetten. Beetje respect tonen voor iemands politieke voorkeur is wel op z'n plaats.

Ontopic:
NS zegt nu wel sorry, maar ontkent ondertussen dat er sprake was van een chaos en dat het meeste toch wel "heel goed" is gegaan.
Dat je niet direct over kan schakelen op een nooddienstregeling, kan ik begrijpen.
Wat ik onbegrijpelijk vindt, is dat bij iedere verstoring weer blijkt dat de informatievoorziening ronduit bagger is.
Elke keer wordt er verbetering beloofd, maar er gebeurt gewoon niks.
En wat ik helemaal onbegrijpelijk vindt is, dat er treinen rijden die niet tegen winters weer kunnen (VIRM / SLT / GTW's).
Je houdt bij het ontwerpen van een trein toch rekening met ieder weertype, en dus ook sneeuw? Of denk ik weer te simpel?
Het kost misschien iets meer per bestelling van treinen om ze winterbestendig te ontwerpen en te bouwen, maar het kost nog meer om dat achteraf pas te doen als het dus al te laat is. :idea: Goedkoop wordt dus uiteindelijk duurkoop en is dus uiteindelijk verspilling van geld :idea:
Laatst gewijzigd door AppleMoose op wo 08 dec 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Dexter »

Ronaldussen schreef:En wat ik helemaal onbegrijpelijk vindt is, dat er treinen rijden die niet tegen winters weer kunnen (VIRM / SLT / SPURTS).
Je houdt bij het ontwerpen van een trein toch rekening met ieder weertype, en dus ook sneeuw? Of denk ik weer te simpel?
Het kost misschien iets meer per bestelling van treinen om ze winterbestendig te ontwerpen en te bouwen, maar het kost nog meer om dat achteraf pas te doen als het dus al te laat is. :idea: Goedkoop wordt dus uiteindelijk duurkoop en is dus uiteindelijk verspilling van geld :idea:
Aan het einde van het liedje gaat het gewoon over cold hard cash. Er wordt een afweging gemaakt naar kosten en baten en hoevaak of de weerssituatie waar tegen een trein gewapend moet zijn voorkomt tijdens de levensduur.

Je kunt het net zo goed vergelijken met de gezondheidszorg. Als iedereen bijvoorbeeld een volledige medische check zou krijgen vergoed, sterven er minder mensen omdat men veel vaker ziektes in het beginstadium zou ontdekken. Of vergelijk het met het ophangen van AED's. Als die op elke straathoek zouden hangen, zou dat ook vele doden schelen.

Als de mensen die altijd het laatste woord hebben en uiteindelijk met de centen over de brug moeten komen, eens wat meer oog zouden hebben voor de dagelijkse praktijk van de werkvloer, zou het allemaal niet zo erg hoeven te zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS president-directeur zegt sorry

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ronaldussen schreef:En wat ik helemaal onbegrijpelijk vindt is, dat er treinen rijden die niet tegen winters weer kunnen (VIRM / SLT / SPURTS).
Je houdt bij het ontwerpen van een trein toch rekening met ieder weertype, en dus ook sneeuw? Of denk ik weer te simpel?
Het kost misschien iets meer per bestelling van treinen om ze winterbestendig te ontwerpen en te bouwen, maar het kost nog meer om dat achteraf pas te doen als het dus al te laat is. :idea: Goedkoop wordt dus uiteindelijk duurkoop en is dus uiteindelijk verspilling van geld :idea:
Aan het einde van het liedje gaat het gewoon over cold hard cash. Er wordt een afweging gemaakt naar kosten en baten en hoevaak of de weerssituatie waar tegen een trein gewapend moet zijn voorkomt tijdens de levensduur.

Je kunt het net zo goed vergelijken met de gezondheidszorg. Als iedereen bijvoorbeeld een volledige medische check zou krijgen vergoed, sterven er minder mensen omdat men veel vaker ziektes in het beginstadium zou ontdekken. Of vergelijk het met het ophangen van AED's. Als die op elke straathoek zouden hangen, zou dat ook vele doden schelen.

Als de mensen die altijd het laatste woord hebben en uiteindelijk met de centen over de brug moeten komen, eens wat meer oog zouden hebben voor de dagelijkse praktijk van de werkvloer, zou het allemaal niet zo erg hoeven te zijn.
En om niet te vergeten, zorgen dat de snelle bonussen niet meer mogelijk zijn. Er mag van mij best een soort prestatiebeloning zijn voor top managers, maar dan wel gekoppeld aan een langere termijn visie i.c.m. winst-, en prestatie cijfers, dus pas bij een totaal positief plaatje een beloning.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten