Vandaag was het de Dag van de Bouw en daarom werden er rondleidingen gegeven door het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal. Hiervan heb ik uiteraard gebruik gemaakt en de camera ging uiteraard mee. Zo snel zal ik hier niet meer komen, denk ik.
De rondleiding begon bij het Infracentrum en na wat uitleg over de boormachine Pandora en de maquette ging de tocht naar buiten. In de Conradstraat ging het de bouwplaats op en al snel ging het naar beneden, de bouwput in. Hier ging het door het nieuwe station, maar ook langs het oude station. En niet alleen langs het station, maar er ook onderdoor en overheen :o. Best apart om daar te kunnen lopen. Daarna ging het weer naar boven en eindigde de rondleiding bij het tijdelijke station van Rotterdam Centraal.
Wat foto's van de bouwput om een impressie te geven van hoe het er daar nu uit ziet. Er wordt harder gewerkt dan je denkt als je er boven gewoon langsloopt.
De bouwput vanuit de Conradstraat richting het oude metrostation:
Nog een keer de bouwput vanuit de Conradstraat:
De bouwplaats boven het nieuwe CS vanaf de bouwplaats zelf:
Het nieuwe CS vanaf de bouwplaats:
Nog een kijkje naar beneden. Straks loop ik er zelf:
De bouwplaats richting de boortunnel van RandstadRail:
Het nieuwe CS vanaf de trap naar beneden:
De wand tussen de bouwput van het nieuwe CS en die van de boortunnel van RandstadRail vanuit de bouwput van het nieuwe CS. Vermoedelijk wordt deze wand eind juni / begin juli verwijderd:
De bouwplaats al een stuk lager gezien:
En zo sta ik dan op de plek waar het nieuwe CS komt. Op 10 meter onder NAP:
Een kijkje naar boven, naar de Conradstraat:
Er wordt 24 uur per dag en 7 dagen per week doorgewerkt:
Wat verder de bouwplaats op. Er is nu een dak boven mijn hoofd:
Het plafond:
Hier liepen vroeger de uitloopsporen voor de metro. Nu zijn deze verwijderd en daarom komen de metro's altijd langzaam het CS binnen:
Hierachter is het oude / huidige metrostation Centraal Station:
En ernaast wordt gewerkt aan de opvolger:
Nog een blik op het uiteinde van het station:
Hier ligt nog niet de definitieve vloer:
Daardoor moest je over planken lopen. Zo zag het er links ervan uit:
En zo zag het er rechts ervan uit:
Onder het oude station wordt ook gewerkt. Later zien jullie daar meer van:
Daarna was er weer daglicht. Nu zitten we een stuk naar het oosten, dus meer richting de Delftse Poort:
De bouwplaats richting de Delftse Poort. Deze was nog te gevaarlijk om te betreden:
De al eerder genoemde ruimte onder het oude station:
Diezelfde ruimte, maar nu richting de vrieswand bij de Delftse Poort. De kou van de wand was hier al te voelen:
En hier richting het Kruisplein:
Waar de stenen liggen werd er gewoon doorgewerkt. Uiteindelijk wordt deze ruimte volgestort met beton:
De druk wordt constant bijgehouden. Het was tijdens de foto 20 Bar:
De bouwplaats richting de Delftse Poort vanaf het dak van het oude station:
Dit is het dak van het oude station met erboven het dak van het nieuwe station. Het wordt dus allemaal een stuk ruimer:
Het dak richting de Delftse Poort:
Een blik naar boven:
En nog een keer, maar nu richting het treinstation:
Achter het oude station wordt er beneden ook nog gewerkt. Dit was net vanaf onder het station al te zien:
En hier nog een keer, maar nu richting de Delftse Poort:
En we zijn weer boven de grond:
Nog 1 kijkje naar beneden, naar de bouwput:
Hier stond vroeger het oude stationsgebouw van Rotterdam Centraal:
Een kraan voor de fundering:
De tijdelijke hoofdingang naar het metrostation:
Een laatste blik naar beneden. Beneden is een volgende groep te zien:
Het tijdelijke stationsgebouw van Rotterdam Centraal. Eindpunt van deze mooie rondleiding, maar nog niet van deze serie:
Want, eerst nog een blik op de bovengrondse bouwplaats. Zo kun je je niet voorstellen wat er allemaal onder de grond gebeurt:
De plek waar ik aan het begin van de rondleiding de bouwput in ging, gezien vanaf spoor 1 van Rotterdam Centraal:
De 2013 en de 2005 reden zoals ik al zei hun slagjes in de s4200. Hier op spoor 1 als t4234 naar Maassluis West van 12:28 uur met de 2013 voorop:
Spoor 3 en verder van Rotterdam Centraal vanaf spoor 1 met de oude overkapping:
En tot slot een toeristisch bonusplaatje van de fontein van het Hofplein. Eens een keer een foto zonder auto's of trams erop. Meestal staat er altijd wel 1 van de 2 bij mij erop (hoewel dat soms ook de bedoeling is), maar nu dus niet:
Het nieuwe metrostation van het CS in Rotterdam
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het nieuwe metrostation van het CS in Rotterdam
Hehe, erg herkenbaar allemaal... tja de bouwput had vandaag ook hoog bezoek in de vorm van een delegatie van het OVNL-team
Zoveel hoger wordt 't metrostation trouwens niet hoor. Het dak waar je tijdens de rondleiding op stond was immers de bovenkant van de buis met de sporen en het betonblok wat je ziet op de foto vanaf het dak richting Delftse Poort is de huidige stationshal. Heeft jouw rondleider niet verteld dat er ietsje onder de bovenkant van de oude tunnel nog 'n tussenvloer komt in 't nieuwe station? Oftewel, je stond dus eigenlijk al in de toekomstige hal van het metrostation daar op 't dak
Zoveel hoger wordt 't metrostation trouwens niet hoor. Het dak waar je tijdens de rondleiding op stond was immers de bovenkant van de buis met de sporen en het betonblok wat je ziet op de foto vanaf het dak richting Delftse Poort is de huidige stationshal. Heeft jouw rondleider niet verteld dat er ietsje onder de bovenkant van de oude tunnel nog 'n tussenvloer komt in 't nieuwe station? Oftewel, je stond dus eigenlijk al in de toekomstige hal van het metrostation daar op 't dak
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het nieuwe metrostation van het CS in Rotterdam
Dat laatste heeft ze niet gezegd. Ze vertelde alleen dat het nieuwe station wat hoger werd en dat ik dus eigenlijk tussen het oude en het nieuwe dak stond. Maar ja, er liepen natuurlijk een aantal verschillende rondleiders rond die natuurlijk niet allemaal exact hetzelfde vertellen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Het nieuwe metrostation van het CS in Rotterdam
Zoals Ddrs al zei, erg herkenbaar allemaal!Leuke foto's ook :)
Die twee sprinters in de s4200 rijden er trouwens al een tijdje in, ik zag ze gisteren, woensdag en vorige week zaterdag ook al. Kennelijk moesten ze er wat mee
Die twee sprinters in de s4200 rijden er trouwens al een tijdje in, ik zag ze gisteren, woensdag en vorige week zaterdag ook al. Kennelijk moesten ze er wat mee
Re: Het nieuwe metrostation van het CS in Rotterdam
Maar voor mij niet herkenbaar ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten