Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
BR628 schreef:
Fles schreef:Goederen op een compleet apart net
Keep on dreaming :N
De vrachtwaggel... (A)

Ja het olieslaafblik met bijwagens en al dat gezeik :') Hebben we dat ook maar weer gehad :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Overigens, als we dan toch infrastructuur aan het bouwen zijn, een conventionele spoorlijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen lijkt mij ook wel wat. Geen HSL, geen magneettrein en al helemaal geen monorail, maar gewoon een spoorlijn waar ook koplopers kunnen rijden. Ik ben van mening dat Emmeloord toch eens in de vaart der volkeren meegetrokken moet worden. En de rest van de wereld komt zo lekker snel in Friesland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Dexter »

Wat moet een mens in vredesnaam in Friesland? Limburg ok, maar Friesland trekt me niet bepaald aan. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Schaatsen, zeilen, van alles en nog wat met kruidnagels erin kopen (kaas, koek) (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Gewoon 200 rijden met ICs met getrokken mat Amsterdam - Lelystad - Emeloord - Drachten - Groningen - Bremen - hamburg *O*
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Overigens, als we dan toch infrastructuur aan het bouwen zijn, een conventionele spoorlijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen lijkt mij ook wel wat. Geen HSL, geen magneettrein en al helemaal geen monorail, maar gewoon een spoorlijn waar ook koplopers kunnen rijden. Ik ben van mening dat Emmeloord toch eens in de vaart der volkeren meegetrokken moet worden. En de rest van de wereld komt zo lekker snel in Friesland.
In Emmeloord wonen net zoveel mensen als in Edam en Volendam samen. Moet je daarvoor een spoorlijn aangelegd worden? Bovendien reizen de meeste mensen uit de NOP richting Zwolle. Dat is nou precies waar die spoorlijn niet heen gaat.

edit: Ooh wacht.. het was een wishful thinking-topic natuurlijk :X Sorry (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Dan leggen we ook gewoon een spoorlijn Zwolle - Hasselt - Genemuiden - Vollenhove - Marknesse - Emmeloord - Tollebeek - Urk aan.

En inderdaad ook Heerenveen - Drachten - Leek - Groningen, voor een intercity Amsterdam - Hamburg
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Dan leggen we ook gewoon een spoorlijn Zwolle - Hasselt - Genemuiden - Vollenhove - Marknesse - Emmeloord - Tollebeek - Urk aan.
Smalspoor, met een stroomtreintje en getrokken wagentjes, neem ik aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Nee, ben toch niet gek :') Gewoon een enkelsporige normaalsporige spoorlijn met passeermogelijkheden bij elk treinstation, met of zonder bovenleiding maakt niet zoveel uit. Heb expres de omweg gekozen omdat je dan wat meer kernen aandoet dan alleen Kampen, Emmeloord (overstapstation, als het even kan viersporig met twee eilandperrons), Tollebeek en Urk.

Ik geef toe, het zal niet 's lands drukste spoorlijn zijn :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Fles schreef:Gewoon 200 rijden met ICs met getrokken mat Amsterdam - Lelystad - Emeloord - Drachten - Groningen - Bremen - hamburg *O*
Ja en dan ook lekker naar Amsterdam Centraal, en niet naar Amsterdam Zuid! Dat gezeur met: het is een trein voor het nieuwe kloppende hart van Amsterdam, met alle zakenreizigers etc ben ik wel beu. Vanaf Groningen zou ik de volgende stations aandoen: Groningen- Winschoten- Leer- Ocholt/ Westerstede- Bad Zwischenahn- Oldenburg- Delmenhorst- Bremen en daarna non stop met 200km/u naar Hamburg Harburg en HBf.

Verder gaat ICE dieper Duitsland in:
Amsterdam- Utrecht- Arnhem- Oberhausen- Duisburg- Düsseldorf- Keulen- Frankfurt ff- Frankfurt HBf- Aschaffenburg- Würzburg- Nürnberg- München HBf.
Op uitzondering van de 104/105 die gaan nog steeds naar Basel SBB.

Ook vanuit Amsterdam centraal:
1x per dag Amsterdam- Rotterdam- Antwerpen- Brussel Zuid- Lille Europe- Paris Aèroport CDG- Valance TGV- Avignon TGV- Marseille (rijdt in het weekend en zomers dagelijks door via Toulon, Cannes naar Nice)

1x per dag Amsterdam- Rotterdam- Antwerpen- Brussel Zuid- Lille Europe- Paris Aèroport CDG- Lyon Part Dieu- Chambéry- Modane- Bardonecchia- Oulx-Cesana-Claviere- Turijn- Milaan. Reistijd 10u15 (dat is met de huidige infra een reële reistijd)
In het wintersport seizoen rijdt er dan een extra treinstel mee en wordt er in Chambéry gesplitst; een deel gaat dan verder naar Bourg St Maurice zoals nu de ski Thalys dat doet.

Tot slot:
1x per dag Amsterdam- Rotterdam- Antwerpen- Brussel Zuid- Lille Europe- Paris Aèroport CDG- Massy TGV- St Pierre DC- Poitiers- Angouleme- Bordeaux- Dax- Bayonne- St-Jean-de-Luz-Ciboure- Hendaye- Irun.


Hierdoor zijn een hoop aansprekende buitenlandse bestemmingen ook rechtsreeks bereikbaar vanuit Nederland.

(Ik krijg nu al zin om een ritje te boeken...)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Caspar schreef: Tot slot:
1x per dag Amsterdam- Rotterdam- Antwerpen- Brussel Zuid- Lille Europe- Paris Aèroport CDG- Massy TGV- St Pierre DC- Poitiers- Angouleme- Bordeaux- Dax- Bayonne- St-Jean-de-Luz-Ciboure- Hendaye- Irun.
Laat Lille Europe maar zitten hoor :lol: Kijk eens op de kaart?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Ja dat kost 20 minuten extra reistijd. Mijn idee erachter was dat er in Lille gecombineerd kan worden met een 2e stel.
De Bordeaux TGV combineert daar met een stel wat er in Bordeaux weer af gaat, en naar bijvoorbeeld Toulouse, Pau en Lourdes rijdt (handig voor de bejaarden)
De Marseille TGV combineert in Lille met een stel wat in Avignon splitst en verder rijdt naar Nîmes, Montpellier, Sète en Perpignan.
De Chambéry/Milaan TGV kan in Lille combineren met een stel voor Grenoble, wat in Lyon gesplitst wordt.
Als de reizigers aantallen groot genoeg zijn, kan je natuurlijk ook in Brussel al een stel mee laten rijden en Lille overslaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Ik zou een stop in Lille wel fijn vinden. Heb er familie wonen, en ga er nu met de auto heen omdat het met de trein zo lang duurt om België door te komen, terwijl dat met de auto in anderhalf uur kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ik zou een stop in Lille wel fijn vinden. Heb er familie wonen,
Kop dicht Mastwijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Maarre, Lille heeft ook een toeristisch aanbod. Een grote antiekmarkt, een leuk stadscentrum, een groot fort. Kortom, allemaal fantastische redenen waarom Lille het centrum van de wereld is (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Lilloises (of hoe de inwoners van Lille ook heten) kunnen zo ook een leuke dagtrip naar Amsterdam maken bijvoorbeeld. Tevens wonen er rondom Lille ongeveer een miljoen mensen, dus genoeg reizigers te vinden daar.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Stefan »

Caspar schreef:
Fles schreef:Gewoon 200 rijden met ICs met getrokken mat Amsterdam - Lelystad - Emeloord - Drachten - Groningen - Bremen - hamburg *O*
Ja en dan ook lekker naar Amsterdam Centraal, en niet naar Amsterdam Zuid! Dat gezeur met: het is een trein voor het nieuwe kloppende hart van Amsterdam, met alle zakenreizigers etc ben ik wel beu. Vanaf Groningen zou ik de volgende stations aandoen: Groningen- Winschoten- Leer- Ocholt/ Westerstede- Bad Zwischenahn- Oldenburg- Delmenhorst- Bremen en daarna non stop met 200km/u naar Hamburg Harburg en HBf.
Rechtstreekse trein naar Bremen, dat zou voor mij ideaal zijn. *O* :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Heeft iemand een mooie bewerkbare versie van de spoorkaart zodat ik mijn ideeën eens kan tekenen? ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8600
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Milco »

Ik heb een lange lijst gemaakt met ideeën, even in elkaar geflanst, hoe de dienstregelingtijden eruit zullen gaan zien, weet ik niet, dat mogen jullie eventueel bedenken. :mrgreen:

* Van Almere Oostvaarders een IC-station maken, zodat men van Almere Oostvaarders naar Lelystad centrum niet terug hoeft te steken via Almere Buiten, of elk half uur een sprinter naar Lelystad Centrum verlengen. (Dit kan met twee keersporen te Lelystad Centrum naast de intercity's: twee sporen, iedere trein een keertijd van ongeveer 9m inuten, als de ene trein weg is, komt 5 minuten later de volgende trein hetzelfde spoor binnenrollen, dan houdt je nog één spoor over voor een trein met een lange kering).
* Bij opening Hanzelijn sprinter Schiphol / Amsterdam Centraal - Weesp - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle, IC Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle e.v., Sneltrein Amsterdam Centraal – Almere Centrum – Almere Buiten – Lelystad Centrum – Dronten – Kampen Zuid – Zwolle (evt. alleen Dronten of alleen Kampen Zuid).
* Treinserie 4900 versprinteren, of hier een echte IC van maken (Almere Centrum - Hilversum - Utrecht Centraal, evt + Naarden-Bussum).
* Alle IC's tussen Utrecht Centraal en Arnhem alleen op Ede-Wageningen laten stoppen, eventueel een sneltrein toevoegen met stops te Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en evt. ook Veenendaal-De Klomp.
* Sprinter 7500 Arnhem - Ede-Wageningen naar Utrecht Centraal – Amersfoort verlengen.
* Sprinter 5800 Amsterdam Centraal – Amersfoort Vathorst naar Zwolle verlengen.
* Sprinter 5600 hierdoor opheffen.
* Sprinter 17400 (Veenendaal Centrum - Breukelen) verlengen naar Amsterdam Zuid, zodat men van Amsterdam RAI rechtstreeks richting Breukelen / Utrecht Centraal kan.
* Een treinserie Tiel - Arnhem - Winterswijk (Syntus).
* IC's niet meer op Rotterdam Alexander laten stoppen.
* Sneltreinen Utrecht Centraal - Woerden - Gouda - Zoetermeer - Den Haag Centraal & Utrecht Centraal - Woerden - Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam Centraal (Ik weet niet hoe druk Rotterdam Alexander is).
* Treinserie 3900 een nieuwe route geven: Lelystad Centrum - Almere Oostvaarders - Almere Buiten - Almere Centrum - Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk - Zaandam - Alkmaar.
* Treinserie 800 vanaf Amsterdam Centraal: Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk - Schiphol (t.v.v. serie 3900).
* Treinserie 5400 ook op Haarlem Spaarnwoude laten stoppen.
* Benelux-IC ook op Leiden Centraal stoppen.
* Treinserie (1)4500 op Zaandam laten stoppen, serie 14500 evt. ook op Purmerend, als het daar in de spits druk is met de sprinter.
* Van Delft een sneltreinstation maken.
* Van Den Haag Laan van NOI een volledig sneltreinstation maken; treinserie 2600 stopt hier nu niet.
* Sprinter 5500 evt. verlengen naar Hilversum; reizigers naar Soest hebben hierdoor een makkelijke overstap op de IC’s richting Weesp e.v.
* IC’s Zwolle – Leeuwarden alleen op Heerenveen, en evt. ook Meppel laten stoppen.
* IC’s Zwolle – Groningen alleen op Assen, en evt. ook op Meppel laten stoppen.
* Spitsstoptrein 2900 altijd laten rijden; verlengen naar Zwolle.
* Treinserie 800 en 3000 niet op Amsterdam Amstel laten stoppen (als Amsterdam Amstel niet zo heel druk is), maar op Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA. Deze stations zijn dus volledige IC-stations.
* Sprinter 5800 op Amsterdam Science Park laten stoppen.
* Berlijn-IC in eigen pad, en via Amsterdam Centraal.
* Het liefste zie ik treinserie 140 / 240 en 9200 aan elkaar gekoppeld; via Amsterdam Centraal. Hetzelfde met treinserie 100 en 9300.
* Op meer sprinters en evt. sneltreinen Mat’64 inzetten: perfect oud materieel!
* Ringsprinter Schiphol – Amsterdam Zuid – Amsterdam RAI – Diemen Zuid – boog via Watergraafsmeer opstel – Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Lelylaan – Schiphol v.v.
* IC 2100 in Zeeland alleen te Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen laten stoppen; stoptrein 12100 2x/uur.
* Stoptrein Hengelo – Oldenzaal – Bad Bentheim opheffen, en Syntus stoptrein Zutphen – Hengelo – Oldenzaal 1x/uur verlengen naar Bad Bentheim.
* IC 3600 Arnhem – Nijmegen & Breda – Roosendaal non-stop. Arnhem – Nijmegen: sprinter 4400 verlengen, Breda – Roosendaal: sprinter 5200 door naar Roosendaal. Het liefste zie ik ook Zwolle – Deventer non-stop, maar dan moet daar volledig dubbelspoor (twee sporen) komen. En het liefste zie ik ook de stop bij Dieren eruit.
* Heemstede-Aerdenhout sprinterstation.
* Sneltrein 2200: stops te Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Breda.
* Sprinter 13600 verlengen naar Dordrecht (Utrecht Centraal – Geldermalsen – ’s-Hertogenbosch – Tilburg – Breda – Dordrecht).
* Sneltrein 3400: stops te Hoorn – Alkmaar (als ST), Uitgeest, Beverwijk, Haarlem, Leiden Centraal, Den Haag Laan Van NOI, Den Haag Centraal.

Zijn jullie het hiermee eens / oneens? Waarom, wat zou je hieraan nog veranderd zien? Of kun je iets toevoegen? Zeg maar, geef uw mening.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Hoe kom ik bij jou nog vanaf Heiloo in Alkmaar, Uitgeest en verder? Als de s3400 een sneltrein wordt en Heiloo en Castricum overslaat, dan kan je vanaf Heiloo niet meer naar de Zaanstreek, Uitgeest, en verder. Ook zie ik in jou s3900 Sloterdijk- Zaandam- Alkmaar. Dat betekent dat Heiloo dan helemaal niet meer bedient wordt.
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 10 dec 2010, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat je de reizigersaantallen van een aantal stations (Rotterdam Alexander, Heemstede-Aerdenhout oa) onderschat, en dat je ook de complexiteit van een aantal knooppuntstations (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal) onderschat. Het is heel lastig daar andere doorgaande verbindingen te maken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8600
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Milco »

Dit zijn lang niet alle treinseries die ik gaf, slechts een deel hiervan.
Caspar: Zo was ik van plan om stoptrein 4800 te verlengen naar Alkmaar, in Uitgeest met een aansluiting op de sprinters naar Zaandam e.v.
En Wubbo: het zijn maar ideeën, ik weet ook wel dat diverse doorkomsten bij knooppuntstation niet mogelijk zijn, ik heb alleen treinen bedacht waarvan ik dacht dat het wel goede verbindingen zouden zijn. En de vervallen IC-stations kunnen evt. wel door een sneltrein worden bediend. 2x/uur; in de spits evt. 4x/uur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Voor Heiloo moet je in ieder geval ook een IC naar Amsterdam in stand houden, wil je niet een volksopstand krijgen in Noord Kennemerland. :lol: Enne, Hoorn- Heiloo is een van mijn meest afgelegde trajecten 8-) Ik zie de s3400 dus graag zo blijven als ie nu is.

Ik zou ten opzichte van de huidige dienstregeling de s3000 op zondag de hele dag en maandag tot en met zaterdag na 20.00 extra laten stoppen op station Heiloo, zodat Heiloo niet op enkel de SLT is aangewezen zoals nu.
Verder: ook een IC om 23.42 uit Amsterdam naar Alkmaar. De t3080. De sprinter zit vaak afgeladen vol, omdat er zo'n raar gat is daar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Spoorkaarten van Nederland zijn moeilijk te vinden, maar ik vond wel deze:
Afbeelding
Bron: http://www.xerbutri.nl/pict/onderzoek/s ... enelux.gif
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Geel en rood is opgeruimd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast