Rondje Groningen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Rondje Groningen

Bericht door Ronald »

Vandaag (zaterdag 31 mei) maar eens een rondje richting het hoge noorden gepland. Nu de bussen nog rijden, heb ik het er nog maar eens van genomen (je weet nooit hoelang de stakingen gaan duren :( ).

Hieronder een kaartje met de afgelegde route ...

Afbeelding

... en een schema met de gebruikte vervoermiddelen deze dag.

Afbeelding

Zoals gewoonlijk was het beginpunt station Amersfoort, waar ik begon met de Intercity richting Groningen en Leeuwarden van 8.08. De trein had een wat vreemde samenstelling (volgens mij). Het voorste deel (3 bakken) zou doorgaan naar Groningen, het achterste deel (2x4 bakken) naar Leeuwarden (althans Wolvega, door werkzaamheden). Volgens mij is juist het Groningen-deel vaak het drukste…
Voor mij maakte het niet uit (dus ging in het rustige Leeuwarden-deel zitten), in Zwolle stap ik over op de trein naar Emmen.

De trein naar Emmen wordt tegenwoordig weer door Plan-V gereden. Ik blijf dit traject toch een van de mooiere routes vinden :D . Met een klassiek treintje boemelen door een fraai landschap van bossen (rond Dalfsen/Ommen) en later het lege Drentse landschap (voorbij Coevorden).

Keurig op tijd arriveert de trein op het station van Emmen.

Afbeelding

Na de hoeveelheid cafeïne weer een beetje op peil te hebben gebracht met een kopje koffie bij de stationsrestauratie, was het de bedoeling om verder te reizen met de Qliner naar Groningen. Na nog even wat plaatjes geschoten te hebben van een Connexxion-bus…

Afbeelding

… en de Duitse bus naar Meppen …

Afbeelding

… komt de Qliner-bus mooi op tijd voorrijden.

Afbeelding

Bij de chauffeur koop ik een 10-euro-dagkaartje, waarmee je in de hele provincie Drenthe en Groningen onbeperkt met de bus en Qliner mag reizen. Aangezien er aardig wat buskilometers op de planning staan, is zo’n kaartje wel voordelig.

De Qliner rijdt de snelste route over de N34 van Emmen naar Groningen en stopt alleen in Emmen-Centrum, Borger en Gieten. Je kunt dit traject ook met lijn 59 afleggen, die ongeveer dezelfde route rijdt, maar dan door alle dorpjes op de route. Die rit duurt minstens een uur langer dan met de Qliner (misschien nog wel eens leuk voor een andere keer).

Na ruim een uur bereikt onze Qliner het station van Groningen. Voor de busliefhebber is dit een mooi plekje, werkelijk de meest uiteenlopende bustypen (nieuw en ouder) kom je hier tegen :P .

Foto van de Qliner, weer klaar voor de terugweg naar Emmen …

Afbeelding

De stadslijnen worden vooral met Citaro’s (enkel en geleed) gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Een Ambassador op lijn 50 naar Assen.

Afbeelding

En tenslotte nog even een plaatje van een Spurt, welke enkele seconden na het maken van deze foto richting Winschoten zal vertrekken.

Afbeelding

Even na twaalf uur is het tijd voor het volgende busritje, lijn 61 naar Uithuizen. Deze wordt met een hogevloers-Alliance gereden. Na een ritje door het (drukke) Groningse stadscentrum, rijden we de stad uit en is het direct een en al rust en ruimte. Na de rustige dorpjes Bedum en Middelstum wordt de bus leger, de weggetjes smaller en lijkt ook het landschap steeds kaler te worden.

Een uurtje na vertrek uit Groningen komen we (de chauffeur en ik, meer zitten er niet meer in de bus…) aan op het station van Uithuizen, waar ik de bus even op de foto zet.

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het wachten op de trein weer terug richting Groningen, deze zal binnen een kwartiertje vertrekken.

Afbeelding

Precies op tijd komt de Spurt uit de richting Roodeschool het station binnen.

Afbeelding

De rit naar Winsum duurt 20 minuten. Ik moet zeggen dat ik de Spurts prettige treinen vindt, een hele verbetering in vergelijking met de Wadlopers die hier eerder reden.
Dus, na 20 minuten komt Winsum in zicht. Eén keer per uur sluiten de treinen en bussen hier op elkaar aan, dus staat mijn aansluitende bus naar Zoutkamp al te wachten.

Afbeelding

De bus op lijn 65 naar Zoutkamp is duidelijk een ex-Connexxion bus (ik denk uit de regio Amstel/Meerlanden, aangezien dit type daar niet meer rijdt).
Verder gaat de reis weer door het Groningse landschap en dorpjes als Eenrum, Wehe-den-Hoorn en Leens. Na een rustig ritje (een gelede bus is niet echt nodig op dit tijdstip :wink: ) van ruim een half uur wordt het eindpunt, Zoutkamp, bereikt.

Halte Dorpshuis in Zoutkamp.

Afbeelding

De halte ligt bij een leuk dorpspleintje met een kerk.

Afbeelding

Zoutkamp is een klein dorpje (ook weer erg rustig…) en ligt aan het Reitdiep, een waterweg van de stad Groningen via het Lauwersmeer naar de Waddenzee. Er is dan ook een klein jachthaventje en er zijn een paar restaurantjes. Het plaatsje is dus nog wel enigszins toeristisch.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de dijk heb je uitzicht op het jachthaventje …

Afbeelding

… en aan de andere kant kijk je richting het Lauwersmeer.

Afbeelding

Na even het dorpje en de omgeving van de haven bekeken te hebben, sta ik om drie uur weer bij de halte Dorpshuis en komt de bus voor de terugrit (dezelfde bus als heen) de hoek om rijden.

Afbeelding

De rit gaat weer terug naar Winsum, vervolgens rijdt de bus door naar Groningen. Aangezien deze bus niet het station als eindbestemming heeft, maar het Centrum, stap ik op busstation Kardinge over op een stadsbus naar het station.

Busstation Kardinge aan de rand van Groningen.

Afbeelding

Lijn 3 naar Vinkhuizen zet mij uiteindelijk af op het Centraal Station van Groningen.

Afbeelding

Het loopt alweer tegen half vijf, dus genoeg bussen voor vandaag. Deze koploper zal de rit naar Den Haag rijden, zodat ik hiermee na een kleine twee uur weer uitstap op station Amersfoort.

Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Rondje Groningen

Bericht door Daan »

Leuk verslagje :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Rondje Groningen

Bericht door M57 »

Zeker ook met die kaart er bij :pos:
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rondje Groningen

Bericht door waldo79 »

Keurig. Leuk met sfeerplaatjes van Zoutkamp. :wink:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Rondje Groningen

Bericht door Mikos »

Leuk verslag uit het hoge noorden.

Kan iemand mij vertellen wat die Duvedec daar zo hoog in het niet altijd even drukke noorden doet? En waarom een dergelijke lijn niet gewoon doorrijdt naar het station van Groningen, zodat je een mooie rechtstreekse OV-verbinding hebt vanuit Zoutkamp naar Groningen "CS"? :|
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Rondje Groningen

Bericht door Ronald »

Mikos schreef:Kan iemand mij vertellen wat die Duvedec daar zo hoog in het niet altijd even drukke noorden doet?
Oh, ja, Duvedecs heten ze inderdaad, ik kon er even niet op komen :wink: . Ik heb op deze lijn (65) inderdaad alleen maar gelede bussen gezien vandaag (ook Citaro's). Misschien heeft de stalling "Zoutkamp" alleen maar gelede bussen en zijn ze doordeweeks (scholierenvervoer) misschien wel hard nodig.
Mikos schreef:En waarom een dergelijke lijn niet gewoon doorrijdt naar het station van Groningen, zodat je een mooie rechtstreekse OV-verbinding hebt vanuit Zoutkamp naar Groningen "CS"?
Volgens mij is het centrum het eindpunt omdat een tijdje terug in Groningen het beleid was om aan de trein parallel lopende busverbindingen zoveel mogelijk te schrappen (bezuinigingen :roll: ). De verbinding Zoutkamp-Groningen CS moet je eigenlijk met een overstap in Winsum op de trein doen (wat volgens mij uiteindelijk dan ook sneller is dan met de bus). Een rechtstreekse verbinding met het Groningse stadscentrum heb je dan nog wel met lijn 65.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Rondje Groningen

Bericht door Mikos »

Dat beleid is dus ruk. :wink: Dankjewel voor de informatie! :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten