mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en meer

Bericht door mb90 »

Afgelopen zondag was het weer tijd om een Kruidvatkaartje te gebruiken en dus ging ik weer het land in. Dit keer ging het naar Haarlem voor omgeleide Benelux'en, naar Zaandam voor de laatste week van de oude bussen en het busstation, naar Apeldoorn voor mogelijk nog wat opvallende Veolia-bussen en naar Utrecht voor de omgeleide IC 140.

Het begon met een metrorit naar Rotterdam Centraal. Normaal gesproken is dat op de vroege zondagochtend (8:15 uur) nog lekker rustig wakker worden, maar dat was dit keer niet echt zo. Die nacht was het feest Nightmare Indoor in Ahoy geweest. Dat betekende dus een aantal agenten, een enkele ME-er en wat RET-ers rondom het Zuidplein met op het station de nodige kale koppen met grote ogen (of die bijna omvielen van de slaap). Maargoed het was dus eens wat anders. :P Ondanks dat kwam ik gewoon iets voor half 9 op CS aan en kon zelfs nog de IC van 8:28 uur naar Leiden gehaald worden. Dat was achteraf maargoed ook, want de Sneltrein van 8:41 uur zou niet rijden (net als de Fyra van 8:23 uur overigens…) :roll:. Na een simpele overstap op een SGMm-III naar Haarlem (niet planmatig volgens mij maar wel leuk) kwam ik om 9:25 uur aan in Haarlem.

Daar zag ik dat de IC t9205 met +10 reed, dus achteraf had ik nog wel later kunnen vertrekken. Maarja dat is achteraf. In de praktijk zag ik voor die tijd nog 2x een SGMm-III tje in de zogenaamde IC vanaf Zandvoort. De eerste was deze 2983 als t5422:
Afbeelding

Niet veel later volgde dan de Benelux. Getrokken door de 2839 met 6 Prio-rijtuigen kwam deze over spoor 2 met helaas wel heldere lucht, maar geen zon:
Afbeelding

De volgende zou als het goed is met de Belgische rijtuigen rijden (die hun laatste weekje hier in zijn gegaan), maar om die tijd te doden ging ik even kijken bij de bussen. Eerst de Zuidtangent Citaro 9221 bij de Parklaan:
Afbeelding

Verder is het normaal gesproken op enkele Amba’s na de MAN Lion’s City wat de klok slaat. Dit keer kwam er echter ook een gewone Citaro langs en wel de 2843 op lijn 75 naar IJmuiden:
Afbeelding

Verder zijn het dus de Lion’s, zoals bijvoorbeeld deze 3670 als lijn 81 naar Zandvoort:
Afbeelding

Daarna brak de zon door :) en liep het al richting 11 uur. Het moment dat de IC t9209 zou komen. Dat gebeurde inderdaad om 11 uur en wel met de 2803 die 6 I6/I10 rijtuigen over spoor 2 trekt:
Afbeelding

Toen vond ik het tijd om verder te gaan naar Zaandam. Binnen een half uurtje was ik daar en na een wandeling door een bouwput van o.a. het nieuwe busstation wat richting de eindfase gaat…:
Afbeelding
….kwam ik bij het oude busstation terecht. Daar stond een van de weinige dwergen der Amba’s klaar voor een rit op lijn 67:
Afbeelding

Verder reden er Amba’s van de normale lengte. Daarbij zitten ook wat buitenbeentjes, zoals deze ex-Hermes 1825:
Afbeelding

Naast het station worden de meest opmerkelijke, maar wel fraaie gebouwen gebouwd uit die streek denk ik. Een combinatie van Zaanse huisjes in een nieuwe stijl. Als hier de Amba 8394 als lijn 64 langskomt is een deel van dit complex op de achtergrond te zien:
Afbeelding

Een stukje terug kwam de 8384 onder een paar huisjes door als lijn 59 naar Beverwijk:
Afbeelding

Nog even ging het terug naar het oude busstation, want daar kwam een redelijk nieuwe Amba (de 8680) langs met links een oudere (de 8164):
Afbeelding

Daarna had ik het hier wel gezien en ging het naar de andere kant van het land en wel met de IC t3045 naar Arnhem om vanaf daar naar via Deventer naar Apeldoorn te gaan. Door werkzaamheden kon het niet via Amsterdam met de s1500 en ik had weinig zin in een overstap van een half uur in Utrecht. Na Utrecht werd de sneeuwlaag ook weer steeds dikker en buiten werd het gelijk mistiger en zo merkte ik later ook kouder. Na een rit van iets meer dan 2 uur kwam ik aan in Deventer. De overstap naar Apeldoorn is dan echter een lange en daarom ging het even naar het busstation. Hier staan een stads Amba, een streek Amba en een Volvo van Syntus te wachten:
Afbeelding

Bij de bufferzone stond er een Amba eenzaam te wachten op wat er komen gaat:
Afbeelding

Nadat de Volvo van 2 foto’s terug vertrok als lijn 56 naar Borculo…:
Afbeelding

…ging het weer terug naar de trein om met de Sprinter naar Apeldoorn te sprinten. Daar was in de late middagzon die nog maar even zou schijnen nog een Citaro te zien:
Afbeelding

Een stukje verderop kwamen ook genoeg Volvo’s langs, zoals deze 3801 op lijn 1:
Afbeelding

Nadat er geen opvallende bussen langskwamen ging het daarna met IC t146 comfortabel terug naar Utrecht. Lekker met de stoel naar achteren naar de sneeuw buiten kijken. 8-) In die trein werd overigens keurig omgeroepen dat men vandaag naar Utrecht reed. Zelfs alle overstapmogelijkheden van Utrecht werd in 3 talen en 2x omgeroepen. Hierdoor begon de omroep alleen al bij Den Dolder. :P Nadat mijn reis met ICE International (aldus die HC) ten einde kwam ging het even naar het busstation om de vertrektijd van de retourrit van die 140 af te wachten. Op het busstation waren heel even zelfs geen Van Hooltjes te zien. Iets wat in Utrecht weinig te zien is. Hier de Amba 1820 op lijn 7 met daarachter Citaro 9150 en rechts daarvan ook 2 Amba’s van GVU:
Afbeelding

Daarna stond de IC 241 al klaar voor vertrek naar Duitsland met loc 1773:
Afbeelding

En na deze laatste foto ging het voor het avondeten naar de Bram in Hoog Catherijne om daarna met IC t2858 naar Rotterdam terug te keren. Daar ging het weer met de metro naar het Zuidplein en was ik na een leuke dag om half 7 weer thuis. :)
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en m

Bericht door Oud forumgebruiker »

Leuk dat je in Zaandam geweest bent... Er rijdt daar inderdaad echt een mengelmoesje rond... van oude 8100 Amba's tot ex-Zwolse 879x Amba's en Hermeswagens. Helaas heb je op de zondag wel de gelede's gemist, maar ja, je kunt niet alles hebben ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en m

Bericht door Etienne »

Ik spot mezelf op een foto :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en m

Bericht door Michael »

Pijnackerbus schreef:Ik spot mezelf op een foto :lol:
Welke foto dan?

Mooie reportage :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en m

Bericht door Etienne »

Michael schreef:
Pijnackerbus schreef:Ik spot mezelf op een foto :lol:
Welke foto dan?
De laatste van de GVU 1820, rechts van de stoeprand voor het fietstunneltje.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21356
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #51: Benelux in Haarlem, Zaanse busjes en m

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :D
(En ik denk dat Ardan erg blij is met de 13e foto van boven. :mrgreen: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten