SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezocht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezocht

Bericht door Snorkel »

SPOED - Veluwe concessie overgang - Bussen ruilen/halen voor Syntus/Veolia - Vrijwilligers gezocht !!!


Door alle voorbereidingen die er op het laatst nog lopen voor de overgang van Veolia naar Syntus, hapert de (interne) communicatie nog wel eens.
Een kleine groep mensen heeft ontzettend veel te regelen, en dan gaat niet altijd alles naar wens, op tijd, of snel genoeg.

Ik zit zelf niet meer zo direct op het vuur als 6 jaar geleden, bij de overgang Connexxion/Veolia.
Toen heb ik met vele vrijwilligers, in het overgang weekend, ruim 100 bussen verplaatst, tussen meer dan 10 vestigingen.
Ook heb ik in dat zelfde weekend nog samen met de SVA een afscheidexcursie van het VAD gebied verzorgd.

Ik heb Syntus aangeboden om weer een zelfde bijdrage te helpen leveren, maar dat doe ik dan uiteraard niet alleen.
Alleen met vrijwilligers, toen ruim 30, kan zo iets slagen.

Ook al is het erg laat dag, ik heb onderstaand bericht op woensdag avond ontvangen

-------------------------------------

" Beste Michel,

Allereerst mijn excuses dat ik nog niet gereageerd heb.

Ik heb nog mensen nodig voor donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.

Ik moet bussen halen in Breda en zaterdag en zondag bussen ophalen uit de Achterhoek.
Als jij en eventuele vrijwilligers wat kunnen betekenen hoor of lees ik dit graag. "

-------------------------------------

Bij deze zoek ik dus wederom vrijwillige chauffeurs, die over alle juiste papieren beschikken en rijtijdenwet technisch mogen rijden.

Meld je a.u.b. zo spoedig mogelijk op michel.vandenhof.trains@gmail.com en meld wanneer je beschikbaar bent.
Bij voorkeur [ruilen] ( inclusief de vierkante haakjes ) aan het begin van het onderwerp van de email !!!!

Ik zal mijn contact binnen Syntus zo snel mogelijk bellen op donderdag, en zaken kortsluiten.

Uiteraard laat ik ook zo snel mogelijk van me horen.



Expliciet is iedereen die er 6 jaar geleden bij was natuurlijk weer van harte welkom.




Met vriendelijke groet,

Michel van den Hof, Veolia/Syntus Harderwijk
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Update !!

Ben zojuist gebeld door de coördinator van Syntus.
Alle Mercerdes bussen worden door Evobus gebracht.
Alle Optares worden in Breda gehaald, maar de ploeg daarvoor is compleet.

Op bij voorkeur donderdag moeten er nieuwe Ambassadors van Zwolle naar Apeldoorn en Harderwijk.
Lukt dit niet of maar gedeeltelijk, dan op de vrijdag.

Op vooral zaterdag en zondag moeten er Ambassadors en 5 Volvo's 1400 serie van Doetinchem en Neede naar de Veluwe.

Uiteraard moeten er ook Veolia bussen weg, vooral op de vestiging Apeldoorn, maar ook van andere vestigingen.
Deze gaan naar een centrale plek in Apeldoorn.
Dit vindt voornamelijk plaats op zaterdag en zondag.

Meld je a.u.b. zo spoedig mogelijk.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Bastiaan »

Ik heb wel één keer een bus bestuurd door Zwolle (met instructeur), dus ik weet hoe het moet. Is dat ook goed? Of moet ik er weer per se een groot rijbewijs voor hebben? :P
Veel succes in ieder geval!
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Van mij hoeft dat niet, maar van de wetgever, de verzekerings maatschappij en beide werkgevers echter wel.
Sorry.

6 jaar geleden deden er ook een aantal niet-chauffeurs mee, die wel de goede papieren hadden.
Ze vonden het erg leuk en hebben genoten.
Dus opties kunnen zich wel voordoen al ben je geen chauffeur, zolang je maar wettelijk mag rijden.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

ben zondag niet nodig voor m'n eigen werk en eventueel kan ik zaterdag overdag (tot uiterlijk 16 uur) ook nog wel wat.

maar ik woon wel in Rotterdam, dus dat is niet om de hoek.

ben streekbuschauffeur, dus beschik over alle papieren...

als het nodig is, laat maar weten...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Even een laatste stand van zaken.


Ik heb zelf op de bus gezeten ( late dienst ) en overleg gaat dan wat lastig, laat staan internet en email bijhouden en alles ook nog tijdig en adequaat beantwoorden.

Ik heb me enkele weken geleden, per email aangeboden en opgeworpen om ruilingen met vrijwilligers te organiseren.
Die mail is gemist in de grote stroom aan emails, en pas gisteren avond opgepakt, nadat ik telefonisch navraag heb gedaan.
Ik had alles veel liever eerder gepland.

De benodigde aantallen mensen, de beschikbare aantal mensen, de beschikbare hoeveelheden nieuwe bussen, de beschikbare hoeveelheid ex-Achterhoek bussen, de benodigde en beschikbare aantallen tijdelijke bussen, plus tijdstippen en locaties, dit alles is complex en wijzigt ook nog steeds.

Als het goed is, is er vrijdag ochtend overleg over de laatste stand van zaken. Daarna krijg ik door hoeveel, waar en wanneer men nog mensen van buiten nodig heeft. Vermoedelijk is dit vooral zaterdag, zowel overdag als 's avonds.

Ik zal zo spoedig e.e.a. Laten weten.
Niemand wil vrijwilligers nodeloos laten opdraven of voor een enkel kort ritje, zeker niet mensen die van ver komen.
Tenzij je aandringt natuurlijk, of persé wil komen.

Bij voorbaat excuses voor de voorlopige onduidelijkheid, en de kans dat je je hebt aangeboden, maar eventueel toch niet nodig bent.


Met vriendelijke groet,
Michel van den Hof
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Voor mij geldt, dat het leuk zou zijn om te kunnen helpen, maar als het niet nodig is, dan maakt het mij ook weer niet zoveel uit...
Ik wacht rustig af...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Hallo allemaal,

Er is mij gemeld dat het wenselijk is als ik ZATERDAG zo'n 10 mensen kan leveren, want die kan men zeer zeker gebruiken.
Ik ben alle meldingen ( hier, per email, per telefoon en per SMS ) aan het inventariseren, en meld me naar behoefte bij mensen.
In eerste instantie meld ik mij bij mensen die ik al persoonlijk ken, dan die het dichtst bij wonen en/of die aangeven heel erg graag mee tehelpen, en dan pas bij mensen die het minder uitmaakt en/of wel een behoorlijk eind weg wonen.
Ik hoop dat een ieder hier begrip voor heeft.

Het winter weer speelt ons parten en is een onzekere factor.
De dag wordt waarschijnlijk behoorlijk lang.
Het extra reizen heen en terug, en de te maken kosten, dat speelt allemaal mee.

Planning tot nog toe is verzamelen op de Veolia vestiging in Harderwijk om 8.30.
Vertrek met de groep vrijwilligers ( interne mensen, en de groep die ik aanlever ) is om 9.00 uur.
We halen ook mensen op in Zwolle en Apeldoorn, en gaan dan de Achterhoek leeg roven.
We moeten naar verschillende plekken, en intern moet er daar ook nog iets verplaatst.
Misschien moeten we twee maal of meer naar de Achterhoek.
Daarna moet er op de Veluwe ook nog correct verdeeld worden, en alles, inclus CNG/Aardgas wagens, alles afgetankt.

Het kan een erg lange dag worden, houdt daar a.u.b. rekening mee.
Zo maar, halverwege, afhaken is niet makkelijk. Dan zal je zelf het vertrek punt moeten weten te berijken.
Hoe en wanneer we daar eventueel tussentijds tijdens de hele klus komen kan ik niet voorspellen.

Alles en iedereen zal uiteraard ook niet de hele tijd bij elkaar blijven, maar we laten niemand alleen bungelen.
Alleen als je precies weet van hoe en wat, en je je prima alleen redt, dan hooguit.



Voor zo ver, nu naar het persoonlijk benaderen.

Tot later.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zit in de trein naar Amersfoort om daar over te stappen richting Apeldoorn.
Eens kijken of het lukt om 2 bussen over te brengen, voordat ik weer weg moet.
Moet (helaas) vanavond werken, dus kan niet de hele dag blijven...

Heb wel de videocamera + beugel meegenomen.
Dus als het niet te veel regent, zal ik proberen van in ieder geval 1 rit opnames te maken.
Voorbeelden van wat ik bedoel zijn op youtube te vinden (zoekterm lex260775).
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Moest natuurlijk al betijds weg.
Het is alleen het overbrengen van de Syntus 1522 van Doetinchem naar Apeldoorn geworden.
Van heen als terugreis zijn video opnames gemaakt.
Die komen komende week wel op youtube te staan...
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ga toch naar even naar Apeldoorn.
Eens kijken waar nog mee geholpen kan worden.
De hulp was welkom, dus zal niet voor niets komen...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Hallo,

Ik wil heel graag iedereen bedanken voor de geweldige hulp gisteren, en de super dag die het mede daardoor gisteren is geworden.
Er zijn, ondanks de korte tijd tussen uitvraag en uitvoering, toch 10 externe vrijwillige chauffeurs richting Apeldoorn getogen, om hun steentje bij te dragen.

Ik zal ze niet openlijk hier bij naam en rugnummer noemen, of ze moeten zelf aangeven dat dit geen probleem is.
Het waren in ieder gevaal chauffeurs uit Almelo, Almere, Apeldoorn, Delft, Den Haag, Enschede, Krimpen a/d IJssel, Spijkenisse en Uithoorn (2x).

Ieder ander die ook geholpen heeft, uiteraard ook bedankt.

Er zijn vandaag nog 2 of 3 van de externe vrijwilligers wederom in actie.
Hulde !!!!

Ik ben vandaag zelf helaas verhindert, want ik heb mijn eerste late dienst voor Syntus, en mijn kleinzoon is vandaag ook 1 geworden.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zit nu in de Syntus 1504.
We zijn van Doetinchem naar Apeldoon onderwg.
Nu op de A50.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Maik »

Aha, die zag ik rond 12:20 samen met de 1503, 1506, 1510 en 2387 naast de stalling in Doetinchem staan.

De allerlaatste bussen die nog in Doetinchem staan, 2 alliance's en 2 gelede volvo's zullen wel op het busstation blijven staan voor treinvervangendvervoer enz.
Pommes.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zit net op de A18 met de Syntus 1487/2323876 om naar harederwijkte bengen.
Daarna naar huis.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Hoi Alex,

Gelukkig heb je je nog even vermaakt.

Ik heb vandaag mijn eerste dienst gereden met de 5128, 5130 en 5303 ( die ik zelf naar Harderwijk gebracht heb ).

De wagens rijden heerlijk, veel fijner dan de Veolia Amba's.
Heel fijne chauffeursstoelen ook.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Oud forumgebruiker

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja hoor.
Heb me beide dagen best wel vermaakt...
De laatste bus was trouwens de 14/2387.
Typen tijdens het rijden is misschien niet altijd handig (haha)...

Jammer genoeg was het donker toen ik in Harderwijk kwam, dus daar kon ik eigenlijk geen foto's meer maken.
Maar alles bij elkaar wel een paar leuke foto's kunnen maken en toch mooie ritjes gemaakt...

Als zoiets volgend jaar weer nodig is (waar dan ook) ben ik graag van de partij...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Hoi Alex,

Ik vroeg me al af welk nummer je ons nu probeerde duidelijk te maken.
We doen toch nooit iets extra achter het stuur ?!?!?!?!? :wink:

Ik ben altijd bereid en beschikaar om zulke klussen te rijden en/of (mede) te plannen/leiden.

6 jaar geleden heb ik dat zelfstandig gedaan met (verdeeld over drie dagen ) 30-35 vrijwilligers uit uithoeken van het land, voor XX, en hebben we toen 120 bussen verplaatst over 10 vestigingen.
Verdeeld over vrijdag avond, zaterdag avond en zondag overdag, een zaterdag overdag SVA Veluwe excursie er tussendoor.
Afsluitend een geweldig groeps diner bij een chinees op zondag avond als een hele fijne afsluiting van toen een uitputtend, waardevol, dankbaar en bovenal top weekend.
Ik heb daar vrienden en contacten aan over gehouden, alleen zijn de contacten wisselvallig in intensiteit.
Enkelen, toen al dan niet al chauffeur van toen waren er nu daardoor ook weer bij.

Ik had het groeps ruil werk graag her en der in her land, bij wisselingen van concessies, als traditie voortgezet, maar het is er nooit van gekomen.
Misschien tijd het eens gestructureerder maken, en landelijk alle bedrijven er van informatie over voorzien ?
Bij een normalere, langere, voorbereidingstijd is dat voor een ieder betrokkene prettiger, en zijn er zeker veel meer mensen te verzamelen, als de 10 die me nu in 2 dagen gelukt is.


Conclusie, het was top, en voor herhaling vatbaar !!!!!!!!!


Allen, nogmaals hartelijk dank.


Foto's zien we allemaal graag tegemoet.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Fles »

Snorkel schreef: Conclusie, het was top, en voor herhaling vatbaar !!!!!!!!!
Niet om het één of ander, maar ik mag toch hopen dat dit soort dingen bij een volgende concessie-overgang wat tijdiger geregeld zullen zijn? :shock:

Maar top natuurlijk dat het alsnog gelukt is allemaal en dat jullie zo'n leuke dag gehad hebben :pos:
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

6 jaar geleden heb ik voor het scheidende bedrijf, waar ik ook nog eens voorzitter vestigingscommissie was in Ermelo, lid regiocommissie Veluwe en verantwoordelijk voor tot standkoming roosters Ermelo ( diensten en rouleringen ) - dicht bij het vuur dus - als eindverantwoordelijke ( vrijwillig aangeboden ) de verplaatsing op mij genomen om 120 bussen tussen 10 stallingen te herverdelen ( of voor opslag richting afvoer ) in het overgangsweekend, m.b.v. vrijwilligers uit het land. De combinatie met ook nog eens een excursie was natuurlijk vooral ook mede een SVA prestatie. Dit heb ik tijdig kunnen plannen, met als gevolg, ruim 30 beschikbare chauffeurs, een geslaagde operatie, veel lol en een goed moraal.

Dit maal, niet meer actief anders dan alleen nog als chauffeur ( "vrijwillig" gemaakte keuze door opstelling toenmalig nieuw vestigings- en regiomanagement, OR en vakbonden, maar zeer tegen de zin van de werkvloer ), heb ik weken geleden richting mijn toekomstige baas, die mij nog geheel niet kent, een balletje opgeworpen per email, om indien gewenst (mede) zo'n ruil operatie te organiseren, coördineren en uitvoeren. Door interne drukte is dit over het hoofd gezien, tot ik ter elfde ure, de stoute schoenen besloot aan te trekken, en mijn nieuwe concessie manager er over gebeld heb. Het was nog maar kort dag, maar alles is snel opgepakt, en met hulp van (oude) contacten en internet, heb ik Syntus toch extra kunnen bijstaan met vrijwilligers die zich ook nog eens vermaakten.

Ik hoop zeker dat zulks voortaan altijd tijdig zal worden gepland, hopelijk ook als een structurele uitvraag en inzet, landelijk dus, wat de meest vrijwilligers betreft. Ik sta er zeker open voor.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Fles »

Snorkel schreef:Dit maal, niet meer actief anders dan alleen nog als chauffeur ( "vrijwillig" gemaakte keuze door opstelling toenmalig nieuw vestigings- en regiomanagement, OR en vakbonden, maar zeer tegen de zin van de werkvloer ), heb ik weken geleden richting mijn toekomstige baas, die mij nog geheel niet kent, een balletje opgeworpen per email, om indien gewenst (mede) zo'n ruil operatie te organiseren, coördineren en uitvoeren. Door interne drukte is dit over het hoofd gezien, tot ik ter elfde ure, de stoute schoenen besloot aan te trekken, en mijn nieuwe concessie manager er over gebeld heb. Het was nog maar kort dag, maar alles is snel opgepakt, en met hulp van (oude) contacten en internet, heb ik Syntus toch extra kunnen bijstaan met vrijwilligers die zich ook nog eens vermaakten.

Ik hoop zeker dat zulks voortaan altijd tijdig zal worden gepland, hopelijk ook als een structurele uitvraag en inzet, landelijk dus, wat de meest vrijwilligers betreft. Ik sta er zeker open voor.
Ik bedoelde helemaal niet om je aan te vallen hoor, voor het geval dat zo overgekomen mocht zijn :)

Maar even 2 dingen:

1) begrijp ik het goed, dat als jij niet medio vorige week aan de bel getrokken had, dat er helemaal niemand op het idee gekomen zou zijn dat er bussen verplaatst moeten worden bij een concessie-overgang?? :shock:

2) Waarom vrijwilligers? Dit is toch een doodnormaal onderdeel van de bedrijfsprocessen? Gewoon, betalen die handel! *bus*
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: SPOED - Bussen ruilen voor Syntus - vrijwilligers gezoch

Bericht door Snorkel »

Ik voelde me niet aangevallen, wilde het alleen verduidelijken.

Tuurlijk was er intern wel over busverplaatsingen nagedacht.

Het feit dat er in een hele korte beschikbare tijd nooit genoeg helpende handen kunnen zijn, en dat ik een aanbod had gedaan voor het organiseren van externe help en eventueel mede coördineren, die mail daarover was in alle drukte en stortvloed aan communucatie, over het hoofd gezien. Men bleek maar al te blij met de extra hulp die ik aanbod, excuseerde zich duidelijke voor de hele later reactie, en vroegen of ik inderdaad, op zo'n laat tijdstip, toch nog mensen kon en wilde charteren.

-------------------

Ja, je kunt discusiëren over het feit dat je vindt dat werkgevers/commerciële bedrijven gewoon moeten betalen. Dan komt ten eerste het praktische feit dat je mensen niet kunt dwingen, en formatie en rooster technisch ook niet genoeg mensen, die op de juiste momenten zouden moeten werken, onttrokken kunnen worden van de dagelijkse behoefte aan chauffeurs voor normale diensten.

Dan zou er ook nog eens een kostenplaatje spelen, en blijken dat extern inhuren goedkoper is, en dus de eigen mensen uit economische en efficiëncy oogpunten, zullen worden gepasseerd.

Een beetje geven en nemen is ook een gezonde instelling, niet altijd voor wat hoort wat. Niet alles moet het trekken van de geldbuidel als eerste prioriteit hebben, en mag ook wel eens geheel achterwege blijven.

Syntus had alle busorders zo afgesloten dat alle leveranciers de bussen ook zouden afleveren. Een praktisch probleem om dat op het uur U op de juste plek te kunnen doen ( met een vertrekkende vloot rechtsstreeks uit de dienst en een nieuwe vloot rechtsstreeks op de dienst ) is een belangrijk punt, maar deze theoretische aflever keuze ontneemt vrijwillig personeel ( of in dit, en andere gevallen externe vrijwilligers ) oook van een leuke klus, beregoed voor extra moraal en ( hernieuwde ) betrokkenheid.

In Connexxion tijd is al ontstaan, op verzoek van chauffeurs, dat we vrijwillig Mercedes bussen in Frankrijk mochten gaan halen in eigen tijd ( 2 dagen, rooster vrij, of door snipperen en ruilen ). De plus voor de leverancier was dat hij dat dan niet meer tot de poort hoefde te organiseren en betalen. In ruil daarvoor werden de vrijwillige chauffeurs door de leverancier naar de fabriek vervoerd, kreeg men gratis ( en vaak ) relatief onbeperkt eten en drinken bij tussenstops, een uitgebreide fabrieksrondleiding, en luxe meergangen dineer, een luxe hotel overnachting, en een luxe eind diner bij thuiskomst, na het afleveren van de bussen bij de importeur. Voor de koper/werkgever gaf dit geen verschil, anders dan dat hij er enthausiaste en gemotiveerde chauffeurs door had.

6 jaar geleden, toen XX van de Veluwe verdween en BBA/Veolia haar intrede deed, toen moesten er voor XX 120 bussen worden herverdeeld, over 10 vestigingen. Dit moest perse plaatsvinden om vrijdag avond, zaterdag avond, en op zondag, nadat wagens aan de dienst konden worden ontrokken c.q. gemist konden worden. Interne afspraak bij XX was dat een ontvangende vestiging zijn jongere wagens diende te halen, op commando. Dat hield in, extra diensten maken, en extra mensen inzetten/aanwijzen. Zaten juist in het weekend die chauffeurs daar op te wachten, ten koste van anders meer verlof verstrekkings mogelijkheid ?

Vooral ook om hobbyisten, zijnde vrijwillige chauffeurs in den lande, de gewilde kans te geven, om zo'n klus met een groep te mogen klaren, als leuk uitje, heb ik binnen XX dit voor gesteld. In de eerste plaats niet om XX te matsen, maar welwillende vrijwilligers, en personeel dat liever een snipperdag verstrekt zag worden. Zo gek is dat allemaal toch niet ?

Feit is ook, dat zulk werk, indien betaald intern uitgevoerd, veel tijdiger vast en strak gepland moet worden, met OR instemming. Iets wat haast ondoenlijk is, omdat er altijd veel adhoc situties ontstaan, das wel de gebleken praktijk.


Iedereen zijn of haar mening, lol hebben we zeker gehad, en extra motivatie als gevolg. Een win win situatie !!!!


Groet,
Michel van den Hof
Syntus Harderwijk
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten