Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Op internet kwam ik het volgende tegen op meerdere site's:

Internationale treinen Schiphol - Berlijn gaan mogelijk doorrijden naar Den Haag Centraal (non-stop). De Thalys gaat via de HSL rijden, waardoor Den Haag HS de aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk verliest.

Dat zou mogelijk ingaan bij de dienstregeling van 2010, zover ik weet is dat niet gebeurd.
Komt die "internationale" trein verbinding bij de nieuwe dienstregeling of in de toekomst wel naar Den Haag?
Zou een mooie verbinging zijn. Nog mooier zou zijn de ICE die vanuit Utrecht naar Amsterdam gaat naar Den Haag te laten rijden. En de IC Berlijn - Schiphol vanaf schiphol door naar Amsterdam te laten rijden.

Zo krijgt Den Haag een waardige opvolger voor de IC en Thalys verbindingen die Den Haag kwijt raakt en al kwijt is.
Er komt een city pendel voor de Fyra, echter komt deze pas zodra er genoeg treinstellen vrij zijn. En dit word geen rechtstreekse "internationale"verbinding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Suus »

Dit plan bestaat al een paar jaar, maar wordt ook elk jaar weer een jaar naar achteren geschoven.

Het komt er in principe op neer dat vanuit Den Haag de IC's naar Groningen en Enschede via Schiphol gaan rijden, oftewel, de intercities die nu eindigen op Schiphol rijden dan verder naar Den Haag. Aangezien de trein naar Berlijn daar in geïntegreerd is, gaat die dan ook naar Den Haag Centraal rijden.

Heeft als consequentie dat de intercities die nu naar Utrecht gaan, niet meer verder zullen rijden dan Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Klaasje »

Rotterdam?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Suus »

Rotterdam houdt gewoon zijn treinen naar Amersfoort. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Dan is het uit eindelijk minder rooskleurig voor Den Haag dus?
Aangezien de snelere verbinding veder dan Utrecht dan dus niet verder als Utrecht gaat? :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Wubbo »

Nu gaan er twee plannen door elkaar lopen.

Bij de volledige opening van de HSL-Zuid is het inderdaad de bedoeling dat het lijnennet op de Oude Lijn volledig opnieuw opgezet wordt. Onderdelen van dat plan zijn onder andere het omleggen van de s2100 via Haarlem en het doorleggen van de NoordOost-IC's naar Den Haag Centraal. Dat laatste is nodig om met name Hoofddorp Opstel te ontlasten, en voor het bieden van de juiste bediening op Leiden - Schiphol.

Daarnaast zijn er de plannen voor de opening van de Hanzelijn. Op dat moment gaan de IC's vanaf de Flevolijn/Hanzelijn doorrijden naar Den Haag Centraal, en vervalt de rechtstreekse verbinding Zwolle - Utrecht - Den Haag Centraal. De verbinding Zwolle - Utrecht - Rotterdam Centraal blijft wel. Den Haag - Utrecht blijft naar verwachting 4x per uur, conform de huidige s2000 dus.

In de HSL-fase is er dus nog geen sprake van het knippen van de NoordOost-IC's in Utrecht (dat zou in Utrecht ook helemaal niet passen trouwens, gegeven het feit dat je dan nog steeds voortreinen moet rijden via de Veluwe).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door reisthijs »

Behalve als de "HSL-fase" pas komt wanneer de Hanzelijn open is...

Al deze plannen hangen dus ook af van verschillende projecten:
*De opening van de Hanzelijn in december 2012
*De sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal moeten weer beschikbaar worden voor NS-treinen (er zullen als al deze plannen worden ingevoerd veel meer treinen van/naar Den Haag Centraal rijden dan nu). Daarvoor moet er een nieuw perron voor Randstadrail komen, dit wordt in 2013 opgeleverd.
*De ontwikkelingen rond de HSL-Zuid. Het gaat nog wel even duren voordat alle V250's in dienst zijn.
Lange_Dre schreef:Internationale treinen Schiphol - Berlijn gaan mogelijk doorrijden naar Den Haag Centraal (non-stop).
Er was inderdaad nog een plan om, zodra de Beneluxtrein over de HSL zou gaan rijden, alleen de trein uit Berlijn door te laten rijden naar Den Haag, en de overige Noordoost-treinen nog niet. In dat geval zou die, net als de Benelux nu, niet in Leiden stoppen. Dit was een idee voor de dienstregeling van 2010 of 2011 maar is dus niet doorgegaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Dexter »

Ik vraag me af of in de uiteindelijk eindsituatie de reizigers vanuit Den Haag beter af zijn, want voorzover ik het begrijp is er dan alleen een rechtstreekse IC-verbinding vanuit Gvc via Shl en Lls naar het noorden. Dan maak je alsnog een omweg via Shl.

En wat dat geneuzel op Hfdo betreft: Het wordt eens tijd dat ze de dienstregeling gaan aanpassen naar de daadwerkelijke behoefte van de reizigers, in plaats van aanpassen aan wat er met de infra mogelijk is. En om dat mogelijk te maken moeten er eindelijk eens wat knelpunten worden aangepakt, i.p.v. extra asfalt te blijven storten.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Vinny »

Het kopmaken in Utrecht kost ook vrij veel tijd. Ik denk dat Den Haag - Zwolle in tijd via Schiphol of via Utrecht om het even is.
*De opening van de Hanzelijn in december 2012
*De sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal moeten weer beschikbaar worden voor NS-treinen (er zullen als al deze plannen worden ingevoerd veel meer treinen van/naar Den Haag Centraal rijden dan nu). Daarvoor moet er een nieuw perron voor Randstadrail komen, dit wordt in 2013 opgeleverd.
Dit is wel zorgwekkend. Het zou dus kunnen dat de IC Den Haag - Zwolle - Groningen nog helemaal niet over de Hanzelijn kan worden ingelegd omdat er een perron ontbreekt op Den Haag.

Als tussenoplossing zou ik me kunnen voorstellen dat de IC Noord-Oost helemaal niet van opzet veranderd, en dat alleen de IC Amsterdam Centraal - Almere - Lelystad wordt doorgetrokken naar Zwolle (plus natuurlijk sprinters Lelystad - Zwolle voor de bediening van Kampen en Dronten).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Wubbo »

Ga er maar van uit dat die Hanzelijn bediend gaat worden zoals het bedacht is. Als dat op Den Haag Centraal niet past zullen er wel trucs worden uitgehaald in de categorie rijden tot Laan van NOI en dan leeg naar Den Haag HS, of dusdanig je dienstregeling aanpassen dat je door korte keringen alsnog een werkbare spooropstelling op Den Haag Centraal krijgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Daniel »

Waarom zou je leeg naar HS doorrijden... je kunt daar inderdaad aan de kant van het postperron gaan keren, maar je kunt ook op spoor 1 keren. Alleen voor de Berlijntrein is 307 handiger want dan kan je de loc voor de kerende trein conflictvrij van de Binckhorst laten komen. Voor de rest is 't alleen de vraag of je bij binnenkomst of bij vertrek alles wilt kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door iljitsch »

Internationale trein Berlijn Hbf - Den Haag Laan van NOI... Lijkt me logischer die metro op Laa of Lvn ofzo te laten keren. RR 3 en 4 hebben zo'n hoge frequentie dat je niet overdreven veel last van een extra overstap hebt.
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Zo ver ik heb gehoord hier in Den Haag is dat met de Randstadrail E Den Haag CS-Rotterdam tot Laan van noi willen laten rijden en dan kop laten maken op die halte. Voor lijn 3 en 4 komen rond 2012 -2014 18 extra wagens erbij. Die wagens gaan als het goed is volgend jaar eerst op lijn 2 rijden. Zodra de nieuwe stads trams in Den Haag in dienst gaan, gaan die 18 extra wagen voor lijn 3 en 4 door naar die lijnen en gaan ze gekoppeld rijden. Nog meer trams los laten rijden gaat niet lukken omdat de beveiliging op het samenloop deel en op het haagse net (lees tramtunnel) dat niet aan kunnen.

Zodra Lijn E van de RET op laan van noi kopmaken komen op Den Haag CS sporen 11 en 12 weer vrij voor de NS.

Uiteindelijk word de verbinding richting Schiphol van uit Den Haag CS veel sterker doordat er meer treinen die kant op gaan?

De lijn vanuit Berlijn kan ook heel goed tot de sporen op CS vrij zijn door rijden naar HS spoor 1, echter is daar alleen een trap (geen lift of roltrap) de NS en Prorail willen dat ook niet bouwen aangezien spoor 1 haast nooit in reizigers dienst is ( alleen bij calamiteiten) en veder stopt er niet meer dan 5 keer per jaar een trein voor Den Haag fans die naar een wedstrijd gaan. En als laaste is spoor 1 ook een koninklijk spoor, zover het koninklijkhuis nog met de trein rijd :wink:

Kortom Lijn E van de RET zal eerder kopmaken op laan van noi dan dat de trein uit Berlijn kop gaat maken op HS :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Suus »

Dat kopmaken zal hooguit een tijdelijke situatie zijn, als ik mij niet vergis wordt er bovenop het busstation een nieuw metrostation gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Dexter »

Kan iemand even mijn geheugen opfrissen en uitleggen waarom er ook alweer een monsterlijk viaduct-op-een-viaduct wordt aangelegd en daarmee een eventuele verlenging naar Scheveningen onmogelijk wordt gemaakt? Was dat niet omdat de reservering voor ondergrondse perrons onder Den Haag Centraal te duur was om te gebruiken? :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Ruben »

Het is goedkoop en Den Haag CS was toch al lelijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Suus »

Ze wilden de kosten laag houden, er hoeft nu geen tunnel gebouwd te worden. Maar de metro mocht het viaduct niet gelijkvloers kruisen, dus moest het metrostation maar bovenop het busstation gebouwd worden :')

Gelukkig gaan ze het gebouw nu inpakken met hangende planten, dus dan zie je het niet meer :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Gelukkig gaan ze het gebouw nu inpakken met hangende planten, dus dan zie je het niet meer :D
Laat me raden: De hangende tuinen van Babylon? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Het zal inderdaad om TIJDELIJK kop maken op laan van noi worden.

Bij het CS komt geen tunnel aangezien de grond onder het station niet goed zou zijn voor een tunnel zeker na de tramtunnel in het centrum denkt men nu beter en langer na of een tunnel wel de beste oplossing zou zijn.

De 2de optie was om lijn E ter hoogte van het busstation het HSE ( Haags Startstation Erasmuslijn), dit was geen goede optie ivm de gelijkvoerse kruising met het auto viaduct (men wil op haags grond gebied geen kruising van auto/ bus banen en Randstadrail, Haagse stadsnet uitgezonderd).

Toen ging men veder kijken en kwamen bij HSE op niveau + 2 dus boven het busstation.

Het is nog lang niet zeker dat het kantoorgebouw Stichthage word bekleed met planten.
telegraaf.nl 14 oktober

DEN HAAG - De fractie van GroenLinks in de Haagse gemeenteraad wil dat de gevel van station Den Haag CS wordt bekleed met een ?hangende tuin?. De oppositiepartij dient hierover donderdag
Als het aan GroenLinks ligt, wordt de gevel van het station bekleed met een „verticale tuin die een icoon voor onze stad moet worden”. Het Haagse college zou hierover in overleg moeten treden met beheerder, de Nederlandse Spoorwegen.
„Veel mensen vinden het plein lelijk door het grijze kantoor boven de stationshal”, stelt raadslid Inge Vianen. „Dus moeten we het gebouw mooier maken door het met groen aan te kleden.” De Haagse raad neemt vermoedelijk donderdagavond een besluit over de invulling van het plein voor station Den Haag CS. Hier zou eerst het M-gebouw van architect Rem Koolhaas verrijzen.
Maar het college schoot dit plan af omdat de financiële risico's niet verantwoord waren. Het is nu de bedoeling dat het braakliggende terrein wordt voorzien van klinkers, bankjes en plantenbakken. Mogelijk komen er ook nieuwe fietsenstallingen voor het station.
Met de nieuwe plannen komt de gemeente Den Haag tegemoet aan de wens van een groot deel van de gemeenteraad. Collegepartij D66 en oppositiepartijen PVV, SP en de Haagse Stadspartij stelden eerder al dat het plein een nadrukkelijk „groen karakter” zou krijgen. Een meerderheid van de raad wil wel dat wethouder Norder zijn plannen realiseert voor een grote ondergrondse fietsenstalling onder het stationsplein.


Een aantal links die een goed beeld geven over hoe het er uit gaat zien:

http://www.grontmij.nl/MediaCenter/D...kopstation.pdf
http://www.denhaagnieuwcentraal.nl
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Afbeelding
Afbeelding

Zo gaat het HSE er hoogs waarschijnlijk uit zien.

Het nieuwe Haags startstation is afgeleid van het Viaduct waar ook de halte Beatrixkwartier zich in bevind.

Afbeelding
(bron: http://www.haagsetrams.com)
Afbeelding
Afbeelding
(bron: http://www.htmfoto.nl) Laatste 2 foto's zijn gemaakt door Jaap Kampfraat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Dexter »

Mmm, niet slecht. Al vind ik persoonlijk de overkapping meer weg hebben van een reusachtig eng insect. Ik kan aan de hand van de tekeningen niet helemaal plaatsen waar het eindpunt van lijn E precies moet komen.

Was er niet een tijdlang sprake van een viaduct vanaf Laa over het emplacement van Gvc heen met een eindpunt in de Rijnstraat, ter hoogte van de tramhaltes daar? Dat lijkt me minder bewerkelijk dan deze stapelcontructie.

Over dat lelijke kantoorgebouw boven Gvc snap ik niet dat ze zo moeilijk willen doen met hangend groen. Tegenwoordig kunnen ze een gebouw geheel strippen en een facelift geven. In Brussel zijn veel geslaagde voorbeelden te vinden.
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn

Bericht door Chauf21 »

De discussie over de vervoerverbindingen met Scheveningen staan nu in een apart topic: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Scheveningen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten