NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Caspar »

En wat jij noemt is ook meteen wel een van de enige lijnen waar de (echte) IC aanzienlijk sneller is :D

Maar, wordt DDM1 mat nu ook weer opgelapt?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Ruben »

deadlock schreef:Scheelt tussen Zwolle en Utrecht toch bijna een half uur en zo ken ik nog wel meer trajecten.
Ja tussen Zwolle en Utrecht. Zo slim was ik ook nog wel om in te zien dat een toilet in een sprinter voor die
verbinding nou nog niet zo noodzakelijk is vanwege het alternatief wat de IC biedt. Het gaat om trajecten waar de sprinter de beste verbinding oplevert, maar wat desondanks toch een lang stuk is. Dus niet een lijn tussen 2 IC-Stations waar naast een directe sprinterverbinding ook een directe IC-dienst bestaat. Het gaat met name (en ook zoals ik voor Amsterdam Amstel al aanstipte v.w.b. de verbinding met Rotterdam) om sprinterstations. Elke sprinter komt langs of eindigt in een groot IC-station, waar vermoedelijk ook altijd het zwaartepunt op ligt. Dus de reizigers op de sprinterstations zullen in meerderheid naar dat IC-station reizen. Wellicht komen ze voordat ze daar aankomen langs een ander IC-station, waar een IC-verbinding met het eindpunt bestaat. Echter is het zo, dat er voor die aansluiting gewacht moet worden, en dat dit uiteindelijk miniem reistijdwinst oplevert, of juist reistijdverlies. Dus wordt het gehele traject in de desbetreffende sprinter afgelegd. De keuze voor het niet bieden van een WC is dan ook slecht te noemen.

Jouw voorbeeld aanhalend, dezelfde sprinter nemend tussen 't Harde en Utrecht doet er slechts 1 minuut langer over dan met overstap in Amersfoort op de IC, iets wat in de praktijk de reiziger dus niet zal doen. Een overstap wordt niet genomen voor 1 minuut reistijdwinst.
Dus zit je van 't Harde tot aan Utrecht in de sprinter zonder wc.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Vinny »

. Het gaat om trajecten waar de sprinter de beste verbinding oplevert, maar wat desondanks toch een lang stuk is.
Noem een traject in Nederland waarvan de snelste route alleen met stoptreinen/sprinters/regionaal vervoer kan worden afgelegd waarvan in de concessievoorwaarden niet is vastgelegd dat het materieel een wc aan boord moet hebben, dat langer duurt dan 1,5 uur enkele reis.

Dat wordt een uitdaging... :lol:

Ik heb er met de reisplanner eentje gevonden: Krommenie-Assendelft - Rotterdam Alexander 1:37. Dat kan alleen sneller als je een stukje met de ICE meegaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door tsov »

Tiel - Aalten
Dordrecht - Hemmen-Dodewaard (ok, op Geldermalsen-Tiel heb je waarschijnlijk wel een wc)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Daniel »

Schiedam Centrum - Beesd is er ook nog eentje. Je kunt in Rotterdam wel op een IC overstappen maar dan sta je vervolgens een kwartier in Dordrecht te wachten op dezelfde stoptrein naar Beesd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Vinny »

Die reken ik half goed. Als je namelijk naar de WC wilt dan kun je de intercity nemen zonder dat het je extra reistijd kost ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Daniel »

Rotterdam Blaak - Geldermalsen is helaas weer net 2 minuten te kort... sneltrein kost daar wel extra reistijd (moet je eerder voor vertrekken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Ruben »

Waarom zou alles korter dan 1,5 uur kort genoeg zijn om zonder WC te kunnen? Wat is dat toch voor een denkwijze?
Je moet vanaf huis, daar is in principe je laatstmogelijke toiletbezoek geweest. Op heel veel steigers langs het spoor in Nederland is geen toilet voor handen. Dan moet je die sprinter in, en ook al is het maar een half uur, ook weer zonder WC. En dit is maar een voorbeeld waarom ook op de kortere reisjes, maar zeker de reisjes van rond een uur (en die zijn er zat), een toilet gewoon nodig is.
Daarnaast heb je gevallen als ongelukjes, plotseling opkomende lijfelijke evacueerplannen e.d. waar een gastheer (NS) uit service en gemak een toilet hoort aan te bieden. Dan heb je nog de verstoringen, of aanrijding contra persoon, waarop een dergelijk toilet ook overwerk maakt. Maar voortaan mogen we dat dus allemaal in een luier doen, omdat de norm bij ANDERHALF uur ligt, waarop je wel zonder wc kan? Schei toch uit. D'r in met zo'n ding.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Vinny »

Waarom zou alles korter dan 1,5 uur kort genoeg zijn om zonder WC te kunnen?
Het is een norm die veel wordt aangehaald om aan te geven dat WC's niet hoeven te worden ingebouwd in tram's, metro's, (streek)bussen en sommige regionale treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Suus »

Als ik naar het toilet moet, moet ik naar het toilet. Vaak heb niet eens een keuze als ik ergens ben. Thuis, als ik college heb of aan het werk ben heb ik wel een toilet in de buurt, maar als ik op de trein te wachten op een station heb je vaak geen toilet. Sommige mensen moeten nu eenmaal vaak naar het toilet of drinken veel en moeten daarna naar het toilet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Reiziger Delft »

Als een bus ''strandt'' kan je gewoon even uitstappen en ergens toiletteren, dan wel ergens in een huis/horecavoorziening, dan wel in de bosjes. Een gestrande trein mag je meestal niet zomaar uit, en zo'n situatie wil nog wel eens 3 uur duren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Dexter »

Ok, alle acties en petities hebben effect gehad en ook de politiek dwingt nu toiletten in de trein af op het hoofdnet. Maar ik vraag me af of we er nu ook daadwerkelijk gelukkig van worden met z'n allen, aangezien het veel tijd, geld en moeite gaat kosten. En het kost ons, belastingbetalers en treinreizigers zonder twijfel extra geld.

De SLT's zijn er, zoals bekend, constructief niet op voorbereid. Ik vraag me dan ook af hoe en tegen welke prijs een toilet daar gerealiseerd kan worden. Het wordt met zekerheid een enorm hok, dat ten koste gaat van minimaal 1 multifunctioneel balkon. Bij de bakovergangen en achter de cabines bevinden zich verhogingen die niet-verplaatsbare apparatuur herbergen, dus het toilet komt middenin een rijtuig. Weg ruimte, weg overzicht. Want er komt niet zomaar een pot boven een gat in de vloer, maar het moet 'uiteraard' een rolstoeltoegankelijk (dus groot) toilet met gesloten systeem (en dus bewerkelijk en storingsgevoelig) worden, want laten we wel wezen, we leven al bijna in 2011.

En als er dan uiteindelijk toiletten aanwezig zijn, zouden we er dan blij mee zijn? Weleens goed rondgekeken op het gemiddelde treintoilet? Ongeacht of het oud of nieuw, rolstoeltoegankelijk, hypermodern biotoilet of gewoon een gat met valpijp is, na verloop van tijd wordt elk treintoilet smerig. En het zijn de reizigers zelf die er een smeerboel van maken, daar kan je als NS of welke willekeurige andere vervoerder of schoonmaakbedrijf niet tegenaan blijven poetsen.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door iljitsch »

Gaan er daadwekelijk WCs in bestaande WC-loze treinen komen? Lijkt me ook weer wat overdreven, als je de nieuwe met bestelt kan je de oude voor kortere ritjes en/of dichtbij grote stations gebruiken.

Rolstoeltoilet lijkt me ook nogal veel van het goede.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Caspar »

In een hoop van die Duitse toiletten zou je met 10 man tegelijk een receptie kunnen houden. Die zijn zo groot, volgens mij 10m2 ofzo. Dat lijkt me ook sterk overdreven. Een gewoon toilet is wel voldoende. Overigens is juist in DDAR, Virm doorgaans altijd wel spoelwater aanwezig, en in ICMm niet. Daar zal wel niet tegen aan te vullen zijn, met slechts 1 wc in een IC drietje. In een SLT zal dat dan ook wel meevallen, het ontbreken van spoelwater als er niet rijen voor de toiletten staan zoals in ICMm soms. Verder vind ik het opzich wel meevallen met de uitstraling van een gemiddeld toilet bij NS. Maar... als wc papier op is, en geen spoelwater meer aanwezig is gaat het wel snel vies worden...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:
Waarom zou alles korter dan 1,5 uur kort genoeg zijn om zonder WC te kunnen?
Het is een norm die veel wordt aangehaald om aan te geven dat WC's niet hoeven te worden ingebouwd in tram's, metro's, (streek)bussen en sommige regionale treinen.
Ik denk dat daar over het hoofd is gezien dat, ondanks dat NS er steeds beter in wordt bij elke graspriet een station neer te gooien, de trein vaak onderdeel is van een multimodale reis. Meestal zal er voor- of natransport nodig zijn, waarvan je de tijd ook bij de reisduur moet optellen. Dat de trein meestal het grootste gedeelte van de reis voor zijn rekening zal nemen, samen met het feit dat van alle modaliteiten het makkelijkst in een trein een toilet gebouwd kan worden (plus dat we dit al gewend waren) zorgt ervoor dat het wenselijk is een toilet in een trein te hebben. Daarnaast is een norm van 1,5 uur voor een metro/bus/tram al een stuk realistischer omdat de totale ritduur van een gehele lijn vaak niet eens bij die tijdstermijn in de buurt komt. Bij een sprinterdienst ligt dat allemaal anders.
Ga ik van een Veluws gat via 't Harde naar Nieuwegein, fiets ik tot station 't Harde. Ik kien uit dat daar een 10 minuten overstap op de trein heb, en stap de sprinter in. Vervolgens zit ik dat uur in de sprinter. Dan ben ik weliswaar op Utrecht Centraal voor het eerst bij een stationstoilet, maar kan het al te laat zijn. Tel ik de tram erbij op, dan maakt de totale reisduur het zeker wenselijk dat ergens op mijn reis een toiletfunctionaliteit geboden wordt. Het meest logische en kansvolle moment daarvoor is dan die treinreis van een uur.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Ennes »

NS-Reiziger schreef:
Vinny schreef:
Waarom zou alles korter dan 1,5 uur kort genoeg zijn om zonder WC te kunnen?
Het is een norm die veel wordt aangehaald om aan te geven dat WC's niet hoeven te worden ingebouwd in tram's, metro's, (streek)bussen en sommige regionale treinen.
Ik denk dat daar over het hoofd is gezien dat, ondanks dat NS er steeds beter in wordt bij elke graspriet een station neer te gooien, de trein vaak onderdeel is van een multimodale reis. Meestal zal er voor- of natransport nodig zijn, waarvan je de tijd ook bij de reisduur moet optellen. Dat de trein meestal het grootste gedeelte van de reis voor zijn rekening zal nemen, samen met het feit dat van alle modaliteiten het makkelijkst in een trein een toilet gebouwd kan worden (plus dat we dit al gewend waren) zorgt ervoor dat het wenselijk is een toilet in een trein te hebben. Daarnaast is een norm van 1,5 uur voor een metro/bus/tram al een stuk realistischer omdat de totale ritduur van een gehele lijn vaak niet eens bij die tijdstermijn in de buurt komt. Bij een sprinterdienst ligt dat allemaal anders.
Ga ik van een Veluws gat via 't Harde naar Nieuwegein, fiets ik tot station 't Harde. Ik kien uit dat daar een 10 minuten overstap op de trein heb, en stap de sprinter in. Vervolgens zit ik dat uur in de sprinter. Dan ben ik weliswaar op Utrecht Centraal voor het eerst bij een stationstoilet, maar kan het al te laat zijn. Tel ik de tram erbij op, dan maakt de totale reisduur het zeker wenselijk dat ergens op mijn reis een toiletfunctionaliteit geboden wordt. Het meest logische en kansvolle moment daarvoor is dan die treinreis van een uur.
Bus/metro/tram in de randstad zal inderdaad vaak een niet al te lange reistijd hebben, maar plan eens een reis met het streekvervoer in de noordelijke provincies, of bijvoorbeeld Zeeland, dan kan je ook met voor en natransport op een behoorlijke reistijd uitkomen, jou redenatie klopt hier dus toch niet helemaal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Caspar »

Alkmaar- Leeuwarden is best lang zonder toilet. Sinds ze in Den Oever de wachtruimte met toilet hebben gesloten, kan je daar ook niet even snel in en uit rennen. (zo zijn er natuurlijk nog een hele hoop verschralingen aan te tonen op andere lange lijnen)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Ruben »

Ennes schreef:Bus/metro/tram in de randstad zal inderdaad vaak een niet al te lange reistijd hebben, maar plan eens een reis met het streekvervoer in de noordelijke provincies, of bijvoorbeeld Zeeland, dan kan je ook met voor en natransport op een behoorlijke reistijd uitkomen, jou redenatie klopt hier dus toch niet helemaal.
Mijn redenatie werkt toe naar waarom het een stomme keus is geen toilet in een trein aan te bieden. Hierbij geef ik aan dat in een streekbus nu eenmaal lastiger een toilet in te bouwen is, hoewel daar ook een mouw aan te passen is (zie touringcar). Dat er in de noordelijke provincies bepaalde buslijnen zijn waarop geen toiletvoorziening geboden wordt, maar waar je desondanks uren mee onderweg kan zijn, is geenszins een excuus dat de NS dan ook maar geen toiletten meer aan hoeft te bieden.
Bij een trein zijn we het gewend, er is geen noodzaak om te ontwennen, en het is gewenst. Houden we over NS die ze niet kan onderhouden. Ik zou er persoonlijk ook helemaal niet zoveel op tegen hebben om er 50 cent voor te moeten betalen, trouwens. Als daarmee de kwaliteit op het niveau van een Sanisette kan komen, prima zelfs. Automatische reiniging, en geen smerige bedoening als de treintoiletten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Caspar »

Tsja, je weet hoe die zelf reinigende krengen van de NS er soms uitzien... Dat is geen verbetering ten opzichte van het gemiddelde treintoilet. Ik ga liever in de trein dan naar zo'n ding op het perron. (ook al zou ie gratis zijn).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS schaffen geen Sprinters zonder toilet meer aan

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Tsja, je weet hoe die zelf reinigende krengen van de NS er soms uitzien...
Nou breek me de bek niet open zeg. Ik moest een jaar geleden eens s'avonds laat een half uur zonder trein overstaan op Bd. Laat op de avond (dus T&S was al dicht) maar er was genoeg volk op het perron aanwezig om het genant te maken als ik tegen een paal aan was gaan staan. Dus om bedenkelijke You Tube-filmpjes te voorkomen ben ik maar zo'n zelfreinigend geval in gedoken, in de wachtruimte daar. Ik heb nog nooit aan zo'n slecht doel 50 cent uitgegeven.

Niet alleen was de algehele staat van het toilet smerig, maar op de rand van de pot lag een enorme bolus. Niet op de bril (klapt omhoog en wordt automatisch gereinigd) nee, op de pot zelf. Hoe ziek moet je zijn om uit te kienen wat het enige plekje van het toilet is dat niet gereinigd wordt en om daar je uitwerpselen te deponeren? Ik hoefde terstond niet meer.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten