NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Helemaal mee eens Ziggy :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Hahahahahahahahahahahahhaaahaha wat een goeie grap! :')iljitsch schreef:Misschien moeten een paar mensen daar nog even nalezen wat "aanbesteden" precies betekent. (Oftewel: niet aan je vriendjes geven,
Welkom in de grote mensen wereld. :Y
For Your Railroad Adventures
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Volgens mij heeft Arriva heel wat credits verspeeld anders
- De introductie van de concessie ging alles behalve perfect
- Moeten jaarlijks boetes betalen vanwege allerlei gebreken
- Hebben eens lekker zitten snijden in de dienstregeling toen bleek dat men 2 minuten langer moest rijden om op het nieuwe busstation te komen. Het schijnt dat ze bij de stadsregio laaiend waren maar dat ze er niets aan konden doen zonder het budget flink te verhogen.
- De introductie van de concessie ging alles behalve perfect
- Moeten jaarlijks boetes betalen vanwege allerlei gebreken
- Hebben eens lekker zitten snijden in de dienstregeling toen bleek dat men 2 minuten langer moest rijden om op het nieuwe busstation te komen. Het schijnt dat ze bij de stadsregio laaiend waren maar dat ze er niets aan konden doen zonder het budget flink te verhogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Eigenlijk is het heel raar. In het busvervoer roepen we moord en brand omdat er wel eens een partij heel groot zou kunnen worden, want dat levert marktdominantie op. In het treinvervoer roepen we moord en brand omdat de grote partij wel eens opgeknipt zou kunnen worden in allerlei kleine delen, want dan is het allemaal zo versnipperd. Wat willen we nou eigenlijk en waarom zijn in het busvervoer veel kleine partijen wel goed maar in het treinvervoer juist niet?
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Het is nogal een verschil wanneer een bedrijf in delen wordt gesplitst of wanneer er diverse volwaardige en vergelijkbare bedrijven op een concessie bieden. Heel dat concurrentie-idee vind ik belachelijk... 10-20 jaar geleden was er inderdaad iets goed mis ja. Maar tegenwoordig zijn er al zo-veel efficiency-slagen gemaakt, dat er nu alleen nog maar bespaard kan worden op arbeidsvoorwaarden, aanschafkosten/onderhoud materieel, tot bij de beesten af. Wat mij betreft is het nu wel genoeg met de besparingen.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Toen de concessie Amtelland werd aanbesteed kreeg de vervoerder het ineens voor elkaar om veel meer bussen te laten rijden voor veel minder geld. En bij allerlei andere aanbestedingen zie je hetzelfde patroon: ineens kan er wel efficienter gewerkt worden. Dat gaat soms ten koste van de dienstverlening, dat ontken ik niet, maar daar ben je als overheid zelf bij. Je kunt nou eenmaal geen Albert Heijn kwaliteit verwachten voor Aldiprijzen.
Er rijden 30 bussen per uur door de IJtunnel. Dat is precies een uur tijdverlies (2x30) voor bussen per uur. Of te wel een hele buslijn met uurfrequentie...
Sorry hoor, van die twee minuten per busrit door de IJtunnel kun je zo ongeveer opgeteld een hele buslijn ergens laten rijden. Geen wonder dat Arriva loopt te steigeren....- Hebben eens lekker zitten snijden in de dienstregeling toen bleek dat men 2 minuten langer moest rijden om op het nieuwe busstation te komen. Het schijnt dat ze bij de stadsregio laaiend waren maar dat ze er niets aan konden doen zonder het budget flink te verhogen.
Er rijden 30 bussen per uur door de IJtunnel. Dat is precies een uur tijdverlies (2x30) voor bussen per uur. Of te wel een hele buslijn met uurfrequentie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Nu heb je het over de 1e ronde aanbestedingen... bij de rondes erop worden zulke efficiency-slagen helemaal nooit gemaakt.Vinny schreef:Toen de concessie Amtelland werd aanbesteed kreeg de vervoerder het ineens voor elkaar om veel meer bussen te laten rijden voor veel minder geld. En bij allerlei andere aanbestedingen zie je hetzelfde patroon: ineens kan er wel efficienter gewerkt worden.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
@Vinny, dat het per klokuur een extra dienstregelingsuur kost, wil toch niet zeggen dat je daar een buslijn met een uurfrequentie van kan laten rijden? Of ben ik hier inmiddels te moe voor?
Het is een spectrum.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Ik ben het met je eens dat je niet perse een buslijn uitspaart of te kort komt. Dat hangt o.m. van de specifieke buffers af en dergelijke. Maar hier wordt twee minuten tijdverlies wel heel erg gebagataliseerd, met mijn eenvoudige rekenvoorbeeld wil ik gewoon aangeven dat dit feitlijk gezien gewoon veel impact heeft zodat mijns inziens de vervoerder zeker recht van spreken heeft.
De eerste ronde stadsvervoer Amsterdam moet nog plaatsvinden. En bovendien gaat de stadsregio eisen dat het GVB marktconform moet gaan werken. Zonder marktwerking hadden we nog steeds de oude werkcultuur van zo min mogelijk arbeid leveren tegen een zo groot mogelijke greep uit de pot belastinggeld... :YNu heb je het over de 1e ronde aanbestedingen... bij de rondes erop worden zulke efficiency-slagen helemaal nooit gemaakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten