'In 2013 slag gemaakt met wissels'
'In 2013 slag gemaakt met wissels'
'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Spoorwegbeheerder ProRail wil in 2013 al een belangrijke slag hebben gemaakt met de vereenvoudiging van het systeem van wissels.
Dat zei Bert Klerk, president-directeur van ProRail, zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Klerk liet weten dat het Nederlandse spoorsysteem ''aan zijn grens zit'' en te complex geworden.
Daarom moet het aantal wissels sterk worden teruggebracht. Dat moet in 2013, als er een nieuwe dienstregeling wordt doorgevoerd, al voor een belangrijk deel zijn gebeurd, aldus Klerk.
Bron: Nu.nl. Zie ook het TV-pgrogramma Buitenhof.
Spoorwegbeheerder ProRail wil in 2013 al een belangrijke slag hebben gemaakt met de vereenvoudiging van het systeem van wissels.
Dat zei Bert Klerk, president-directeur van ProRail, zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Klerk liet weten dat het Nederlandse spoorsysteem ''aan zijn grens zit'' en te complex geworden.
Daarom moet het aantal wissels sterk worden teruggebracht. Dat moet in 2013, als er een nieuwe dienstregeling wordt doorgevoerd, al voor een belangrijk deel zijn gebeurd, aldus Klerk.
Bron: Nu.nl. Zie ook het TV-pgrogramma Buitenhof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Ach ja, als je het onderhoud en betrouwbaarheid niet meer aan kan, dan maar alles maar wegsaneren. :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Er is wel wat te zeggen voor het KISS principe.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
KISS? Weer een onnavolgbaar spooracroniem wat een spoorafkorting blijkt te zijn?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Van mij mogen ze alle middelen inzetten om maar te zorgen dat er geen overlast meer is!
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
KISS is Keep it Simple, Stupid (al zijn er meerdere betekenissen van).
In ieder geval ben ik het er wel mee eens dat we met minder wissels toekunnen. Als we die lijnen in de Achterhoek nou eens dubbelsporig maken scheelt dat alweer een boel wissels :X
In ieder geval ben ik het er wel mee eens dat we met minder wissels toekunnen. Als we die lijnen in de Achterhoek nou eens dubbelsporig maken scheelt dat alweer een boel wissels :X
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Het komt oorspronkelijk uit de vliegtuigwereld. "Keep It Simple Stupid" Hoe minder onderdelen in een systeem hoe minder er mis kan gaan.Dexter schreef:KISS? Weer een onnavolgbaar spooracroniem wat een spoorafkorting blijkt te zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Enkele lijnen dubbelsporig maken is maar een deel van de oplossing natuurlijk.
Bij sommige stations liggen nog diverse wissels die nooit meer gebruikt worden: weg ermee! Waarom niet eens een flinke schoonmaakbeurt bij station Naarden-Bussum bijvoorbeeld?
Waarom heeft Diemen nog een spoor 3?
Waarom ligt er een keerspoor achter Diemen Zuid?
Inhaalsporen bij Halfweg
Een middenspoor bij Santpoort Noord
Drie wissels bij Anna Pauwlona
Vlakbij Zandvoort aan Zee een derde spoor in het midden
En dan heb ik nog maar een paar twijfelachtige spoortjes genoemd volgens mij.
Bij sommige stations liggen nog diverse wissels die nooit meer gebruikt worden: weg ermee! Waarom niet eens een flinke schoonmaakbeurt bij station Naarden-Bussum bijvoorbeeld?
Waarom heeft Diemen nog een spoor 3?
Waarom ligt er een keerspoor achter Diemen Zuid?
Inhaalsporen bij Halfweg
Een middenspoor bij Santpoort Noord
Drie wissels bij Anna Pauwlona
Vlakbij Zandvoort aan Zee een derde spoor in het midden
En dan heb ik nog maar een paar twijfelachtige spoortjes genoemd volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Ja, na de president-directeur van de NS nu de directeur van ProRail. Het 'sorry-rondje' hebben we nu wel weer gehad. Ik noem dat eerder 'damage control'.
Nu maar hopen dat er ook echts iets wordt gedaan, of dat het gewoon wachten is tot de volgende paar vlokjes sneeuw.
Nu maar hopen dat er ook echts iets wordt gedaan, of dat het gewoon wachten is tot de volgende paar vlokjes sneeuw.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Ik zag het interview op tv. Tokio schijnt 10x zo groot te zijn als Utrecht CS maar slechts 28 wissels te hebben. Op Utrecht CS en aanverwante liggen er 280. Welke wil je dan weghalen? Moeten alle bestemmingen vanuit elk aanrijpunt bereikbaar blijven?
Alle bewegende delen zijn natuurlijk storingsgevoelig. Moet je niet eerst inventariseren welke merken/types bovenmatig de dienst verstoren?
Is het niet raadzaam om een inventarisatie te maken van welke wissels vaak storen ? (Winterwijk-Arnhem ??).
Ik zou zeggen: van ieder wissel moet aangetoond worden wat de nut en noodzaak is.
Alle bewegende delen zijn natuurlijk storingsgevoelig. Moet je niet eerst inventariseren welke merken/types bovenmatig de dienst verstoren?
Is het niet raadzaam om een inventarisatie te maken van welke wissels vaak storen ? (Winterwijk-Arnhem ??).
Ik zou zeggen: van ieder wissel moet aangetoond worden wat de nut en noodzaak is.
immer kwaliteits posts
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Voor zover ik er verstand van heb is dat ook wat men nu aan het doen is. Het is lastig om bepaalde types wissel aan te duiden die storingsgevoelig zijn: staat van onderhoud en belasting spelen een belangrijke rol. Overigens om Vinny alvast te voeren: de wissels die er in Japan zijn zijn veelal hogesnelheidswissels ;-)
Er zijn inderdaad veel wissels die nooit of zelden gebruikt worden, die kunnen dus wel weg. Ik hoop alleen dat men een integrale afweging gaat maken, en dus ook eens de conclusie gaat trekken om 3 wissels te vervangen voor 1 ergens nieuw aan te leggen. Dat kan heel veel schelen in het bijsturen van de treindienst.
Er zijn inderdaad veel wissels die nooit of zelden gebruikt worden, die kunnen dus wel weg. Ik hoop alleen dat men een integrale afweging gaat maken, en dus ook eens de conclusie gaat trekken om 3 wissels te vervangen voor 1 ergens nieuw aan te leggen. Dat kan heel veel schelen in het bijsturen van de treindienst.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Ik heb er erg weinig vertrouwen in dat ze dit op een goede manier gaan doen.
Zie wat er gebeurt als er een verstoring van de treinenloop is, heel NS+Prorail zakt als een plumpudding in elkaar. Met minder uitwijkmogelijkheden zal dat alleen maar erger worden.
Ook als je bijvoorbeeld ziet hoe dom de wissels liggen op Den Haag Ypenburg, waar de treinen pas tientallen meters na de liften en abri's kunnen stoppen, dan is er weinig te verwachten van die mensen.
Zie wat er gebeurt als er een verstoring van de treinenloop is, heel NS+Prorail zakt als een plumpudding in elkaar. Met minder uitwijkmogelijkheden zal dat alleen maar erger worden.
Ook als je bijvoorbeeld ziet hoe dom de wissels liggen op Den Haag Ypenburg, waar de treinen pas tientallen meters na de liften en abri's kunnen stoppen, dan is er weinig te verwachten van die mensen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Daar ben ik het helemaal mee eens.iljitsch schreef:Ik heb er erg weinig vertrouwen in dat ze dit op een goede manier gaan doen.
Zie wat er gebeurt als er een verstoring van de treinenloop is, heel NS+Prorail zakt als een plumpudding in elkaar. Met minder uitwijkmogelijkheden zal dat alleen maar erger worden.
En verder: Mensen die roepen dat alles wel wat simpeler kan, staan er vast niet bij stil dat het spoorwegnet zoals we dat vandaag kennen een erfenis (en dus een samenraapsel) is van 171 jaar spoorwegontwikkelingen. Iets wat dus een eeuw geleden goed functioneerde aan infrastructuur is in de loop der tijd aangevuld en verbouwd om maar nipt te voorzien in onze vervoersbehoeften anno 2010. En een station a la Utrecht C met slechts 28 wissels, zie je dat werkelijk voor je?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Dat kan wel hoor, moet je alleen de dienstregeling anders opzetten. 28 is misschien wel erg weinig, maar je hebt er echt geen 100+ nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Tja, Utrecht CS is nu eenmaal geen Sloterdijk: sommige treinen vertrekken in dezelfde richting als ze aankomen maar moeten dan wel een andere kant op. Dan zal er toch gewisseld moeten worden.
Je ziet nu al dat nuttige verbindingen als Den Haag - Arnhem geschrapt worden omdat het qua infrastructuur niet zo handig uitkomt. Ik zit echt niet te wachten op meer uit die koker, zodat in het gunstigste geval de reis langer en oncomfortabeler wordt door een extra overstap en in het slechtste geval veel langer en veel oncomfortabeler door gemiste aansluitingen.
Zie ook hoe vaak er bijvoorbeeld treinen van Rotterdam naar Utrecht via Den Haag HS omgeleid worden. Als je zo'n in de normale dienstregeling ongebruikte route wegsaneert staat er straks veel vaker vanalles stil.
Met dat alles gezegd hebbende, er valt vast wel wat te schrappen. Moet je vanaf iedere richting op ieder spoor van een groot station uit kunnen komen? Is de helft ofzo niet genoeg? Als de rest in noodgevallen met een terugsteek ook kan is dat misschien voldoende.
Je ziet nu al dat nuttige verbindingen als Den Haag - Arnhem geschrapt worden omdat het qua infrastructuur niet zo handig uitkomt. Ik zit echt niet te wachten op meer uit die koker, zodat in het gunstigste geval de reis langer en oncomfortabeler wordt door een extra overstap en in het slechtste geval veel langer en veel oncomfortabeler door gemiste aansluitingen.
Zie ook hoe vaak er bijvoorbeeld treinen van Rotterdam naar Utrecht via Den Haag HS omgeleid worden. Als je zo'n in de normale dienstregeling ongebruikte route wegsaneert staat er straks veel vaker vanalles stil.
Met dat alles gezegd hebbende, er valt vast wel wat te schrappen. Moet je vanaf iedere richting op ieder spoor van een groot station uit kunnen komen? Is de helft ofzo niet genoeg? Als de rest in noodgevallen met een terugsteek ook kan is dat misschien voldoende.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Het schrappen van deze verbinding had weinig met wissels te maken, maar veel meer met perroncapaciteit.iljitsch schreef:Je ziet nu al dat nuttige verbindingen als Den Haag - Arnhem geschrapt worden omdat het qua infrastructuur niet zo handig uitkomt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Dat is wel een grappig voorbeeld, want de route Rotterdam-Utrecht waarbij je overstapt in Den Haag Centraal is ongeveer net zo snel. Ga je verder dan Utrecht heb zelfs evenveel overstaps. Ergo: eerder een luxe voorziening dan dat het noodzakelijk is om om te rijden.iljitsch schreef:Zie ook hoe vaak er bijvoorbeeld treinen van Rotterdam naar Utrecht via Den Haag HS omgeleid worden. Als je zo'n in de normale dienstregeling ongebruikte route wegsaneert staat er straks veel vaker vanalles stil.
De andere kant van de medaille is dat een verstoorde treindienst zich niet uitstraalt naar heel Nederland (omdat het in Utrecht misgaat), maar dat het probleem beperkt blijft tot de lijn waar de verstoring plaatsvindt. Juist dan voorkom je dat heel de treinenloop als een plumpudding in elkaar zakt.Ik heb er erg weinig vertrouwen in dat ze dit op een goede manier gaan doen. Zie wat er gebeurt als er een verstoring van de treinenloop is, heel NS+Prorail zakt als een plumpudding in elkaar. Met minder uitwijkmogelijkheden zal dat alleen maar erger worden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Het zou erg jammer zijn dat we naar iets toe gaan dat als er een treinserie anders rijdt of andere eindbestemming krijgt, er een nieuwe wissel moet komen te liggen. Met de rompslomp die daar mee betrokken is (wissel zelf, weekend buitendienststelling, beveiliging, etc.), ben je twee jaar verder wil je dat soort wijzigingen doorvoeren.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Dat ben je nu ook ongeveer, gezien hoe een dienstregeling normaal tot stand komt :X De plannen voor dienstregeling 2013 worden alweer gemaakt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Maar als je dus twee jaar moet plannen en twee jaar nodig hebt voor een wissel (is optimistisch waarschijnlijk) ben je dus 4 jaar bezig (2 jaar NS, 2 jaar Prorail) voordat iets veranderd.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Nee, want die periodes overlappen voor een groot deel. Je dienstregeling begint met een basisuurpatroon, op het moment dat je dat weet weet je al welke wissels je nodig hebt en kun je dus beginnen met de aanleg daarvan, maar dan moet je nog gaan beginnen met het afstemmen met goederenpaden, onderhoud, het uitwerken van wat de eerste en wat de laatste trein is, etcetera. Dus je kan die periodes niet zomaar bij elkaar optellen.
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Dat maak je mij niet wijs. Als de overstap al het minimum is wat haalbaar is, wat eigenlijk nooit het geval is bij dit soort zaken (zie omleidingen via Sloterdijk naar Leiden met 12 of meer minuten een weekeinde geleden) dan nog schiet dit niet op omdat een kopstation als Den Haag CS ontzettend slecht overstapt omdat je helemaal om de treinen heen moet lopen. Ook wordt het stuk CS - Voorburg altijd buitengewoon langzaam gereden. (Hoewel dat HS - Voorburg ook het geval kan zijn.) Het scheelt natuurlijk helemaal als je niet extra stopt op HS. Ook zijn er andere voordelen behalve de snelheid: je kan treinen in de omloop houden wat met kopmaken op Den Haag CS veel lastiger wordt. Ook wordt het in Den Haag aardig druk als alle reizigers tussen Rotterdam en Utrecht daar door de stationshal komen wandelen.Geert schreef:Dat is wel een grappig voorbeeld, want de route Rotterdam-Utrecht waarbij je overstapt in Den Haag Centraal is ongeveer net zo snel.iljitsch schreef:Zie ook hoe vaak er bijvoorbeeld treinen van Rotterdam naar Utrecht via Den Haag HS omgeleid worden. Als je zo'n in de normale dienstregeling ongebruikte route wegsaneert staat er straks veel vaker vanalles stil.
De onderlinge afhankelijkheid van de verschillende lijnen verminderen waardoor storingen in een deel van het land niet de rest aansteken kan ook prima met het handhaven van alle bestaande wissels. Wat hier meer zou helpen is verschillende corridors in dezelfde regio door verschillende treindienstleidingscentra laten bedienen. Dus als trdl Ut uitfikt je nog van Amsterdam naar Arnhem kan. Maar dan kom je gelijk in de knoop met het feit dat stations als Utrecht CS eigenlijk voor driekwart een kopstation is. (Amsterdam en Rotterdam CS ook maar die hebben geen/minder kopmakende doorgaande treinen dus daar heb je er minder last van.)
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Het idee is dus om op basis van misschien 3 a 4 weken sneeuw per jaar de dienstregeling dermate te versimpelen om zo wissels te kunnen wegbezuinigen. Juist...
Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'
Je weet dat er ook trappen naar het viaduct boven het station zijn, waardoor je ook snel van perron kan wisselen?iljitsch schreef:Dat maak je mij niet wijs. Als de overstap al het minimum is wat haalbaar is, wat eigenlijk nooit het geval is bij dit soort zaken (zie omleidingen via Sloterdijk naar Leiden met 12 of meer minuten een weekeinde geleden) dan nog schiet dit niet op omdat een kopstation als Den Haag CS ontzettend slecht overstapt omdat je helemaal om de treinen heen moet lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten