Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Website telt tienduizend schadeclaims streekvervoer
Uitgegeven: 31 mei 2008 17:38
Laatst gewijzigd: 31 mei 2008 17:40


AMSTERDAM - Meer dan tienduizend reizigers hebben een schadeformulier gedownload op de website stopdestaking.nl. Zij voelen zich gedupeerd door de staking in het streekvervoer.
Volgens de initiatiefnemer van de site, die sinds maandag in de lucht is, hebben ze recht op een schadevergoeding omdat ook treinreizigers die krijgen bij stakingen. De website is inmiddels zo'n zestienduizend keer bezocht.

Oproep
Initiatiefnemer Hildebrand van Kuyeren roept gedupeerde reizigers op het formulier te sturen naar vervoerders Connexxion, Veolia, Novio en Arriva. Bij het document zit een brief waarin een onkostenvergoeding of teruggave van geld wordt aangevraagd. Hoe de vervoersbedrijven de schadeclaims gaan afhandelen, is volgens Van Kuyeren nog onduidelijk.

Acties
Het streekvervoer is al bijna drie weken het toneel van acties voor een betere cao. Vanaf zondag zetten de chauffeurs voor onbepaalde tijd hun bus in de stalling. Bussen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Dordrecht rijden wel. Dat geldt ook voor streekbussen in delen van Friesland.

Bron: Nu.nl
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door webguy »

Daar worden die MBO-ers nog btje hard van :) Ik moet zeggen, het is ook hier opvallend leeg momenteel...
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Woepje »

Ik word daar als MBO-er ook erg hard van hoor, met mijn school die 5 minuten van mijn vandaan ligt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Cookie »

Provincie Groningen eist einde aan busstaking

GRONINGEN
- ‘De maat is helemaal vol’. Dat zei gedeputeerde Henk Bleker maandag over de voortdurende busstaking. De provincie dreigt nu met een gang naar de rechter, als de chauffeurs blijven staken.

Sinds april voeren de chauffeurs actie voor een betere cao. De onderhandelingen zitten nog altijd muurvast. Ook maandag rijden er geen bussen. De chauffeurs zijn zondag voor onbepaalde tijd in staking gegaan.

Wat de provincie Groningen betreft moet er snel een einde komen aan de staking. ‘Iedereen wordt getroffen en er is geen zicht op het einde’, zo licht Bleker toe. Daarom beraadt de provincie zich op juridische stappen.

Eis van de provincie is onder meer dat er sowieso tijdens de spits gereden wordt en dat beide partijen hun plek om de onderhandelingstafel weer innemen. Bovendien dreigt de provincie Arriva uiteindelijk een boete op te leggen, als de staking voortduurt. Die boete zou in de tonnen kunnen lopen.

[AUDIO] Gedeputeerde Henk Bleker...

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=73755#
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Karl »

Kan een OV-autoriteit het niet op contractbreuk gooien?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Maar, is staken (in de zin van 'werk neerleggen') dan niet altijd een vorm van contractbreuk? M.a.w. zou het stakingsrecht dan nimmer geldig zijn?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Dubbele P »

Gisteren was op het nieuws van de lokale omroep te horen dat de bussen in 1995 blijkbaar 6 weken gestaakt hebben. Ik kan me daar niets van herinneren, maar ik hoop in ieder geval dat dat dit keer niet gaat gebeuren. Als ze nu over 6 weken 6 weken gaan staken, vind ik dat minder erg, want dan heeft het merendeel toch vakantie en geen OV.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:Maar, is staken (in de zin van 'werk neerleggen') dan niet altijd een vorm van contractbreuk? M.a.w. zou het stakingsrecht dan nimmer geldig zijn?
Ik bedoel contractbreuk Vervoerder - OVA, opzich heeft de vervoerder z'n zaken niet op orde, moet 'ie maar voor chauffeurs zorgen.
Er is natuurlijk ook contractbreuk tussen chauffeur en vervoerder, maar de staking is goedgekeurd...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Werkgevers streekvervoer komen met nieuw loonbod
Uitgegeven: 2 juni 2008 19:34
Laatst gewijzigd: 2 juni 2008 20:02

DEN HAAG - De werkgevers in het streekvervoer hebben maandagavond een aangepast loonbod naar de vakbonden gestuurd. Dat maakten Arriva, Connexxion en Veolia bekend.

Zondag en maandag lag het streekvervoer in grote delen van het land volledig stil door een staking van buschauffeurs. Zij zijn ontevreden over het uitblijven van een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst in hun branche.

De werkgevers bieden nu een structurele loonsverhoging van 5 procent over een periode van twee jaar (1-1-2008 tot en met 31-12-2009).

Daarnaast bieden ze in totaal 3 procent extra loon op incidentele basis. Deze loonsverhoging kan structureel worden, als de deelnemers aan de cao-onderhandelingen het eens kunnen worden over een meer flexibele vorm van werken.

Derde

Het is het derde loonbod in ruim een maand tijd. Het vorige bod dateert van half mei. Destijds boden de werkgevers 12 procent loonsverhoging over drie jaar en een dertiende maand voor de werknemers.

In ruil daarvoor zouden de chauffeurs hun doorbetaalde pauzes, zeventien atv-dagen en de bestaande 0,65 procent eindejaarsuitkering moeten inleveren.

Dinsdag

Desondanks ligt het streekvervoer ligt dinsdag voor de derde dag op rij plat door een staking van ontevreden buschauffeurs.

FNV Bondgenoten, de belangrijkste vakbond in de branche, noemt het nieuwe loonbod dinsdagavond "onvoldoende".

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Ruben »

Karl schreef:Ik bedoel contractbreuk Vervoerder - OVA, opzich heeft de vervoerder z'n zaken niet op orde, moet 'ie maar voor chauffeurs zorgen.
Er is natuurlijk ook contractbreuk tussen chauffeur en vervoerder, maar de staking is goedgekeurd...
In beginsel is dit natuurlijk een pure niet-nakoming. Nakoming is echter tijdelijk niet mogelijk, de chauffeurs staken, wat hun recht is, en er mogen geen anderen ingezet worden, want dan wordt de staking gebroken.
De OVA kan in dat geval nog aanspraak maken op een schadevergoeding. Echter zal deze alleen worden toegewezen als deze staking toerekenbaar is, maar ik denk dat een beroep op overmacht van de vervoerders het in dezen zal winnen. Volgens mij heb ik ergens zoiets gelezen als dat de redelijkheid van het bod niet afdoet aan het recht te staken. Het kan dus niet de schuld zijn van de vervoerders dat de werknemers staken, dan zal het voor het risico van de vervoerders moeten vallen, maar ja zij kunnen nou eenmaal niets doen om wel bussen te laten rijden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door BR628 »

Reiziger Ddrs schreef:dinsdagavond
Het is toch pas maandag :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Ze hebben gewoon hun antwoord voor morgen vast voorbereid :P Was trouwens echt heel stil op 't Dordtse busstation vandaag: heb geenenkele streekbus gezien, dus er werden ook geen werkwilligen ingezet deze maandag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door M57 »

In Haarlem reed er wel een aantal chauffeurs rond.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Flevoland wil geld terug van Connexxion
LELYSTAD - Provincie Flevoland wil geld terug van busmaatschappij Connexxion voor de niet-gereden ritten tijdens de stakingen in het busvervoer. Dat zei een woordvoerder van de provincie maandag.

Het busvervoer wordt vooraf bekostigd door de provincie en gedeputeerde Harry Dijksma van Flevoland wil dat de busmaatschappij de niet-geleverde ritten terugbetaalt. Volgens de woordvoerder gaat het tot nu toe om enkele tonnen. „Als dit nog veertien dagen zo doorgaat, loopt het wel in bedragen met getallen met zeven cijfers.”

Dijksma deed daarnaast een oproep aan werkgevers en werknemers om weer om de tafel te gaan zitten. Hij wil tevens dat staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) een bemiddelaar aanstelt om de impasse tussen werkgevers en werknemers te doorbreken.

Bron: De Telegraaf
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Wel rondrijdende bussen kunnen ook ritten zijn die uitbesteed (aan tourbedrijven) zijn. Als het goed is, moeten die ritten gewoon gereden worden. Sommige tourbedrijven (zoals Connexxion Tours, BAB-VIOS en TCR) hebben bussen in de huisstijl van de opdrachtgevende vervoerder. Een reiziger zal dat verschil niet zo snel zien :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door M57 »

De bussen in Haarlem waren normale ritten op onder andere lijn 3 en lijn 140, daar komt geen ander bedrijf aan te pas.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Vinny »

Hoewel ik absoluut begrip heb voor de claim van de provincie Flevoland; kan dit op termijn het einde van commercieel streekvervoer betekenen: immers stakende chauffeurs kunnen zo hun bedrijf net zo lang in de houtgreep houden tot het weer in handen van de overheid komt; het stakingsrecht houdt immers in dat de vervoerders hun schade niet kunnen verhalen op de chauffeurs zolang de staking legitiem wordt geacht. Dit betekent een stap terug...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door webguy »

Vooral die houtgreep ja ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Wubbo »

Wat schieten de chauffeurs er mee op als het busvervoer weer genationaliseerd wordt? De zak geld voor het streekvervoer wordt er niet opeens groter door volgens mij.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:het stakingsrecht houdt immers in dat de vervoerders hun schade niet kunnen verhalen op de chauffeurs zolang de staking legitiem wordt geacht. Dit betekent een stap terug...
Het is juist om die reden erg te betwijfelen of de vordering van de provincie Flevoland slaagt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Woepje »

Geen enkele beweging in conflict streekvervoer

Uitgegeven: 3 juni 2008 20:01
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 21:45

UTRECHT - Het cao-conflict in het openbaar vervoer zit volgens zowel de bonden als de werkgevers in een complete impasse.

De dagen voorafgaand aan de presentatie van de analyse van Klaas de Vries vrijdag verwachten de partijen geen beweging in het conflict.

Vakbond CNV verwacht dat ook daarna niet, aldus bestuurder Wyb Kusters dinsdag.

Beweging

Kusters zegt niets "gemerkt, gevoeld, gezien of geroken te hebben" van enige beweging van de zijde van de werkgevers.

Het korten van de provincies op de subsidie van de vervoersbedrijven brengt volgens de werkgevers ook geen schot in de zaak.

Overmacht

"We zitten in een situatie van overmacht", zegt een woordvoerster van de werkgevers. "We worden betaald voor prestaties, als we die niet leveren is het logisch dat we ook niet betaald worden." De schadeposten voor de vervoersbedrijven lopen nu wel rap op.

De werkgevers hopen dat de analyse van De Vries wel een opening biedt. "Linksom of rechtsom, je moet met elkaar om de tafel."

Bronneke: http://www.nu.nl/news/1596514/36/Geen_e ... eo%29.html

Zolangzamerhand begint het wel heavy te worden. Ik heb zelf geen last van al die stakingen want mijn school + werk zitten beiden op 5 minuten lopen van mij vandaan, maar al die andere mensen die er last van hebben. Ik ga me ook afvragen wat er de komende tijd gaat gebeuren, maar vooralsnog lijkt er niet bepaald beweging in te zitten. Ik ben benieuwd naar de gevolgen als het nog lang zo door blijft gaan...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door JeePee »

Woepje schreef:De werkgevers hopen dat de analyse van De Vries wel een opening biedt. "Linksom of rechtsom, je moet met elkaar om de tafel."
Als de bonden dat nu ook eens begrepen dan kan het nog wat worden. Simpelweg steeds maar zeggen "nee is niet goed genoeg" heeft natuurlijk geen zin...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door mb90 »

Op OV in Boskoop is een goede reden gevonden waardoor de bussen niet rijden in het DAV-gebied in Zuid-Holland van Arriva:
Zeldzame kikker in Alblasserdam.

Afbeelding
Alblasserdam: In alblasserdam bij het kantoor van de bus maatschappij zeer zeldzame kikker gezien.

Het gaat om de Agnitteh Enna een zeldzame gifkikker die eigenlijk alleen voorkomt in het zuid Friesland in de omgeving van Heereveen. Hoe het kleine diertje in de Alblasserwaard terecht is gekomen wordt nog door de overheid onderzocht. Het gifkikkertje, werd zondagochtend vroeg bij de hoofdingang ontdekt door twee medewerkers van Arriva De twee heren liepen net de poort binnen, en zagen hoe het kleine gifkikkertje tegen de noodknop van het hekwerk sprong, waardoor het hek stil kwam te staan en er op dat moment geen bus er meer in of uit kon.Dit had grote gevolgen voor alle passagiers, want alles werd acuut stil gelegd om het kleine gifkikkertje te redden. Bij het ter persen gaan van deze krant was de toestand van het kleine gifkikkertje nog niet bekend Een woordvoeder van Arriva kon niet zeggen of maandagochtend de bussen weer uit konden rijden, want het leven van de kleine gifkikker stond voorop, en zolang deze niet gevangen was kon en mochten ze niet uitrijden.
:lol:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Dubbele P »

Nou ik ben de stakingen nu toch ook wel behoorlijk beu hoor. Je wilt niet weten hoeveel liters benzine we hier nu wekelijks kwijt zijn om van en naar het station te rijden (ruim 200 kilometer!). Daarnaast is het ook weer iedere keer rekening houden met tijden dat je gehaald kunt worden, belkosten enzovoorts.
Ik vind eigenlijk dat ze dus of de chauffeurs gewoon tegemoet moeten komen aan hun eisen, of de reizigers die nu gedupeerd zijn betalen. Mensen die een maandabonnement voor de bus hebben, hebben er nu geen zak aan. Zelfde geldt voor de OV-kaart waar natuurlijk ook een studieschuld aan gekoppeld is.
Mocht men binnenkort toch tot overeenstemming komen, zou de rest van 2008 gratis busvervoer aanbieden niet misstaan...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door JeePee »

Dubbele P schreef:Ik vind eigenlijk dat ze dus of de chauffeurs gewoon tegemoet moeten komen aan hun eisen, of de reizigers die nu gedupeerd zijn betalen. Mensen die een maandabonnement voor de bus hebben, hebben er nu geen zak aan. Zelfde geldt voor de OV-kaart waar natuurlijk ook een studieschuld aan gekoppeld is.
Mocht men binnenkort toch tot overeenstemming komen, zou de rest van 2008 gratis busvervoer aanbieden niet misstaan...
Ik vind dat laatste loonbod van gisteren eigenlijk erg redelijk. Maar als de bonden niet eens willen praten houdt het natuurlijk op. De rest van 2008 gratis OV aanbieden is een grappig idee, maar dan weet je zeker dat afgelopen zaterdag de laatste dag was dat er een bus reed. Geen inkomsten -> Geen OV :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten