Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Overigens zou ook GVB de displays aan kunnen passen naar 'Amsterdam Centraal' ipv 'Centraal Station'. Zowel in Utrecht als Rotterdam is die switch gemaakt de afgelopen jaren :)
Dat vind ik dus pure onzin. Bij stadsbussen zou Centraal Station voldoende moeten zijn, en dat vind ik ook het best. Bij streekbussen is het logisch dat er een plaatsnaam voor staat, maar voor stadsvervoer vind ik het belachelijk. Dan zou je voor elke bestemming wel "Amsterdam" kunnen zetten :roll:.

Afijn, wat een gedoe om niks zeg... Connexxion Zaanstreek toont al sinds jaar en dag "Amsterdam CS" op de displays (net als Arriva), wie zegt dat dit gaat veranderen per volgende week??
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Lange_Dre »

wat ik bedoelde was dus dat het belachelijk is als men net zoals in Rotterdam bij het stadsvervoer Centraal station naar Rotterdam of Amsterdam Centraal moet veranderen :wink:
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

@ slecht leesbare koersfilm: zag op OViB ook een foto staan van een Citea met de nuttigste tekst allertijden: Scrollende Koersfilm :lol:
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Iemand trouwens enig idee wat er gaat gebeuren met de huidige geledes (Citaro G) en Ambassadors (10m en 12m)?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door STF »

ziggy schreef:Bij streekbussen is het logisch dat er een plaatsnaam voor staat, maar voor stadsvervoer vind ik het belachelijk. Dan zou je voor elke bestemming wel "Amsterdam" kunnen zetten :roll:.
Toen Amstelveen nog tot het lijnnet van GVB behoorde, reden die betreffende lijnen met de plaatsnaam ervoor: 66/199 Amsterdam Amstelstation bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Afijn, wat een gedoe om niks zeg... Connexxion Zaanstreek toont al sinds jaar en dag "Amsterdam CS" op de displays (net als Arriva), wie zegt dat dit gaat veranderen per volgende week??
Mij maakt het niet zoveel uit, Bee wil graag voluit Amsterdam Centraal Station zien...
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door les7 »

Lange_Dre schreef:De naams wijziging van Centraal Station naar Amsterdam Centraal maakt in het Stad vervoer niets uit.
De Plaats naam voor Centraal is en verwijzing naar de stad waar dat centraal station zich bevind.
In het stadvervoer is er vaak spraken van 1 Centraal station. GVU rijd in de stad Utrecht heeft maar 1 CS, Rotterdam waar RET rijd is maar 1 CS in de stad en dat geld ook voor gvb in Amsterdam.
NS noemt een Centraal Station "plaats naam" Centraal, Streek vervoer "plaats naam" CS of Centraal Station en het streek vervoer Centraal station ( aangezien de mensen in die stad weten dat er maar 1 Centraal Station is in die stad).
De meeste mensen merken het verschil niet eens op tussen die 3 varianten. Dus waarom een dure naams wijziging als over het algemeen de meeste mensen weten om welk station het gaat? ( bij een naams wijziging moet dat overal veranderd worden Haltesm rijtijden schema, internet ect ect)
:idea: RET rijdt ook naar Den Haag Centraal. Als je straks met de metro van Slinge naar Den Haag gaat, en je komt eerst langs "Centraal Station" en 32 minuten later langs "Den Haag Centraal" is dat ook niet zo consequent. Voor bus en tram ligt het natuurlijk wel iets anders, maar men wil gewoon één lijn voeren: "Rotterdam Centraal", nou ik heb er geen probleem mee.

Voor de RET was de naamswijziging ook geen ramp, het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal werd geopend en is dus gelijk van nieuwe bordjes voorzien, de routestrips e.d. zouden ook worden veranderd gezien men met lijnletters ging werken, de haltevertrekstaten werden toch vervangen i.v.m. de nieuwe dienstregeling en de naamswijziging op de displays van bussen en op internet is natuurlijk zo veranderd. :)

Voor Amsterdam vind ik dit allemaal wel anders liggen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door marvinkok »

ziggy schreef:@ slecht leesbare koersfilm: zag op OViB ook een foto staan van een Citea met de nuttigste tekst allertijden: Scrollende Koersfilm :lol:
Die kwam ik laatst ook tegen toen ik een beetje door de bijzondere bestemmingen aan het bladeren was in Infoxx :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Een gevolg van deze nieuwe concessie is dat TSN in Zaandam sluit, en het onderhoud aan een extern bedrijf gegund is. Dat is Truckland in Zaandam geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

marvinkok schreef:
ziggy schreef:@ slecht leesbare koersfilm: zag op OViB ook een foto staan van een Citea met de nuttigste tekst allertijden: Scrollende Koersfilm :lol:
Die kwam ik laatst ook tegen toen ik een beetje door de bijzondere bestemmingen aan het bladeren was in Infoxx :lol:
Foto op een bus zonder scrollende display? *O*
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Als je dit bericht van de gemeente Zaanstad leest, zal het nieuwe busstation van Zaandam niet vóór of op 12 december opgeleverd zijn.

http://www.zaanstad.nl/algemeen/21028237
Beul van de blindegeleidelijn
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Enhabo »

Dag allemaal

Weet iemand hoe het zit met die tienrittenkaart?
Is die alleen te gebruiken binnen Zaanstad, of mag je ook een rit maken in of naar Oostzaan en naar/van Amsterdam voor 1 rit?
Mag je er ook mee overstappen binnen de stempeltijd, of moet je in de volgende bus opnieuw afstempelen?

Bedankt
groetjes
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Gezien het prijsniveau en het zinnetje "Bij elke reis wordt er een rit op de kaart afgestempeld." denk ik dat je er niet mee kan overstappen. Zeker als je er ook mee naar Amsterdam door kan reizen. Als je wel kon overstappen zou op deze pagina de geldigheidsduur van 1 strip wel vermeld staan. Net als hier.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vanavond zag ik de laatste ritten van lijn 92 en 94 met good ol' groene Ambassadors 83xx rijden, onbegrijpelijk dat ze zich zo aan de datum vastklampen ondanks dat de nieuwe bussen er gewoon zijn. Maar afijn, ook wel weer leuk... nog een laatste keer een echte Zaanse wagen die de hele concessieperiode heeft volbracht. Morgen (als het goed is) de rooie bussen, al twijfel ik er geen moment aan dat er ook groene gaan verdwalen, maar het gaat om het idee :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door tsov »

Mijn eerste foto van de nieuwe bussen.
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Meltrain »

Nog geen Citea gespot? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heb ook wat plaatjs geschoten op het nieuwe Zaanse busstation (ja, het is al in gebruik). Foto's volgen vanavond. De Citea's werden vandaag (ik had het al verwacht op de zondag) niet ingezet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Ik ga morgen de bussen eens proberen, ben vooral benieuwd naar de Citea, waar ik nog geen ervaring van binnen mee heb :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

In elk geval kun je ervan genieten dat Amsterdam CS toch nog éénregelig op de displays staat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Dat is inderdaad wel een pluspunt, dat het niet scrollt. En een display dat goed werkt was ook al enige tijd redelijk zeldzaam aan het worden in Zaandam :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nou inderdaad... de kwaliteit van die LCD-schermen waren ver te zoeken. Uberhaupt zijn er nog geen nieuwe bestemmingen in InfoXX geloof ik, want er worden nog exact de oude bestemmingen gebruikt. Ook bij lijnen die een ander eindpunt hebben gekregen (o.a. 63 en 64) :neg:. Je hebt dus nog kans dat er wat gaat veranderen aan die bestemmingen. De rode Ambassadors hebben ook camerabeelden op de displays binnenin de bus net als bij Amstelland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Bij mijn weten zijn de bestemmingen rechtstreeks aan de dienstregeling gekoppeld bij CXX in de InfoXX. Het zou me dus raar lijken als het nog niet aangepast is terwijl dat nog gedaan moet worden.
Overigens hebben deze bussen als ik het goed heb twee displays binnen naast elkaar. Niet alleen een display met reisinformatie maar ook een display met reclame van o.a. de bakker op de hoek. De reisinformatiedisplays hebben als het goed is ook trein- en busaansluitingen op belangrijke punten net als in de prov. Utrecht, Eindhoven en in Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Allereerst wat plaatjes van het nieuwe busstation. Duidelijk is merkbaar dat het nog niet af is... de puntjes moeten nog zeker op de i.

De verbinding met het station, achter de bovenste ramen schuilt denk ik de personeelsruimte (?). Dit ziet er allemaal wat hoogwaardiger uit dan de jaren '80 bouw dat het station voor moet stellen. Neemt niet weg dat ik nog steeds geen fan ben van die zaansehuisjes-stijl. De linkertrap is nog niet af blijkbaar. Het zal me niet verbazen als er een winkeltje (kiosk) of Connexxion-loket hier ergens gesitueerd wordt nog.
Afbeelding

De wachtruimte. De informatieschermen van Govi zijn wel al geïnstalleerd, maar werken nog niet helemaal. Er staan slechts enkele lijnen op. Vind het nette schermen. Vergelijkbaar met die van Schiphol. Ook zijn er al banken neergezet, ik neem echter aan dat deze ruimte nog wat meer aangekleed gaat worden.
Afbeelding

Ter hoogte van elk perron is een scherm als deze geplaatst. Meteen is duidelijk dat er gegevens missen, zoals vertrektijd, richting en actuele vertrektijd. Voorlopig staat op deze schermen alleen welke lijn er vertrekt.
Afbeelding

Vanuit de wachtruimte zie je je bus, of eventueel je trein klaar staan of voor je neus vertrekken. In dit geval de 3595 op lijn 92 en de stoptrein naar Hoorn. Ik hoop dat ze snel wat gaan doen aan dat bouwval van een station.
Afbeelding

Jawel, toch scrollen! :( Gelukkig alleen aan de zijkant.
Afbeelding

Zag het in de vorige dienstregeling al wat vaker, maar nu bleven ze op en aanrijden: grote bussen op lijn 58! Voorheen waren het voornamelijk 8-persoonsbusjes. Ook het overzicht op de stad-kant van het busstation.
Afbeelding

Lijn 69 met de 3551.
Afbeelding

De stations-kant van het busstation met rechts de noodtrap naar het station. Achterin een lijn 94 naar Gereserveerd.
Afbeelding

De 3557 op lijn 63 op De Binding. Op bestemming van de bus is eigenlijk Zaandam 't Kalf (via Zaandam Station), maar de oude bestemming van lijn 63 (Zaandam Station dus) is nog ingeprogrammeerd.
Afbeelding

Tot zover,
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Nouja, de puntjes moeten inderdaad heel erg op de i worden gezet. Aan de noordkant is het nog steeds een rotzooitje.
Beul van de blindegeleidelijn
ben80

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door ben80 »

Wel leuk dat de busstation klaar is!

Wat mis echt op dit moment is een plan. Er staat momenteel geen kaart van Zaandam op het station! Ook niet in het trein station trouwens.
En ook er geen dienstregeling! Dus het was onmogelijk om te weten hoe laat vertrekken de bussen (de schermen werken nog niet optimaal).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten