Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door dvdhoven »

De Gemeente Utrecht meldt via deze link Gemeente Utrecht dat ingaande 20 april een aantal streekbussen verhuizen naar het Jaarbeursplein in Utrecht. Het betreft de streekbussen, die via de westkant de stad binnenkomen. Helemaal duidelijk wordt niet welke lijnen het precies betreft.
De directe aanleiding is groot onderhoud aan de Graadt van Roggenweg, maar de bussen zullen op het Jaarbeursplein blijven ivm alle andere werkzaamheden in het stationsgebied.
De touringcars, die op het Jaarbeursplein stonden, verhuizen naar het Veemarktterrein en in juni naar Leidsche Rijn.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Geert »

Niet echt een vooruitgang voor die touringcars lijkt me nu, de Veemarkt is wel een stukje verderop.
En voor de overstappende streekbusreizigers ook niet echt een vooruitgang, die kunnen wel ongeveer 10 minuten overstaptijd rekenen van de Jaarbeurs naar een stadsbus of niet-verhuisde-streekbus...

Het lijkt me dat het gaat om de lijnen 26, 28, 37, 38, 39, 63, 85, 90, 125, 126, 127, 128, 140, 145, 180, 181, 195, 245, 295, 387, 388, 400 en 401?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Lijn 81 van Arriva gaat ook naar het Jaarbeursplein, ondanks dat die via de andere kant binnenkomt. Lijkt me vooral omloopmatig i.v.m. keringen op andere lijnen en het bespaard ook een hoop verwarring voor de reizigers: lijn 81 en 181 vormen samen een halfuursdienst Utrecht - Gorinchem, waarbij buiten Utrecht het enige verschil is dat 81 door Lexmond rijdt en 181 erlangs :wink:

Ook de nieuwe soort van Qliner 182 Papendrecht Busstation - Utrecht Centraal gaat, m.i.v. de nieuwe dienstregeling in DAV per 27 april, naar het Jaarbeursplein rijden. Maargoed, da's amper de moeite met slechts 2 ritten in de ochtendspits :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Geert schreef:Niet echt een vooruitgang voor die touringcars lijkt me nu, de Veemarkt is wel een stukje verderop.
Veemarkt is nog wel te doen (goed bereikbaar). Probleem voor de touringcars is dat ze op een aantal dagen niet op de Veemarkt terecht kunnen, maar moeten uitwijken naar Westraven. En die plek in Leidsche Rijn is gewoon niet handig...
Geert schreef:Het lijkt me dat het gaat om de lijnen 26, 28, 37, 38, 39, 63, 85, 90, 125, 126, 127, 128, 140, 145, 180, 181, 195, 245, 295, 387, 388, 400 en 401?
Volgens mij zijn het veel minder lijnen dan deze. Ik heb een kaartje gezien (met een halte-indeling), maar daarop waren de buslijnen niet te lezen...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door tsov »

Wat ik begreep gaat het alleen om streeklijnen (dus Connexxion, Arriva & BBA/Veolia) die via de Graadt van Roggenweg binnenkomen, plus dus lijn 81 die een iets andere route krijgt (ik gok via de Croeselaan, ipv Bleekstraat/Adema van Scheltemabaan).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Fles »

zo, da's lekker dan. Vooral voor de middenstand in de jaarbeurstraverse. Voor de rest kan ik me niet zo gauw iemand bedenken die hier blij van wordt :roll: Maar goed, het zal wel dringend noodzakelijk zijn dan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Ook fijn dat ik zo te zien niks kan vinden op de sites van de betreffende vervoerders, over de verplaatsing van de haltes...

Op de site van het Stationsgebied staat dit:
Wijziging routes streekbussen/ bereikbaarheid per openbaar vervoer
Stad en regio blijven goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Het Bestuur Regio Utrecht -opdrachtgever voor het regionaal bus en tramvervoer- heeft hierover afspraken gemaakt met de gemeente Utrecht. Een tiental streekbussen - zes buslijnen van Arriva, twee van Connexxion en Veolia- die de stad in en uitrijden via Utrecht-West mijden de wegwerkzaamheden en krijgen een nieuwe route. De bussen rijden per 20 april van en naar Jaarbeursplein via nieuwe haltes bij Papendorp-Zuid en Churchillaan en Balijelaan (lijn 81). Met de nieuwe busroutes wordt ook bedrijventerrein Papendorp goed bereikbaar per openbaar vervoer. Ook de route van de stadslijnen 5, 7, 10 wordt aangepast.

Vanaf de halte Churchilllaan komt er een overstap op de sneltram Utrecht CS - Nieuwegein/IJsselstein, ook in de richting van de haltes 24 Oktoberplein, Graadt van Roggenweg en Westplein. De tram kan tijdens het groot onderhoud ongehinderd doorrijden over de middenberm.

Enige overlast voor de reizigers is niet te voorkomen. Zo verhuizen de begin- en eindhaltes van een aantal streekbuslijnen per 20 april van het Streekbusstation naar het Jaarbeursplein. Overstappen tussen bus en trein gaat even snel; overstappen tussen stads- en streekbussen neemt meer tijd in beslag. Ook wordt de reistijd via de nieuwe busroutes mogelijk iets langer dan nu. Wel kunnen de bussen beter doorrijden en is er minder overlast van files. De verplaatsing van de haltes en de nieuwe routes van de streekbussen blijven ook na het grootonderhoud van kracht. Deze maatregelen zijn ook nodig met het oog op toekomstige situaties. Binnenkort starten werkzaamheden aan het Streekbusstation, gevolgd door de uitvoering van de plannen met het Stationsgebied.
De enige bron die zegt welke lijnen er verplaatst worden is deze, het zijn dus de lijnen 81, 85, 90, 181, 182, 195, 295, 387, 388, 400 en 401.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ook fijn dat ik zo te zien niks kan vinden op de sites van de betreffende vervoerders, over de verplaatsing van de haltes...
Beter kijken dan...
Arriva schreef:(15-04) 81-85-90-181-387-388 Utrecht
vanaf 20 april tot melding wegwerkzaamheden
vervallen haltes: 24 oktoberplein-Gr v Roggeweg-Westplein-C.S Oost
En voor lijn 81 Bleekstraat
tijdelijke haltes: Centraal Station Westzijde
Opvallend is wel dat als je bij de dienstregeling van de genoemde lijnen gaat kijken er m.i.v. de nieuwe dienstregeling (27 april) wel een nieuwe vertrekstaat voor halte "CS/Jaarbeursplein" is, maar verder gewoon de huidige haltes i.p.v. de nieuwe in het haltebalkje genoemd worden :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Ah natuurlijk, we noemen ze bij de werkzaamheden, terwijl het eigenlijk gewoon definitief (lees: zeker voor enkele jaren) is...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Tja, nu is 't voor Arriva alleen maar 'n week echt tijdelijk... het zal uiteindelijk wel bij de wijzigingen in de dienstregeling komen te staan (al zijn die een week voor de ingangsdatum ook nog nergens te vinden :roll: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

En zowaar: vandaag zag ik dat maarliefst twee sheets in de presentatie op de TFT-schermen in de bussen hier informeren over deze verhuizing. D'r staat zelfs een plattegrondje met de aangepaste route op!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Belangrijke informatie over uw busstation (Utrecht CS)

Kort geleden informeerden we u over het feit dat uw bus was verhuisd naar het Jaarbeursplein. Met ingang van maandag 26 mei verplaatsen we de bussen voor korte duur naar hun oorspronkelijke plaats, busstation Utrecht Centraal. Daarnaast is ook de omleidingsroute gewijzigd.

Waarom de bus weer terug?
Het busstation Jaarbeursplein biedt op dit moment onvoldoende faciliteiten voor de buschauffeurs. Zo is er bijvoorbeeld geen fatsoenlijke toiletvoorziening en is de pauzelocatie 's avonds niet verlicht.

Wat betekent het voor de reiziger?
Voor de reiziger heeft de tijdelijke verhuizing geen consequenties. Een bijkomend voordeel is zelfs dat er kortere overstaptijden zijn.

Busstation Jaarbeursplein
Zodra het busstation Jaarbeursplein voldoet aan genoemde faciliteiten voor de buschauffeurs, zal uw bus weer verhuizen. Wij informeren u hierover via de website.

Omleidingsroute Utrecht
De route - zoals deze is aangegeven en aanbevolen door de gemeente Utrecht - zorgt in de praktijk voor veel vertraging. In het belang van de reiziger, maar ook het eigen personeel, hebben wij besloten de route te wijzigen. Met ingang van 23 mei wordt - op advies van de buschauffeurs - de volgende route (en vice versa) gereden:

Vianen (A2): halte
Afrit 17 - Kanaleneilanden-Zuid: halte
Europalaan: halte, met overstapmogelijkheid op de tram naar Graadt van Roggenweg en Utrecht CS
Anne Franckplein: halte
Koningin Wilhelminalaan
Balijelaan
Croeselaan: halte
Utrecht Centraal of Utrecht Centraal/Jaarbeursplein: halte
Deze route geldt voor de lijnen:

81 (permanent)
85
90
181
182
387
388
De gewijzigde route wordt gereden tot het weer mogelijk is om gebruik te maken van het busstation Utrecht Centraal/Jaarbeursplein en de Graadt van Roggenweg weer bereikbaar is.

Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door webguy »

Ook lekker handig :P Hoe moeilijk is het om een bouwkeet neer te zetten met een lichtje erin enzo? Wat een onnodige verwarring voor niks!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Ze hebben net de bebording aangepast op Utrecht C, krijg je dit... :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door reisthijs »

Dat het Jaarbeursplein - in de huidige vorm - niet zo handig is voor de streekbussen had men van te voren toch ook wel kunnen bedenken?

Dit is ook alleen maar een lijstje van de Arriva-bussen - het was me al op gevallen dat die nu anders rijden, de bussenfile tussen CS en Bleekstraat is ook een stukje langer dan normaal.

Geldt dat nu ook voor de lijnen van CXX en Veolia die vanaf 't jaarbeursplein vertrokken?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Op de Cxx-site staat er niks over, dus het zou me niks verbazen als die ook verhuisd zijn :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Bussen weer terug naar busstation Utrecht CS/Jaarbeursplein

Met ingang van maandag 2 juni wordt er weer gebruik gemaakt van het busstation Utrecht CS/Jaarbeursplein. Het busstation bood vorige week nog onvoldoende faciliteiten voor de buschauffeurs, maar er is inmiddels een passende oplossing gevonden. Voor u als reiziger heeft dit geen consequenties.

Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Vinny »

Whahahah er rijden helemaal geen bussen; de chauffeurs zitten op een plek waar de sanitaire voorzieningen en de koffiefaciliteiten vast een heel stuk beter zijn :roll: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

Ik ben al veel gewend in de busboeren-wereld, maar dit... :roll: Lekker de hele boel verplaatsen voor een paar dagen. Ze zijn absoluut geslaagd voor de cursus 'hoe maak ik het voor mijn klanten zo onduidelijk mogelijk'.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Geert »

Rijden (in theorie dan ;)) die bussen nu vanaf het Jaarbeursplein of vanaf het streekbusstation? :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Wubbo »

En die vraag nog specifiek voor lijn 81, die permanent verplaatst zou zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aantal Streekbussen in Utrecht naar Jaarbeursplein

Bericht door Daniel »

Nee, niet permanent verplaatst... de routewijziging is voor lijn 81 permanent :wink: De rest van de lijnen gaat immers zodra de Graadt van Roggenweg weer open is weer via de oorspronkelijke route rijden, alleen dan met het Jaarbeursplein als eindpunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten