Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Waudiz
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 09:23

Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Waudiz »

Ik ben geen Nederlander maar een Zwitser die tijdens dit jaar een aantal weken in Nederland zat. Ik spreek dus nog niet zo goed Nederlands. Nemen jullie me niet kwalijk als ik fouten maak alstublieft.

Afgelopen zaterdag (4 December 2010) moest ik van Groningen naar Schiphol. Ik vertrok om 10:06 en verwachtte om 12:38 aan te komen. Mijn vlucht ging om 14:50 u. Ik gebruik al de OV chipkaart omdat ik eerder dit jaar in Gelderland zat waar het system reeds draait (in Groningen/Drenthe doet het nog niet zoals jullie zeker weten).

De trein was net vertrokken, toen werd al omgeroepen ipv naar Schiphol rijdt die naar Utrecht CS wegens werkzamheden in Hilversum. Reizigers naar Amsterdam CS en Schiphol werd aanbevolen tot Utrecht CS mee te rijden en daar over te stappen. Goed, op zich nog geen ramp. Kort voor Utrecht CS, ruim 12:00 uur werd omgeroepen die trein om 12:13 naar Schiphol rijdt niet. Men zal de volgende om 12:43 u pakken vanaf spoor 7. Om 12:35 u werd daar nog steeds niets aangegeven (op spoor 7 bedoel ik). Ik liep dus naar de informatie balie. Daar haaden ze een beeldscherm waar ik kon zien "12:43 Schiphol - Rijdt vandaag niet"! Uitmuntend! Die mevrouw aan de balie kon me niet vertellen of die trein om 13:13 wel zou rijden. Vervolgens heb ik op de grote bord op Utrecht CS gekeken en daar waren voor de volgende anderhalf uren geen treinen naar Schiphol te zien.

Goed, heb ik dus uitgecheckt op Utrecht CS en ben met een taxi gegaan wat me 107 Euro kostte. Maar ik was er net nog op tijd om nog in te checken (14:00 u).

Mijn vraag is nu of het mogelijk is ergens iets terug te vragen van de NS en als ja, hoe moet ik dat doen? Omdat ik namelijk op Utrecht CS heb uitgecheckt gaan ze me toch gewoon vertellen dat alles in orde was. Ze kunnen niet weten dat ik eigenlijk naar Schiphol wilde. Maar daadwerkelijk hadden ze een enorme vertraging als je gewoon kijkt hoe lang het duurde tot er weer treinen reeden tussen Utrecht en Schiphol. Zoals ik de NS tot nu heb meegemaakt heb ik zowiezo geen kans om iets van de 107 Euro taxi-kosten terug te vragen hoor?

Bedankt voor elke inlichting.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door deadlock »

Hallo Waudiz,

Bij de NS heb je recht op geld terug bij vertraging. Bij een enkele reis is dit 50% van 30 t/m 59 minuten te laat en bij 60 minuten of meer is dat het complete bedrag.
Hiervoor kan je een formulier invullen dat je bij het loket kan krijgen. Je vult daarop de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd in en wat de uiteindelijke aankomsttijd is geweest. Binnen enkele weken ontvang je dan je restitutie op je bankrekening.
Het maakt daarbij niet uit of je een papieren kaart gebruikt of op saldo reist.

Gegroet!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door midnet »

verder kan je je zaak schriftelijk verduidelijken. In sommige gevallen willen ze, heel soms, wel eens extra compensatie geven voor bvb taxi-als ze het doen, dan is dat vaak voor reizen naar juist Schiphol. In Nederland zeggen we: nee heb je, ja kan je krijgen.
Maar je Hollaendisch is al prima, veel beter als mijn kennis van Schwyzerdutsch (nog steeds onverstaanbaar voor mij). Willen ze in de heimat ook al gaan chippen? Of eerst maar afkijken hoe buurlanden hun problemen oplossen om dan zelf goed beslagen op de ski';s te komen?
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Reiziger Delft »

deadlock schreef:Bij de NS heb je recht op geld terug bij vertraging.[...]
Ik zou je zo Joep van 't Hek op je af kunnen sturen. :P Heb je de openingspost gelezen? Denk het niet.

Ik zou inderdaad NS schriftelijk het verhaal uitleggen, samen met een kopie van je taxibon.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Wubbo »

Vergeet ook niet er een kopie van je vliegticket bij te doen (of in ieder geval iets officieels waaruit blijkt dat je die dag om die tijd ging vliegen). Er zijn of waren coulanceregelingen voor eenmalige gebeurtenissen (examens, begrafenissen, bruiloften, etc), wellicht dat je daarvoor in aanmerking komt.

Succes!
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door VIRM »

Als je die hebt kunnen krijgen, doe er ook een bon van je taxirit bij. :)

Overigens was je vertraging sowieso meer dan een half uur (werkzaamheden niet meegerekend), dus dan hoor je hoe dan ook geld terug te krijgen.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Caspar »

Bij Hispeed heb ik in een dergelijk geval wel de taxi vergoed gekregen tussen Emmerich en Alkmaar. Het is inderdaad zaak om de bonnen te bewaren. Ook heb ik al eens een hotel overnachting in Parijs vergoed gekregen, maar doordat ik de bon was kwijtgeraakt uit eindelijk niet meer dan 20 euro gekregen. (Anders kreeg ik het hele bedrag)
Zou Hispeed een duidelijk ander beleid voeren dan NS binnenland?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door hidihi »

deadlock schreef:Hallo Waudiz,

Bij de NS heb je recht op geld terug bij vertraging. Bij een enkele reis is dit 50% van 30 t/m 59 minuten te laat en bij 60 minuten of meer is dat het complete bedrag.
Hiervoor kan je een formulier invullen dat je bij het loket kan krijgen. Je vult daarop de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd in en wat de uiteindelijke aankomsttijd is geweest. Binnen enkele weken ontvang je dan je restitutie op je bankrekening.
Het maakt daarbij niet uit of je een papieren kaart gebruikt of op saldo reist.

Gegroet!
Als hij het formulier ophaalt kan hij meteen de vliegticket kosten die hij moest maken om het formulier op te halen declareren! :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Caspar »

•Of vraag het formulier aan via 0900-1462 (0,10 euro p.m.).
Al is dat vanuit het Buitenland natuurlijk ook wat duurder.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Hallo Waudiz,

Bij de NS heb je recht op geld terug bij vertraging. Bij een enkele reis is dit 50% van 30 t/m 59 minuten te laat en bij 60 minuten of meer is dat het complete bedrag.
Hiervoor kan je een formulier invullen dat je bij het loket kan krijgen. Je vult daarop de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd in en wat de uiteindelijke aankomsttijd is geweest. Binnen enkele weken ontvang je dan je restitutie op je bankrekening.
Het maakt daarbij niet uit of je een papieren kaart gebruikt of op saldo reist.

Gegroet!
Hij heeft de kosten van die treinreis dus niet gemaakt. Hij is slechts tot Utrecht Centraal gereisd en heeft daar uitgechecked.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Suus »

Caspar schreef:
•Of vraag het formulier aan via 0900-1462 (0,10 euro p.m.).
Al is dat vanuit het Buitenland natuurlijk ook wat duurder.
Je kan geen 0900 nummers bellen vanuit het buitenland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door Chauf21 »

Het standaard Geld-terug-bij-Vertraging-formulier kan je alleen gebruiken met een Nederlands bankrekeningnummer.
Het meest verstandige zou, naar mijn mening, zijn om een brief naar de klantenservice te sturen. Je kan dan vertellen wat er is gebeurd en wat je hebt gedaan. Je zou daarbij (kopies) van bewijsstukken kunnen voegen :) Succes!
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Kon niet naar Schiphol - Geld terug vragen mogelijk?

Bericht door les7 »

Nog even een tip voor iedere ROS'er*, als je het GTBV**-formulier wilt invullen heb je een speciaal formulier nodig. Deze is verkrijgbaar via de NS-klantenservice.

* Reizen op saldo
** Geld terug bij vertraging
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten